27-5 TOOL (Ziggo Dome)
Ja dan toch uiteindelijk weer de beste van de vier en waarschijnlijk van dit jaar. Voor het eerst in tijden echt weer concertkriebels gedurende de hele dag van het optreden, wat gezien mijn frequent concerten bezoeken niet zo vaak meer voorkomt. Blijft toch de band waarvan ik gewoon het gehele oeuvre briljant vind en live nog nooit teleurgesteld heeft. Heb alle spoilers vermeden dus de setlist was een complete verrassing. Het moment dat 'Jambi', mijn favoriet van de 'hitjes', dan wordt ingezet ben ik al mee. En 'Rosetta Stoned', mijn all-time favoriet samen met 'The Grudge' (die ook gespeeld werd), wát. een. trip. Met 'Flood' ook nog een mooie verrassing in de staart van het optreden. Wat moet ik er nog over zeggen, setlist had misschien iets minder goeie flow dan de vorige keer in de Ziggo maar de band zelf was weer van hetzelfde geniale ongeëvenaarde niveau. Ja het zijn eikels die veel te veel geld vragen, ja het is voor de helft dezelfde setlist als vorige keer, ja ik wil ook liever vrij kunnen staan in plaats van voor je stoel. En toch gaat er (waarschijnlijk) weer niets over dit concert heen dit jaar en is het het geld gewoon weer waard, voor mij althans. De beste (live)band op aarde.
Ik ben de laatste jaren ook fan geworden van Tool en twijfelde om hiervoor kaarten te halen (na deze recensie toch wel enigszins spijt dat ik dat niet gedaan heb). Echter weerhield het feit dat het een zit concert was me er toch een beetje van, je wilt op platen als Stinkfist toch een beetje je energie kwijt kunnen met de mensen om je heen, zou je zeggen. Hoe ervaar jij dit?