Alcatraz Open Air 2025

Leyendas Del Rock (ES) ( 6 - 9 aug): Heilung als headliner
Ik herinner mij helaas dit bericht van Loek, uit het Graspop-topic, over hun concert op de pre-party van South of Heaven:
Heilung is dus definitief uitgesloten voor Graspop, voor als dat nog niet duidelijk was, misschien niet alleen voor 2025 maar ook voor de daaropvolgende edities:
"Dit exclusieve Benelux-concert is voorlopig de laatste kans om dit mystieke gezelschap te zien, aangezien Heilung zich voor nog onbepaalde tijd terugtrekt."

Het enige wat ik niet zeker weet, is waar dat idee van Benelux-exclusief precies vandaan komt? Ik zie dat zelf alleen terug in publicaties van derden over dit concert, op de kanalen van Heilung en South of Heaven staat slechts dat het om een exclusief concert gaat, zonder kwalificatie van exclusief voor welke regio. Verder is aangekondigd dat hun laatste concert op 17 augustus op een tot nu toe geheime locatie zou plaatsvinden. In theorie dus nog een mogelijkheid voor Alcatraz? Als het klopt dat Benelux-exclusief niet uit de officiële kanalen zelf komt in ieder geval. Correct me if I'm wrong :)

Edit: kwam uit een mail blijkbaar, klopt dus niet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Het enige wat ik niet zeker weet, is waar dat idee van Benelux-exclusief precies vandaan komt? Ik zie dat zelf alleen terug in publicaties van derden over dit concert, op de kanalen van Heilung en South of Heaven staat slechts dat het om een exclusief concert gaat, zonder kwalificatie van exclusief voor welke regio. Verder is aangekondigd dat hun laatste concert op 17 augustus op een tot nu toe geheime locatie zou plaatsvinden. In theorie dus nog een mogelijkheid voor Alcatraz? Als het klopt dat Benelux-exclusief niet uit de officiële kanalen zelf komt in ieder geval. Correct me if I'm wrong :)
Die zin komt uit een mail van de organisatie van SoH, wel officiële berichtgeving dus maar inderdaad niet gemakkelijk terug te vinden.

Ik herinner mij helaas dit bericht van Loek, uit het Graspop-topic, over hun concert op de pre-party van South of Heaven:

Helemaal correct, zit er ook niet op te wachten of zo want de vorige passage op de prison stage was de minste keer dat ik ze zag.
Ik zet die er hier gewoon maar bij voor de volledigheid want het is toch een headliner op een festival in hetzelfde weekend als Alcatraz.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Zoiets, en ik vermoed dat kreator wel kan schuiven moest de laatste headliner niet gevonden worden.
Kreator staat er op vrijdag 8 augustus volgens hun website. Was er ergens iets bekend over Machine Head? Dan weten we meteen of deze samen of apart headlinen.

Edit: persoonlijk begrijp ik dat Kreator en Machine Head elk apart headlinen. Samen is toch een enorm sterke dag dan? Nu, mij niet gelaten hoor 😉

Edit 2: ik zie dat Kreator steeds de eerste dag van de festivals aanwijst als datum. Vermoedelijk dus nog geen concrete dagplanning.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Kreator staat er op vrijdag 8 augustus volgens hun website. Was er ergens iets bekend over Machine Head? Dan weten we meteen of deze samen of apart headlinen.

Edit: persoonlijk begrijp ik dat Kreator en Machine Head elk apart headlinen. Samen is toch een enorm sterke dag dan? Nu, mij niet gelaten hoor 😉

Edit 2: ik zie dat Kreator steeds de eerste dag van de festivals aanwijst als datum. Vermoedelijk dus nog geen concrete dagplanning.
uit de facebook post leidt ik echt wel af dat die samen op 1 dag spelen. Dus noemen we het gewoon een enorm sterke dag :p

Ik ben ook zeer benieuwd hoe die vernieuwde donderdagavond eruit gaat zien en wat voor bands ze daar weg gaan zetten.
zou er een kans zijn op meer volwaardige avond? vorige jaar waren er 108 bands. Op dit moment zijn er 81/82 bands aangekondigd. kom je nog op 27 bands uit.

qua belgische bands zijn er de vorige keer eind december 25 namen gedropt geweest. Er moeten er daarom niet even veel zijn. maar je hoort zelf aan Alcatraz dat ze dit een belangrijk gegeven vindt. mijn gevoel zegt dat ze wel rond dat aantal willen blijven

er is wel nog een vermoeden van een aantal internationale bands... .

dus ik vermoed dat er uitbreiding zal zijn op bands op donderdag avond. Want ik kan niet geloven dat men nog meer bands kan zetten op de andere festival dagen.

• Leuk
Waarderingen: theblackmadness en Jamel
dus ik vermoed dat er uitbreiding zal zijn op bands op donderdag avond. Want ik kan niet geloven dat men nog meer bands kan zetten op de andere festival dagen.

Nee, er staan er nu eigenlijk al te veel. Althans, dan is toch mijn conclusie als je 4 podia hebt en er regelmatig momenten zijn waar er op de 4 podia tegelijk iets staat te spelen. Je zou zeggen dat ze steeds 2 podia op elkaar afstemmen, maar daarvoor proppen ze nu alles al veel te vol.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Sdg
zou er een kans zijn op meer volwaardige avond? vorige jaar waren er 108 bands. Op dit moment zijn er 81/82 bands aangekondigd. kom je nog op 27 bands uit.

qua belgische bands zijn er de vorige keer eind december 25 namen gedropt geweest. Er moeten er daarom niet even veel zijn. maar je hoort zelf aan Alcatraz dat ze dit een belangrijk gegeven vindt. mijn gevoel zegt dat ze wel rond dat aantal willen blijven

er is wel nog een vermoeden van een aantal internationale bands... .

Een volwaardige avond zou me verbazen, maar je weet het nooit. Ik denk zelf dat ze nu wat 'normale' bands in de Swamp zullen zetten, dus waar ze eerst coverbands hadden. Maar wellicht dat ze ook iets doen in Helldorado en/of La Morgue.
Bands op donderdagavond heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat we daardoor wellicht nog meer toffe bands in het weekend kunnen zien. Het nadeel is dat dit een beetje ten koste zou kunnen gaan van de gezellige vooravond die we op de camping hebben.

Voor wat betreft de Belgische acts: ik denk ook dat dat er weer minimaal 20 gaan zijn, dus daarmee zitten we inderdaad al bijna op het totaal aantal bands van vorig jaar.

Hebben jullie trouwens ideeën wie er tussen die Belgische acts zou kunnen zitten? Zelf gok ik (naast Amenra als headliner) sowieso op Evil Invaders en Enthroned, omdat die eerste al is aangekondigd voor Summer Breeze en die tweede voor Motocultor. Lijken me dus inkoppers.
Verder hoop ik op Throatsnapper, Wolvennest en Ka'Una.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Nee, er staan er nu eigenlijk al te veel. Althans, dan is toch mijn conclusie als je 4 podia hebt en er regelmatig momenten waar er op de 4 podia tegelijk iets staat te spelen. Je zou zeggen dat ze steeds 2 podia op elkaar afstemmen, maar daarvoor proppen ze nu alles al veel te vol.
en uren uitbreiden mag niet dacht ik met afspraken met stad Kortrijk. Dat is echt het enige min puntje bij Alcatraz dat er zoveel overlap is. Maar in 3 min ben je aan een andere tent dat geluk hebben we gelukkig.

Geen idee hoe groot de kans is dat ze er staan, maar Doodseskader, Entheogen, Briqueville, Hemelbestormer, Mordkaul, Wiegedood en een spontane reünie van Oathbreaker.
Die spontane reünie van Oathbreaker zou ik ook wel voor warm lopen ja! Voor de rest ook, trouwens. Enkel Entheogen ken ik niet, dus die gaat nu gelijk op hier.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Black Hammer
Over Kreator valt nog niet veel te zeggen aangezien Alcatraz hun enige Augustus festival is tot nu.

Er is op dit moment toch al wat overlap met festivals in hetzelfde weekend

De overlap:
Brutal Assault (CZ) (6 - 9 aug): Between The Burried And Me - Crystal Lake - Dark Angel - Devildriver - Dimmu Borgir - Dope - Fit For A King - Gaerea - Gutalax - Mastodon - Ministry - Obituary - Overkill - Pig Destroyer - Psycroptic - Static X - Suffocation - Thrown
Leyendas Del Rock (ES) (6 - 9 aug): Crystal Lake, Fit For A King, Thrown
Party San (DE) (7 - 9 aug): Dool
Hellsinki Metal Fest (FI) (8 - 9 aug): Candlemass, Me And That Man
Bloodstock (UK) (7 - 10 aug): 3 Inches of Blood - Emperor - Fear Factory - Flotsam & Jetsam - Machine Head - Mastodon - Me And That Man - Ministry - Nailbomb - Obituary - Rivers Of Nihil - Static-X - The Black Dahlia Murder - Thrown

Aangezien enkel de dagindeling van Bloodstock gekend is weten we alleen zeker wanneer bands niet spelen

Niet op Donderdag (7/8)
Me And that Man (moeten dus ook naar Helsinki op de 8e of 9e)

niet op Vrijdag (8/8)
Emperor
Flotsam & Jetsam
Nailbomb (en dus ook Pig Destroyer)

niet op Zaterdag (9/8)
Machine Head
Ministry
Fear Factory
Static-X (en dus ook Dope)

Niet op Zondag (10/8)
3 Inches of Blood
Mastodon
Obituary
Rivers Of Nihil
The Black Dahlia Murder
Thrown

Verder lijkt het ook logisch dat bands die zowel Brutal Assault als BloodStock doen eerst passeren via Kortrijk om dan naar de UK te gaan.
Bands die zowel Leyendas als Brutal Assault doen zou ik dan weer niet op de vrijdag verwachten.

Gewoon die 5 à 10 minuten overlap tussen start / einde concerten afschaffen graag, dank! 😊

Mijn buikgevoel zegt dat een perfecte donderdagband Trivium is. Herkansing zonder een headlinerpositie te verliezen. Smijt er evil invaders voor en we zijn er 🥳 camping open vanaf 18u, optredens 20u30-23u, rock café open, iedereen tevreden. Enkel ingang via camping (combibandje halen + dagtickets donderdag).

• Leuk
Waarderingen: won666, Loek123 en Jamel
Over Kreator valt nog niet veel te zeggen aangezien Alcatraz hun enige Augustus festival is tot nu.

Er is op dit moment toch al wat overlap met festivals in hetzelfde weekend

De overlap:
Brutal Assault (CZ) (6 - 9 aug): Between The Burried And Me - Crystal Lake - Dark Angel - Devildriver - Dimmu Borgir - Dope - Fit For A King - Gaerea - Gutalax - Mastodon - Ministry - Obituary - Overkill - Pig Destroyer - Psycroptic - Static X - Suffocation - Thrown
Leyendas Del Rock (ES) (6 - 9 aug): Crystal Lake, Fit For A King, Thrown
Party San (DE) (7 - 9 aug): Dool
Hellsinki Metal Fest (FI) (8 - 9 aug): Candlemass, Me And That Man
Bloodstock (UK) (7 - 10 aug): 3 Inches of Blood - Emperor - Fear Factory - Flotsam & Jetsam - Machine Head - Mastodon - Me And That Man - Ministry - Nailbomb - Obituary - Rivers Of Nihil - Static-X - The Black Dahlia Murder - Thrown

Aangezien enkel de dagindeling van Bloodstock gekend is weten we alleen zeker wanneer bands niet spelen

Niet op Donderdag (7/8)
Me And that Man (moeten dus ook naar Helsinki op de 8e of 9e)

niet op Vrijdag (8/8)
Emperor
Flotsam & Jetsam
Nailbomb (en dus ook Pig Destroyer)

niet op Zaterdag (9/8)
Machine Head
Ministry
Fear Factory
Static-X (en dus ook Dope)

Niet op Zondag (10/8)
3 Inches of Blood
Mastodon
Obituary
Rivers Of Nihil
The Black Dahlia Murder
Thrown

Verder lijkt het ook logisch dat bands die zowel Brutal Assault als BloodStock doen eerst passeren via Kortrijk om dan naar de UK te gaan.
Bands die zowel Leyendas als Brutal Assault doen zou ik dan weer niet op de vrijdag verwachten.
Jouw opzoekwerk is goud waard. Houd een pintje tegoed op Alcatraz. Mag een halve liter zijn 🤘

Voor mij persoonlijk hoeft donderdag niet een "volwaardige avond" te worden. Ten opzichte van Graspop vond ik het juist wel fijn om maar 3 dagen te hebben, toch beter vol te houden voor die oude botten van mij :). En dat geeft ook de kans om op donderdag-acond nog even de lokale economie te ondersteunen door een hapje en drankje in de stad te doen
En ook persoonlijk, maar mij maakt die 5-10 minuten overlap tussen podia meestal niet zo veel uit. Voor de echte echte must-sees is het vervelend, maar bij de meeste bands die ik ga kijken (die ik "even meepak", "ook wel leuk", "met vrienden mee", of "al 80.000x gezien") is 30-40 min wel prima. Alleen voor de echte persoonlijke toppers of de super-originele boekingen (zo'n dokken bv) sta ik van te voren al klaar. Wat ik zelf vervelender vind is als bands die ik echt wil zien 100% overlappen, wat ik vorig jaar relatief vaak had. Maar goed, da's een luxe-probleem

Users who are viewing this thread