Alcatraz Open Air 2025

Ik gok dat de donderdag een avond wordt vol Belgische bands waarbij ze alleen Swamp en Helldorado gebruiken en even laat starten als de huidige coverband avond. Alcatraz zet zich goed in voor de Belgische metalscene en dit is een mooie manier om hen extra in het zonnetje te zetten.

Voor mij persoonlijk hoeft donderdag niet een "volwaardige avond" te worden. Ten opzichte van Graspop vond ik het juist wel fijn om maar 3 dagen te hebben, toch beter vol te houden voor die oude botten van mij :). En dat geeft ook de kans om op donderdag-acond nog even de lokale economie te ondersteunen door een hapje en drankje in de stad te doen
En ook persoonlijk, maar mij maakt die 5-10 minuten overlap tussen podia meestal niet zo veel uit. Voor de echte echte must-sees is het vervelend, maar bij de meeste bands die ik ga kijken (die ik "even meepak", "ook wel leuk", "met vrienden mee", of "al 80.000x gezien") is 30-40 min wel prima. Alleen voor de echte persoonlijke toppers of de super-originele boekingen (zo'n dokken bv) sta ik van te voren al klaar. Wat ik zelf vervelender vind is als bands die ik echt wil zien 100% overlappen, wat ik vorig jaar relatief vaak had. Maar goed, da's een luxe-probleem
het gaat geen volwaardige dag worden, maar je merkte nu ook al wel dat die donderdag uit zijn voegen barst.

Denk ook wel dat de donderdagavond een mooie upgrade zal krijgen. Ik denk ook dat dit de reeds verklapte "surprise" voor de combi-tickets zou zijn, vermits iedereen met een combi gratis naar deze vooravond mag.

Toch ga ik ook akkoord met wat Jamel zegt. Donderdagavond is voor mij en mijn gezelschap altijd een rustig avondje vol voorpret. Even rustig alles klaarzetten en uitpakken aan de Eagle's Plaza, onze bonnetjes omwisselen, aan de bar een drankje nuttigen ... Daarna even het terrein op, kijken welk lekkers er al open is en vervolgens rustig wat covertjes meeluisteren. Zit er niets bij wat ons boeit? Terug naar de Eagle's Plaza toog om wat Bacardi Cola's te bestellen met wat gezelschapspelletjes erbij. Altijd leuk.

Meestal bezoeken we later op de avond dan de camping om daar wat tafelvoetbal te spelen.

Alcatraz is qua voorpret voor mij toch wel echt zoveel plezanter dan eender welk ander festival.

Donderdag was de avond waar locals eens kwamen kijken wat het allemaal was. Tribute bands die voor wat sfeer zorgen. Was een losse sfeer. En spotgoedkoop.
Als ze er enkele Belgische bands zouden zetten, lijkt het meer een uitbreiding van het festival dan een pre part. Maar zeker niet negatief bedoeld, kan zeer positief uitdraaien.

Denk ook wel dat de donderdagavond een mooie upgrade zal krijgen. Ik denk ook dat dit de reeds verklapte "surprise" voor de combi-tickets zou zijn, vermits iedereen met een combi gratis naar deze vooravond mag.

Toch ga ik ook akkoord met wat Jamel zegt. Donderdagavond is voor mij en mijn gezelschap altijd een rustig avondje vol voorpret. Even rustig alles klaarzetten en uitpakken aan de Eagle's Plaza, onze bonnetjes omwisselen, aan de bar een drankje nuttigen ... Daarna even het terrein op, kijken welk lekkers er al open is en vervolgens rustig wat covertjes meeluisteren. Zit er niets bij wat ons boeit? Terug naar de Eagle's Plaza toog om wat Bacardi Cola's te bestellen met wat gezelschapspelletjes erbij. Altijd leuk.

Meestal bezoeken we later op de avond dan de camping om daar wat tafelvoetbal te spelen.

Alcatraz is qua voorpret voor mij toch wel echt zoveel plezanter dan eender welk ander festival.
Met alle respect, maar dit kan allemaal toch ook nog altijd prima als de invulling van de donderdagavond zou veranderen?
Ik bedoel, er zal niet ineens een AC/DC ofzo staan..

Met alle respect, maar dit kan allemaal toch ook nog altijd prima als de invulling van de donderdagavond zou veranderen?
Nee, die stonden er natuurlijk dit jaar al op donderdag :D
Het gevoel verandert wel als er plots heel fijne bands staan die je niet zomaar wil missen, dan is het 'we zien wat de avond brengt'-gevoel een heel stuk minder omdat je meteen al met een af te vinken programma qua bands zit.

de donderdag zal niet eerder beginnen. er moest alleen moet gedacht worden in de richting van meer ruimte creëren. het aantal combi's is serieus gestegen de laatste jaren en het was duidelijk dat enkel de swamp openen wat druk aan het worden was, je kon heel moeilijk passeren langs de vuilen hoek omdat er teveel mensen waren.

en daarnaast kon je ook niet aan de foodtrucks omdat die bij de helldorado staan.

Nee, die stonden er natuurlijk dit jaar al op donderdag :D
Het gevoel verandert wel als er plots heel fijne bands staan die je niet zomaar wil missen, dan is het 'we zien wat de avond brengt'-gevoel een heel stuk minder omdat je meteen al met een af te vinken programma qua bands zit.
Haha, ik begrijp je punt, maar dat klinkt dan toch eigenlijk meer als een probleem voor FOMO metalfreaks als ons.. 😅
Zelf zou ik er niet zo een problemen mee hebben, integendeel, als ik 'gratis' een mooi bandje extra kan meepikken ben ik er uiteraard als de kippen bij! ;)

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Er zullen waarschijnlijk maar één of hoogstens twee tenten open zijn (of nog een derde met DJ ofzo), dus de kans dat de hele avond gevuld zal zijn met must-sees waarbij je het hele optreden vooraan wil staan lijkt mij vrij klein. Er zal nog meer dan genoeg gelegenheid zijn om gezellig wat te drinken, bij te kletsen, rondhangen, tafelvoetballen, of wat dan ook, lijkt me.

de donderdag zal niet eerder beginnen. er moest alleen moet gedacht worden in de richting van meer ruimte creëren. het aantal combi's is serieus gestegen de laatste jaren en het was duidelijk dat enkel de swamp openen wat druk aan het worden was, je kon heel moeilijk passeren langs de vuilen hoek omdat er teveel mensen waren.

en daarnaast kon je ook niet aan de foodtrucks omdat die bij de helldorado staan.
Dat hadden ze dit jaar ook al verbeterd, gelukkig. Wij vonden het ook heel erg druk aan de swamp, dus zijn gezellig iets gaan eten van de foodtrucks onder de tent aan helldorado.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Haha, ik begrijp je punt, maar dat klinkt dan toch eigenlijk meer als een probleem voor FOMO metalfreaks als ons.. 😅
Zelf zou ik er niet zo een problemen mee hebben, integendeel, als ik 'gratis' een mooi bandje extra kan meepikken ben ik er uiteraard als de kippen bij! ;)

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Er zullen waarschijnlijk maar één of hoogstens twee tenten open zijn (of nog een derde met DJ ofzo), dus de kans dat de hele avond gevuld zal zijn met must-sees waarbij je het hele optreden vooraan wil staan lijkt mij vrij klein. Er zal nog meer dan genoeg gelegenheid zijn om gezellig wat te drinken, bij te kletsen, rondhangen, tafelvoetballen, of wat dan ook, lijkt me.
Eens hoor. Ik verwacht ook niet dat het dezelfde intensiteit gaat hebben als een echte festivaldag op die openingsavond. Het zal iets tussenin worden en ik ben er absoluut niet tegen. Veel fijner om daar Belgisch talent te zetten die aan de weg timmeren die daar meteen een mooi publiek voor zich krijgen. Vond ik vroeger ook altijd fijn aan de openingsavond op Graspop.

Maar ik stel me bij ons inderdaad voor, FOMO metalfreaks als we zijn, dat we toch wat meer naar de klok kijken, iedereen tijdig in gang willen krijgen, en een aantal bands onze verdiende aandacht willen geven en dat verandert dus wel het gevoel wat. En dat ligt dus volledig aan onszelf :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Nou, dan toch twee of drie podia dus, maar die zullen uiteraard niet allemaal gevuld zijn met bekende internationale of zelfs Belgische bands, neem ik aan.
Wellicht één relatieve uitschieter/publiekstrekker, plus nog wat kleinere bands, lokale/beginnende bands, coverbands en/of een DJ?
Beetje vergelijkbaar met de donderdag van GMM 2014-2017.

Tuurlijk kan het nog altijd prima! Ik ging wat verloren in de fijne herinneringen aan de donderdagavonden van de voorbije edities, mijn excuses 😄

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Line up nu voor de eerste keer helemaal
doorlopen.
Als trashhead helemaal tevreden met naast kreator en overkill, vooral exhorder en whiplash als leuke boeking.
Voor het knikkebollen nog veel goed luisteren maar voorlopig ...
Thy. Catafalque
Winterfylleth
DVNE
Lijstje gaat komende maanden nog flink groeien denk.
Word eerste keer alcatraz, maar voor mij nu al niks te klagen over de line up.

Ik denk dat ik voor de twee vermiste "headliners" zou zien:
- Powerwolf of Within Temptation (voor het publiek van de jaren 2000)
- Running Wild of Helloween (voor het publiek van de jaren tachtig)

Ik hoop dat we Sepultura hebben voor de laatste tour!
Wat de Belgische bands betreft, ik zou graag Evil Invaders willen zien, ik heb nog nooit een concert gezien.
Ten slotte zou ik niet tegen een terugkeer zijn Dudsekop! Een van mijn favoriete concerten van deze editie van 2024.

Nog wat namen rond Alcatraz en zelfs nog 2 hele toffe
Baden In Blut (DE) (17 - 19 jul): Angelus Apatrida - Rotting Christ
Krach am Bach (DE) (1 -2 aug): God Is An Astronaut (y)- Khan - REZN (y) - The Cosmic Dead - The Warlocks
Vagos Metal Fest (PT) (1 - 3 aug): Furor Gallico - Gorgoroth - Hills Have Eyes - Nihilo - Thrown - VxPxOxAxAxWxAxMxC - Warbringer
Dynamo Metal Fest (NL) (15 - 17 Aug): Kerry King

Brutal Assault (CZ) (6 - 9 aug) met een Death aankondiging: Blood Red Throne - Defeated Sanity - Fleshgod Apocalypse - Malevolent Creation - Mammoth Grinder - Rivers Of Nihil - The Halo Effect
466452745_1097416792054203_261809752299704933_n.jpg

• Leuk
Waarderingen: CradleOfFrance

Users who are viewing this thread