Alcatraz Open Air 2025

Heerlijke line-up wederom!

Mooie mix van nooit-teleurstellende favorieten:
  • Dimmu Borgir
  • Hypocrisy
  • Rotting Christ
  • Wind Rose
  • Ne Obliviscaris

eenmalig geziene bands die naar meer smaken:
  • Thy Catafalque
  • Vola
  • Baest
  • Messa
  • Gaerea
  • Dool
  • Candlemass
  • Mastodon
  • Borknagar
  • Prong
  • Emperor
  • Ministry
  • Majestica
  • Rivers Of Nihil

en nieuw ontdekte of te ontdekken bands:
  • Dvne
  • Leprous
  • Crypt Sermon
  • The Black Dahlia Murder
  • Absu
  • Conjurer
  • Between The Buried And Me
  • Winterfylleth
  • In Aphelion
  • Abbath
  • ...

Headliners doen het nog niet zo voor mij, kan uiteraard nog veranderen, maar dat vind ik eigenlijk ook maar van ondergeschikt belang.

Yes eindelijk een flinke lijst met namen! Blij met early bird ticket. Hoewel die 20 euro extra deze line up ook wel waard is.

Ik snap alleen niet de communicatie rond Kreator. Co-headliner op de MH dag? En dus nog 2 afsluiters te gaan? Of nog 1 afsluiter te gaan?
Rare communicatie inderdaad. Ik verwacht echt niet dat Kreator er nog bij komt onder MH, aangezien dat al een hele grote headliner is voor Alcatraz zullen ze er echt geen co-head bij zetten. Denk dus dat je het moet lezen als collega-headliner, op een andere dag, en nog 1 te gaan.

Het meeste kende ik al wel van wat er is aangekondigd. Zeker in de niches waar ik fan van ben. Toch zijn er ook voor genoeg nieuwe kennismakingen te noteren, waarvan een aantal veelbelovend zijn op basis van een eerste korte luisterbeurt en/of het enthousiasme van vrienden met een vergelijkbare smaak als ik. Bijvoorbeeld In Aphelion en Crypt Sermon.

Ook een beetje als antwoord op @wenteldave zijn vraag: voor mij bestaat de perfecte line-up uit een aantal van mijn all time favoriete bands, waarvan ik weet dat ze leveren. Een aantal bands waar ik al veel naar geluisterd heb, maar nog nooit live heb gezien. En een aantal nieuwe ontdekkingen. Deze line-up van Alcatraz heeft het allemaal. Wat voorbeelden (en daar doe ik andere bands dan weer mee tekort, maar toch).

Winterfylleth: is de eerste black metal band waar ik fan van ben geworden. Ontdekt door hun eerste passage op Graspop in 2012. Grandioze optredens van gezien, maar de laatste keer dat ik ze zag was in 2013, dus meer dan tien jaar geleden. Ongelooflijk veel zin in om ze weer eens te gaan zien.

Rotting Christ: kende ik tot dit jaar niet zo goed, maar was voor mij het beste optreden van Graspop '24 én Samhain '24. Ongelooflijk goede liveband, waarvan ik nu dus al bijna zeker weet dat ze op Alcatraz 2025 weer voor één van de hoogtepunten gaan zorgen.

Dvne: één van mijn ontdekkingen van dit jaar. Het album wat ze dit jaar hebben uitgebracht heb ik grijs gedraaid. Ik was van plan om ze dit jaar al ergens live te zien, want ze hebben best veel optredens in de buurt gedaan. Maar door verschillende omstandigheden is dat er nog niet van gekomen. Dus juichen dat ik op Alcatraz alsnog ook live met hun kan gaan kennismaken.

Conjurer: ken ik al een tijdje, mede doordat ik (zoals welbekend) ontzettend fan ben van Curse These Metal Hands, hun samenwerking met de band Pijn. Maar ook het eigen werk van Conjurer vind ik geweldig, dus ze stonden al eventjes hoog op mijn lijstje om eens live te gaan zien. En dan is het extra speciaal dat hun gitarist zelf mij de primeur gegeven heeft dat ze op Alcatraz staan, toen ik met hem stond te praten op Samhain, waar hij de merch verkocht voor Pijn.

Between the Buried and Me: ook al zo'n band die ik al heel lang ken, doordat ik ze op één van mijn eerste edities van Graspop heb ontdekt. Dat was op Graspop 2010, toen ze tourden ter ere van hun album 'The Great Misdirect'. Dat is tot op heden nog steeds mijn favoriete album van hun, dus tof om die tour mee te hebben gepakt. Het album wat ze daarvoor hebben gemaakt wordt door velen gezien als hun beste werk: 'Colors'. Ik snap dat wel, ik vind hem zelf ook bijna net zo goed als The Great Misdirect. En laat BTBAM nu net weer veel van Colors (regelmatig zelfs integraal) aan het spelen zijn tijdens de huidige tour, die ze doortrekken naar de festivals van volgend jaar. Dus 15 jaar na dato ga ik ze weer zien, met een setlist vol nostalgie in het verschiet.

Zomaar vijf namen waar ik ontzettend enthousiast over ben. In totaal heb ik nu al twintig must sees met een vergelijkbaar verhaal als hierboven. Soms firsttimers voor mij, soms een goede bekende waarvan ik weet dat het gaat leveren. En soms een hernieuwde kennismaking met een band die ik al heel lang niet meer heb gezien en waar er inmiddels diverse albums van verschenen zijn om de setlist totaal anders op te bouwen dan een vorige keer dat ik ze zag.

Ik kan gewoon amper wachten joh, ben nog steeds aan het stuiteren. De komende maanden lekker veel inluisteren en met een line-up als dit ben ik ook van plan om het nog te openen band introductie topic voor de komende editie flink te gaan vullen.
Om nog even op deze post terug te komen, van de bands die ik nog niet kende op deze line up is Dvne misschien wel mijn favoriet. Dit heeft gewoon alles waar ik naar zoek in een prog/post band, en is gelijk een must see voor mij. Zit nu een live opname te kijken en dat klinkt ook geweldig. Het zou me niet verbazen als dit voor mij één van de hoogtepunten van het festival wordt.

Between the buried and me ben ik ook een tijdje terug wat meer gaan luisteren op aanraden van jou geloof ik, en die gaan er ook goed in.

Dat zijn in ieder geval al 2 nieuwe bands waar ik ontzettend naar uit kijk, en die ik nog veel ga luisteren de komende maanden.

Om nog even op deze post terug te komen, van de bands die ik nog niet kende op deze line up is Dvne misschien wel mijn favoriet. Dit heeft gewoon alles waar ik naar zoek in een prog/post band, en is gelijk een must see voor mij. Zit nu een live opname te kijken en dat klinkt ook geweldig. Het zou me niet verbazen als dit voor mij één van de hoogtepunten van het festival wordt.

Between the buried and me ben ik ook een tijdje terug wat meer gaan luisteren op aanraden van jou geloof ik, en die gaan er ook goed in.

Dat zijn in ieder geval al 2 nieuwe bands waar ik ontzettend naar uit kijk, en die ik nog veel ga luisteren de komende maanden.
Ha, vet om te lezen! Ik denk ook dat Dvne één van de hoogtepunten gaat worden. Ben erg benieuwd waar ze die gaan plaatsen.

Dat BTBAM er bij jou goed ingaat, dat had ik wel verwacht. Die mixen natuurlijk de metalcore waar je al van hield met het progressieve waar je steeds meer in begint te komen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo
Heerlijke line-up wederom!

Mooie mix van nooit-teleurstellende favorieten:
  • Dimmu Borgir
  • Hypocrisy
  • Rotting Christ
  • Wind Rose
  • Ne Obliviscaris

eenmalig geziene bands die naar meer smaken:
  • Thy Catafalque
  • Vola
  • Baest
  • Messa
  • Gaerea
  • Dool
  • Candlemass
  • Mastodon
  • Borknagar
  • Prong
  • Emperor
  • Ministry
  • Majestica
  • Rivers Of Nihil

en nieuw ontdekte of te ontdekken bands:
  • Dvne
  • Leprous
  • Crypt Sermon
  • The Black Dahlia Murder
  • Absu
  • Conjurer
  • Between The Buried And Me
  • Winterfylleth
  • In Aphelion
  • Abbath
  • ...

Headliners doen het nog niet zo voor mij, kan uiteraard nog veranderen, maar dat vind ik eigenlijk ook maar van ondergeschikt belang.
Oh, en Gutalax natuurlijk! :cool:🤘🥳

Death Metal Gutalax GIF by Gore House Productions

Ja, echt een uitstekende zaak!
Niet te vroeg juigen, de line up is nog niet compleet.

We moeten nog 2 headliners hebben, als ze de lijnen van afgelopen jaren doortrekken zou het me niet verbazen als dat 1 headliner voor het wat jongere publiek is, en 1 rockband voor het oudere publiek. Al hoeft die eerste natuurlijk geen metalcore te zijn, iets als papa roach zie ik ook wel werken. I prevail lijkt me ook een sterke cohead bij Kreator. Al zie ik naast die 2 bands niet heel veel kanshebbers eigenlijk. En die 2 bands zijn beiden misschien logischer voor Pukkelpop.

Rond Trivium blijft het ook stil, misschien door die Europese tour in Februari. Zie het ook ng wel gebeuren dat die in Augustus alleen Bloodstock doen omdat ze daar een headline spot kregen, en dat ze verder wat juni festivals doen of de EU niet aandoen in Europa. Andere optie is dat ze in Februari nog voor Alcatraz en andere europese festivals worden aangekondigd.

Jullie nog headliner gokjes?

Niet te vroeg juigen, de line up is nog niet compleet.

We moeten nog 2 headliners hebben, als ze de lijnen van afgelopen jaren doortrekken zou het me niet verbazen als dat 1 headliner voor het wat jongere publiek is, en 1 rockband voor het oudere publiek. Al hoeft die eerste natuurlijk geen metalcore te zijn, iets als papa roach zie ik ook wel werken. I prevail lijkt me ook een sterke cohead bij Kreator. Al zie ik naast die 2 bands niet heel veel kanshebbers eigenlijk. En die 2 bands zijn beiden misschien logischer voor Pukkelpop.

Rond Trivium blijft het ook stil, misschien door die Europese tour in Februari. Zie het ook ng wel gebeuren dat die in Augustus alleen Bloodstock doen omdat ze daar een headline spot kregen, en dat ze verder wat juni festivals doen of de EU niet aandoen in Europa. Andere optie is dat ze in Februari nog voor Alcatraz en andere europese festivals worden aangekondigd.

Jullie nog headliner gokjes?
Of er nog een of twee headliners komen is een beetje vaag. Ik denk inmiddels dat Kreator gewoon de tweede headliner is naast Machine Head.

Voor de derde headliner gok ik op Amenra, die dan bekend worden gemaakt met de andere Belgische bands. Ontstaan in Kortrijk, gestaag aan populariteit gewonnen, ondanks dat hun muziek niet makkelijk is. Staan komend jaar een aantal keer achter elkaar in de AB. Dus lijkt me een mooi moment om ze die kans te gunnen. En dan hopelijk met een mooie speciale productie, in samenwerking met de organisatie.

• Leuk
Waarderingen: won666 en Dr. Hannibal
Klein grapje in de richting van Loek en Jos, met wie ik oa naar Alcatraz ga. Zij houden wel van metalcore en ik niet, vandaar. ;)

Maar los van dat ben ik sowieso wel erg blij dat Alcatraz over het algemeen meer mijn niches boekt dan metalcore, in vergelijking met bijvoorbeeld Graspop.
Oke, top!
Dacht al dat ik weer ‘geen metalhead’ zou zijn omdat ik Spiritbox luister ofzo. 😂

Oke, top!
Dacht al dat ik weer ‘geen metalhead’ zou zijn omdat ik Spiritbox luister ofzo. 😂
Haha nee zeker niet! Mij zal je dat soort dingen niet snel horen zeggen. Met mijn liefde voor mooie melodieën en clean zang, weet ik zelf niet eens of ik wel onder de categorie 'echte metalhead val'. ;)

Met Spiritbox noem je trouwens precies een band waar ik zelf ook groot fan van ben. Dus eigenlijk ben ik nog een klein beetje hypocriet ook, haha.

Zijn de ontbrekende namen nou vooral Belgische namen aangevuld met 2 headliners en een handjevol internationale acts?

Of er nog een of twee headliners komen is een beetje vaag. Ik denk inmiddels dat Kreator gewoon de tweede headliner is naast Machine Head.

Voor de derde headliner gok ik op Amenra, die dan bekend worden gemaakt met de andere Belgische bands. Ontstaan in Kortrijk, gestaag aan populariteit gewonnen, ondanks dat hun muziek niet makkelijk is. Staan komend jaar een aantal keer achter elkaar in de AB. Dus lijkt me een mooi moment om ze die kans te gunnen. En dan hopelijk met een mooie speciale productie, in samenwerking met de organisatie.
Ik heb geen idee, ik dacht dat er gesproken werd over een coheadliner vandaar mijn aanname dat er nog 2 headliners komen. Een coheadliner onder Kreator kan wellicht wel een manier zijn om een band te overtuigen om te komen zonder headline positie, waarbij ze feitelijk gewoon een sub positie krijgen.

Amenra lijkt me wel een mooie naam voor Alcatraz inderdaad.
Haha nee zeker niet! Mij zal je dat soort dingen niet snel horen zeggen. Met mijn liefde voor mooie melodieën en clean zang, weet ik zelf niet eens of ik wel onder de categorie 'echte metalhead val'. ;)

Met Spiritbox noem je trouwens precies een band waar ik zelf ook groot fan van ben. Dus eigenlijk ben ik nog een klein beetje hypocriet ook, haha.
Ook nog Spiritibox fan ja? Misschien is er toch nog wel hoop voor je ;)

• Haha
Waarderingen: Jamel
Ik zou het wel jammer vinden als Paleface Swiss op Pukkelpop staat en niet op Alcatraz. Deze band staat al even op de bucketlist, maar telkens wanneer ze in de buurt zijn, kan ik helaas niet.

Ik heb geen idee, ik dacht dat er gesproken werd over een coheadliner vandaar mijn aanname dat er nog 2 headliners komen. Een coheadliner onder Kreator kan wellicht wel een manier zijn om een band te overtuigen om te komen zonder headline positie, waarbij ze feitelijk gewoon een sub positie krijgen.

Amenra lijkt me wel een mooie naam voor Alcatraz inderdaad.
Ja het staat er gewoon een beetje raar, maar ik volg @Dr. Hannibal zijn interpretatie dat ze 'collega headliner' van Machine Head bedoelen.

Ook nog Spiritibox fan ja? Misschien is er toch nog wel hoop voor je ;)
Hahaha yep. Courtney is een superster. En ze hebben een aantal zeer fijne nummers.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal

Users who are viewing this thread