Alcatraz Open Air 2025

In hun aankondiging zeggen ze dat er meer dan 120 bands op Alcatraz 2025 zullen staan. Momenteel zijn er 100 acts aangekondigd.
Wel straf dat ze al bijna hun hele affiche aankondigen in november!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Voor het eerst in jaren ben ik zeer hard aan het twijfelen of ik naar Kortrijk zal gaan. Op een handvol bands na, spreekt de affiche me totaal niet aan.

• Verdrietig
Waarderingen: Dr. Hannibal
In hun aankondiging zeggen ze dat er meer dan 120 bands op Alcatraz 2025 zullen staan. Momenteel zijn er 100 acts aangekondigd.
Wel straf dat ze al bijna hun hele affiche aankondigen in november!
Is het mogelijk dat er wel al wat bands voor de donderdag aangekondigd zijn?

Hoe smaken verschillen. Dit is voor mij een van de beste affiches in jàren op een Belgisch festival.
Ja hier ook! Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid sterke namen. Zo staan eigenlijk al mijn favo black metal bands er met Thy Catafalque, Ne Obliviscaris, Dimmu Borgir, Rotting Christ, Borknagar en Emperor. En voor elk sub genre is er wel zo lijstje te maken.

Belgische lijst is wel wat underwhelming. Op het eerste gezicht niks dat ik wil meepakken. Vind ik ook helemaal niet erg want er is kannonenvoer nodig voor het clashfestijn.

Hoe smaken verschillen. Dit is voor mij een van de beste affiches in jàren op een Belgisch festival.
Ik hou meer van klassieke Metal. Al altijd geweest hoor. Al heb ik met de jaren andere genres leren waarderen. Ik heb het niet voor al dat geschreeuw tegenwoordig. Maar ik respecteer ten allen tijd ieders smaak en goesting.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Inderdaad nog maar weinig klassieke Metal. Hopelijk komt er nog wat van die kant bij.

Ik hou meer van klassieke Metal. Al altijd geweest hoor. Al heb ik met de jaren andere genres leren waarderen. Ik heb het niet voor al dat geschreeuw tegenwoordig. Maar ik respecteer ten allen tijd ieders smaak en goesting.

Inderdaad nog maar weinig klassieke Metal. Hopelijk komt er nog wat van die kant bij.
Ja op dat vlak is het veel minder dan andere jaren. Dat maakt het voor mezelf juist dat het 1 vd betere affiches is van de afgelopen jaren, omdat de meeste van die bands voor mij rechtstreeks naar de neen-lijst gaan. Al zullen er nog minstens 20 namen komen en hopelijk voor jullie zit er daar nog wat tussen.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel
Ja het affiche staat vol met meer extreme en/of niche metal en dat gaat ten koste van klassieke metal en metalcore. Staat beiden wel wat van tussen, maar een stuk minder dan andere festivals, zoals Graspop doorgaans. Ik hou juist van post, black, doom en prog, dus voor mij is dit ook één van de allerbeste affiches die ik ooit heb gezien. Maar kan me voorstellen dat het voor anderen met een totaal andere smaak een wat minder aantrekkelijke line-up is.

Dat doet me eraan denken: ik zal van de week eens het band-voorstel-topic openen. Ik heb zelf genoeg te schrijven, in elk geval. En het is altijd wel een mooie manier om kennis te maken met wat nieuwe bands.

Zeer blij met Bark, Cobracide, Coffin Feeder, Congress, Violent Sin en Evil Invaders

Fans van Aborted →Coffin Feeder 🔥

Voor de rest ken ik er niet veel van.

Nog 20 (internationale) namen te gaan 🙌

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Heel benieuwd hoe hoog congress zal belanden. Niet de minste reünie. Waren al headliner op ieperfest, en ondertussen ook een paar grote zalen op de tour gezet.

Ja het affiche staat vol met meer extreme en/of niche metal en dat gaat ten koste van klassieke metal en metalcore. Staat beiden wel wat van tussen, maar een stuk minder dan andere festivals, zoals Graspop doorgaans. Ik hou juist van post, black, doom en prog, dus voor mij is dit ook één van de allerbeste affiches die ik ooit heb gezien. Maar kan me voorstellen dat het voor anderen met een totaal andere smaak een wat minder aantrekkelijke line-up is.

Dat doet me eraan denken: ik zal van de week eens het band-voorstel-topic openen. Ik heb zelf genoeg te schrijven, in elk geval. En het is altijd wel een mooie manier om kennis te maken met wat nieuwe bands.
Ik vind het juist wel tof dat het zo is. zorg dat er nog meer onderscheid tussen twee metal festivals in ons klein landtje :D. Dan nog brakrock en ieperfest niet bijgerekend.

ik moet wel zeggen dat ik wel wat onderzoek ga moeten doen naar de Belgisch bands veel namen die ik niet ken. Ik hoopte echt op doodseskader. Maar daarom heb ik dan meer het gevoel dat Amenra headliner kan worden.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Ik vind het juist wel tof dat het zo is. zorg dat er nog meer onderscheid tussen twee metal festivals in ons klein landtje :D. Dan nog brakrock en ieperfest niet bijgerekend.

ik moet wel zeggen dat ik wel wat onderzoek ga moeten doen naar de Belgisch bands veel namen die ik niet ken. Ik hoopte echt op doodseskader. Maar daarom heb ik dan meer het gevoel dat Amenra headliner kan worden.
Ja, ik dus ook! Ik vind Graspop en Alcatraz beiden geweldig. Mede ook doordat Alcatraz echt zijn eigen identiteit heeft en die ook blijft behouden. Ook bij hen zal er ongetwijfeld wel ergens een verleiding ontstaan om in te springen op bepaalde trends en zo onbewust toch een beetje Graspop achterna te gaan. Maar dat ze dat juist niet doen en heel specifiek in niches blijven boeken en juist hun uitbreidingen doen op meer 'bourgondische' aspecten van het festival, als zitcomfort, hoge kwaliteit eten en randanimatie, dat vind ik zo tof.

Graspop waardeer ik dan juist weer dát ze zo toonaangevend zijn in festivalland, de nieuwe metalsensaties al vroeg ontdekken en ook durven promoveren tot headliner. Ongelooflijk vet dat een klein land als België een metalfestival met 50k bezoekers per dag heeft.

Als Nederlander ben ik soms best jaloers op het Belgische metalwereldje. Gelukkig zijn de afstanden erg te overzien en heb ik vrienden in België, waardoor ik er toch regelmatig van kan meegenieten.

Hier de poster, mss makkelijker
Bekijk bijlage 11223
Splendidula! 🤘
Veel geluisterd in aanloop naar W-Festival dit jaar, totdat... 😖
Was überhaupt een verrassing dat zo een band daar op de line-up stond, nogal atypisch, maar daarom niet minder welkom. :)

Atmospheric black/doom metal, dus dat moet de meesten met een zwart hartje hier wel smaken! ;)🖤

Users who are viewing this thread

• jbj