Beter laat dan nooit mijn overzichtje. Al is het maar dat ik er zelf nog eens kan op terugkijken later.
Donderdag
Ik was er al vroeg in de namiddag en meteen nogal stevig in de pinten gevlogen. Alles nog wel min of meer gezien dat ik wou zien, maar niet alles even helder. Alleszins meteen een eerste absoluut hoogtepunt wel met Ancient Rites. Zowat frontrow intens genoten van de set. Dikke ambiance!
1. Ancient Rites
2. Evil Invaders
3. Warbringer
Vrijdag
Vooraf voorspeld als de beste dag en dat is ook absoluut gebleken. Ik was nog in form van de nacht daarvoor en meteen op hetzelfde elan doorgegaan, wat meteen een vliegende start opleverde met vier schitterende optredens.
1. Frayle: ze stonden als een eventueel maar ik was meteen mee vanaf de eerste noot. Het ideale vervolg ook op het fantastische Splendidula
2. Splendidula: alle verwachtingen nogmaals ingelost
3. Thy Catafalque: net als Frayle nog een stuk beter dan ik had verwacht. Wat een ambiance ook!
4. Ministry: tent opnieuw weggeblazen
5.. Heriot: waren opnieuw top, net als op Graspop twee jaar geleden
6. Me and that Man: eindelijk gezien ook, heel goed
7. Hypocrisy: keihard
8. Cabal: heel goed ook
9. Katla: black metal om te beginnen, kan je bij mij niets verkeerd mee doen.
10. W.A.S.P.: was even over mijn hoogtepunt, wat van ver gezien (kwestie van nog te kunnen knallen 's avonds voor Hypocrisy en Ministry)
11. Conjurer en Crystal Lake: waren goed, maar promillage al wat hoog dus niet alles meer even helder
Na Ministry me laten overhalen om naar El Presidio te gaan ipv Abbath.
Zaterdag
1. Nailbomb: met voorsprong het beste optreden van het weekend. Ik stond al zo scherp als iets voordat ze begonnen en was meteen helemaal mee
2. Doro: wat een enthousiasme altijd. En sinds de corona-editie word ik precies telkens wat sentimenteel als ik haar live hoor
3. Candlemass: wat een energie na 40 jaar optreden. Had gehoopt op een heel goed optreden, maar nog pak beter dan ik had verwacht
4. Avatar: waardige headliner voor mij. Gaf zich volledig, voldoende goede nummers om avond af te sluiten
5. Drowning Pool: feestje
6. Myrath: aardig begin van de dag, zonder meer
7. Evergrey: toch niet echt mijn ding
Zondag
Iets te wild erin gevlogen de eerste drie dagen. Waar ik met Graspop geleerd heb om beetje te doseren (en dan nog lukt dat ook niet altijd), was dat hier totaal niet het geval, dus zondag bij het opstaan al veel minder. Gelukkig er wel nog doorgekomen.
1. Briqueville: lang getwijfeld tussen deze en Emperor. Uiteindelijk was het Cult of Luna én de intimiteit van de Morgue die de doorslag gegeven heeft. Heel goede keuze, machtig optreden
2. Static-X: Feest van begin tot eind
3. Fear Factory: heel goede setlist
4: Cult of Luna
5. Gutalax: de band die me erdoor gesleurd heeft. Heerlijke humor en prachtig varkensgekweel
6. Tsjuder: als fan van black metal kan ik niet meer vragen
7. Machine Head: heel het ritme uit de show in het middengedeelte met wat emotionele reflecties, elke artiest is daarin vrij natuurlijk, maar voor mij hoefde dat niet. Wel sterk begin en einde van de set. Globaal zeker nog een goed optreden. Maar veruit de minste van 'mijn' vier headliners.