Ik ben naar … geweest en het was …

Pommer

Randprogramma
21 sep 2023
187
230
27-5 TOOL (Ziggo Dome)
Ja dan toch uiteindelijk weer de beste van de vier en waarschijnlijk van dit jaar. Voor het eerst in tijden echt weer concertkriebels gedurende de hele dag van het optreden, wat gezien mijn frequent concerten bezoeken niet zo vaak meer voorkomt. Blijft toch de band waarvan ik gewoon het gehele oeuvre briljant vind en live nog nooit teleurgesteld heeft. Heb alle spoilers vermeden dus de setlist was een complete verrassing. Het moment dat 'Jambi', mijn favoriet van de 'hitjes', dan wordt ingezet ben ik al mee. En 'Rosetta Stoned', mijn all-time favoriet samen met 'The Grudge' (die ook gespeeld werd), wát. een. trip. Met 'Flood' ook nog een mooie verrassing in de staart van het optreden. Wat moet ik er nog over zeggen, setlist had misschien iets minder goeie flow dan de vorige keer in de Ziggo maar de band zelf was weer van hetzelfde geniale ongeëvenaarde niveau. Ja het zijn eikels die veel te veel geld vragen, ja het is voor de helft dezelfde setlist als vorige keer, ja ik wil ook liever vrij kunnen staan in plaats van voor je stoel. En toch gaat er (waarschijnlijk) weer niets over dit concert heen dit jaar en is het het geld gewoon weer waard, voor mij althans. De beste (live)band op aarde.

Ik ben de laatste jaren ook fan geworden van Tool en twijfelde om hiervoor kaarten te halen (na deze recensie toch wel enigszins spijt dat ik dat niet gedaan heb). Echter weerhield het feit dat het een zit concert was me er toch een beetje van, je wilt op platen als Stinkfist toch een beetje je energie kwijt kunnen met de mensen om je heen, zou je zeggen. Hoe ervaar jij dit?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.429
3.460
Ik ben de laatste jaren ook fan geworden van Tool en twijfelde om hiervoor kaarten te halen (na deze recensie toch wel enigszins spijt dat ik dat niet gedaan heb). Echter weerhield het feit dat het een zit concert was me er toch een beetje van, je wilt op platen als Stinkfist toch een beetje je energie kwijt kunnen met de mensen om je heen, zou je zeggen. Hoe ervaar jij dit?
Bij TOOL staat iedereen vanaf de eerste seconde, bij de meeste zitconcerten eigenlijk wel (los van wat ik daarvan vind, want eigenlijk is het raar omdat je van tevoren weet dat je gewoon zitplaatsen koopt).

Hoe ik het ervaar is als niet storend. Ik vind het nummer 'Stinkfist' een terechte opmerking, dat kan ik me enigzins voorstellen. Echter zie ik niet voor me hoe je 'een beetje je energie kwijt kunnen met mensen om je heen', wat ik dan opvat als moshen/springen, zou doen op nummers als 'Pneuma', 'Rosetta Stoned', 'Invincible'. TOOL is jezelf mee laten voeren, niet in het rond tegen elkaar springen. Headbangen wordt vanzelfsprekend gewoon gedaan. Ik zelf ben juist fan van deze opstelling met stoelen want bij King Gizzard krijg je nauwelijks de kans om 'gewoon te staan en optimaal te genieten', want de complete zaal wordt een moshpit. En dat vind ik óók leuk, maar bij TOOL wil ik me voor 100% kunnen concentreren op de muzikanten en de visuals. En dat zou niet gaan als iedereen om je heen staat te springen en beuken.
Op Rock Werchter 2019 werd dit trouwens, waar je uiteraard geen zitplekken hebt, ook niet gedaan dus ik denk dat TOOL-publiek gewoon goed door heeft hoe je hun show optimaal meekrijgt. Als ik jou was zou ik ze toch nog eens proberen te zien.
 

Pommer

Randprogramma
21 sep 2023
187
230
Nee ik doelde ook zeker niet op moshpits, daar leent de muziek van Tool zich idd niet voor. Meer dat je d.m.v. te staan en enigszins mee te bewegen met de muziek ipv stokstijf op je stoel te blijven zitten toch wat energie kwijt kunt, maar blijkbaar gebeurt dat dus ook(y)

Ook met je eens dat je deze muziek juist helemaal wil beleven, vooral als het live zo goed is.
Nouja de volgende mogelijkheid ga ik ervoor :)
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.801
2.420
Is natuurlijk ook niet leuk als MJK je begint uit te schelden, omdat je staat te moshen.
Overigens over Tool gisteren, het was inderdaad zo indrukwekkend om mee te maken. Kan met dit soort bedragen nu wel van het lijstje af. Misschien ooit een dagje Pinkpop of Werchter als die ze kunnen strikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.628
624
Gisteren bij The Southern River Band geweest, wat een rock 'n roll monster was dat. Heerlijk optreden in een nagenoeg perfecte locatie, namelijk Merleyn in Nijmegen. Dampend op elkaar gepropt luisterend naar de ene gitaarsolo na de andere. Alle classic rock cliches (lange haren, blote bast, whiskey) kwamen wel voorbij, maar het was zo lekker en de band had er ook echt plezier in dat het gewoon steengoed was. Echt genoten! Denk dat AC/DC straks met een gerust hard kan stoppen want de rock 'n roll in 'down unda' is voorlopig nog niet verdwenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.388
578
Duster in Manchester Albert Hall / Electric Ballroom Londen
Ik had even hélemaal gemist dat Duster een paar hits op Tiktok heeft gehad. Zou dat reden zijn geweest voor hun eerste zaalshows buiten het Noord-Amerikaanse continent OOIT? Hoe dan ook, dankbaar voor de kans om ze eens te zien. Sinds Stratosphere in 1998 maken ze consequent goede muziek, de 'nieuwe' albums Duster en Together vind ik niet bijzonder onder doen voor hun oude werk (al blijft Stratosphere het beste album). En Stratosphere leverde ook het grootste deel van de setlist.

Beide avonden was mijn ervaring eigenlijk totaal anders. In Manchester moest ik echt goed zoeken naar bezoekers die al geslaagd waren voor de middelbare school. De band wist daar ook niet zo goed mee om te gaan. Wat wil je ook, als je al 25 jaar slowcore maakt. Vapend en kletsend stond een groot deel naar de show te kijken, hier en daar verlieten bezoekers de show vroegtijdig (en de show duurde maar een uur). In Londen was het publiek meer de combinatie van wat je bij Opeth, Weezer en My Bloody Valentine (met shirtjes van Swans en Have a Nice Life present) in het publiek zou aantreffen en leek de band ook een stuk strakker te spelen, maar kan ook mijn gevoel zijn geweest.

Leuk om ze eens gezien te hebben, zij het muziek die zich meer schikt om op een regenachtige zomeravond thuis bij weg te dromen.

Hoogtepunten: Me and the Birds, Constellations, Orbitron, Familiar Fields, Echo Bravo

The Mountain Goats in Manchester Albert Hall
Veel geluisterd in aanloop naar het concert, maar de 1000 of zo nummers die deze band gemaakt heeft, daar is eigenlijk niet tegenop te luisteren. Dus genoeg nummers uit de set kende ik niet of nauwelijks. Helpt niet mee dat ik vooral fan ben van de albumreeks Full Force Galesburg t/m Tallahassee, daar werd niet zoveel van gespeeld. Al is het nieuwe album ook wel leuk. Beste aan de show was eigenlijk het enthousiasme van John, en zijn mooie verhalen over Margaret Thatcher en zijn werk voor de maïsfabriek (heet dat zo?).

Leuke show, als ze weer eens in Utrecht spelen ga ik zeker weer.

Hoogtepunten: No Children, Hast Thou Considered the Tetrapod, Up the Wolves, Elijah, Clean Slate

Bijzonder en ook wel een stiekem hoogtepunt: Solidarity Forever
 
Laatst bewerkt:

jbj

Dagopener
11 okt 2022
568
774
Amenra - AB 31 mei

Even op de trein terug. Amenra is een jaarlijkse traditie geworden. Even herbronnen, stilstaan bij het leven (en de dood). Amenra werkt zuiverend, dit was deze avond niet anders.

Ik baalde dat Psychonaut support was op de eerste (later aangekondigde) avond. Ik had namelijk maar net enkele tickets gescoord voor de eerste aankondiging. Daarentegen werd het de eerste keer Doodseskader (tegenover 3x psychonaut). Het beviel me live veel beter dan op plaat. Wat een energie bracht Tim! Daarnaast was Sigrid zeker bij de pinken, wat resulteerde in een vlekkeloze set van 30 minuten. Amenra heeft al vaker ietwat vreemde supports gehad, maar deze band behoort zeker tot de best denkbare supports. Helpt natuurlijk als je een lid deelt.

Amenra blaast je steeds omver. Ook vandaag. Hoewel de setlist ondertussen zeer voorspelbaar is (de grootste hits komen aan bod), was er toch ietwat variatie in de manier waarop die gebracht werd. Het geluid kon in mijn ogen iets beter, maar kwalitatief was iedereen op punt. Helaas is Amenra ook meer en meer bekend bij het grotere publiek. En maar des te vaker zien we applaus tijdens de nummers, of gepraat op stille momenten. Het is exact die reden dat Amenra toch iets minder goed werkt op festivals. Ik hoop oprecht dat dit geen nieuwe trend wordt bij dit soort optredens. Deze band dwingt respect af, houden zo graag!

Tickets voor volgend jaar zullen weldra binnen zijn, nog even afwachten of er nog wat speeldata bijkomen. Al hoop ik wel op nieuw werk om de setlist weer even te boosten.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.738
4.796
Ik was gisteren al naar de AB afgezakt voor mijn 2 favoriete metalbands van België. Psychonaut speelde zoals altijd een knaller van een set, waarin alle mooie nummers voorbij kwamen. Fall of consciousness is al een echte classic die zelfs in een voorprogramma luidkeels wordt meegezongen.
Dan Amenra zoals altijd een vorm van therapie. Ze begonnen met Voor Immer, gedurfde keuze, maar pakte naar mijn mening goed uit. Daarna een doorsteek uit de catalogus en geluid vond ik ook echt perfect.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
568
774
Ik was gisteren al naar de AB afgezakt voor mijn 2 favoriete metalbands van België. Psychonaut speelde zoals altijd een knaller van een set, waarin alle mooie nummers voorbij kwamen. Fall of consciousness is al een echte classic die zelfs in een voorprogramma luidkeels wordt meegezongen.
Dan Amenra zoals altijd een vorm van therapie. Ze begonnen met Voor Immer, gedurfde keuze, maar pakte naar mijn mening goed uit. Daarna een doorsteek uit de catalogus en geluid vond ik ook echt perfect.

Ik zag net dat er donderdag een gans andere setlist werd gespeeld! Respect!
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
627
482
Vrijdag op Vestrock

We begonnen bij STONE. Altijd gewoon een leuk bandje. De sfeer moest er nog wat inkomen, maar op den duur, na het eerste halfuur, toch wel een serieus feestje en de band krijgt het veld goed mee. Ook de zon kwam door!

Toen, omdat er niets anders stond, ben ik gaan kijken bij Adult DVD. Ik had ze de week ervoor gezien op Sniester in het Koorenhuis, maar daar kwam het voor mij niet echt helemaal over, mogelijk was de zaal wat te groot voor m'n gevoel, of zat ik in een andere muzieksfeer. In de kleine Kapel op Vestrock vond ik ze echt fantastisch. Kwam heel goed tot hun recht en was een heerlijk feestje.

M'n compagnon wilde graag naar The Kooks, dus hebben we Adult DVD vroegtijdig verlaten. The Kooks is en blijft OK, maar verder niet heel bijzonder. Leuk om wat hitjes te horen.

Toen San Sisco gezien. Tot m'n verbazing stond het echt overvol. Ook wel terecht kwam ik achter, wat een leuk indie bandje, genoten.

Tijdens het drinken halen een snippet van De jeugd van tegenwoordig gezien, maar dat was echt dramatisch. Toen door naar The Clockworks. Ook een fijn bandje. Voelt op sommige momenten nog wat onwennig, maar zullen zeker doorstoten naar de wat grotere podia verwacht ik.

Afgesloten bij Big Special, fantastisch. Die gasten maken er een feestje van. Bij Trees nog de microfoon van de drummer gekregen, dus heb m'n moment of fame ook weer gehad.

Al met al zou ik niet snel een kaart kopen voor Vestrock, kon met een geluk gratis gaan. Voornamelijk door het volk en de sfeer, want ze programmeren best leuk. Het voelde met enige regelmaat wel als een dorpsfeest, ook veel publiek dat voor het eerst aan de drank ging tussen de 12 en 16 voor m'n gevoel. Verder geen last van gehad, ik heb me vermaakt! Ook heb ik erg veel acts kunnen zien in een tijdspanne van 7 uur. Weinig vervelende drukte, geen lange looptijden en overal mogelijkheid tot het krijgen van een goede plek.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.413
2.539
OPIA festival, 2 juni in Utrecht
Gisteren naar het OPIA festival in Utrecht geweest. OPIA is een initiatief van Olafur Arnalds, die met gelijkgestemde muzikanten concerten en kleine festivals organiseert. Met muziek die ergens tussen ambient, klassiek, jazz en elektronisch in hangt.

TivoliVredenburg blijkt daar weer een perfecte plek voor te zijn, met een programma in alle zalen, behalve de Grote Zaal (waar eerder op de dag wel een bijpassend programma was met het Utrechtsch Studentenorkest). Het voelde een beetje als een soort wat bravere mini-Le Guess Who?, met de Ronda als middelpunt.

Klein stukje meegepakt van de IJslandse Davidsson, daarna door naar A Winged Victory for the Sullen. Mooie ambient, werkte opvallend goed in een stille Ronda. Daarna een stukje The Vernon Spring, maar bij zijn lange praatje over zijn nieuwe album haakte ik eigenlijk al af.

Portico Quartet was geweldig, begon vrij jazzy maar werd gaande het concert steeds electronischer. Er zat een mooie spanningsboog in de muziek en de muzikanten (zeker de drummer) zijn geweldig.

Kiasmos voelde bij de rest van het programma misschien wat al te dance-gericht, maar muzikaal zat er voldoende sfeer in van Olafur Arnalds om het toch mooi aan te laten sluiten. In ieder geval werkte het wel, dankzij de energie van Arnalds en Janus Rasmussen en de lichtshow. Omdat de nummers wel wat vergelijkbaar zijn in opbouw ontbrak de spanningsboog die Portico Quartet had een beetje, maar het was toch een goed optreden. Zou ook best kunnen werken op de middernacht-spot in de TWO op BKS.

Verder heel fijn dat Karma Kebab er ook was! OPIA mag wel weer terugkeren in Utrecht. Portico Quartet was wat mij betreft het hoogtepunt. Een prima start voor een week met woensdag Beth Gibbons en daarna 3 dagen Best Kept Secret!
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.393
1.461
909 weekender was wel weer lekker zeg. Organisatorisch echt een prima festival. Gisteren vooral Olympe > Jennifer Cardini > X-coast > Mall Grab was echt top. Publiek is altijd een beetje wennen, wij met 30 - 33 jaar halen het gemiddelde flink omlaag, maar als de avond eenmaal valt dan merk je daar ook niet zoveel meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joris

swissepfan

Support act
7 dec 2022
751
569
St. Vincent in De Roma
Eigenlijk niet echt van plan geweest om te gaan, maar peer pressure, een fantastische nieuwe plaat en een ticketswap deal hebben mij dan toch overhaald. En wat was ik blij. Geniale artieste, goed uitgebalanceerde setlist en een fantastische backingband en geluidsman hebben hier echt een van de wellicht beste optredens van het jaar van gemaakt. Niet verwacht dat dit zo goed ging zijn. Ze heeft in ieder geval een fan voor het leven gewonnen vanavond. Helemaal overdonderd. Haar (in mijn ogen) grootste hit als derde nummer spelen was al een bold move, maar wat erachter kwam was zo waarlijk nog veel beter dan Los Ageless zelf. Ze leek ook écht oprecht toen ze het publiek toesprak. Je ziet het, helemaal verliefd

Kudos ook voor Heartworms. Hadden wat met technische problemen te kampen maar was een zeer goed voorprogramma. Zie ik graag nog eens op een festival terug de komende jaren. Deed mij heel erg aan Fever Ray denken met momenten.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.305
9.009
St. Vincent in De Roma

Ik ga get sentiment van mijn bovenbuur echoën: lichtjes briljante show van St. Vincent. Helemaal in het teken van de laatste plaat, toch een van haar betere. Dit zorgt voor een show die iets minder gestaged was, met (volgens mij?) meer spontane momentjes. Annie was zich duidelijk aan het amuseren, al worstelend met haar gitaar en bijna met een cameraman die op een bepaald moment beelden van haar, haar band en het publiek op een scherm casten. Klein opmerkingkje: geen

Fast Slow Disco

, toch wel een sleutelnummer die haar shows altijd mooi open breekt. Het slotnummer was trouwens overrompelend, en ben wel fan van het uitlaten van een bisronde eigenlijk. Ben al jaren grote fan en haar live zien doet me er altijd weer aan herinneren waarom. Aan de Best Kept Secret gangers: Droom Dit gaat wel van héél goede huize moeten komen om dit te overtreffen.
 
Laatst bewerkt:

HaaEll

Campingartiest
21 nov 2023
59
38
Anouk - Ziggo Dome
Afgelopen zaterdag voor de eerste keer Anouk gezien. Op de een of andere manier nooit eerder tegengekomen. Ik was blij verrast. Ik had voor dit concert gekozen omdat ze met haar band zo spelen. Ipv met een orkest afgelopen woensdag. Dus ik verwachtte een setlist met een focus op haar rocknummers. Dit is gedeeltelijk gebeurd. Ik hoopte op iets meer nummers van haar eerste albums, maar dat mocht de pret niet drukken. Die vrouw kan zo goed zingen. Ik heb zelden iemand zo makkelijk en zuiver horen zingen. Daarnaast vind ik het een leuke vrouw en had ze leuke praatjes tussen de liedjes door. Soms iets te lang, maar wel oprecht. Haar band is ook prima in orde. Topavond gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: TBK

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.413
2.539
Beth Gibbons, Utrecht (Grote Zaal TivoliVredenburg)

Magisch concert gisterenavond van Beth Gibbons. Wat een unieke stem heeft zij. Perfecte muzikanten en een subliem geluid; dat hebben we niet altijd in deze zaal.

Nadruk lag natuurlijk op haar solowerk, en dan vooral haar nieuwe plaat, met nog twee nummers van haar album met Rustin’ Man. In de toegift kwam ook nog een bloedmooi Roads langs; een van de mooiste nummers van Portishead. Meerdere keren kippenvel.

Voor mij het concert van het jaar; in ieder geval tot komende zondag.
 

Lion

Support act
7 mrt 2017
802
1.682
snel-plaatje.jpg

Ook Beth Gibbons.

Om te beginnen had ik een plekje op rij 1, precies in het midden bemachtigd, wat extra genieten was. Beth Gibbons van dichtbij zien was indrukwekkend en wat heeft ze een geweldige stem. De band om haar heen is ook gigantisch goed met fantastische muzikanten. Soms wist ik niet waar ik moest kijken, zoveel dat er gebeurde.

Hoogtepunten voor mij waren de intensiteit van Beyond the Sun en natuurlijk Roads. En Floating on a Moment en Rewind eigenlijk ook. Als ik Portishead nooit meer kan zien, vind ik dat geen ramp, want het kan nooit zo goed worden als dit.

En voor mij geldt ook: subliem geluid, veel kippenvel, concert van het jaar tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken