Alcatraz Open Air 2025

Kan nog meerdere kanten uitgaan lijkt me? Within Temptation (misschien Graspop), I Prevail (wellicht sub), Trivium duiken vaak op in de buurt. Waarschijnlijk komt er nog wel een grotere naam bij die niet op de radar staat. En wie weet krijgt een Belgische groep wel een heel hoge spot, ik denk dan vooral aan Brutus/Amenra. Al kan ik moeilijk inschatten in hoeverre zij zo'n dag al kunnen dragen. In België zou dat volgens mij wel lukken.

Graag! :)
Ziet er iemand Within temptation zowel op gras als op Alcatraz staan?
Ik denk wel dat Amenra z'n dag kan dragen op Alcatraz zeker met deze line up.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
I Prevail speelt al op Dynamo en laat dat nu een ideale band zijn voor Pukkelpop in het zelfde weekend.

@Joslittel @Jamel @Dr. Hannibal heb al wel wat lijstjes van jullie voorbij zien komen met allerlei namen vandaag waar jullie blij mee zijn.

Maar hoeveel van deze aankondiging kenden jullie nou bijvoorbeeld nog niet, al iets gaafs ontdekt in de afgelopen vier uur?

En ook wel benieuwd of er bij alle nieuwe namen ook nog wel het een en ander zit dat jullie nog nooit live hebben gezien? Zoals Thy Catalfalque, geen idee of zoiets vaak tourt?

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Joslittel
Nailbomb... hoe moeten we die samenstelling zien?
Het is in ieder geval zonder Alex Newport dus dat valt wel een beetje tegen. Ik vermoed dat het eigenlijk Soulfly zal zijn die hebben ooit al eens een tournee in de US gedaan waar Point Blank volledig gespeeld werd maar dat was toen dus niet onder de naam Nailbomb

Het is in ieder geval zonder Alex Newport dus dat valt wel een beetje tegen. Ik vermoed dat het eigenlijk Soulfly zal zijn die hebben ooit al eens een tournee in de US gedaan waar Point Blank volledig gespeeld werd maar dat was toen dus niet onder de naam Nailbomb
Nailbomb was originally Max Cavalera (Soulfly, ex-Sepultura, etc.) and Alex Newport of Fudge Tunnel. The band released Point Blank in 1994, played two shows in 1995, and that was it. Cavalera has since performed Nailbomb material with Soulfly live, but Nailbomb has never formally returned… until November 9.

Nailbomb is now Max and Igor Cavalera on guitar alongside Pig Destroyer guitarist Travis Stone, bassist Johny Chow (Stone Sour, Fireball Ministry, Cavalera Conspiracy), Alex Cha of Pig Destroyer on sampler and Adam Jarvis (Misery Index, Pig Destroyer) on drums. No word on how active Nailbomb plans on being, but still – this is cool!

Edit: ik vroeg me nog wel een ding af. Hebben jullie onderhand ook niet wat ik al even heb? Weet van sommige van jullie dat jullie o.a. King Buffalo en Ne Obliviscaris, Thy Catafalque en Cult of Luna al een paar gezien hebben. Gaat dat echt niet vervelen?
Ik heb geen fotografisch geheugen. Ik sla vooral een gevoel op, beleving en intensiteit, iets dat nauwelijks terug boven te halen is op andere momenten dan tijdens live shows. Eigenlijk is livemuziek dus gewoon een soort legale drug voor mij, dat gaat daardoor niet gemakkelijk vervelen.

Wat wel gelijkaardig is aan (sommige) dugs is dat de eerste keer iets zien vaak een soort nieuw gevoel creëert dat je bij herhalingen niet in die extreme mate meer voelt, of dat toch zeldzaam is om terug te evenaren. Maar zelfs zonder die 'extreme high' is de gewone 'high' van live concerten nog steeds intens genoeg om herhalingen van heel goede bands niet storend te vinden.

Edit: ik vroeg me nog wel een ding af. Hebben jullie onderhand ook niet wat ik al even heb? Weet van sommige van jullie dat jullie o.a. King Buffalo en Ne Obliviscaris, Thy Catafalque en Cult of Luna al een paar gezien hebben. Gaat dat echt niet vervelen?
Wat betreft de namen die je noemt valt het voor mij nog mee hoor:
- King Buffalo nog nooit gezien (inluisteren promoveert ze wel gelijk tot must see inmiddels, dus gelijk een antwoord op de vraag van @Koekdoos);
- Ne Obliviscaris 1x gezien op de laatste editie van Graspop maar pakte me niet enorm, krijgen een herkansing;
- Thy Catafalque 1x gezien in Baroeg en was een van de beste concerten van dit jaar dus zie ik graag nog eens, met een nieuw album binnenkort;
- Cult of Luna blijkbaar al 1x gezien in 2019 in de Melkweg, maar moest ik opzoeken, zal ik toen meegepakt hebben omdat ik er via mijn werk bij Paradiso gratis heen kon en het genre me aansprak maar kende ze eigenlijk nauwelijks, verdienen dus ook zeker een herkansing.

In z'n algemeenheid: ja, ik herken wel wat je zegt, zeker wat betreft artiesten die ik dit jaar nog gezien heb. Dat is wel een snelle herhaling, en ik heb ook al eerder uitgesproken dat ik het jammer vind dat een handjevol van dezelfde namen maar blijven circuleren. Toch staat hier ook weer een hoop tussen wat ik nog nooit gezien heb: Ministry, Dimmu Borgir, Conjurer, Gaerea, Year of no Light, Dvne, Winterfylleth, Earthless, en Rivers of Nihil bijvoorbeeld, naast het eerder genoemde King Buffalo dus. En nog wat namen die ik al een tijdje niet meer heb gezien maar wel heel hoog heb zitten, zoals Mastodon en Leprous. Kortom, genoeg om enthousiast over te zijn, wat mij betreft!

Edit: herken me verder ook in wat @nikita zegt trouwens, dat een goede band een belevenis neerzet die wel de moeite van het herhalen waard is.

@Joslittel @Jamel @Dr. Hannibal heb al wel wat lijstjes van jullie voorbij zien komen met allerlei namen vandaag waar jullie blij mee zijn.

Maar hoeveel van deze aankondiging kenden jullie nou bijvoorbeeld nog niet, al iets gaafs ontdekt in de afgelopen vier uur?

En ook wel benieuwd of er bij alle nieuwe namen ook nog wel het een en ander zit dat jullie nog nooit live hebben gezien? Zoals Thy Catalfalque, geen idee of zoiets vaak tourt?
Zat vandaag op een verjaardag dus het echte ontdekken van de voor mij onbekende namen moet nog komen. Een Thy Catafalque is een unieke boeking omdat die dit voorjaar de eerste tour ooit deden. Maar ik word ook enthousiast van een aantal bands die ik enkel ken van naam maar waarvan ik weet dat dit zomaar mijn nieuwe favo bands kunnen worden omdat anderen hier zo enthousiast over zijn. Dan denk ik nu bijvoorbeeld aan Between the Buried and Me, Conjurer, Winterfylleth (vooral die), Leprous en Dvne. Eindelijk een goede reden om die bands eens goed te leren kennen. En dit zijn ook allemaal bands die je niet elk jaar overal tegenkomt.

Ik heb geen fotografisch geheugen. Ik sla vooral een gevoel op, beleving en intensiteit, iets dat nauwelijks terug boven te halen is op andere momenten dan tijdens live shows. Eigenlijk is livemuziek dus gewoon een soort legale drug voor mij, dat gaat daardoor niet gemakkelijk vervelen.

Wat wel gelijkaardig is aan (sommige) dugs is dat de eerste keer iets zien vaak een soort nieuw gevoel creëert dat je bij herhalingen niet in die extreme mate meer voelt, of dat toch zeldzaam is om terug te evenaren. Maar zelfs zonder die 'extreme high' is de gewone 'high' van live concerten nog steeds intens genoeg om herhalingen van heel goede bands niet storend te vinden.
Wat een mega goede omschrijving van wat een "live ervaring" is imo! 🫡

ik vroeg me nog wel een ding af. Hebben jullie onderhand ook niet wat ik al even heb? Weet van sommige van jullie dat jullie o.a. King Buffalo en Ne Obliviscaris, Thy Catafalque en Cult of Luna al een paar gezien hebben. Gaat dat echt niet vervelen?
Ik heb behoorlijk veel bands die repeteren ;) en zelfs in aanzienlijke hoeveelheden volgens mijn archief heb ik 25 bands die ik 5x of meer gezien heb.

Het is zoals @nikita & @Dr. Hannibal eigenlijk al aanhaalden. Het gaat vooral om de energie die vrijkomt bij de live performance. Of die setlist nu exact hetzelfde is als de vorige keer doet er niet veel toe als die met genoeg intensiteit gebracht wordt.
Daarom kan ik 30+ keer naar Amenra gaan en koop ik bij de eerst volgende gelegenheid terug een ticket.
Bij Brutus (10x) of Psychonaut (9x) ga ik niet naar elke show maar probeer ze toch heel regelmatig te zien, bij deze 3 bands ervaar ik altijd ook een soort samenhorigheidsgevoel zo van ik was er bij toen jullie nog in de kleinste zaaltjes stonden en nu staan we hier toch maar mooi op Graspop, Werchter of in een uitverkochte AB.
Het is wel zo dat die energie/rush met de tijd wel kan verminderen, dat heb ik oa bij Ghost (11x) & Sabaton (9x). Dit zijn bands waar je mij niet snel nog zal zien of ze moeten ergens een album integraal doen uit de tijd dat ik hen nog wel goed vond en waar ik dus in het geval van Sabaton zelf de zang kan doen :)

Op de Alcatraz lineup van volgend jaar heb ik alleen Machine Head (11x) al heel veel gezien, live nog altijd goed nieuwe werk wel een stuk minder. Maar het feit dat ik ze al veel gezien hebt maakt ze ook het eerste slachtoffer als er keuzes gaan gemaakt moeten worden.
Verder heb ik zowel DOOL als Cult of Luna beide 4x gezien, ook redelijk veel bands die ik al 3x zag maar de meeste relatief lang geleden NeO (2024), Dimmu (2022), Emperor (2021), Leprous (2019), Mastodon (2022), Rivers Of Nihil (2022), Winterfylleth (2015) . Dit zijn allemaal bands die mij live nooit ontgoocheld hebben en die ik volgend jaar met plezier terug ga kijken.

Wat betreft de namen die je noemt valt het voor mij nog mee hoor:
- King Buffalo nog nooit gezien (inluisteren promoveert ze wel gelijk tot must see inmiddels, dus gelijk een antwoord op de vraag van @Koekdoos);
- Ne Obliviscaris 1x gezien op de laatste editie van Graspop maar pakte me niet enorm, krijgen een herkansing;
- Thy Catafalque 1x gezien in Baroeg en was een van de beste concerten van dit jaar dus zie ik graag nog eens, met een nieuw album binnenkort;
- Cult of Luna blijkbaar al 1x gezien in 2019 in de Melkweg, maar moest ik opzoeken, zal ik toen meegepakt hebben omdat ik er via mijn werk bij Paradiso gratis heen kon en het genre me aansprak maar kende ze eigenlijk nauwelijks, verdienen dus ook zeker een herkansing.

In z'n algemeenheid: ja, ik herken wel wat je zegt, zeker wat betreft artiesten die ik dit jaar nog gezien heb. Dat is wel een snelle herhaling, en ik heb ook al eerder uitgesproken dat ik het jammer vind dat een handjevol van dezelfde namen maar blijven circuleren. Toch staat hier ook weer een hoop tussen wat ik nog nooit gezien heb: Ministry, Dimmu Borgir, Conjurer, Gaerea, Year of no Light, Dvne, Winterfylleth, Earthless, en Rivers of Nihil bijvoorbeeld, naast het eerder genoemde King Buffalo dus. En nog wat namen die ik al een tijdje niet meer heb gezien maar wel heel hoog heb zitten, zoals Mastodon en Leprous. Kortom, genoeg om enthousiast over te zijn, wat mij betreft!

Edit: herken me verder ook in wat @nikita zegt trouwens, dat een goede band een belevenis neerzet die wel de moeite van het herhalen waard is.
Zat vandaag op een verjaardag dus het echte ontdekken van de voor mij onbekende namen moet nog komen. Een Thy Catafalque is een unieke boeking omdat die dit voorjaar de eerste tour ooit deden. Maar ik word ook enthousiast van een aantal bands die ik enkel ken van naam maar waarvan ik weet dat dit zomaar mijn nieuwe favo bands kunnen worden omdat anderen hier zo enthousiast over zijn. Dan denk ik nu bijvoorbeeld aan Between the Buried and Me, Conjurer, Winterfylleth (vooral die), Leprous en Dvne. Eindelijk een goede reden om die bands eens goed te leren kennen. En dit zijn ook allemaal bands die je niet elk jaar overal tegenkomt.

Dus vooral een mooie mix van persoonlijke favorieten van jezelf en favorieten van de anderen om te ontdekken?

Ik lees de reacties op een aankondiging a la Alcatraz vaak op eenzelfde manier als hoe het voor mij gaat bij RW (en bijbehorende verwijzingen naar dingen als Primavera): wie zijn al die mensen? (Lees: bands)

Maar goed, deels ook bands nog voor jullie om te ontdekken na positieve reacties van anderen. Ligt het dus niet helemaal aan mij :p

Iemand op Hells Balls? Kreeg te horen dat het niet zo’n succes is? Zaal werd kleiner gemaakt tegenover vorig jaar, maar nog steeds vrij leeg. Klopt dit?

Users who are viewing this thread