Out is out?

frederik desmet

Playlistbediener
13 mrt 2015
13
3
We zijn afgelopen zomer, als organisator van een festival in België, even in discussie geraakt met de ordediensten omtrent het 'out is out' principe. Zelf ben ik daar geen voorstander van - we zijn een tweedaags festival mer camping - maar kregen als antwoord dat 'zowat alle festivals' het reeds doen, inclusief oa Graspop. Nu had ik even willn weten of dat waar is, want ik kan het mij praktisch alvast moeilijk voorstellen als vierdaags festival met een grote verscheidenheid aan bandjes. Zij stelden dat het ook mogelijk si enkel de campingbezoekers terug binnen te laten adhv hun camping-bandje en de rest niet.
Concreet wil ik dus graag weten welke festivals dit principe inderdaad hanteren (de grote zoals bvb Rock Werchter, Graspop, ... maar misschien ook wat kleinere genre Rock Herk, Dance D Vision, ... ) en indien ja, hoe het dan precies in zijn werk gaat.
Thx voor de input!
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.291
3.289
Ik ben nog nooit naar een evenement geweest dat meerdere dagen duurt waarbij je niet naar buiten en opnieuw naar binnen mag. Ik heb dat enkel nog maar gezien bij dagfestivals en feestjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.569
8.331
We zijn afgelopen zomer, als organisator van een festival in België, even in discussie geraakt met de ordediensten omtrent het 'out is out' principe. Zelf ben ik daar geen voorstander van - we zijn een tweedaags festival mer camping - maar kregen als antwoord dat 'zowat alle festivals' het reeds doen, inclusief oa Graspop. Nu had ik even willn weten of dat waar is, want ik kan het mij praktisch alvast moeilijk voorstellen als vierdaags festival met een grote verscheidenheid aan bandjes. Zij stelden dat het ook mogelijk si enkel de campingbezoekers terug binnen te laten adhv hun camping-bandje en de rest niet.
Concreet wil ik dus graag weten welke festivals dit principe inderdaad hanteren (de grote zoals bvb Rock Werchter, Graspop, ... maar misschien ook wat kleinere genre Rock Herk, Dance D Vision, ... ) en indien ja, hoe het dan precies in zijn werk gaat.
Thx voor de input!
je info is niet correct inderdaad, Graspop doet dit niet. en volgens mij geen enkel meerdaags festival
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
391
880
Op festivals zelf ook nog nooit gezien of meegemaakt. Zeker niet de grote.
Enige plaats waar ik dit fenomeen soms eens tegenkom is op de plaatselijke chirofuif of lokaal evenementje. Maar persoonlijk heb ik dit nog maar heeeel zelden gezien.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.762
3.686
Zelfs bij de meeste concerten krijg je een stempel als je even buiten wil, de ene keer krijg je die stempel al bij het binnen komen, de andere keer krijg je die op het moment dat je even naar buiten wil, maar inderdaad - 'out is out' bestaat zo goed als nergens, al zeker niet bij de grote festivals.
Die hebben allemaal festivalbandjes; de echt groten zoals graspop en werchter zelfs met scansystemen.

Als organisator van een festival is het misschien nuttig om zelf ook eens festivals te doen, wie weet wat leer je allemaal ;)
 

frederik desmet

Playlistbediener
13 mrt 2015
13
3
Bedankt alvast voor de eerste antwoorden. Ik kan je alvast zeggen dat we best zelf wel veel festivals doen, maar de 'grote' de laatste jaren niet gedaan waardoor ik niet met 100% zekerheid kan tegenargumenteren dat dit inderdaad pertinent niet zo is. Bij de eendagsfestivals die we zelf deden zijn we eigenlijk ook nog nooit naar buiten gegaan om terug te keren, dus daar kon ik het ook niet met zekerheid zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias en nikita

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.737
970
En wat is het argument van de ordediensten dan wel om het 'out is out'-principe op te leggen, voor een relatief klein festival als Land Of Love?
 

wesvs

Randprogramma
20 mrt 2018
171
186
Op Werchter kun je in ieder geval zo terug naar de camping en het festival her-betreden.
 

frederik desmet

Playlistbediener
13 mrt 2015
13
3
En wat is het argument van de ordediensten dan wel om het 'out is out'-principe op te leggen, voor een relatief klein festival als Land Of Love?
Dat argument is dan vooral de mogelijkeheid tot binnensmokkelen van verboden middelen, of het gebruik ervan buiten het terrein.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.807
2.556
Dat argument is dan vooral de mogelijkeheid tot binnensmokkelen van verboden middelen, of het gebruik ervan buiten het terrein.
Misschien eens ten rade gaan bij bijvoorbeeld Hype-O-Dream hoe het daar was?
Ostend Beach was dat alvast ook niet zo. Met een geldig bandje kon je gewoon buiten en weer binnen wandelen.

Bij Fantasia Festival was het alvast wel Out=Out (ook een 2-daags festival). Wel zonder camping dacht ik.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.737
970
Dat argument is dan vooral de mogelijkeheid tot binnensmokkelen van verboden middelen, of het gebruik ervan buiten het terrein.
Ze moeten toch allemaal ook voor de eerste keer binnen?
Als je elke bezoeker gelijkaardig behandelt bij het eventueel fouilleren of rugzakcontrole, dan maakt het toch niet uit of iemand voor de eerste of de tiende keer binnenkomt?
 
  • Leuk
Waarderingen: team-0

swissepfan

Support act
7 dec 2022
793
671
CORE Festival hanteerde bij mijn weten ook een Out = Out-principe, bij Live /s Live ben ik mij niet helemaal zeker meer. In het Koning Boudewijnstadion was out = out ook van kracht trouwens, wat bij de ticketcontrole meer dan eens tot discussie leidde.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.737
970
De enige reden voor out/out is nog eens extra kunnen cashen.
Zoals bij Marktrock Leuven destijds, maar die communiceerden dat dan ook eerlijk als dusdanig.
 

TNFke

Support act
16 jan 2014
771
724
We zijn afgelopen zomer, als organisator van een festival in België, even in discussie geraakt met de ordediensten omtrent het 'out is out' principe. Zelf ben ik daar geen voorstander van - we zijn een tweedaags festival mer camping - maar kregen als antwoord dat 'zowat alle festivals' het reeds doen, inclusief oa Graspop. Nu had ik even willn weten of dat waar is, want ik kan het mij praktisch alvast moeilijk voorstellen als vierdaags festival met een grote verscheidenheid aan bandjes. Zij stelden dat het ook mogelijk si enkel de campingbezoekers terug binnen te laten adhv hun camping-bandje en de rest niet.
Concreet wil ik dus graag weten welke festivals dit principe inderdaad hanteren (de grote zoals bvb Rock Werchter, Graspop, ... maar misschien ook wat kleinere genre Rock Herk, Dance D Vision, ... ) en indien ja, hoe het dan precies in zijn werk gaat.
Thx voor de input!
Dan heb je debiele ordediensten en moesten ze dat al aankaarten bij het opleveren van de vergunning.

Heel weinig festivals doen dit gewoon niet, simpelweg omdat het strict wettelijk gezien niet uitvoerbaar is. Het is wel gemakkelijker voor een organisatie en ordediensten, maar ze kunnen je niet dwingen om aanwezig te blijven op het terrein. Bij die jeugd/chirofuiven staat er wel altijd iemand aan de ingang met een stempeltje.

Je kan ze hierna wel altijd weigeren om andere redenen: 'brandweervoorschriften, leeftijd, privé, strafbare feiten of dresscode'.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken