Dit festivalseizoen de volgende festivals bezocht:
ScumBash - Rotterdam, NL
Impericon - Amsterdam, NL
Ruhrpott Rodeo - Bottrop, DE
Rock am Ring - Mendig, DE
Best Kept Secret - Hilvarenbeek, NL
Rock Werchter - Werchter, BE
Rebellion - Blackpool, ENG
Pukkelpop - Kiewit, BE
Appelpop - Tiel, NL
Ik pak de meerdaagse festival er even uit om te beoordelen:
Ruhrpott Rodeo
In 2014 heb ik voor het eerst dit driedaagse punkfestival bezocht. Toen stonden er al namen als Bad Religion, CockSparrer, Pennywise, Against Me!, Talco en Turbonegro. 80 euro kost een combiticket, en met een lineup met Refused, The Exploited, Subhumans, Stiff Little Fingers, The Adicts, Agnostic Front en The Real McKenzies was ik allang tevreden. Duitse punks zijn fijne mensen bleek dit jaar ook weer, en het Duitse bier bleek ook weer fijn dit jaar. Beste optredens kwamen van: The Exploited (met Gloeilamp op het podium), Total Chaos, Subhumans en Refused.
Rock am Ring
Twee weken later mocht ik weer naar onze oosterburen toe. Dit keer voor een minder punk-georienteerd en véél groter festival dan de Ruhrpott. Toch keek ik heel erg uit naar Rock am Ring, en mijn verwachtingen werden meer dan ingelost. Wat een prachtlocatie, prachtline-up en prachtpubliek. Ontiegelijk hard genoten van laatstgenoemde. Alle Nederlandse en Belgische festivals stellen vergeleken met Rock am Ring niks voor op het gebied van sfeer. Daarnaast ook erg tof om een aantal Duitse bands te kunnen zien die Nederland nooit aandoen zoals Die Toten Hosen en Broilers. Beste optredens kwamen van: Frank Turner & the Sleeping Souls, Motorhead, Parkway Drive, L7, Feine Sahne Fischfilet en In Flames. Oja. en ik heb er de Foo Fighters toch nog kunnen zien deze festivalzomer.
Best Kept Secret
Dan was het weer tijd om me tussen de hipsters te begeven. Ik ben er ieder jaar bijgeweest, en ook dit jaar was BKS weer een succes. Behalve First Aid Kit ook eigenlijk geen slecht optreden gezien en genoten van shows van OFF!, Metz, The Libertines, Pissed Jeans, John Coffey, Marmozets en Pretty Vicious. Voornamelijk het hardere spul dus, hopelijk blijft BKS ook een beetje in die lijn programmeren. Na een wat zwakkere editie in 2014 hebben ze me weer helemaal overgehaald om er in 2016 wederom bij te zijn,
Rock Werchter
Vaste prik zo onderhand. Het was mijn zesde Rock Werchter, en ik me weer geweldig vermaakt. Wij bezoeken Werchter altijd met een redelijk grote groep, en dat zorgde ervoor dat ik rond 11:00 uur al behoorlijk zat was. Lekker goedkoop. Dat wel. Maar ondanks alle gezelligheid heb ik ook een aantal goede shows gezien. Muse, Marmozets, Rise Against (Hero of War was een momentje.), FIDLAR, Faith No More, Patti Smith, Angus & Julia Stone en Catfish & the Bottlemen gooiden hoge ogen. Toch heb ik Werchter wel een beetje gezien, maar als er volgend jaar weer een erg sterke line-up staat ben ik er gewoon weer bij.
Rebellion
Hét festival van 2015 voor mij. Vier dagen lang punk, oi!, ska, crust, en andere subgenres van de punkrock in Blackpool. Met bands als The Damned, Misfits, Buzzcocks en Sham 69 stonden er behoorlijk bejaarde headliners, maar ze overtuigden allemaal. Rebellion vind plaats in The Winter Gardens. Eén of ander veel te luxe complex voor een punkfestival. Het is leuk om de gouden kroonluchters te zien hangen boven een zaal die volstaat met hanenkammen in alle soorten, kleuren en maten. Beste optredens kwamen van The Restarts, Citizen Fish, The Roughneck Riot, Misfits, Anti-Flag, Millions of Dead Cops, CHAOS UK, UK Subs, Subhumans, Steve Ignorant & Paranoid Visions, Resistance 77, Sick on the Bus en Police Bastard. Volgend jaar staan CockSparrer, The Exploited, Anti Nowhere League, Slaughter & the Dogs, Evil Conduct en Peter Hook & the Light in Blackpool. Ik zal er dus wel weer bij zijn.
Pukkelpop
Speciaal festival voor mij. Mijn eerste festival waar ik ook echt op de camping zou staan, zonder ouders, en met bier. Dat zou Pukkelpop 2011 worden. We kennen allemaal het verhaal, maar ik ben het dit jaar eens over gaan doen, en het was het waard. Woensdag veel te vroeg aangekomen, maar alsnog drama met dat fucking systeem op de camping met die linten. Dom gedoe, maar gelukkig uiteindelijk toch een mooi kampementje gemaakt. De woensdag stelde geen reet voor in mijn ogen, en ik zie die halve woensdag ook echt niet als een meerwaarde. Gelukkig waren de overige drie dagen wel geweldig. Ik heb me ontiegelijk voor lul gezet op vrijwel de hele vrijdag, ivm speciaalbier. Verder heb ik me voorbeeldig gedragen en erg genoten van de optredens van: Frank Carter & the Rattlesnakes, Amenra, Pissed Jeans, Interpol, Radkey, FFS, Slaves en The Dillinger Escape Plan. Volgend jaar weer, zonder twijfel.
Festivals die ik dit najaar nog ga bezoeken:
Beat the Boktor! Fest - The Lagan, Grolschbusters, Spector's Wall - Hengelo, NL
Speedfest - Refused, The Exploited, Napalm Death, Carcass, Peter Pan Speedrock, Bob Wayne, Voivod - Eindhoven, NL
Beste line-up: Rebellion
Beste publiek: Rock am Ring
Beste optredens: Frank Carter & the Rattlesnakes @ Pukkelpop, Citizen Fish @ Rebellion, The Restarts @ Rebellion, The Exploited @ Ruhrpott Rodeo.
Slechtste line-up: Pinkpop
Beste boeking: Steve Ignorant & Paranoid Visions op Rebellion.
Grootste tegenvaller - festival: Appelpop. Puur om de reden die Jeroen noemt. De sfeer is er niet bepaald geweldig, de line-up stelde vrij weinig voor, en een biertje van 0,2 kost je €2,85. Het mag dan wel gratis zijn, ik ga hier volgend jaar niet meer naartoe.
Grootste tegenvaller - artiest: Eagles of Death Metal.
Rebellion, Best Kept Secret, Pukkelpop en Rock am Ring zijn festivals waar ik 2016 zeker weer bij zal zijn.