Taylor Swift in Edinburgh -
waarom zij van alle media 5 uit de 5 sterren krijgt voor haar shows
Afgelopen zondag dan eindelijk Taylor Swift live mogen zien in Schotland. De hele stad was gevuld met Swifties. Van Taylor Swift cocktails bij de bars tot Taylor Swift menu’s tot een projectie van het nieuwe album op het geweldige kasteel. Hier hebben wij niet aan meegedaan omdat we wilden genieten van de authentieke toeristenspots in Edinburgh denk aan de Whiskey tasting experience en het kasteel. Overal waar je loopt zie je af en toe Swifties rondlopen van Amerikanen tot Duitsers tot Nederlanders. Edinburgh is hier en daar verandert in Swiftie town maar sommige plekken doen hier niet aan mee.
Op zondag wilden we rond half vier naar het stadion reizen. Eenmaal aangekomen bij de tramhalte stonden er hordes aan mensen dit was helaas veel te druk. Opeens stopt er een speciale Glasgow bus? Toch maar deze bus pakken. Niemand stapt in en grappig genoeg stopt deze gewoon voor het stadion. We hacked the system dachten we toen.
Bij het stadion aangekomen zien we overal mensen in geweldige outfits. “Front standing left” staat duidelijk aangegeven op de bordjes. Eventjes 10 minuten in de rij en we krijgen de benodigde bandjes….het is kwart voor vijf en de vraag is hoeveel plek er nog is in het voorvak en wow! Overal ruimte en je kunt zo de diamant zien.
Even snel frietjes met wat kip halen en genieten van het gratis water dat overal wordt uitgedeeld ( kunnen ze in Nederland wat van leren).
Stipt 18:00 start Paramore. Top energie top act. Ideaal voor een leuke spot op een festival. Ze kregen het publiek goed mee en de Britse dames naast me waren keihard aan het mee zingen.
Rond 19:15 volgt Applause….een nummer van Lady Gaga en het signaal dat Taylor gaat beginnen. Een aftelklok komt op het scherm. Twee minuten… en wat duren die twee minuten lang zeg…
Uit het podium herrijst Taylor Swift. Ze begint met
Lover de bekendste hits worden gespeeld en een heerlijk begin om de avond mee te starten.
Vervolgens volgt
Fearless allemaal meezingers maar voelt te kort. Maar je moet toch iets als je 3,5 uur moet spelen.
Vervolgens
Red misschien wel mijn favoriete era met het geweldige All Too Well. Een mooi moment is wanneer de hoed wordt afgegeven en een meisje met bril keihard begint te huilen en emotioneel wordt.
Vervolgens
Speak Now. Veels te kort hier moet echt een nummer bij. Enchanted ziet er uit als een prinsessen droom en heel sprookjesachtig.
Het bombastische
Reputation volgt. Lekker groots, top choreografie en wat een energie.
Vervolgens volgen
Evermore en Folklore. Het begint een beetje te regenen en Taylor Swift reageert giechelend over hoe wij ons zo snel hebben kunnen omkleden. Alweer een persoonlijk moment gedurende deze grote show. Een fantasy thriller volgt. Van grafstenen tot geesten oproepen tot mystiek dansen.
Tijd voor
1989 hits hits hits. Lichtgevende fietsen, gekleurde hockeysticks meezingen met alle hits.
Tijd voor het nieuwe album
TTPD. Eén soort musical achtige setting ontstaat bij dit album. Een mooi gezicht maar mijn minst favoriete album van Taylor.
Er wordt afgesloten met
Midnights. Top album met veel hits!
Gedurende de eras heeft Taylor ook surprise songs gespeeld. Eén top moment omdat dit elke show net wat anders maakt en het ook een authentiek en persoonlijke touch geeft.
De productie van deze show en de afwisselingen tussen rustige, drukke stukjes en hits is zo goed uitgekozen.
De 3,5 uur zijn voorbij en ik snap nog steeds niet hoe 3,5 uur zo snel voorbij kan gaan.
Gedurende de gehele show is Taylor Swift overal goed te zien en ik ben verbaasd over hoe dichtbij wij nog konden staan. De show is voorbij, er volgt leegte, er zijn veel video’s gemaakt maar dit zijn er voor mijn gevoel alsnog te weinig. Ik hoop dat mijn gedachtes dit nog jaren gaan onthouden op deze manier maar daarom schrijf ik het graag hier uit.
Het mooiste weekend met het mooiste concert in een van de mooiste steden van Europa zit erop. Leegte volgt…gelukkig heb ik genoeg gefilmd en staat de hele show op Disney Plus.
Groetjes een Swiftie ( voor de show nog een twijfelende swiftie)
Bekijk bijlage 9252Bekijk bijlage 9253