Ik ben naar … geweest en het was …

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.355
10.984
Ah nee helder dan ben ik mee in je verhaal. De Muziekgieterij heeft zeker een nog veel beter programma, maar ook een groter achterland en meer subsidie. Voor mij is de kleine zaal van de Muziekgieterij wellicht de fijnste zaal in Nederland zelfs.
Ah dat zijn grote woorden. Aanstaande zaterdag ga ik daar mijn debuut maken dus dan gaan we dat eens testen.
 
  • On fire
Waarderingen: Jamel

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.377
1.440
Gisteren naar Lentekabinet geweest.

Job Jobse altijd goed, meteen beginnen met een van de hoogtepunten.

Spray was wat minder interessant.

Fafi Abdel Nour doordat hij op de line up voor DTRH staat, heb ik wel al ingeluisterd en vond ik het wel interessant op voorhand. De set was echter weinig interessant.

Wonder boven wonder de vrienden allemaal zover gekregen om zich te laten verrassen door Charlotte Adigery en Bolis Pupul. Dit was helemaal top, iedereen enthousiast. Muzikaal hoogtepunt.


Eris Drew & Octo octa tja, ook hier verheugde ik me wel op, maar het viel tegen.


Young Marco voor het laatste uurtje gezien. Top setje met als absoluut hoogtepunt Tribulations van LCD Soundsystem waar ook echt iedereen op aanslaat.
Ik was er ook. Vond Young Marco juist erg makkelijk, en ben verkast naar Eris Drew & Octo Octa wat voor mij wel flink aan was. Heb Young Marco nu ook wel een aantal keer gezien. Het was echt allemaal vrij voorspelbaar.

Job was echt een zeer goede set ja. Heb de volle 3 uur gezien en één van de leukere sets die ik heb gezien van hem. Bicep heb die hij in zijn derde deck eronder hing, was top.

Heerlijk festival, één van de leukere van Amsterdam. Nergens het gevoel van overdrukte gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: DanielNedelko

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.755
2.321
Ik was er ook. Vond Young Marco juist erg makkelijk, en ben verkast naar Eris Drew & Octo Octa wat voor mij wel flink aan was. Heb Young Marco nu ook wel een aantal keer gezien. Het was echt allemaal vrij voorspelbaar.
Na die LCD klepper kon hij bij mij niks meer fout doen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: MarkD

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.516
1.703
De Effenaar heeft deze maand de postpunkbands weer gevonden en waar Cola vorige week erg gezapig was, waren Egyptian Blue gisteren meer dan overtuigend. Goede songs, veel energie en een charismatische frontman. Wat mij betreft mag de tweede plaat snel volgen.
 

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
99
108
De Effenaar heeft deze maand de postpunkbands weer gevonden en waar Cola vorige week erg gezapig was, waren Egyptian Blue gisteren meer dan overtuigend. Goede songs, veel energie en een charismatische frontman. Wat mij betreft mag de tweede plaat snel volgen.
Huidige album is inderdaad erg goed, maar ik heb ze 2 jaar geleden in het voorprogramma van Foals gezien en toen vond ik ze nog niet erg overtuigen. Maar dat kan uiteraard aan mijn mood gelegen hebben.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.423
6.748

Bij het Bruce topic geplaatst, maa rmoet natuurlijk hier 😅
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.504
5.347
Afgelopen maandag aanwezig geweest bij Lil Yachty in de 013. Een grote nieuwe hip hop naam, en was hier wel benieuwd naar. Maar eert even naar het voorprogramma Jean Dawson. Op plaat was ik best enthousiast over zijn sound, deed me soms denken aan A$AP Rocky. Korte optreden maar best tof om gezien te hebben. Daarna Lil Yachty zelf. Het was echt druk en ik voelde me best aan de oude kant tussen het jong publiek. Er zaten best wel toffe momenten in, maar uiteindelijk wist het mij nooit echt te overtuigen dat dit het is. De helft komt ook gewoon van tape en daar rapt hij dan een beetje op mee. Dan vond ik het voorprogramma kwalitatief eigenlijk sterk.

Gisteren dus een dubbelaar gedaan in de 013. Eerst in de NEXT stage begonnen om te kijken naar Guilt Trip. Leuk Hardcore bandje welk het publiek aardig mee kreeg lekker lomp en hard. Leuke show. Toen was het de beurt aan Like Moths To Flames, kwaliteit ook zo best goed. Alle nummers kwamen stuk voor stuk over, publiek ging ook aardig los vooraan. Wederom best ok op treden. Daarna een behoorlijk ruim stuk gezien van The Devil Wears Prada. Wederom weer een verrassend leuk optreden. Maar helaas op tijd vertrokken naar de mainstage want.... ik had ook kaarten voor Akon. Begon behoorlijk laat dus daarom eerst kaarten gekocht voor de kleine zaal om daarna dus naar Akon gegaan. Dat pakte aardig uit, jammer dat ik niet kon pendelen (want weg = weg), dus heb ik van LANDMVRKS niets gezien.

Anyway Akon deed best wel zijn best om het publiek te vermaken, maar het toch wel een gevalletje vergane glory zoals ik had verwacht. De meeste mensen uit het publiek kwamen ook vooral voor de enkele hits, waarvan het arsenaal toch ook niet zo groot is dan ik eerder dacht. Het optreden was matigjes en gezapig, en kwam ook nooit heel goed uit de verf. Best leuk om afgestreept te hebben, maar dit hoort gewoon lekker op een festival ergens vroeg in de middag om te zien uit nostalgische gevoelens en niet meer dan dat.

Dit weekend nog Pulp en Blind Guardian op het programma.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.828
2.472
Afgelopen maandag aanwezig geweest bij Lil Yachty in de 013. Een grote nieuwe hip hop naam, en was hier wel benieuwd naar. Maar eert even naar het voorprogramma Jean Dawson. Op plaat was ik best enthousiast over zijn sound, deed me soms denken aan A$AP Rocky. Korte optreden maar best tof om gezien te hebben. Daarna Lil Yachty zelf. Het was echt druk en ik voelde me best aan de oude kant tussen het jong publiek. Er zaten best wel toffe momenten in, maar uiteindelijk wist het mij nooit echt te overtuigen dat dit het is. De helft komt ook gewoon van tape en daar rapt hij dan een beetje op mee. Dan vond ik het voorprogramma kwalitatief eigenlijk sterk.

Gisteren dus een dubbelaar gedaan in de 013. Eerst in de NEXT stage begonnen om te kijken naar Guilt Trip. Leuk Hardcore bandje welk het publiek aardig mee kreeg lekker lomp en hard. Leuke show. Toen was het de beurt aan Like Moths To Flames, kwaliteit ook zo best goed. Alle nummers kwamen stuk voor stuk over, publiek ging ook aardig los vooraan. Wederom best ok op treden. Daarna een behoorlijk ruim stuk gezien van The Devil Wears Prada. Wederom weer een verrassend leuk optreden. Maar helaas op tijd vertrokken naar de mainstage want.... ik had ook kaarten voor Akon. Begon behoorlijk laat dus daarom eerst kaarten gekocht voor de kleine zaal om daarna dus naar Akon gegaan. Dat pakte aardig uit, jammer dat ik niet kon pendelen (want weg = weg), dus heb ik van LANDMVRKS niets gezien.

Anyway Akon deed best wel zijn best om het publiek te vermaken, maar het toch wel een gevalletje vergane glory zoals ik had verwacht. De meeste mensen uit het publiek kwamen ook vooral voor de enkele hits, waarvan het arsenaal toch ook niet zo groot is dan ik eerder dacht. Het optreden was matigjes en gezapig, en kwam ook nooit heel goed uit de verf. Best leuk om afgestreept te hebben, maar dit hoort gewoon lekker op een festival ergens vroeg in de middag om te zien uit nostalgische gevoelens en niet meer dan dat.

Dit weekend nog Pulp en Blind Guardian op het programma.
Druk programma! 013 heeft de maand mei ook wel aardig volgeboekt.

Werd er gezegd dat weg = weg? Je kunt sowieso altijd gewoon een stempeltje halen om buiten te roken. Daarmee kun je ook weer binnenkomen als je buitenom van zaal wilt switchen. Vond Akon overigens best vermakelijk. Deed wel echt zijn best een goede show neer te zetten, maar meer uit routine dan met jeugdige glans.

Lil Yachty inderdaad enorm druk. Vond het op het balkon wel goed te doen. Beneden leek het op muntjesschuiven op de kermis in de moshpit. Jean Dawson was een heel degelijk voorprogramma. Bij Lil Yachty vond ik het een interessante opbouw qua setting en setlist en hij kreeg het publiek er aardig in mee. Beide stijlen waren live alleen niet helemaal 'mijn ding'.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Thieske

Gouden Tip
23 feb 2023
437
350
Druk programma! 013 heeft de maand mei ook wel aardig volgeboekt.

Werd er gezegd dat weg = weg? Je kunt sowieso altijd gewoon een stempeltje halen om buiten te roken. Daarmee kun je ook weer binnenkomen als je buitenom van zaal wilt switchen. Vond Akon overigens best vermakelijk. Deed wel echt zijn best een goede show neer te zetten, maar meer uit routine dan met jeugdige glans.

Lil Yachty inderdaad enorm druk. Vond het op het balkon wel goed te doen. Beneden leek het op muntjesschuiven op de kermis in de moshpit. Jean Dawson was een heel degelijk voorprogramma. Bij Lil Yachty vond ik het een interessante opbouw qua setting en setlist en hij kreeg het publiek er aardig in mee. Beide stijlen waren live alleen niet helemaal 'mijn ding'.
Ik ben ook naar 013 geweest voor Lil Yachty. Ik had eerder wat op die dag en moest reizen dus ik kwam aan, net na het voorprogramma. Omdat ik alleen was wist ik al dat ik waarschijnlijk niet beneden wilde staan en toen ik aankwam was het al zo enorm afgeladen druk. Bij het eerste moshpit nummer vond ik het nog knap dat er niet werd ingegrepen. Op een gegeven moment was het achterste gedeelte (zegmaar een kwart van de staanplaatsplekken) opeens vrij door die moshpit. Dat er daar geen ongelukken zijn gebeurd is een wonder. Daardoor was het boven op het balkon inderdaad zeer goed te doen! Vond het over het algemeen een prima show, vooral de eerste 4 en laatste 4 nummers, maar toch kon het sommige "rap" aanwezigen niet bekoren, want bij de laatste 4 nummers liep het aardig leeg (dus de Lets Start Here nummers). Wel grappig om te zien
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.504
5.347
Druk programma! 013 heeft de maand mei ook wel aardig volgeboekt.

Werd er gezegd dat weg = weg? Je kunt sowieso altijd gewoon een stempeltje halen om buiten te roken. Daarmee kun je ook weer binnenkomen als je buitenom van zaal wilt switchen. Vond Akon overigens best vermakelijk. Deed wel echt zijn best een goede show neer te zetten, maar meer uit routine dan met jeugdige glans.

Lil Yachty inderdaad enorm druk. Vond het op het balkon wel goed te doen. Beneden leek het op muntjesschuiven op de kermis in de moshpit. Jean Dawson was een heel degelijk voorprogramma. Bij Lil Yachty vond ik het een interessante opbouw qua setting en setlist en hij kreeg het publiek er aardig in mee. Beide stijlen waren live alleen niet helemaal 'mijn ding'.
Ik had het gevraagd inderdaad, en ik kon niet meer terug binnen gekomen. Weet ook niet of ik dat anders ook had gedaan hoor. En idd 013 heeft weer een lekker druk programma. Dan zijn er ook nog heel veel dingen die ik bewust oversla omdat het anders gewoon toe much gaat worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.228
8.912
Olivia Rodrigo in het Sportpaleis.

Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten, behalve dat ik getrakteerd zou worden op een zaal vol meeschreeuwende en door de rooie gaande jonge fans. Die laatste voorspelling kwam netjes uit. Geen idee dus of Olivia een toonvaste zangeres is of niet, ik zal het eens moeten nachecken op Spotify. Maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen: wat een zelfverzekerde podiumpresence heeft ons O-Rod al, na een carrière die uiteindelijk nog maar 4 jaartjes duurt. Een best wel volwassen show die langs alle kanten klopte en nergens too much werd. Ja, soms werd het een beetje zoet en Disney, maar ook dat heeft zijn charme. Vond het soms zelfs wat ontwapenend, wetende dat dit voor veel mensen in de zaal hun eerste grote show ooit moet zijn. Laat die morgen headlinen op ‘s wereld’s grootste festivals en het wordt een succes, ook voor mensen die niet per se iets met haar muziek hebben. De hitjes zijn netjes verdeeld over het begin en het einde. En Vampire, wat een banger. Ook live in een bunker. Zéker live in een bunker. Meer dan prima optreden.

En merci @Yannick en @Thisso voor het gezelschap.
 
Laatst bewerkt:

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.423
6.748
Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten, behalve dat ik getrakteerd zou worden op een zaal vol meeschreeuwende en door de rooie gaande jonge fans. Die laatste voorspelling kwam netjes uit. Geen idee dus of Olivia een toonvaste zangeres is of niet, ik zal het eens moeten nachecken op Spotify.
Dit is natuurlijk best jammer als je naar zo'n show gaat 😅
De hitjes zijn netjes verdeeld over het begin en het einde. En Vampire, wat een banger. Ook live in een bunker. Zéker live in een bunker.
Komt dat nummer live beter over? Ik vind dit een van de weinige nummers van haar die ik echt helemaal niks vind namelijk. Jij zegt ook live, dus ga er vanuit dat je het op de radio/spotify ook mooi vind? Niet om te negatief te doen, maar was er op voorhand bij dit nummer al heel nieuwsgierig over.

Klinkt niet verkeerd. Hopelijk volgend jaar headliner Lowlands + Pukkelpop, jaar erop nieuwe plaat en dan doorstromen naar headliner Pinkpop + Rock Werchter. Zou een mooie volgorde zijn, maar ik ben bang dat ze de LL/PP stap misschien al overslaat.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.228
8.912
Komt dat nummer live beter over? Ik vind dit een van de weinige nummers van haar die ik echt helemaal niks vind namelijk. Jij zegt ook live, dus ga er vanuit dat je het op de radio/spotify ook mooi vind? Niet om te negatief te doen, maar was er op voorhand bij dit nummer al heel nieuwsgierig over.

Klinkt niet verkeerd. Hopelijk volgend jaar headliner Lowlands + Pukkelpop, jaar erop nieuwe plaat en dan doorstromen naar headliner Pinkpop + Rock Werchter. Zou een mooie volgorde zijn, maar ik ben bang dat ze de LL/PP stap misschien al overslaat.
Ja, is een kwestie van smaak natuurlijk. Vind dat nummer een fijne opbouw hebben, eentje die op een podium nog wat dikker en potiger wordt aangezet. Komt erbij dat het qua register (iets lager?) ook mooi klinkt wanneer 20K mensen 'm meezingen. Vond het wel een momentje, maar zo waren er wel meer.

Ja, een Lowlands zou hier geen builen aan lopen. Alleen denk ik dat dit ook heel goed, en misschien zelfs nog beter, zou werken op Pinkpop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.221
1.729
Olivia Rodrigo was steengoed in het Sportpaleis. In het begin kwamen de gillende meiden resoluut boven het geluid van de PA uit, waardoor nummers als Bad idea right? en ballad of a homeschooled girl haast verdronken in een zee van hysterische meiden.

Daarna kalmeerde het gelukkig. Een klein beetje. Net genoeg om Olivia zelf duidelijk te horen. Je merkte aan haar stem wel de vermoeidheid van een stevige tour, maar ze heeft er wel eentje waar ze sterk mee kan uithalen en waarmee ze vooral in de rustigere nummers mee schittert.

Verder was het gewoon een sterke Amerikaanse popshow die een stuk minder afgelikt voelde dan bij veel van haar contemparies omdat Rodrigo zelf een wat stuntelige 'ik doe maar wat' charme heeft. Er was het vliegen op een maan, een reusachtige videowall met knappe visuals en cameramoves (Dat beeld van bovenaf, liggend op een hydraulisch platform bij Making the bed bvb of de doorzichtige catwalk waar ze op lag te kronkelen bij Obsessed, sexy maar nooit gratuit of vulgair)

Maar ondanks die concessies naar het format van een arenashow toe bleef het vooral een meisje dat zich vooral in haar nummers smeet en zich niet verloor in uitgebreide choreo of andere groter dan grootse effecten. Rodrigo durfde het vaak behoorlijk klein te spelen voor een uitzinnige zaal van 22k, en dat maakte mss nog het meeste indruk.
 
12 nov 2016
670
398
Ja, is een kwestie van smaak natuurlijk. Vind dat nummer een fijne opbouw hebben, eentje die op een podium nog wat dikker en potiger wordt aangezet. Komt erbij dat het qua register (iets lager?) ook mooi klinkt wanneer 20K mensen 'm meezingen. Vond het wel een momentje, maar zo waren er wel meer.

Ja, een Lowlands zou hier geen builen aan lopen. Alleen denk ik dat dit ook heel goed, en misschien zelfs nog beter, zou werken op Pinkpop.
Gezien Billie Eilish headliner was op Lowlands en Pukkelpop, kan Rodrigo dat ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus101

Jean

Playlistbediener
13 apr 2023
46
49
Olivia Rodrigo gisteren in het sportpaleis: fantastische muziek voor de jeugd, emotionele teksten voor tieners die hier veel aan hebben, alles live gespeeld met 7 muzikanten én alles live gezongen (daar kan Billie eilish nog veel van leren), pakken energie en liefde, chille podium présence, prachtige visuals en toffe dansers. Ik vind ze echt goede nummers hebben. Het is natuurlijk weinig vernieuwend of muzikaal hoogstaand, maar who cares. Als Olivia twee keer het sportpaleis kan uitverkopen zit de kans erin dat ze straks al te groot is voor Pukkelpop en misschien zelfs ook te groot voor Rock Werchter?!
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke en RubenFrusciante

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.483
4.190
Ja, is te groot voor subheadliner. Die speelt niet meer op festivals (tja, PS en Glasto misschien). In ieder geval niet op de radar van de majors als hoofdact heb ik begrepen. Is ook logisch.
Al zou ik dit passender vinden dan zo'n vreselijke Tate McRae op festivals.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: emmers met glijmiddel

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.237
3.110
Als Dua Lipa en Billie Eilish nog festivals kunnen spelen, kan Olivia Rodrigo dat ook wel lijkt me. Die gaat volgens mij volgend jaar gewoon een gigantisch overwinningsrondje doen op de majors.

Verder volg ik in grote lijnen de reacties hierboven! Meer dan prima show met een geweldige productie (en camerawerk) zonder dat het inderdaad te bombastisch werd. Goeie band, goeie muziek, prima zang en Olivia heeft genoeg podiumpresence om de hele zaal in te nemen op haar eentje. Kortom: een show waar weinig op aan te merken valt.
Al moet ik wel zeggen dat ik zelf ook weer niet zo lyrisch ben als de pers en 99% van de zaal. Met momenten toch net iets te veel nummers die aanvoelden als 'same same but different ballad' en die ballads werden dan nog eens volledig overstemd door het publiek waardoor de intimiteit een beetje wegviel voor mij. Normaal stoor ik mij totaal niet aan dit soort luid publiek - integendeel - maar gisteren was misschien toch iets té luid. Verder voelde ik die 'je ne sais quoi'-charme eigenlijk niet zo. Happy birthday zingen, een stukje waarin mensen op het scherm komen en Olivia excited doet over hun outfit, constant "verrast" naar iedereen lopen zwaaien,... Rodrigo heeft zich inderdaad de perfecte 'relatable girl next door'-vibe aangemeten maar heel oprecht kwam dat bij mij toch niet over.

Maar goed, dat zijn uiteindelijk maar details die niet wegnemen van de puike prestatie die ze gisteren neerzette. Al bij al dus absoluut geen spijt van mijn ticket. Ze is meer dan klaar voor die festivals en zeker met nog wat extra muziek onder de arm kan haar show in de toekomst uitgroeien naar een van echte topkwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: emmers met glijmiddel

rubenv

Campingartiest
11 okt 2023
87
67
Iceage in Ekko

Wauw wat een show! Leadzanger gaf van begin tot eind flinke energie die na verloop van tijd ook oversloeg op het publiek. Hij leek alleen wel erg dronken haha, maar het kan zijn dat ik verkeerd heb geïnterpreteerd.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Lion

Gebruikers die dit onderwerp bekijken