Alcatraz Open Air 2025

Donderdag
Frog Leap

Na een rustige opstart met langere wachtrijen dan anders een eerste keer gaan piepen op het terrein. Meteen de Swamp onveilig gaan maken met een leuk feestje. Geluid was wat matig, maar wel geamuseerd met die covers. Absolute winnaar uiteraard de Pokemon theme song.

Vrijdag
Blaze Bayley

Na een kleine vertraging het terrein op om de openingsband te zien. Iron Maiden is natuurlijk een legendarische band, maar aan dit optreden vond ik niet heel veel aan. Nog even rustig opstarten en nogmaals zoeken naar de banner die er nog niet was.

Splendidula
Op plaat vond ik het stemtimbre van de zangeres enorm storend. Live zorgde de logge, stevige sound ervoor dat dit minder opviel. Ze stonden wel wat onwennig op het podium leek het. Al bij al een mooie opwarmer.

Coffin Feeder
Een echte supergroep met heel wat kabaal. Ik vond ze wat minder energiek dan de eerste keer dat ik ze zag. Toch was het genieten van de kwaliteit van de inviduele leden ondanks dat het geheel niet volledig mijn ding is.

Frayle
De omschrijving op de site klonk veelbelovend. Live bleek het toch wat teleur te stellen. Een opvallende verschijning dat wel, maar vanaf een bepaald moment werd het gewoon wat saai.

Snot
Op tijd aan de Prison Stage om van wat nu-metal te genieten. De cleane stukken waren niet altijd volledig raak, maar de grunts zeker wel. De nummers blijven wel niet echt plakken.

Winterfylleth
Redelijk slecht geluid vanvoor en dus maar naar achteren gewandeld waar het al wat beter was. Gedurende de show verbeterde het ook waardoor je de kwaliteit van de band helemaal kon horen. Helemaal in de show geraken, lukte spijtig genoeg niet meer.

Wednesday 13
Nog een groot deel van meegepakt en wel een paar leuke meezingers. Zeker niet het beste optreden van het weekend maar wel fijne opvulling van een afstandje.

Dvne
Een van de bands waar ik afgelopen weekend het meest naar uitkeek. Ze leverden ook volledig. Fijn geluid, lekkere progstukken en drie verschillende zangers zorgden voor een eerste absolute hoogtepunt. Vooral Eleonora zorgde in de livecontext voor het nummer van het weekend.

Thrown
Ook deze band speelde een sterke show. Goed bij stem en een strakke sound, doch iets te weinig afwisseling live voor mij.

Conjurer
Het tweede optreden van de dag waar ik enorm naar uitkeek. Ze speelden sterk, maar ik ben niet volledig weggeblazen geweest, ondanks dat dit op voorhand wel mijn verwachting was.

Crystal Lake
Dan was het tijd om te eten met hen op de achtergrond. Het klonk allemaal zeer degelijk en vooral Apollo is een absolute knaller.

Year of No Light
Dit is toch een fantastische band. Ze weten niet alleen perfect hoe ze hun nummers moeten opbouwen, maar ook nog eens hoe ze een hele set opbouwen. Zo blijven ze telkens een genot om naar te luisteren en gaan ze niet vervelen. Ze zijn denk ik mijn favoriete instrumentale metalband na ze nu 2 keer te hebben zien schitteren.

King Buffalo
Al zittend meegenomen waardoor het niet ten volle binnen kwam. Ook dit is gewoon een steengoede band, maar pech dat ze tussen 2 grotere musts ingepropt stonden op een verder al heel drukke dag.

Thy Catafalque
Op voorhand vond ik ze al tof maar zaten ze zeker niet bij mijn top waar ik het meest naar uitkeek. Na de show begreep ik waarom deze band bij velen zo hoog op het lijstje stond vooraf. Fantastisch geluid, ijzersterke nummers en spelplezier alsof het hun eerste show ooit was. De range van de zanger(essen) maakte het verhaal helemaal compleet.

Mastodon
De band speelde goed, maar ik kwam niet in de set door al het voorgaande moois.

Dool
Op een of andere manier nog nooit gezien omdat ze nooit op een festival stonden wanneer ik er kon zijn. Zeer veel zin om ze op mijn favoriete podium bezig te zien. Het geluid was ongelooflijk goed afgesteld, Raven zong ongelooflijk mooi en ik zat meteen in de set. De band oversteeg al mijn verwachtingen.

Ministry
Aanvankelijk iets naar achteren gestaan en al liggen meebrullen. Gedurende de set bij de groep gevoegd en gezamenlijk hard gegaan. De extase van de set van Dool zorgde dat dit feestje nog beter werkte voor mij.

Slomosa
Hiervoor hoop ik op een herkansing ergens. Ze speelden sterk, het publiek was enthousiast, maar mijn kaars was stilaan aan het doven. Na een 40tal minuten de tent opgezocht.

1. Thy Catafalque
2. Dvne
3. Dool
4. Ministry
5. Year of No Light
6. Conjurer
7. Winterfylleth
8. Thrown
9. Slomosa
10. Mastodon
11. Wednesday 13
12. Crystal Lake
13. Splendidula
14. King Buffalo
15. Snot
16. Coffin Feeder
17. Frayle
18. Blaze Bayley

Zaterdag
Tenside

Eerst de nieuwe namen checken (al een paar toffe artiesten, maar toch eerder teleurgesteld). Een leuke opener van de dag, maar het was nog iets te vroeg om echt binnen te komen.

Between The Buried & Me
De band zorgde voor een heel vroeg hoogtepunt. Uiteraard heb ik zoals iedereen Colors geluisterd in voorbereiding op Alcatraz. Daardoor kende ik niet veel van wat gespeeld werd, maar toch was de prog erg genietbaar (de metalcore vond ik live minder opvallen).

Mammoth Grinder
Een beetje rammen tussen sets door. Niet helemaal mijn ding.

Ne Obliviscaris
3 kwartier aan fantastische muziek! Ook mooi dat ze slechts 4 nummers speelden in die tijd. Vooral de afsluiter is mijn favoriete nummer van hen en kwam deze eerste keer dat ik ze zag helemaal door.

Baest
Nog wat rammen tussen sets door. Dit was al meer mijn ding. Een goede band maar echt in de set komen lukte niet.

Rivers of Nihil
Ik had hoge verwachtingen die niet konden ingelost worden door de band. Het geluid was niet top en ze speelden veel minder gevarieerd dan op plaat. Where owls know my name blijft wel een fantastisch nummer.

Nailbomb
Het klonk niet erg strak. Ik had meer groove verwacht en gehoopt. Na 3 nummers door naar de tent.

Vola
Nog een groot stuk meegenomen van deze set. De zanger was enorm goed bij stem en ook de band speelde sterk. Uiteindelijk kwam ik niet volledig in de set wegens geroezemoes en een paar ambetante groepen.

Wolfmother
Het waren de ideale omstandigheden voor deze sterk spelende band. Nog lekker in de (niet te warme) zon al stof happend. De moshpit zal zeker bijgedragen hebben aan dat laatste.

Crypt Sermon
Die zanger zijn stem vind ik echt verschrikkelijk, live net wat minder storend, maar nog steeds vond ik er niet heel veel aan.

Fit For A King
Een van de weinige metalcorebands op het affiche en het leek alsof elke aanwezige alle energie had gespaard. Het stof vloog in het rond door de moshpits en wall of deaths. Ook de band had er duidelijk zin in en zorgde voor een fantastische performance.

Extreme
Na even naar de camping te zijn geweest nog een stuk meegenomen. Was wel oké maar nooit heel meeslepend. More than words meezingen met de true metalheads beviel uitstekend.

Candlemass
Een van de pioniers van de doom toonde aan waarom zoveel bands in hun voetsporen volgden. De logge sound knalde uit de boxen en ik vond de zang veel minder storend dan op plaat. Ook erg mooi om te zien hoe hard de rest ging bij dit optreden.

Ik was meegewandeld naar Leprous, maar na 1 nummer had ik door dat ik echt niet in de stemming was voor moeilijke muziek, dus maar naar de Prison. De Zweden speelden 10 keer beter dan op GMM. Ik had enkel wat meer show verwacht wegens de mooie positie die ze kregen.

Obituary
Het is soms iets te rechttoe rechtaan op plaat, maar ook hier was het geluid opnieuw erg sterk, waardoor de riffs goed binnenkwamen. Ondanks de vermoeidheid zorgde de kwaliteit van de band dat ik die genoeg kon uitstellen om het hele optreden te genieten en nog even te headbangen.

1. Fit For A King
2. Ne Obliviscaris
3. Between The Buried & Me
4. Wolfmother
5. Obituary
6. Candlemass
7. Avatar
8. Vola
9. Tenside
10. Rivers of Nihil
11. Baest
12. Extreme
13. Crypt Sermon
14. Mammoth Grinder
15. Nailbomb

Zondag
Congress

Vandaag wat later naar de wei. Er stond in de ochtend niet echt iets wat ik wilde zien. Even chillen en al opruimen voor savonds was dus leuker. Wel op tijd om een stuk van deze hardcore legendes te zien. Niet helemaal mijn ding, maar fijn om ze afgestreept te hebben.

Gaerea
Ik had hoge verwachtingen en die werden ruimschoots ingelost. De afwisseling van de zachtere stukken met de harde stukken zorgden voor de nodige variatie. Het waren vooral die zachte stukken die ervoor zorgden dat de band me helemaal inpakte. Spijtig dat de zanger er iets te veel doorheen riep soms. Hij mag van mij ook nog iets meer zijn volledige range gebruiken, want zijn vocalen in The Poet's ballad waren abnormaal goed. De nieuwe single belooft al veel goeds op dat vlak.

Gutalax
Waren er ook. Chique wat hij kan met zijn stem, maar niet mijn ding.

Pig Destroyer
Heel rechttoe rechtaan en geen fantastische mix daardoor weer snel door.

Fear Factory
Hier zat wat meer groove in. De zanger was wel erg matig en de set werd ook niet geholpen door een album integraal te spelen en geen greatest hits. Toch was het een oké optreden.

Tsjuder
Ramde er lekker tegenaan, maar wel vrij generiek en veel van hetzelfde.

Kerry King
Vanop de tribune meezingen met wat Slayer-nummers en dan vooral Disciple. Leuk maar de eigen muziek was net een tikkeltje minder om het voor mij echt gedenkwaardig te maken.

Borknagar
Ik had ze nog niet eerder gezien, maar mijn verwachtingen lagen niet al te hoog door slechte ervaringen van mijn vrienden. Het geluid stond echter perfect en ik had al bij het openingsnummer kippenvel. De samenzang was werkelijk wonderbaarlijk, net als de afwisseling tussen de keiharde stukken en de rustigere schoonheid.

Prong
De tent stond helemaal vol, dus van net erbuiten op de grond meegenoten.

Cult of Luna
Uiteraard op tijd terug voor deze mannen. Ze bouwen hun nummers fantastisch op om dan de ene na de andere sloophamer boven te halen. Vooral de drummer die om de minuut ook nog iets anders aan het spelen was, was fijn om bezig te zien.

Static-X
Net als de extase van Dool hielp bij Ministry, hielp de extase van CoL om op dit feestje helemaal los te gaan. Ze hadden heel wat show mee met een reusachtig Frankenstein monster, een ander raar pak, ballonnen, zeepbellen... Leuk feestje met fijne nummers en een losgaand publiek!

Emperor
Op plaat vond ik er niet genoeg variatie inzitten, maar live was dit er veel meer. Wat kan Ihsahn mooi zingen. Ik hoop op een herkansing ergens met een volle show.

Machine Head
Want op tijd door naar Machine Head die er weer op los walsten. Ze hadden weer het nodige vuur(werk) bij en uiteraard ook de meezingers. We stonden vrij vanvoor, maar zelfs daar was een heel deel ambetant (praat en zat) publiek. Ondanks dat nog steeds een goede show.

1. Cult of Luna
2. Borknagar
3. Gaerea
4. Static-X
5. Emperor
6. Machine Head
7. Kerry King
8. Fear Factory
9. Prong
10. Tsjuder
11. Congress
12. Gutalax
13. Pig Destroyer

Jullie hadden de top 5 van zondag nog van mij tegoed:

1. Briqueville, magisch!
2. Machine Head, zanger was zeer goed bij stem en een hele toffe show
3. Prong, vol uit mijn plaat gegaan
4. Gaeren
5. Borknagar

Eervolle vermeldingen voor Static-X, Cult of Scarecrow en Majestica

Cult of Luna kon ik na Prong niet goed inkomen dus die krijgen nog een keer een herkansing

Even een paar dagen bijgekomen en dan nu voordat ik dadelijk naar Pukkelpop vertrek mijn algemen oordeel: Alcatraz is een steeds grotere plek in mijn hart aan het veroveren. Elk jaar twijfel ik vanwege de gigantische reistijd om te gaan maar telkens als ik ga overtreft het weer al mijn verwachtingen. Ik ga elk jaar naar een stuk of 10 festivals in en outdoor waarvan vaak 4 of 5 weekenders en dit is toch echt het festival met veruit de beste sfeer. Het voelde donderdag echt als thuiskomen voor mij. Ik kan er niet precies de vinger opleggen waar dit ‘m in zit maar ik vind het terrein erg prettig ingedeeld en de aankleding helpt me om in de sfeer te komen. Heb nergens lang in de rij hoeven staan. Had bij alle bands een plekje waar ik het goed kon zien en waar ik niet als een sardientje ingeklemd stond. De security bij de MainStage werkte erg sfeerverhogend met hun grote glimlachen, waterpistolen en samen de polonaise lopend. Ik heb helaas vanwege dat ik ben gestruikeld ook de EHBO nodig gehad en daar ook niets dan lof voor. In tegenstelling tot Graspop ook daar bijna geen wachttijd en werd erg liefdevol geholpen. Mijn ID was ik kwijt geraakt en die was door iemand heel lief afgegeven bij de lost & found. Bij de vuurshow bij de draak werden kortere mensen voor gelaten zodat zij ook wat konden zien. Gewoon echt iedereen die ik heb gezien en gesproken was vriendelijk en behulpzaam met nog een extra Alcatraz sausje erover. Ik vond het heel leuk om @won666 ontmoet te hebben en vervolgens zondag dankzij @Joslittel nog een groot deel van de rest van jullie. Was gezellig! Qua muziek heeft dit weekend ook mijn verwachtingen overtroffen. Op papier was de line-up voor mij een twijfelgeval. Net voldoende om te gaan. Maar live was dit een totaal ander verhaal. Het ene hoogtepunt na het andere. De ene band nog beter dan de andere. Het was bijna onmogelijk om een ranking te maken. Ik heb dan ook besloten om geen eindranking van het hele weekend te maken behalve 10 op 10. Een diepe diepe buiging (o nee dat trekt mijn rug nog niet :P) en tot volgend jaar!

So, here it is, with a slight delay, my festival report. It was our first visit to the Alcatraz Festival and, as many of you had previously indicated, it was fantastic.

We stayed at Eagle Plaza. The parking allocation and shuttle service were excellent. Only the arrival at the site was a bit chaotic because there were no signs and we didn't know where to go at first. We ended up in the wrong queue twice with all our stuff, which left us a bit flustered but once we were settled we got over it quickly. Unfortunately, we missed the Festileaks meeting because of this.

I've never experienced such short distances, such clean toilets, and such a great atmosphere at a metal festival! I can also confirm that at peak times at Eagle Plaza, the waiting time was about 5 minutes for the toilets and maybe 15 minutes for the showers, but that's it. I only had to queue once for the toilet on the grounds.

Friday

Splendidula (4/10 | first time) – unfortunately not my cup of tea. I had expected something different and left after three songs.

Heriot (7/10 | first time) – An early surprise I’d go see again.

Messa (9/10 | first time) – wow, that was great. That graceful voice paired with the music! I can't wait to see them in October as the opening act for Paradise Lost.

Me and That Man (7/10 | first time) – I liked it and would go see them again.

Year Of No Light (6/10 | first time) – great musically but a bit monotonous.

King Buffalo (7/10 | first time) – unfortunately, the sound wasn't that good – I need another chance to see them

Mastodon (9/10) – even without Brent, they were absolutely amazing

Hypocrisy (7/10 | first time) – I hadn't seen them live yet and gave Dool a miss for them

Ministry (3/10) – sorry, but lip-syncing is a no-go for me. The biggest disappointment of the festival

Abbath (8/10) – the sound was a bit wobbly, but it was still fantastic

Saturday

Ne Obliviscaris
(9/10) – these guys deliver every time. I love it when a band sounds even better live than on their albums.

Nailbomb (6/10 | first time) – As expected the sound was disappointing due to the high volume and mixing.

Vader (7/10 | first time) – Due to the heat, I only saw the beginning.

Crypt Sermon (9/10) – I had high expectations and they were exceeded.

The Night Eternal (4/10 | first time) – I checked them out briefly, but they weren't my thing.

Helmet (8/10 | first time) – very nice grunge and Melvins vibes.

Candlemass (10/10 | first time) – finally got to see them live and what a party it was. Some front men of the same age could take a leaf out of their book

Avatar (9/10) – what a sensation, what a sensation

Obituary (9/10) – unfortunately, I was too tired to stay until the end, but I'll see them again in October

Sunday

Flotsam & Jetsam (7/10 | first time) – I missed them at GMM and got my chance this time

Cult of Scarecrow (8/10 | first time) – another surprise for me

Gaerea (5 /10 | first time) – I wanted to enjoy it more but somehow it was just “okay”

Dope (4/10 | first time) – briefly checked them out, but they weren't my thing

Tsujder (8/10 | first time) – they impressed me live

Prong (5/10 | first time) – stayed for a few songs, they were okay but nothing special

Cult of Luna (10/10 | first time) – along with Candlemass, my absolute highlight

Static X (7/10 | first time) – also one of the surprises, despite the electronic parts

Emperor (9/10) – another brilliant performance despite the brief sound problems

Machine Head (8/10 | first time) – missed them twice at GMM and now saw about half of the show due to the clash with Rotting Christ. I don’t listen to too much MH at home but they really delivered

Rotting Christ (9/10 | first time) – mean clash with Earthless but what a worthy finale

Yes, due to the heat and inevitable clashes we missed some bands but that didn't detract from our experience in any way. What an amazing line-up. We saw many bands live for the first time and were pleasantly surprised by the sound in some cases.

A 10-minute break between the bands on the Prison and Swamp stages would be very welcome. What a rush.

So, here it is, with a slight delay, my festival report. It was our first visit to the Alcatraz Festival and, as many of you had previously indicated, it was fantastic.

We stayed at Eagle Plaza. The parking allocation and shuttle service were excellent. Only the arrival at the site was a bit chaotic because there were no signs and we didn't know where to go at first. We ended up in the wrong queue twice with all our stuff, which left us a bit flustered but once we were settled we got over it quickly. Unfortunately, we missed the Festileaks meeting because of this.

I've never experienced such short distances, such clean toilets, and such a great atmosphere at a metal festival! I can also confirm that at peak times at Eagle Plaza, the waiting time was about 5 minutes for the toilets and maybe 15 minutes for the showers, but that's it. I only had to queue once for the toilet on the grounds.

Friday

Splendidula (4/10 | first time) – unfortunately not my cup of tea. I had expected something different and left after three songs.

Heriot (7/10 | first time) – An early surprise I’d go see again.

Messa (9/10 | first time) – wow, that was great. That graceful voice paired with the music! I can't wait to see them in October as the opening act for Paradise Lost.

Me and That Man (7/10 | first time) – I liked it and would go see them again.

Year Of No Light (6/10 | first time) – great musically but a bit monotonous.

King Buffalo (7/10 | first time) – unfortunately, the sound wasn't that good – I need another chance to see them

Mastodon (9/10) – even without Brent, they were absolutely amazing

Hypocrisy (7/10 | first time) – I hadn't seen them live yet and gave Dool a miss for them

Ministry (3/10) – sorry, but lip-syncing is a no-go for me. The biggest disappointment of the festival

Abbath (8/10) – the sound was a bit wobbly, but it was still fantastic

Saturday

Ne Obliviscaris
(9/10) – these guys deliver every time. I love it when a band sounds even better live than on their albums.

Nailbomb (6/10 | first time) – As expected the sound was disappointing due to the high volume and mixing.

Vader (7/10 | first time) – Due to the heat, I only saw the beginning.

Crypt Sermon (9/10) – I had high expectations and they were exceeded.

The Night Eternal (4/10 | first time) – I checked them out briefly, but they weren't my thing.

Helmet (8/10 | first time) – very nice grunge and Melvins vibes.

Candlemass (10/10 | first time) – finally got to see them live and what a party it was. Some front men of the same age could take a leaf out of their book

Avatar (9/10) – what a sensation, what a sensation

Obituary (9/10) – unfortunately, I was too tired to stay until the end, but I'll see them again in October

Sunday

Flotsam & Jetsam (7/10 | first time) – I missed them at GMM and got my chance this time

Cult of Scarecrow (8/10 | first time) – another surprise for me

Gaerea (5 /10 | first time) – I wanted to enjoy it more but somehow it was just “okay”

Dope (4/10 | first time) – briefly checked them out, but they weren't my thing

Tsujder (8/10 | first time) – they impressed me live

Prong (5/10 | first time) – stayed for a few songs, they were okay but nothing special

Cult of Luna (10/10 | first time) – along with Candlemass, my absolute highlight

Static X (7/10 | first time) – also one of the surprises, despite the electronic parts

Emperor (9/10) – another brilliant performance despite the brief sound problems

Machine Head (8/10 | first time) – missed them twice at GMM and now saw about half of the show due to the clash with Rotting Christ. I don’t listen to too much MH at home but they really delivered

Rotting Christ (9/10 | first time) – mean clash with Earthless but what a worthy finale

Yes, due to the heat and inevitable clashes we missed some bands but that didn't detract from our experience in any way. What an amazing line-up. We saw many bands live for the first time and were pleasantly surprised by the sound in some cases.

A 10-minute break between the bands on the Prison and Swamp stages would be very welcome. What a rush.
Awesome review! I always love reading (positive) first time experiences.

Which other festivals did you already attend? If you don't mind me asking. Might help me a bit with my own festival plans for the coming years.

Which other festivals did you already attend? If you don't mind me asking. Might help me a bit with my own festival plans for the coming years.
Die gsm mensen toch ;)
Mijn laptop geeft je een prachtig overzicht voor @Not4U_Gunslinger previous festival experience:
Graspop '17, '19, '22, '23, '24 '25 | Hard Pop Days '00 | Rock am Ring '06, '12 | V Festival '08 | Sonisphere UK '09, '10 – CH '10, '14 | Hard Rock Calling '10 | London Feis '11 | Download UK '12 | Metalfest Loreley '13 | Rock 'n' Heim '13 | Monsters of Rock Loreley '16 | Rock in Vienna '16 | Firenze Rocks '17 | BST Hyde Park '22 | Headbangers Parade '24 | Prophecy Fest '24, '25 | Rock im Wald '25 | Alcatraz '25 | Desertfest Antwerp '25 | Helldorado '25

Nice review indeed, except for Year of no light and Gaerea I agree with just about everything I've seen as well.
Perhaps we should try to plan a new meeting at Desertfest with those of us attending :)

Not at all! I have listed them all in my signature including the remaining ones in 2025.

If you enjoy atmospheric black and doom metal I think you'd love Prophecy Fest near Dortmund. It's in a natural cave with room for about 1300 people. Amazing location: https://fest.prophecy.de/. It's in September. I went there last year and am going again this year.

Also, there are quite a few smaller stoner/sludge/space rock festivals all over Germany that I have only recently discovered, each with amazing line-ups. This year I went to Rock im Wald. It's set in a forest with room for 2000 people (headliners: The Baboon Show, Melvins and Zeal & Ardor).

I am doing Desertfest Antwerp for the first time this year (can't wait).

There are so many amazing smaller festivals I want to check out in the future. I looked at your history and Pelagic, Samhain and Soulcrusher are all on my list.

Next year, I am also aiming for either Dark Easter Metal Meeting in Munich or Fortress UK (if my boyfriend is on board).

Die gsm mensen toch ;)
Mijn laptop geeft je een prachtig overzicht voor @Not4U_Gunslinger previous festival experience:
Graspop '17, '19, '22, '23, '24 '25 | Hard Pop Days '00 | Rock am Ring '06, '12 | V Festival '08 | Sonisphere UK '09, '10 – CH '10, '14 | Hard Rock Calling '10 | London Feis '11 | Download UK '12 | Metalfest Loreley '13 | Rock 'n' Heim '13 | Monsters of Rock Loreley '16 | Rock in Vienna '16 | Firenze Rocks '17 | BST Hyde Park '22 | Headbangers Parade '24 | Prophecy Fest '24, '25 | Rock im Wald '25 | Alcatraz '25 | Desertfest Antwerp '25 | Helldorado '25

Nice review indeed, except for Year of no light and Gaerea I agree with just about everything I've seen as well.
Perhaps we should try to plan a new meeting at Desertfest with those of us attending :)
That would be great. Count me in! Since we're am arriving the night before there shouldn't be any hiccups this time :p

• Geweldig
Waarderingen: nikita
We're actually planning to go to Prophecy next year btw. And to ArcTanGent.
Fortress also looks dangerously interesting (again), if you go, I'd love a full review :D

• Leuk
Waarderingen: johanra en Jamel
Not at all! I have listed them all in my signature including the remaining ones in 2025.

If you enjoy atmospheric black and doom metal I think you'd love Prophecy Fest near Dortmund. It's in a natural cave with room for about 1300 people. Amazing location: https://fest.prophecy.de/. It's in September. I went there last year and am going again this year.

Also, there are quite a few smaller stoner/sludge/space rock festivals all over Germany that I have only recently discovered, each with amazing line-ups. This year I went to Rock im Wald. It's set in a forest with room for 2000 people (headliners: The Baboon Show, Melvins and Zeal & Ardor).

I am doing Desertfest Antwerp for the first time this year (can't wait).

There are so many amazing smaller festivals I want to check out in the future. I looked at your history and Pelagic, Samhain and Soulcrusher are all on my list.

Next year, I am also aiming for either Dark Easter Metal Meeting in Munich or Fortress UK (if my boyfriend is on board).
Ayoo that's awesome! We're definitely looking at the same sort of events from what it seems like.

Like Nikita already said: Prophecy Fest is almost certainly a go for next year. Very much looking forward to that one!
And for ArcTanGent we already bought the super early birds for next year. That one was the highest on my bucketlist.

Samhain and Pelagic are definitely festivals I can highly recommend. The venue Muziekgieterij in Maastricht is absolutely incredible. And the atmosphere is very, very good. Only true music lovers there, with respect for one another and for the bands. And both line-ups are awesome.

Desertfest is still a maybe for me this year. I'd love to go, but it's in a very busy period. Will be a last minute decision.

Ik had eerder deze week aangegeven een verslag te maken van mijn ervaring, blijkbaar heb ik véél meer te vertellen als ik zelf dacht. Dus bij deze mijn excuses voor de lange vertellingen. Alcatraz 2025 was voor mij een festival van veel eerste keren. En aantal daarvan hadden eigenlijk vorig jaar al afgestreept moeten worden. Laat me verduidelijken:

Januari 2024

Met een vriend maakte ik afspraken om naar Alcatraz te gaan dat jaar. De tickets waren gekocht, wij waren er klaar voor en het kon niet snel genoeg zomer zijn. Alles was goed. Tot ik een uitnodiging kreeg, eentje voor de trouw van een héél goed bevriend koppel. Spijtig genoeg viel de trouw net tijdens Alcatraz. Ik stond dus voor de lastige keuze, een weekend op Alcatraz, of naar de trouw. Uiteindelijk viel de beslissing op dat laatste. Ik kon het niet maken om er niet bij te zijn op hun speciale dag. De vriend met wie ik plannen had heeft iemand anders gevonden, en samen zijn zij dus naar Kortrijk afgezakt.

November 2025

Ik pols terug bij de vriendengroep “seg jongens, ik wil een herkansing voor Alcatraz, wie gaat er mee?”. Stilte! Voor de een was het wegens een verhuis, de andere had al genoeg verlof plannen, nog iemand anders sukkelde al te lang met zijn gezondheid om de beslissing te durven maken. En daar begon dus de twijfel, “ga ik alleen gaan? Durf ik dat, een weekend alleen naar een festival? De eerste keer op een festival camping?”

7 Augustus 2025

In de voormiddag moest ik nog werken. Door omstandigheden en extra druk op mijn project toch maar naar kantoor gegaan in plaats van de geplande halve dag thuiswerk. Over de middag op tijd terug naar huis fietsen, snel iets eten, douchen en richting het station. Met een bang hartje sta ik op het perron te wachten, maar ook met heel veel goesting, het lang verwachte weekend Alcatraz kon beginnen, op avontuur!

En avontuur dat het werd, van in het begin! De trein waar ik op zat liep een uur vertraging op, hiermee miste ik al direct mijn overstap. Effect: bijna 2 uur later aankomen in Kortrijk dan gepland. Bij aankomst in het station even uitzoeken hoe het nu weer zat met die bussen. Ondertussen geraak ik al direct in gesprek met andere lotgenoten. Een vriendelijke chauffeur hielp ons op weg met de juiste bus te vinden, ééntje die rechtstreeks tot het festivalterrein rijdt, niet eerst langs Xpo. Onderweg ga ik verder in gesprek met de andere festivalgangers. Samen met één van hen ga ik richting de camping, hij heeft meer festivalcamping ervaringen als ik en neemt me op sleeptouw. Eenmaal we onze tenten opgezet hebben, gaan we richting de wei. Spijtig genoeg is het dan al zo laat dat ik de meeting gemist heb. Die verdomde NMBS!

Evil Invaders: Het eerste optreden van het weekend, en wat voor eentje. Hoewel het een groep uit de buurt is, heb ik er nog nooit een volledig optreden van gezien. Nu was het eindelijk zover. De sfeer zat er direct in bij het publiek, ik stond op een goede plek, het weekend werd goed ingezet.

Frog Leap: Ik ken dit vooral van de YouTube video’s vele jaren geleden. De afgelopen jaren was ik het project eigenlijk uit het oog verloren. Het was een leuke show om gezien te hebben, maar toch niet super overtuigend. Het werkte precies beter op YouTube in mijn herinneringen.

8 Augustus 2025

De dag begint rustig op de camping. Ik heb de ontbijtpakketten in voorverkoop gekocht, dus ga eens kijken hoe dat precies werkt. Eenmaal ik mijn pakket voor die dag bemachtigd heb terug richting de tent, en samen met mijn buurman rustig ontbijten. Daarna neemt hij me mee op sleeptouw richting Blaze Bayley. Dat moet je gezien hebben zegt hij, en dus start de eerste volledige festival dag vroeg.

Dvne: Een eerste must see voor mij, ik was dan ook goed op tijd aanwezig, zodat ik een goede plek had. Vanaf het begin kon het niet meer stuk. Een naar mij mening perfecte setlist, ik had het niet beter kunnen dromen. Ik was ook sterk onder de indruk van de sfeer van deze tent, de morgue. Zo intiem, maar toch ook niet beklijvend klein. In deze tent zou ik nog vaker terug te vinden zijn dat weekend.

Thy Catafalque: Terug in die morgue, voornamelijk gegaan omdat ik het hier op het forum zo vaak voorbij zag komen. Heel speciaal hoe de variëteit op de vocalen ieder nummers als iets écht uniek doen aanvoel, ondanks dat ze een eigen sound blijven houden. Die band gaat vanaf nu vaker opgezet worden thuis.

Slomosa: Puur op gevoel binnengewandeld, wie weet is het iets, en anders door naar de camping. Bleek dit echt een geweldig optreden te zijn. De energie op én voor het podium lag hoog, héél hoog. Uiteindelijk toch tijdens het optreden richting de tent vertrokken, puur omdat de knieën zo kapot aanvoelde. Anders had ik zeker nog langer gebleven.

9 Augustus 2025

Evergey :
Bij het zoeken naar de beste albums van 2024 deze band leren kennen en snel fan geworden. De show begon knallend. Ik stond goed vooraan, tussen publiek dat direct meezong. Met een zeker wrang gevoel vertrok ik dan ook na ongeveer 30min al. Ik wou ook absoluut Ne Obliviscaris niet gemist hebben.
Ne Obliviscaris: ik ben groot fan van deze groep, het afgelopen jaar zag ik ze reeds 2 keer, op Grasop en in Eindhoven. Ik kon dus zeker het begin van de set missen en later bij aansluiten. Als ik bij aansloot begonnen ze net met Suspyre, een geweldig nummer, maar het echte hoogtepunt moest nog komen. Wat een topnummer is “and plague flowers the kaleidoscope” toch ook. Met dank aan mijn leerkracht fysica deze groep ooit leren kennen, en oh wat ben ik daar blij mee.

Vola: bij hun passage op Graspop vorig jaar was ik al sterk onder de indruk, maar toch miste er toen iets leek het. Nu was dat helemaal niet het geval. Was het dat ik verder vooraan stond, was het een beter publiek, een betere setlist, beter gespeeld? Wie zal het weten. Ik weet alleen dat het naar mijn gevoel nog béter was. De drummer zat er terug goed in, geweldig hoe die man aan het werk is. De perfecte balans tussen duidelijk plezier hebben, maar ook een focus op waar hij mee bezig is en hard werken.
Dit was ook de moment dat ik toch enkele forumleden heb ontmoet. Toevallig aan de juiste kant van de tent staan en het gevoel hebben dat je mensen herkent. Ik had het juist en een fijne ontmoeting met enkele van jullie volgden.

Leprous: De dag afsluiten met een groep die ik al lang ken, maar nog nooit gezien heb. Het nieuwere werk vond ik soms op plaat wat saai worden, live daarentegen is dat absoluut niet. In de setlist die ze speelden zou ik oprecht niet geweten hebben welk nummer ouder zou zijn als een ander. De bijhorende lichtshow was zeer sterk, met als verassing de vlammen, die had ik niet verwacht.
Ook hierna heb ik enkelen onder jullie ontmoet, opnieuw een fijne ervaring om jullie te leren kennen.

10 Augustus 2025

Gutalax
: hier kan ik kort over zijn, geweldige sfeer, geweldig publiek, geweldige band. Soms moet het gewoon leuk zijn in plaats van serieus.

Borknagar: Ook dit was een herkansing, na graspop van vorig jaar dan. Toen stond ik op de eerste rij, maar scheelde er toch echt iets met het geluid, voornamelijk de zang. Deze keer zat dat er echter direct op. Bij de instrumenten leek mij dit in het begin niet het geval, maar dat werd snel bijgesteld.

Cult of Luna: Deze band zou op basis van de beschrijvingen echt iets voor mij moeten zijn, maar toch klikte het nooit als ik er thuis naar luisterde. Deze show heeft dat duidelijk veranderd. De audio gecombineerd met het visuele was een échte volledige ervaring. Plots klikte het direct, van in het begin zat ik erin. Dit zal een gamechanger zijn voor de toekomst, dit zal ik vaker opzetten en opnieuw proberen te zien.

Briqueville: waar ik dacht dat het al een geweldige dag geweest was, kon het blijkbaar nog beter. Van een perfecte show gesproken. Van hun kant dan, niet van mijn kant, ik was net enkele minuten te laat waardoor ik het begin gemist heb. Ook deze band klikt niet altijd als ik er thuis naar luister, maar live zogen ze mij direct in hun wereld, 45min later was het een hele opgave om terug naar iets anders te gaan kijken. Hoe volg je zoiets op? Blijkbaar met nog even Fu Manchu & Machine Head, maar dat kon toch niet tippen aan wat ik daarvoor zag.

11 Augustus 2025

Maandag was het vroeg wakker worden. Niet omdat er een wekker stond, wel omdat de tent terug snel begon op te warmen. Hoe graag ik nog langer geslapen had, er werd anders beslist voor mij. Dan maar de tent op geruimd, ontbijt gegeten en richting huis vertrokken. De bushalte wist ik reeds zijn van de heenreis, de treinen hadden ditmaal geen vertraging. Het ging dus een stuk vlotter dan de heenreis. Een wandeling van het station naar huis en het weekend zat er nu écht helemaal op.

Zo werden er veel “eerstes” afgestreept op mijn lijstje:

• Eerste keer alcatraz
  • Eerste keer alleen naar een festival
  • Eerste keer overnachten op een festival camping
  • Eerste keer een verslag schrijven voor het festileaks-forum
Ik kijk er nu al naar uit om volgend jaar terug te keren. Toch zal ik nog even wachten tot er wat meer zicht is op de line-up als nu. Hopelijk maakt deze het gemakkelijk om terug met vrienden af te spreken om samen te gaan. Want hoe goed ik mezelf ook geamuseerd heb, hoe veel fijne mensen ik ook heb leren kennen, samen met iemand anders gaan zou toch al veel meer vertrouwen geven in alles.
Toch durf ik nu al bijna met zekerheid te zeggen, tot volgend jaar Alcatraz!

Ayoo that's awesome! We're definitely looking at the same sort of events from what it seems like.

Like Nikita already said: Prophecy Fest is almost certainly a go for next year. Very much looking forward to that one!
And for ArcTanGent we already bought the super early birds for next year. That one was the highest on my bucketlist.

Samhain and Pelagic are definitely festivals I can highly recommend. The venue Muziekgieterij in Maastricht is absolutely incredible. And the atmosphere is very, very good. Only true music lovers there, with respect for one another and for the bands. And both line-ups are awesome.

Desertfest is still a maybe for me this year. I'd love to go, but it's in a very busy period. Will be a last minute decision.
Cool. From what it sounds like, Prophecy is going to be right up your alley then.

Would love to do Pelagic and/or Samhain this year but we are busy both weekends.
Definitely next year though. Samhain Antwerp is already looking very interesting.

And yes Muziekgieterij is a brilliant venue. We actually went there for the first time about a month ago to see Cradle of Filth.

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: johanra, nikita en Jamel
Meteen na Alcatraz de vakantieperiode verlengd, dus nog niet de tijd gehad mijn ervaringen neer te schrijven. Hier gaan we dan.

Donderdag

Zoals de meesten hier verrast door de lange wachtrijen bij aankomst. We zijn ongeveer op hetzelfde uur aangekomen als vorig jaar. Toen konden we rechtstreeks de camping op wandelen, nu was het dus wachten geblazen. Los daarvan is alles wel terug vlot verlopen. Na de aperitief was het tijd voor de eerste bands.

Begonnen bij de Belgian Quo Band, maar op tijd afgezakt naar Evil Invaders. Het viel op hoe afgeladen vol de tent al stond. Ik kan dus begrijpen dat de organisatie volgende jaar ook de Prison al zou wil openen op donderdag, mochten ze hetzelfde concept aanhouden. Evil Invaders zelf speelden straks, zoals altijd eigenlijk. Meer dan degelijke opener. Hierna nog de Ramones Alive en Frog Leap meegepakt. Goede songs, fijne meezingers, perfect gebracht. Meer moest dat eigenlijk niet zijn. Dit format mag de organisatie zeker aanhouden van mij.

Meer een note to self, maar ik moet toch eens proberen op een Forum-meeting te geraken. Het gevoel vaak in jullie buurt gestaan te hebben, maar niet direct herkend (uiteraard moeilijk als je iemand nog nooit ontmoet hebt). Wellicht moet ik daar zelf wat meer initiatief voor tonen, zoals anderen hier wel deden. Blijft wel leuk om alle verslagen en reacties hier te lezen. Zo te zien heeft iedereen een zeer geslaagd festival op zitten.

Vrijdag

Blaze Bayley

Vroeg naar het terrein afgezakt, want benieuwd wat deze man te bieden had. Mr. Bayley was goed bij stem, z'n eigen nummers waren zeer onderhoudend en uiteraard zorgden de afsluitende Iron Maiden nummers voor een eerste hoogtepunt(je) van de dag. Na deze opener tevreden teruggekeerd naar de camping voor een middagmaal.

Messa

De eerste must-see van het weekend was Messa. Hun album van dit jaar, 'The Spin', wist me heel erg te bekoren en dat deed hun optreden ook. Het is echt wel een groep ijzersterke muzikanten die de zangeres begeleiden. Ik had het gevoel dat het geluid in de eerste nummers nog niet super afgesteld stond, maar in de 2e helft kwam haar stem er echt goed door. Zou ook kunnen dat ze zich wat spaarde in het begin. Hoe dan ook, dit is een band die ik vaker wil zien! Echt een heel goede performance.

Me And That Man

De eerste aangename verrassing dit weekend. Eerlijk gezegd kende ik de de groep niet. Blijkt een project te zijn van de zanger van Behemoth. Voor het overige spreken we hier van een volledig ander concept met een vrolijk folk, country gehalte. Enkele makkelijk meezingbare nummers erbij en een publiek dat goed meedeed. Blij deze gezien te hebben.

Phil Campbell and The Bastard Sons

Meteen door naar Phil Campbell en zijn bastaardzonen. Kunnen denk ik kort zijn over deze. Niet wow, maar ook zeker niet slecht.

Conjurer

Op aanraden van enkele forumleden Conjurer nog proberen meepikken in de Morgue. We kwam wat later toe en geraakten er niet meteen in, al klonk het allemaal best goed. Na 2 nummers toch besloten om voor een pauze te gaan, wetende dat het nog een zeer drukke avond zou worden. Op het gemak een pintje gaan drinken op de camping.

King Buffalo

Later op de avond helemaal terug voor King Buffalo, van wie ik hoge verwachtingen gehad. Enkele jaren geleden op Desertfest hadden ze mij helemaal weggeblazen. Dit keer wat minder. Ze speelden zoals het hoort, daar niet van, en met Balrog o.a. een van mijn favoriete nummers van hen en toch viel de puzzel niet helemaal in elkaar. Misschien een te korte speeltijd voor een band als deze? Misschien de Helldorado niet de beste tent? Niet in vervoering geraakt en dus geen topnotering, maar wel genoten.

Mastodon

Het optreden waar ik toch het meeste naar uitkeek op vrijdag. Niets op aan te merken. Losten de verwachtingen in met een puike setlist, veel energie en een aangenaam publiek.

Hypocrisy

Snel door naar een volle Swamp voor Hypocrisy. Uiteraard iets helemaal anders dan Mastodon dus het duurde even om volledig mee te zijn maar naar het einde van de set toe lukte dit wel. De mannen knalden stevig door, wat zorgde voor een welgekomen energieboost.

Kreator

Omdat ze headliner waren, was ik ook wel benieuwd naar de show van Kreator. De eerste helft gevolgd vanop de eerste rijen. Het is niet mijn favoriete band, maar ik denk dat het zo'n groep is dat zelden of nooit ontgoochelt. Ook deze keer niet dus.

Slomosa

Zoals gezegd is Kreator niet echt mijn band, dus ik was sowieso van plan door te steken naar Slomosa. Wat daar gebeurde, weet ik niet goed maar de Morgue barstte uit zijn voegen. Niet per se van het volk, maar wel door de energie die er hing. Iedereen had zin in een afsluitend feestje. Slomosa speelde erg goed en had precies snel een speciale interactie met het publiek gevonden. Voor mij een van de optredens van het weekend.

Zaterdag

Between The Buried & Me

Begonnen eigenlijk meteen met het nummer waarvoor ik kwam (Coma Machine) dus een leuke binnenkomer. Verder niet overweldigd door hun optreden, al zag je duidelijk dat ze er met veel zin stonden.

Drowning Pool

Zeer aangenaam optreden, ik kende meer hits dan ik op voorhand dacht. Zanger is een echte performer. Bodies uiteraard als afsluiter en een weide die luidkeels meezong. Mooi.

VOLA

Een van de must-sees voor zaterdag. Jammer van Nailbomb, maar het nieuwe album van VOLA heb ik heel veel gespeeld het afgelopen jaar dus dit wou ik niet missen. Zoals velen hier voor het eerste gezien op Graspop vorig jaar. Nu waren ze nog beter! De set zat wat mij betreft perfect in elkaar met een goeie mix van enkele nieuwere nummers en gekendere nummers. En ja, ook voor mij was het hoogtepunt Cannibal met de komst van de gastzanger.

Wolfmother

Na VOLA met veel positieve energie naar Wolfmother voor een uurtje hits. Dat maakten ze helemaal waar, van begin tot einde. Wat een reeks heerlijke riffs bij elkaar. Langer dan een uur hoefde het zeker niet te duren maar op deze manier was het perfect zo.

Extreme

Niet meteen een band die we wilden zien tussen Wolfmother en Extreme dus even pauze genomen op de camping. Extreme zelf was zeker niet slecht maar konden mij geen heel optreden meenemen. Om die reden nog de 2e helft van Helmet gezien, die ik wel heel sterk vond spelen. Daarna terug voor de Black Sabbath/ Ozzy medley van Extreme. Dat was tof maar zegt uiteindelijk ook genoeg over hun mogelijkheden om een set van anderhalf uur te dragen.

Helmet

Jammer dat we hen enkel de 2e helft hebben gezien, want ik vond ze super. De tent was stevig gevuld, maar iedereen stond er met volle goesting. Blij Wilma's Rainbow gehoord te hebben, ook live een topnummer.

Voor Avatar was 60 min. dan weer te kort! Veel show, veel energie, en ondertussen toch de ene hit na de andere. Een van de nieuwe nummers, Captain GOAT, klonk super live. Een band die mooi aan het doorgroeien is lijkt me en de volgende jaren vaker hogere spots zullen bekleden, ook op grotere festivals. Dit was de afsluiter die ik zocht voor alweer een mooie dag.

Zondag

Gaerea

Alweer de laatste dag van het festival, dat voel je aan het lichaam en de energie. Daarom ook iets later op de weide. Maar wat een opener was Gaerea toch. Wie half aan het slapen was, werd er hier hardhandig uit gehaald. Wat een stem heeft die zanger! Een band die ik graag wat beter volg de komende tijd. Dankzij de reacties hier is de nieuwe single ook al op de radar gekomen, klinkt goed.

Gutalax

Een rare mix van beats en varkensachtige geluiden dat toch lijkt te werken. Een uur was wel net wat te veel van het goede voor mij.

Fear Factory/ Dope

Beide een stukje gezien. Fear Factory kon me niet echt overtuigen - geen idee waarom (laatste dag syndroom?). Dope vond ik iets beter.

Kerry King

Levende legende met een zeer strak optreden. De juiste Slayer songs gespeeld, maar niet te veel. Mooie mix voor een goed gevulde weide. Topper.

Alkerdeel

De kans gegeven aan deze Belgen en hebben zeker hun ding kunnen doen. Vooraan was er veel animo met de ene stage diver na de andere. Leuk optreden om te volgen.

Static-X

De hitte en het festival begon echt te wegen, maar toen kwam Static-X. Wauw, dé verrassing van het weekend. Ik ken wel enkele nummers van de band (waaronder de laatste drie), maar zou mezelf zeker geen superfan noemen. Na dit optreden moet ik er toch wat meer naar luisteren. Zowel voor ogen als oren een feest. De klank was super en ze hadden veel extra elementen mee ter entertainment. Straffe kost!

Machine Head

Tja, je hebt dan 3 dagen en een avond gevuld met mooie optredens en dan komt Machine Head om alles en iedereen weg te blazen. Is uiteraard overdreven, maar dit was toch de ideale afsluiter voor het festival. Vuur, show, interactie en snijdende gitaren - alles zat erin. Merci Machine Head, merci Alcatraz voor alweer een schitterend weekend.

Daarnaast nog enkele bands kort gezien, dus die heb ik hier niet in opgenomen. Als ik dan - nu alles wat bezonken is - toch een top 10 moet maken voor het weekend:

1. Machine Head
2. VOLA
3. Slomosa
4. Static-X
5. Avatar
6. Messa
7. Mastodon
8. Kerry King
9. Gaerea
10. Wolfmother

Laatst bewerkt:
Meteen na Alcatraz de vakantieperiode verlengd, dus nog niet de tijd gehad mijn ervaringen neer te schrijven. Hier gaan we dan.

Donderdag

Zoals de meesten hier verrast door de lange wachtrijen bij aankomst. We zijn ongeveer op hetzelfde uur aangekomen als vorig jaar. Toen konden we rechtstreeks de camping op wandelen, nu was het dus wachten geblazen. Los daarvan is alles wel terug vlot verlopen. Na de aperitief was het tijd voor de eerste bands.

Begonnen bij de Belgian Quo Band, maar op tijd afgezakt naar Evil Invaders. Het viel op hoe afgeladen vol de tent al stond. Ik kan dus begrijpen dat de organisatie volgende jaar ook de Prison al zou wil openen op donderdag, mochten ze hetzelfde concept aanhouden. Evil Invaders zelf speelden straks, zoals altijd eigenlijk. Meer dan degelijke opener. Hierna nog de Ramones Alive en Frog Leap meegepakt. Goede songs, fijne meezingers, perfect gebracht. Meer moest dat eigenlijk niet zijn. Dit format mag de organisatie zeker aanhouden van mij.

Meer een note to self, maar ik moet toch eens proberen op een Forum-meeting te geraken. Het gevoel vaak in jullie buurt gestaan te hebben, maar niet direct herkend (uiteraard moeilijk als je iemand nog nooit ontmoet hebt). Wellicht moet ik daar zelf wat meer initiatief voor tonen, zoals anderen hier wel deden. Blijft wel leuk om alle verslagen en reacties hier te lezen. Zo te zien heeft iedereen een zeer geslaagd festival op zitten.

Vrijdag

Blaze Bayley

Vroeg naar het terrein afgezakt, want benieuwd wat deze man te bieden had. Mr. Bayley was goed bij stem, z'n eigen nummers waren zeer onderhoudend en uiteraard zorgden de afsluitende Iron Maiden nummers voor een eerste hoogtepunt(je) van de dag. Na deze opener tevreden teruggekeerd naar de camping voor een middagmaal.

Messa

De eerste must-see van het weekend was Messa. Hun album van dit jaar, 'The Spin', wist me heel erg te bekoren en dat deed hun optreden ook. Het is echt wel een groep ijzersterke muzikanten die de zangeres begeleiden. Ik had het gevoel dat het geluid in de eerste nummers nog niet super afgesteld stond, maar in de 2e helft kwam haar stem er echt goed door. Zou ook kunnen dat ze zich wat spaarde in het begin. Hoe dan ook, dit is een band die ik vaker wil zien! Echt een heel goede performance.

Me And That Man

De eerste aangename verrassing dit weekend. Eerlijk gezegd kende ik de de groep niet. Blijkt een project te zijn van de zanger van Behemoth. Voor het overige spreken we hier van een volledig ander concept met een vrolijk folk, country gehalte. Enkele makkelijk meezingbare nummers erbij en een publiek dat goed meedeed. Blij deze gezien te hebben.

Phil Campbell and The Bastard Sons

Meteen door naar Phil Campbell en zijn bastaardzonen. Kunnen denk ik kort zijn over deze. Niet wow, maar ook zeker niet slecht.

Conjurer

Op aanraden van enkele forumleden Conjurer nog proberen meepikken in de Morgue. We kwam wat later toe en geraakten er niet meteen in, al klonk het allemaal best goed. Na 2 nummers toch besloten om voor een pauze te gaan, wetende dat het nog een zeer drukke avond zou worden. Op het gemak een pintje gaan drinken op de camping.

King Buffalo

Later op de avond helemaal terug voor King Buffalo, van wie ik hoge verwachtingen gehad. Enkele jaren geleden op Desertfest hadden ze mij helemaal weggeblazen. Dit keer wat minder. Ze speelden zoals het hoort, daar niet van, en met Balrog o.a. een van mijn favoriete nummers van hen en toch viel de puzzel niet helemaal in elkaar. Misschien een te korte speeltijd voor een band als deze? Misschien de Helldorado niet de beste tent? Niet in vervoering geraakt en dus geen topnotering, maar wel genoten.

Mastodon

Het optreden waar ik toch het meeste naar uitkeek op vrijdag. Niets op aan te merken. Losten de verwachtingen in met een puike setlist, veel energie en een aangenaam publiek.

Hypocrisy

Snel door naar een volle Swamp voor Hypocrisy. Uiteraard iets helemaal anders dan Mastodon dus het duurde even om volledig mee te zijn maar naar het einde van de set toe lukte dit wel. De mannen knalden stevig door, wat zorgde voor een welgekomen energieboost.

Kreator

Omdat ze headliner waren, was ik ook wel benieuwd naar de show van Kreator. De eerste helft gevolgd vanop de eerste rijen. Het is niet mijn favoriete band, maar ik denk dat het zo'n groep is dat zelden of nooit ontgoochelt. Ook deze keer niet dus.

Slomosa

Zoals gezegd is Kreator niet echt mijn band, dus ik was sowieso van plan door te steken naar Slomosa. Wat daar gebeurde, weet ik niet goed maar de Morgue barstte uit zijn voegen. Niet per se van het volk, maar wel door de energie die er hing. Iedereen had zin in een afsluitend feestje. Slomosa speelde erg goed en had een precies snel een speciale interactie met het publiek gevonden. Voor mij een van de optredens van het weekend.

Zaterdag

Between The Buried & Me

Begonnen eigenlijk meteen met het nummer waarvoor ik kwam (Coma Machine) dus een leuke binnenkomer. Verder niet overweldigd door hun optreden, al zag je duidelijk dat ze er met veel zin stonden.

Drowning Pool

Zeer aangenaam optreden, ik kende meer hits dan ik op voorhand dacht. Zanger is een echte performer. Bodies uiteraard als afsluiter en een weide die luidkeels meezong. Mooi.

VOLA

Een van de must-sees voor zaterdag. Jammer van Nailbomb, maar het nieuwe album van VOLA heb ik heel veel gespeeld het afgelopen jaar dus dit wou ik niet missen. Zoals velen hier voor het eerste gezien op Graspop vorig jaar. Nu waren ze nog beter! De set zat wat mij betreft perfect in elkaar met een goeie mix van enkele nieuwere nummers en gekendere nummers. En ja, ook voor mij was het hoogtepunt Cannibal met de komst van de gastzanger.

Wolfmother

Na VOLA met veel positieve energie naar Wolfmother voor een uurtje hits. Dat maakten ze helemaal waar, van begin tot einde. Wat een reeks heerlijke riffs bij elkaar. Langer dan een uur hoefde het zeker niet te duren maar op deze manier was het perfect zo.

Extreme

Niet meteen een band die we wilden zien tussen Wolfmother en Extreme dus even pauze genomen op de camping. Extreme zelf was zeker niet slecht maar konden mij geen heel optreden meenemen. Om die reden nog de 2e helft van Helmet gezien, die ik wel heel sterk vond spelen. Daarna terug voor de Black Sabbath/ Ozzy medley van Extreme. Dat was tof maar zegt uiteindelijk ook genoeg over hun mogelijkheden om een set van anderhalf uur te dragen.

Helmet

Jammer dat we hen enkel de 2e helft hebben gezien, want ik vond ze super. De tent was stevig gevuld, maar iedereen stond er met volle goesting. Blij Wilma's Rainbow gehoord te hebben, ook live een topnummer.

Voor Avatar was 60 min. dan weer te kort! Veel show, veel energie, en ondertussen toch de ene hit na de andere. Een van de nieuwe nummers, Captain GOAT, klonk super live. Een band die mooi aan het doorgroeien is lijkt me en de volgende jaren vaker hogere spots zullen bekleden, ook op grotere festivals. Dit was de afsluiter die ik zocht voor alweer een mooie dag.

Zondag

Gaerea

Alweer de laatste dag van het festival, dat voel je aan het lichaam en de energie. Daarom ook iets later op de weide. Maar wat een opener was Gaerea toch. Wie half aan het slapen was, werd er hier hardhandig uit gehaald. Wat een stem heeft die zanger! Een band die ik graag wat beter volg de komende tijd. Dankzij de reacties hier is de nieuwe single ook al op de radar gekomen, klinkt goed.

Fear Factory/ Dope

Beide een stukje gezien. Fear Factory kon me niet echt overtuigen - geen idee waarom (laatste dag syndroom?). Dope vond ik iets beter.

Kerry King

Levende legende met een zeer strak optreden. De juiste Slayer songs gespeeld, maar niet te veel. Mooie mix voor een goed gevulde weide. Topper.

Alkerdeel

De kans gegeven aan deze Belgen en hebben zeker hun ding kunnen doen. Vooraan was er veel animo met de ene stage diver na de andere. Leuk optreden om te volgen.

Static-X

De hitte en het festival begon echt te wegen, maar toen kwam Static-X. Wauw, dé verrassing van het weekend. Ik ken wel enkele nummers van de band (waaronder de laatste drie), maar zou mezelf zeker geen superfan noemen. Na dit optreden moet ik er toch wat meer naar luisteren. Zowel voor ogen als oren een feest. De klank was super en ze hadden veel extra elementen mee ter entertainment. Straffe kost!

Machine Head

Tja, je hebt dan 3 dagen en een avond gevuld met mooie optredens en dan komt Machine Head om alles en iedereen weg te blazen. Is uiteraard overdreven, maar dit was toch de ideale afsluiter voor het festival. Vuur, show, interactie en snijdende gitaren - alles zat erin. Merci Machine Head, merci Alcatraz voor alweer een schitterend weekend.

Daarnaast nog enkele bands kort gezien, dus die heb ik hier niet in opgenomen. Als ik dan - nu alles wat bezonken is - toch een top 10 moet maken voor het weekend:

1. Machine Head
2. VOLA
3. Slomosa
4. Static-X
5. Avatar
6. Messa
7. Mastodon
8. Kerry King
9. Gaerea
10. Wolfmother
We zullen inderdaad regelmatig in elkaars buurt gebivakkeerd hebben, behalve toen je tijdens Thy Catafalque blijkbaar een pintje zat te drinken op de camping, daar voel ik toch enige afstand ;) leuk om je ervaringen te lezen, en zou inderdaad tof zijn jou ook eens op een meeting te treffen. Toch elke keer weer leuk om de mensen achter de forumgebruikers te leren kennen.

Users who are viewing this thread