Festivalkeuze 2015

Als je er dan een sterke mobiele site bij doet is zo’n app dan quasi overbodig. Bij Werchter en Pinkpop zal het wel eerder aan de late bekendmaking van timetables liggen ofzo.

Dan had pinkpop de App er ook wel van de week uit kunnen gooien toch? iets meer dan 2 weekies :O

Tijd dan voor een soort Festileaks-awards nu alle buitenfestivals geweest zijn?
Aantal categorieën waar iedereen op kan stemmen. Bijvoorbeeld:
- Beste Line-up
- Beste publiek
- Beste optreden
- Slechtste line-up
- Beste boeking
- Grootste tegenvaller

Draag vooral andere suggesties aan

Beste line-up: Pukkelpop
Beste publiek: Best Kept Secret (niet geweest dit jaar, maar afgelopen twee jaar vond ik het publiek daar heel prettig)
Beste optreden: Goat op DTRH/Pukkelpop
Slechtste line-up: Pinkpop
Beste boeking: Goat op DTRH/PKP
Grootste tegenvaller: Dour (het festival als geheel) (maar als het om optredens gaat: Mumford & Sons)

Oja, wel leuk om even terug te kijken op de buitenfestivals. Zit er niet zo mee dat het voorbij is btw, vind de binnenfestivals vaak toch wat leuker eigenlijk.

- Bevrijdingsdag in Haarlem
- (Le Guess Who Night in Pandora (eigenlijk binnen, maar wel in het buitenseizoen))
- Fortarock
- Best Kept Secret (vrijdag)
- Rock Werchter
- Woo Hah
- Dour
- Pukkelpop (vrijdag)
- Appelpop (zaterdag)

Ik merkte dat die gratis festivals zoals bevrijdingsdag en appelpop wel erg saai zijn geworden hoor, had ik vorig jaar nog niet echt last van. Het is wel leuk om er te zijn, maar niet vanwege de muziek. Bij appelpop dan ook slechts twee optredens gezien dit jaar, haha. Woo Hah was wel met afstand het festival dat het best aansluit op een bepaald muziekgenre en het publiek dat erbij hoort. Bij Werchter, Dour, Pukkelpop merk je toch dat ze echt voor een breed publiek gaan, wat het iets minder speciaal maakt. Als ik zo naar die categorieën van Matthijs kijk is het wel duidelijk dat Best Kept Secret de prijzen zou mogen pakken van mij: die hebben naar mijn mening zeker de beste line-up gehad, evenals het beste publiek. Festivals waar ik wel/niet nogmaals heen zou willen gaan zelf:

Wel
- Best Kept Secret: Fantastische lineup, geweldig publiek, mooie omgeving. Dit is wat je wil.
- Rock Werchter: Geweldig festival gehad dit jaar. Combinatie van goede shows en gezelligheid.

Niet
- Fortarock: Gewoon niet mijn muziek. Als ze ooit nog met een Deafheaven of Liturgy komen ga ik misschien wel omdat het toch op loopafstand is, maar zal hier normaal gesproken niet meer te vinden zijn.
- Dour: Manmanman, zo'n sterke lineup en dan toch een waardeloos publiek en een zeer matige organisatie. Wel gezellig gehad, maar dat was meer 'ondanks' dit festival dan 'dankzij'...

Mwah
- Gratis festivals zoals Appelpop: Kost je niet veel geld, maar voor de muziek hoef je niet te gaan
- Le Guess Who Mayday: Dit was een nieuw concept, geen idee hoe dit volgend jaar wordt
- Woo Hah: Leuk festival, maar zo veel swag op één dag kan je toch te veel worden als je niet zó veel hiphop luistert. Zal dus aan de lineup liggen of ik volgend jaar weer ga.
- Pukkelpop: Vond het wel vergelijkbaar met Werchter, maar toch iets minder. Zou er in elk geval niet heengaan als de lineup niet goed is volgend jaar, maar met een goede lineup is het wel 'gewoon' een prima festival.

Beste line-up: Best Kept Secret
Beste publiek: Best Kept Secret
Beste optreden: Patti Smith op Rock Werchter
Beste boeking: Run the Jewels op Woo Hah
Grootste tegenvaller: Chvrches op Pukkelpop. Tja.

Nou, en dan het binnenseizoen. Dit staat op de planning:
- Incubate (maandag, misschien vrijdag)
- London Calling (vrijdag)
- Le Guess Who

Ben ook benieuwd om te lezen hoe de rest het zomerseizoen ervaren heeft dit jaar ^^

Ik ben dit jaar 'slechts' naar Dour en Best Kept Secret gegaan. Ik heb heel veel spijt dat ik niet naar primavera ben gegaan, dus ik denk dat ik binnenkort daar een kaartje voor koop. Dan zie ik wel wie er mee gaan, en mocht het niet uitkomen raak ik hem wel weer kwijt omdat het toch een goedkoper kaartje is.
Best Kept Secret zou ik blind weer een kaartje voor kopen. Na drie jaar hebben zij mij overtuigd dat ze sowieso bands boeken die me aanspreken en daar bovenop dingen programmeren die me erg kunnen verrassen (Zoals bijvoorbeeld The Jesus and Mary Chain dit jaar). Ik vond het nachtprogramma een erg mooie ontwikkeling doordat er nog wel live acts speelden, die alsnog dansbaar waren (zeer mooie momenten bij STUFF. en Vessels beleefd. Sterker nog, ik denk dat er nog wel meer uit dit nachtprogramma te halen is door meer bandjes te programmeren (Föllakzoid was daar misschien nog beter tot zijn recht gekomen). Los van het muziekprogramma hang er een erg prettige sfeer en voegt het eten voor mij veel toe.

Op Dour heb ik ook een mooie tijd beleefd, al was het soms wel even wennen of schrikken. Heb me over het drugspubliek heen kunnen zetten en heb daardoor los van een aantal goede optredens ook leuke feestjes meegemaakt. Al zijn Fransen erg gesloten, daar heb ik me misschien nog wel meer aan gestoord dan al die doorgesnoven idioten. Ik sluit niet uit dat ik ooit nog een keer naar Dour ga (dan beter voorbereid en met een andere instelling), maar het heeft geen prioriteit.

Bruis heb ik een klein beetje spijt van gehad dat ik er niet heen ben geweest. Al was het simpelweg te ver en daardoor niet haalbaar. Maar zeker complimenten voor zo'n line-up als gratis festival.
Daarnaast wil ik ook ooit nog naar Glastonbury en Roskilde, maar ik verwacht niet dat dat volgend jaar gaat gebeuren. Zeker niet Glastonbury omdat ik dat dan al over twee weken zou moeten gaan plannen.

Antwoorden op mijn eigen lijstje
– Beste Line-up: Primavera, al leek het een stuk minder dan vorig jaar, toch onovertroffen.
– Beste publiek: Best Kept Secret
– Beste optreden: Autechre
– Slechtste line-up: Sziget
– Beste boeking: Jonny Greenwood op Best Kept Secret
– Grootste tegenvaller: Lowlands line-up. Als een van de weinige hier ben ik toch wel een beetje gehecht aan dit festival. Namelijk het eerste festival waar ik heen ben geweest en vervolgens drie hele mooie edities heb beleefd. Ik had verwacht dat ze na het later uitverkopen wel iets meer hun best zouden gaan doen. Dit hebben ze ook gedaan, helaas resulteerde dit in grote pop namen zoals Major Lazer, James Bay e.d. Erg jammer want ik had Kendrick Lamar erg graag gezien.

Dit festivalseizoen de volgende festivals bezocht:

ScumBash - Rotterdam, NL
Impericon - Amsterdam, NL
Ruhrpott Rodeo - Bottrop, DE
Rock am Ring - Mendig, DE
Best Kept Secret - Hilvarenbeek, NL
Rock Werchter - Werchter, BE
Rebellion - Blackpool, ENG
Pukkelpop - Kiewit, BE
Appelpop - Tiel, NL

Ik pak de meerdaagse festival er even uit om te beoordelen:

Ruhrpott Rodeo

In 2014 heb ik voor het eerst dit driedaagse punkfestival bezocht. Toen stonden er al namen als Bad Religion, CockSparrer, Pennywise, Against Me!, Talco en Turbonegro. 80 euro kost een combiticket, en met een lineup met Refused, The Exploited, Subhumans, Stiff Little Fingers, The Adicts, Agnostic Front en The Real McKenzies was ik allang tevreden. Duitse punks zijn fijne mensen bleek dit jaar ook weer, en het Duitse bier bleek ook weer fijn dit jaar. Beste optredens kwamen van: The Exploited (met Gloeilamp op het podium), Total Chaos, Subhumans en Refused.

Rock am Ring

Twee weken later mocht ik weer naar onze oosterburen toe. Dit keer voor een minder punk-georienteerd en véél groter festival dan de Ruhrpott. Toch keek ik heel erg uit naar Rock am Ring, en mijn verwachtingen werden meer dan ingelost. Wat een prachtlocatie, prachtline-up en prachtpubliek. Ontiegelijk hard genoten van laatstgenoemde. Alle Nederlandse en Belgische festivals stellen vergeleken met Rock am Ring niks voor op het gebied van sfeer. Daarnaast ook erg tof om een aantal Duitse bands te kunnen zien die Nederland nooit aandoen zoals Die Toten Hosen en Broilers. Beste optredens kwamen van: Frank Turner & the Sleeping Souls, Motorhead, Parkway Drive, L7, Feine Sahne Fischfilet en In Flames. Oja. en ik heb er de Foo Fighters toch nog kunnen zien deze festivalzomer.

Best Kept Secret

Dan was het weer tijd om me tussen de hipsters te begeven. Ik ben er ieder jaar bijgeweest, en ook dit jaar was BKS weer een succes. Behalve First Aid Kit ook eigenlijk geen slecht optreden gezien en genoten van shows van OFF!, Metz, The Libertines, Pissed Jeans, John Coffey, Marmozets en Pretty Vicious. Voornamelijk het hardere spul dus, hopelijk blijft BKS ook een beetje in die lijn programmeren. Na een wat zwakkere editie in 2014 hebben ze me weer helemaal overgehaald om er in 2016 wederom bij te zijn,

Rock Werchter

Vaste prik zo onderhand. Het was mijn zesde Rock Werchter, en ik me weer geweldig vermaakt. Wij bezoeken Werchter altijd met een redelijk grote groep, en dat zorgde ervoor dat ik rond 11:00 uur al behoorlijk zat was. Lekker goedkoop. Dat wel. Maar ondanks alle gezelligheid heb ik ook een aantal goede shows gezien. Muse, Marmozets, Rise Against (Hero of War was een momentje.), FIDLAR, Faith No More, Patti Smith, Angus & Julia Stone en Catfish & the Bottlemen gooiden hoge ogen. Toch heb ik Werchter wel een beetje gezien, maar als er volgend jaar weer een erg sterke line-up staat ben ik er gewoon weer bij.

Rebellion

Hét festival van 2015 voor mij. Vier dagen lang punk, oi!, ska, crust, en andere subgenres van de punkrock in Blackpool. Met bands als The Damned, Misfits, Buzzcocks en Sham 69 stonden er behoorlijk bejaarde headliners, maar ze overtuigden allemaal. Rebellion vind plaats in The Winter Gardens. Eén of ander veel te luxe complex voor een punkfestival. Het is leuk om de gouden kroonluchters te zien hangen boven een zaal die volstaat met hanenkammen in alle soorten, kleuren en maten. Beste optredens kwamen van The Restarts, Citizen Fish, The Roughneck Riot, Misfits, Anti-Flag, Millions of Dead Cops, CHAOS UK, UK Subs, Subhumans, Steve Ignorant & Paranoid Visions, Resistance 77, Sick on the Bus en Police Bastard. Volgend jaar staan CockSparrer, The Exploited, Anti Nowhere League, Slaughter & the Dogs, Evil Conduct en Peter Hook & the Light in Blackpool. Ik zal er dus wel weer bij zijn.

Pukkelpop

Speciaal festival voor mij. Mijn eerste festival waar ik ook echt op de camping zou staan, zonder ouders, en met bier. Dat zou Pukkelpop 2011 worden. We kennen allemaal het verhaal, maar ik ben het dit jaar eens over gaan doen, en het was het waard. Woensdag veel te vroeg aangekomen, maar alsnog drama met dat fucking systeem op de camping met die linten. Dom gedoe, maar gelukkig uiteindelijk toch een mooi kampementje gemaakt. De woensdag stelde geen reet voor in mijn ogen, en ik zie die halve woensdag ook echt niet als een meerwaarde. Gelukkig waren de overige drie dagen wel geweldig. Ik heb me ontiegelijk voor lul gezet op vrijwel de hele vrijdag, ivm speciaalbier. Verder heb ik me voorbeeldig gedragen en erg genoten van de optredens van: Frank Carter & the Rattlesnakes, Amenra, Pissed Jeans, Interpol, Radkey, FFS, Slaves en The Dillinger Escape Plan. Volgend jaar weer, zonder twijfel.

Festivals die ik dit najaar nog ga bezoeken:

Beat the Boktor! Fest - The Lagan, Grolschbusters, Spector's Wall - Hengelo, NL
Speedfest - Refused, The Exploited, Napalm Death, Carcass, Peter Pan Speedrock, Bob Wayne, Voivod - Eindhoven, NL

Beste line-up: Rebellion
Beste publiek: Rock am Ring
Beste optredens: Frank Carter & the Rattlesnakes @ Pukkelpop, Citizen Fish @ Rebellion, The Restarts @ Rebellion, The Exploited @ Ruhrpott Rodeo.
Beste boeking: Steve Ignorant & Paranoid Visions op Rebellion.
Grootste tegenvaller - festival: Appelpop. Puur om de reden die Jeroen noemt. De sfeer is er niet bepaald geweldig, de line-up stelde vrij weinig voor, en een biertje van 0,2 kost je €2,85. Het mag dan wel gratis zijn, ik ga hier volgend jaar niet meer naartoe.
Grootste tegenvaller - artiest: Eagles of Death Metal.

Rebellion, Best Kept Secret, Pukkelpop en Rock am Ring zijn festivals waar ik 2016 zeker weer bij zal zijn.

Geweest naar:

- Eindhoven Psych Lab
- Pinkpop
- Best Kept Secret
- PITCH
- Dour
- Dekmantel

Allereerst kan ik stellen dat ik een geweldige festivalzomer heb gehad. Even kort over de festivals die er toe deden:

Eindhoven Psych Lab

Prachtig tweedaags indoor festival. Ik heb geloof ik wel ergens een verslagje geschreven hier, maar in het kort: de muziek is geweldig. Op het gebied van psychedelische muziek(van stoner metal tot psych-pop) is dit festival een must. De line-up was prima, zowel wat betreft gerenommeerde als kleine namen. De sfeer die er hangt is goed. De afstand tussen publiek en artiest is heel erg klein(zowel qua podium als qua contact), en het is een erg besloten community waar zonder uitzondering iedereen voor de muziek komt. Afhankelijk van de line-up ben ik er volgend jaar weer bij. De kosten zijn immers beperkt en het is voor mij 'om de hoek'. Hoogtepunten: Hey Colossus, The Soft Moon, Earth.

Pinkpop

Niet mijn festival, maar ik heb het toch een kans gegeven omdat ik er kon vrijwilligen. Door een gunstige dienst alle dagen mee kunnen pakken, maar uiteindelijk maar een handvol artiesten daadwerkelijk bekeken. Ik heb een ongelofelijk gezellig weekend gehad, maar dat lag meer aan het gezelschap, het bier en het mooie weer dan aan het festival. Ik zou er persoonlijk nooit kaartjes voor kopen.

Best Kept Secret

Prachtig festival met een geweldige sfeer. De line-up was natuurlijk best prima, al was het nogsteeds een doorn in het ook voor mij dat Badbadnotgood afzei. Qua zomerfestival is het in de breedte misschien wel het festival dat het beste programmeert van Nederland, maar ik moet zeggen dat ik de programmeerstijl een klein beetje gezien heb. Geen kritiek verder, maar het zou wat mij betreft een hele toevoeging zijn om eens wat écht experimentele artiesten of nét wat spannendere elektronische acts in het nachtprogramma te zetten. Verder is dat natuurlijk azijnzijkerij. Prima line-up, prachtige omgeving, goed volk, mogelijkheden om tot in de kleine uurtjes door te gaan. Ik heb me uitstekend vermaakt! Hoogtepunten: Pissed Jeans, Kiasmos, STUFF.

PITCH

Ook hier prima vermaakt. De locatie(het westergasterrein) is ongekend, met de gashouder als absoluut hoogtepunt. Verder is het programma redelijk. PITCH is een festival dat heel erg binnen één genre/community blijft, en dat is merkbaar. Héél spannend is het programma niet te noemen, maar er staan toch ieder jaar wel weer flink wat interessante elektronische acts. Het publiek was eigenlijk het grootste minpunt. Mensen die populair doen, door optredens heen gaan staan ouwehoeren en totaal niet met de muziek bezig zijn. Uiteindelijk maar zo min mogelijk aan gestoord, en een hartstikke leuk festival gehad. Geen idee of ik er volgend jaar weer bij ben. Hoogtepunten: Kaytranada, Jon Hopkins, Jamie xx

Dour

Goed, over het publiek is denk ik alles wel gezegd hier. Ik heb me er uiteindelijk net zoals Matthijs overheen kunnen zetten. Het programma was in de breedte het beste van alle festivals die ik deze zomer heb bezocht. Van puike gitaarbands overdag tot experimentele acts tegen de avond tot de beste selectors 'snachts. Vijf dagen lang voluit gaan eist zijn tol, maar het was het dubbel en dwars waard. Vanwege de organisatie, de teringbende en het publiek denk ik niet dat ik er volgend jaar bij ben, maar ook ik sluit de kans niet uit dat ik Dour nog eens een bezoekje breng. Hoogtepunten: Sunn o))), Nils Frahm, Floating Points.

Dekmantel

En dan mijn favoriete festival van deze zomer, en dat als afsluiter. Het publiek was het beste dat ik dit jaar, en misschien wel ooit heb meegemaakt. Overdag komt letterlijk iedereen voor de muziek, 'snachts staat niemand stil(al dan niet door de drugs, ik kan me er niet druk om maken). Gemeenschappelijk kenmerk van beide dagdelen was dat letterlijk íedereen onwijs vriendelijk is. Het programma dan: in de breedte natuurlijk niks waard, het is ten slotte alleen elektronische muziek. Bekijk je het echter vanuit dat oogpunt, dan heb je misschien wel de beste line-up van Europa te pakken. De meest swingende house, de meest groovende funk, de duisterste techno, zelfs de rare vissen in de bijt als Squarepusher: complimenten. De legendes, de veelbelovende opkomende dj's, de beste elektronische live-acts, de beste selectors, alles is vertegenwoordigd op het festival. De aankleding is puik, de Melkweg mag dan geen perfecte tent zijn, voor dit doel dient hij prima(zeker door het geluid dat door Dekmantel zelf werd geregeld), het alom perfecte geluid. het feit dat het door de organisatie opzettelijk kleinschalig gehouden wordt. Het mag dan wat kosten, maar dit festival is een aanrader voor iedereen die ook maar enigszins een elektronisch deuntje aan kan horen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik baal als een stekker dat ik de openingsdag niet bij heb mogen wonen. Hoogtepunten: Four Tet, DJ Harvey, Blawan.

Beste line-up: Dour/Dekmantel
Beste publiek: Dekmantel
Beste optredens: Sunn o))) @ Dour, Four Tet @ Dekmantel, Pissed Jeans @ Best Kept Secret
Beste boeking: Manuel Gottsching presents E2 - E4 live
Grootste tegenvaller: ik denk toch Squarepusher @ Dekmantel, al had die ook enkele mindblowing momenten in zijn set. Daarnaast Cashmere Cat @ Dour.

Ik ben dit jaar alleen naar Best Kept Secret geweest. Rock Werchter stond ook op de planning maar dat bleek niet uit te komen met school. Heb gelukkig m'n kaart nog kunnen verkopen voor de afzegging van Foo Fighters. En achteraf baal ik niet eens zo heel erg dat ik niet geweest ben. Ik denk ook dat ik daar niet snel meer heen ga, het wordt zó massaal en ze boeken steeds meer bands die mij niet zoveel kunnen boeien.
Ik baal wel dat ik niet naar Eindhoven Psych Lab ben geweest, maar dat ga ik voor volgend jaar zeker in de gaten houden. En verder kan ik BKS voor volgend jaar wel opschrijven, heb er ondertussen wel vertrouwen in dat die iets moois neerzetten. En verder zie ik het wel weer.

In 2015 naar Best Kept Secret, Rock Werchter, Melt! Festival en Pukkelpop geweest!

– Beste Line-up: Pukkelpop
– Beste optreden: Balthazar @ Best Kept Secret, Caribou @ Rock Werchter, Jon Hopkins @ Melt! Festival, Interpol @ Pukkelpop
– Slechtste line-up: Rock Werchter
– Beste boeking: Kylie Minogue @ Melt! Festival
– Grootste tegenvaller: Alt-J @ Best Kept Secret

In 2016 kan ik wel met zekerheid zeggen dat Best Kept Secret en Pukkelpop weer op mijn lijstje staan, verder valt Rock Werchter voor mij waarschijnlijk af na 3 jaar, maar met een topaffiche zal ik misschien toch een dagje of weekend misschien meepikken. Verder wil ik nog graag naar een festival waar ik nog nooit geweest ben.

Aanwezig geweest:

Bevrijdingsdag Haarlem - Een ramp aangezien Catfish & The Bottlemen en John Coffey gecancelled waren.... en Haarlem is ook niet bepaald gelegen in Noord-Brabant helaas. :'(
Pinkpop
Best Kept Secret (zaterdag)
Rock Werchter
Valkhof Nijmegen
Zwarte Cross
Pukkelpop
Bruis
Appelpop

Pinkpop
4e keer op rij dat ik hier aanwezig ben. Dit jaar was dit het festival waar ik naar toe ging waar de line-up me vrij weinig tot niks kon boeien, en dat bevalt me heel erg prima. Erg gezellig gehad en door John Coffey en misschien toch een beetje Robbie Williams toch nog wat leuks gezien. Volgend jaar waarschijnlijk weer aanwezig voor de gezelligheid maar ze mogen wel wat aan dat programma doen.... Highlights: John Coffey, Robbie Williams, Faith No More, Placebo

Best Kept Secret
Dit jaar voor het eerst aanwezig geweest, helaas beperkt tot één dagje doordat ook AC/DC in Keulen een bezoekje waard was. Maar man, wat een festival. Zo genoten van de sfeer, de muziek en ook vooral eventjes niet al dat massale gedoe van die andere festivals. Geen slecht optreden gezien en ook veel sterke shows. Dit is het enigste festival waar ik toch wel zeker van weet dat ik er volgend jaar weer bij ben. Highlights: Death Cab For Cutie, A$ap Rocky, Kiasmos , Ride, Balthazar

Rock Werchter
Sinds een aantal jaren ook vaste prik. Was wat kritiek op de line-up door het gebrek aan een goeie laatste headliner of een fijne sub maar ik vond de Line-up dit jaar erg sterk. Ik blijf het een heerlijk festival vinden, fijne sfeer, goede muziek en zo nu en dan een feestje. Ik hoop dat ze niet zoals dit jaar een dag hebben waar er toch vrijwel niks interessants te zien was (vrijdag). Eventjes kijken naar de schoolplanning en het affiche en dan eens kijken of ik er volgend jaar weer bij ben. Highlights: Damien Rice, Angus & Julia Stone, Tallest Man on Earth, Ryan Adams, Florence & The Machine

Valkhof Nijmegen
Een heel fijn klein gratis festival in het midden van de vierdaagse feesten. Heel prettige sfeer en echt leuke namen voor een gratis festival. Volgend jaar waarschijnlijk weer een dagje kijken daar! Highlights: The Soft Moon

De Zwarte Cross
Toch wel de meest opvallende in dit rijtje. Een gratis kaartje kunnen fixen en had wel weer zin in een festival. Prima vermaakt voor één dag, beetje de cross checken, eventjes wat eten en chillen, wat bier zuipen en het terrein verkennen. Maar man man, wat een kutmuziek. Muzikaal werkgelijkwaar niks gehoord de hele dag wat me ook maar een minuut kon boeien. Als ik hier een weekend aanwezig zou moeten zijn zou ik denk ik ook alleen maar in één van de tenten mezelf hersenloos lam aan het zuipen zijn. Highlights: De Cross natuurlijk!

Pukkelpop
De muzikaal interresantere tegenhanger van Rock Werchter kijkend naar de grote festivals waar ik geweest ben. Lekker kleine bandjes checken in alle genre's. Van Rap tot Techno en van Rock tot Pop van alles gezien deze 4 dagen. Maar doordat er zoveel verschillende genre's aanwezig zijn is het publiek toch een stuk mer verschillend dan op de andere festivals waar ik aanwezig was dit jaar viel me op. Ik weet verder net helemaal wat ik er van moet denken maar op andere festival was het iets gezelliger. En het geluid in de Club viel ook wel vaak tegen.... Highlights: Paolo Nutini, Underworld, Ho99o9, Four Tet, Daniel Avery brb Erol Alkan, FFS

Bruis
Dat gratis festivalletje in het zuiden met die hele sterke line-up. 2e jaar dat ik hier bandjes ben komen checken en moet zeggen dat ik het weer als prettig heb ervaren. Als je voorraan staat, sta je daadwerkelijk tussen publiek die er komt voor de muziek. Geen appelpop tafferelen hier als je een beetje een goed plekje hebt. Staat volgend jaar zeker weer op het lijstje.Highlights: Echo & The Bunnymen

Appelpop
Hier gewoon voor de gezelligheid op af gekomen met een groepje. Biertjes gedronken en wat muziek met behoorlijk wat tokkiepubliek die je verder NOOIT zult zien op andere festivals/concerten. Niks meer niks minder, hopelijk volgend jaar weer een leuke internationale headlner ofzo... Highlights: John Coffey

– Beste Line-up: Best Kept Secret/Primavera Sound
– Beste optreden: Damien Rice (RW)<<<Deze man staat op eenzame hoogte dit jaar, Death Cab For Cutie (RW/BKS), Angus & Julia Stone (RW), John Coffey (Pinkpop)
– Slechtste line-up: Sziget, dacht dat ik hier toch ook bij zou willen zijn. Maar deze gloriedagen zijn over.
– Beste boeking: Death Cab For Cutie, gouden boeking die overal veels te underrated en hier hogere spots verdiend.
– Grootste tegenvaller: Weinig echte tegenvallers dit jaar, maar van Chemical Brothers had ik meer verwacht. Eentonige set, en aan het einde stond er nog amper een kwart van het volk in het voorvak.

Dit jaar waarschijnlijk nog een dagje LGW? en heeel misschien nog eventjes naar Tilburg komende week.

Volgend jaar denk ik de volle dagen aanwezig te zien op Paaspop, Pinkpop en Best Kept Secret.
Daarnaast maar eens kijken wat 2016 ons brengt, hopelijk Radiohead :')

Bruis
Dat gratis festivalletje in het zuiden met die hele sterke line-up. 2e jaar dat ik hier bandjes ben komen checken en moet zeggen dat ik het weer als prettig heb ervaren. Als je voorraan staat, sta je daadwerkelijk tussen publiek die er komt voor de muziek. Geen appelpop tafferelen hier als je een beetje een goed plekje hebt. Staat volgend jaar zeker weer op het lijstje.Highlights: Echo & The Bunnymen

Hoe was dit eigenlijk? Betere ervaring dan vorig jaar zo te horen? Ben je alleen die vrijdag geweest, of het hele weekend?

Hoe was dit eigenlijk? Betere ervaring dan vorig jaar zo te horen? Ben je alleen die vrijdag geweest, of het hele weekend?

Alleen de vrijdag, zaterdag kwam helaas niet goed uit. Ik ben er 2 jaar terug geweest toen Miles Kane er stond.
Echo & The Bunnymen zijn nog steeds een prima band die live nog zeker uit de verf komt. Ex Hex was ook leuk maar die songs vindt ik niet zo heel erg spannend.
Leuk festival dat ook beter is geworden in deze 2 jaar tijd, een aantal nieuwe tentjes, plekjes en nog steeds een leuk terrein.
Volgend jaar moeten ze lekker weer een aantal fijne alternatieve bands boeken en dan reis ik weer af naar het zuiden, is helaas nog steeds een dik uur rijden om er te komen dat wel :(

Users who are viewing this thread