Ik ben naar … geweest en het was …

reaper

Support act
26 okt 2015
1.163
979
Mijn Eerste keer spinvis in de blikfabriek in hoboken.

Heerlijke locatie in de stelling ruimte, 400 man gok ik. Lekker 75 minuten genieten van de muziek, tekstjes en energie
 
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker en Brian

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.516
7.191
Heel benieuwd naar de ervaringen bij Caligula's Horse in de MG vanavond. @Joslittel. Was er zelf helaas niet wegens een familieverjaardag maar hoorde dat het goed druk was.
Het was echt geweldig! Totaal geen spijt dat ik vrijdag en zaterdag ben gegaan, want wat een band is dit. Progressieve metal van het allerhoogste niveau. Vette venue ook, die Muziekgieterij. Snap wel dat de Limburgers hier zo enthousiast erover zijn.

Morgen een wat uitgebreider verslag.
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
620
478
De dag op Sniester gestart bij Half Cab. Leuk Haags poppunkbandje, ze hadden er zin in en waren een prima opwarmer.

Daarna doorgegaan naar Snake Eyes. Sympathieke band, lekker veel energie, eerste voorzichtige moshpits (waarmee niet iedereen even blij was), de drummer was met name de energie zelve, heerlijk.

Toen naar Naked Lungs. Dit was erg goed. De hele set bouwde op, een soort constante spanning en uiteindelijk de ontlading. Tot dan toe mijn hoogtepunt.

Daarna zoals gepland Projector en Girls in Synthesis geskipt voor Hallan. Een flinke miskleun moet ik wel toegeven. Ze brachten de energie minder dan op plaat, het publiek was niet helemaal mee voor m'n gevoel, ze skipte hun wat mij betreft beste nummers en de nieuwe nummers sloegen ook een beetje dood, jammer.

Gelukkig was daar nog Chalk om de dag af te sluiten en dat deden ze in stijl. Heerlijk drie kwartier in een bubbel van euforische klanken afgewisseld met noise. Wat een heerlijke band. Het hoogtepunt.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.391
7.884
Dus, gisteravond naar Caligula's horse in de muziekgieterij.
voor mij was het allemaal vrij nieuw, naast Tool eigenlijk nog geen prog shows gezien
gezien het enthousiasme op het forum na de aankondiging ben ik het meer gaan luisteren en dat beviel al erg goed
anderen zullen nog wel gedetailleerder verslag uitbrengen over de optredens zelf, maar ik heb in ieder geval genoten. The Hirsch Effect verrasten me al met een erg sterk optreden, en caligula's horse was gewoon fantastisch.
verder erg leuk om zoveel gezichten van het forum voor het eerst te zien (en een paar voor een tweede keer)
dank voor de gezelligheid @Joslittel @Dr. Hannibal @MetalLimbo @nikita @Jamel @duck (hopelijk niemand vergeten)

inmiddels ben ik al sterk aan het overwegen om een dagje Samhain mee te pakken in Oktober
 

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
99
108
Tweede avond Sniester ook weer grandioos! snake eyes (weer lekker met veel moshpitjes), Bowl (lekker opkomend postpunk bandje), Naked Lungs (allemachtig, wat was dat goed en lekker hard en strak), Projector (ook een prima set met vooral nummers van hun nieuwe album), Girls In Synthesis (ook dit was niet normaal grandioos, wat een topband). De avond afgesloten met een tweede keer Chalk (nu in Paard en dat merkte je. Ze kwamen veel beter tot hun recht en leken er beduidend meer zin in te hebben dan in de Grey Space). Al met al weer een mooi festival!
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.284
4.167
Dus, gisteravond naar Caligula's horse in de muziekgieterij.
voor mij was het allemaal vrij nieuw, naast Tool eigenlijk nog geen prog shows gezien
gezien het enthousiasme op het forum na de aankondiging ben ik het meer gaan luisteren en dat beviel al erg goed
anderen zullen nog wel gedetailleerder verslag uitbrengen over de optredens zelf, maar ik heb in ieder geval genoten. The Hirsch Effect verrasten me al met een erg sterk optreden, en caligula's horse was gewoon fantastisch.
verder erg leuk om zoveel gezichten van het forum voor het eerst te zien (en een paar voor een tweede keer)
dank voor de gezelligheid @Joslittel @Dr. Hannibal @MetalLimbo @nikita @Jamel @duck (hopelijk niemand vergeten)

inmiddels ben ik al sterk aan het overwegen om een dagje Samhain mee te pakken in Oktober
Ik lees net een recensie over gisteravond, baal er nu nog meer van dat ik er niet was.

 

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
99
108
Daarna zoals gepland Projector en Girls in Synthesis geskipt voor Hallan. Een flinke miskleun moet ik wel toegeven. Ze brachten de energie minder dan op plaat, het publiek was niet helemaal mee voor m'n gevoel, ze skipte hun wat mij betreft beste nummers en de nieuwe nummers sloegen ook een beetje dood, jammer.
Wij hadden op Half Cab na hetzelfde schema ;-). Bedoel je met miskleun zowel Projector als Girls In Synthesis??
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
620
478
Wij hadden op Half Cab na hetzelfde schema ;-). Bedoel je met miskleun zowel Projector als Girls In Synthesis??
De miskleun is het verkiezen van Hallan boven die andere twee. Ik ben naar Hallan geweest en heb daarom de andere twee moeten skippen, terwijl ik denk dat die beide shows beter waren, kun jij daarover meer vertellen?
 

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
99
108
De miskleun is het verkiezen van Hallan boven die andere twee. Ik ben naar Hallan geweest en heb daarom de andere twee moeten skippen, terwijl ik denk dat die beide shows beter waren, kun jij daarover meer vertellen?
Ah, ik las het verkeerd, hahaha. Girls In Synthesis was erg goed. Als jij zegt dat Naked Lungs voor jou het hoogtepunt was (was het voor mij ook), dan schurkte GiS daar heel dicht tegen aan. Wat een geweldige band en een geweldig optreden. Projector was ook prima, maar dan weer meer ingetogen dan snake eyes, ook wat betreft het publiek. Toch een prima set met veel nummers van hun (nieuwe) album. Ik ben daar iets eerder weggegaan omdat ik op zoek ging naar merch en dan vooral vinyl, maar dat kon ik nergens vinden, helaas.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Nelios

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.356
10.987
Heel benieuwd naar de ervaringen bij Caligula's Horse in de MG vanavond. @Joslittel. Was er zelf helaas niet wegens een familieverjaardag maar hoorde dat het goed druk was.
Ja ronduit fantastisch!! Heb echt zo heerlijke avond gehad gisteren. Ten eerste waren we met een hele fijne club mensen en heel leuk om dan in de zaal @MetalLimbo en @Loek123 weer tegen te komen, beide ook supergezelschap.

Maar ten eerste de Gouverneur. Wat een gouden tip en wat een toptent. Daar zou ik tevreden kunnen sterven en denken dat ik in de hemel ben. Enorm veel bier, goede sfeer en schappelijke prijs. Zekerheidje om voor Pelagic en Samhain daar te lunchen en borrelen. Nu al zin in.

Muziekgieterij is ook een hele fijne plek. Fijne sfeer en ambiance door het industriële erfgoed. Fijn ruim opgezet, die kleine zaal is echt niet heel klein met een goede bar. Publiek was ook heel fijn, vanaf het begin al heel enthousiast en dedicated aan het luisteren. En dan Caligula's Horse er ook nog eens bij met een snaarstrakke show met uitmuntende zanger.

Enorm genoten van de hele beleving bij elkaar. Tot bij Pelagic weer Maastricht!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.516
7.191
Caligula's Horse dus! Niet één, maar twee keer zelfs dit weekend. Op vrijdag met mijn vader, zus en zwager in de Boerderij en op zondag met de forumvrinden in de Muziekgieterij in Maastricht. Het voorprogramma werd op beide avonden verzorgd door het Amerikaanse Four Stroke Baron en het Duitse The Hirsch Effekt. Met Caligula's Horse 'From Down Under' is het in elk geval een internationaal pakketje.

Four Stroke Baron is een soort combinatie van New Wave en Progressieve Rock. De zanger doet vrijwel al zijn vocalen door een talkbox en dat geeft een soort robot-achtig effect. Op zich wel origineel, maar ik vond het muzikaal niet interessant genoeg om er echt door gegrepen te worden. Beetje vlees noch vis gevoel. Zeker niet slecht, maar ook weinig memorabel.

Dat was met The Hirsch Effekt wel anders. Vooraf bij het inluisteren niet eens zo enorm onder de indruk, maar live was het super overtuigend. Ik vind het heel lastig om hun stijl te omschrijven. Beetje (post-)hardcore, beetje mathrock, beetje shoegaze. Van heel mooi ingetogen naar totale chaos en weer terug. Heel bizar eigenlijk. Ook beide vocalisten zijn gezegend met een behoorlijke range. Hierdoor konden ze zowel hele mooie harmonieën als intense harsh vocals brengen, daar waar de muziek op dat moment om vroeg. Enorme bak energie ook. Ze renden van hot naar her over het podium. Al met al een toffe kennismaking en ik zou het zeker niet vervelend vinden om ze nog eens te zien.

Dan de hoofdact, Caligula's Horse! De verwachtingen waren hooggespannen. Het is zeker niet iedere band gegeven dat ik ze zo goed vind dat ik ze twee keer in een weekend wil zien. Ik kende de naam al een tijdje, maar de credits gaan zeker naar @Dr. Hannibal, wiens enthousiasme over deze band de directe aanleiding was om begin dit jaar met heel veel enthousiasme naar de release van hun nieuwste album toe te leven. En die beviel weer dermate goed, dat ik volop in hun oude werk ben gedoken. Ze hebben inmiddels echt een uitgebreid assortiment aan mooie nummers. Elk album bevat minstens een aantal parels, waarmee je een mooie setlist kunt bouwen.

En dat is wat ze hebben gedaan. Toegegeven: in de dagen voorafgaand aan dit weekend wel ietwat teleurgesteld dat de setlist iets af bleek te wijken van die van de tour door de USA van afgelopen februari. Daar hadden ze maar één band in het voorprogramma, in plaats van twee. En dus is hun eigen setlist iets ingekort, wat ten koste is gegaan van het magistrale Graves. Maar goed, wat er over is gebleven is alsnog ontzettend de moeite waard. Het begint al geweldig met het precies tien minuten durende 'The World Breathes With Me', de opener van het laatste album. Dit nummer bevat direct alle elementen wat CH zo goed maakt: mooie melodieën, vage ritmes, groovy riffs, prachtige gitaarsolo's en uiteraard de kenmerkende (falcetto) zang van de charismatische Jim Grey. Al direct is duidelijk dat we hier met een zeer professionele band te maken hebben. De vier bandleden wisselen elkaar moeiteloos af in de spotlights, spelen snaarstrak en vol overtuiging en maken ook gedurende de set contact met allerlei mensen uit het publiek. Denk dat bijna iedereen op de voorste rijen zich wel even aangekeken weet, wat het allemaal tot een intieme, persoonlijke set maakte. Het geluid was trouwens op beide avonden werkelijk om door een ringetje te halen, zo goed. Dus ja, een geoliede machine. En dat bedoel ik heel positief.

Anderhalf uur duurde hun set en daarin werden wij als luisteraars meegenomen in een tijdreis (dit was volgens Grey ook het thema van de set) van 2015 tot 2024 en van elk van de vier verschenen albums in die periode minstens twee nummers. Wat mij betreft zaten er geen zwakke momenten in de set, maar voor mij waren de hoogtepunten het fenomenale 'Dream the Dead' (dat outro!) van In Contact, het super dynamische 'The Tempest' van Rise Radiant en het epische 'Mute', afsluiter van Charcoal Grace, het meest recente album. Vooral dat laatste nummer liet gitarist en mastermind van de band Sam Vallen nog eens extra shinen. Zonder de anderen tekort te willen doen, stal deze man voor mij wel de show.


Dus ja, al met al zeer geslaagd. Ook leuk om dezelfde avond in twee verschillende venues te beleven. En de Boerderij en de Muziekgieterij verschillen ook wel wat van elkaar, moet ik zeggen. De Boerderij is wat lichter en wat moderner. De Muziekgieterij voelt echt als een underground venue, wat ik niet verwacht had. Beetje industrieel, zeg maar. Dus ja, tof! Weet niet zo goed welke ik toffer vind. Beide venues ademen voor mij (liefde voor) muziek. Het personeel is ongelooflijk vriendelijk, het geluid was in beide zalen ongelooflijk goed en het publiek was ook op beide avonden heel erg fijn. In de Boerderij waren het vooral progliefhebbers en niet zo zeer fans van de band. Kwam ook een aantal bekenden tegen die ik vaker bij dit soort concerten zie. Dus op zich een relaxte sfeer, met mensen die zich lieten meevoeren door de mooie klanken. Men stond ook vrij verspreid over de zaal, waardoor we bij het laatste nummer zonder enige moeite tot op de tweede rij naar voren konden lopen. Terwijl er in Maastricht juist veel specifieke fans van de band waren, waarvan er flink wat hartstochtelijk meezong met de catchy refreintjes. Dus heel verschillend eigenlijk, maar in beide venues heel respectvol, geen onvertogen woord en amper tot geen Dutch Disease praktijken. Alleen respectievelijk Bavaria (Boerderij) en Primus (Muziekgieterij) is wel echt een dik minpunt hoor..

En als laatste wil ik me graag aansluiten bij @Loek123 dat het ontzettend leuk was om in Maastricht een minimeeting te hebben gedaan. Heel leuk om naast mijn vaste groepje vrienden van hier dus ook Loek en @MetalLimbo te ontmoeten in hun thuishaven. Het is een heel mooi gegeven dat als je een clubje mensen met dezelfde passie voor muziek bij elkaar zet, ze bijna als vanzelf een geweldige avond met elkaar hebben. Kan het iedereen aanraden!
 
Laatst bewerkt:

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.495
6.290
Ja, dat was mooi. Ik heb weinig woorden meer toe te voegen aan wat @Joslittel en @Jamel al zo goed beschreven hebben, behalve de persoonlijke noot dat ik al een jaar of 5 uitkeek naar een goede headline show van Caligula's Horse. Vorig jaar in Doornroosje al een voorproefje van hun enorm goede live show kwaliteiten gehad in Doornroosje, maar toen slechts als voorprogramma. Nu eindelijk twee avonden de volle mep, en hoewel ze twee keer exact dezelfde setlist gespeeld hebben, vond ik het twee keer dubbel en dwars de moeite waard. Mede door de verschillende gezelschappen (op vrijdag met eigen vrienden + Jamel en zijn familie, zaterdag met mijn vriendin + een hele delegatie van het forum) waren het toch twee andere avonden die op hun eigen manier mooi ingevuld werden, maar de band verveelt ook geen moment. Die muziek zit zo vol details, en de artiesten brengen het zo gepassioneerd, de frontman is zo spontaan in zijn grapjes en interacties, echt geen straf om dit na al die jaren wachten twee keer op rij te zien.

Bedankt aan iedereen die erbij was!
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.760
2.329
Nadat er enkele forumleden de moeite namen om helemaal naar het zuiden af te reizen om Caligula's Horse te zien in het mooie zuiden, bewandelde ik de omgekeerde weg, die mij in de Melkweg bracht. In een week die enkel muzikale hoogtepunten met zich meebrengt(Donderdag King Gizzard, vrijdag Martinou en morgen Tool) stelde ook CH absoluut niet teleur. Hoewel ik normaal niet zo heel vaak naar progmetal shows ga kijken, kost het de band geen enkele moeite om me het concert van begin tot eind op het puntje van mijn, spreekwoordelijke, stoel te brengen. Zelfs een 'niet lullen maar spelen!' of een 'see you at Graspoooop!' haalt me niet uit mijn flow en de band ook niet. De frontman ademt charisma en de rest van de band speelt alles snaarstrak.
Verrast en voldaan fiets ik naar huis en ik ben dankbaar dat ik op zo'n korte tijd zoveel moois mag zien.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.495
6.290
Haha nee sorry, het was een dronken concertganger die riep 'see you at Graspop!' en een verraste leadzanger die reageert met 'we arent playing Graspop!?'
Ahhh dat is een ander verhaal. Iemand in de Graspop Festileaks whatsapp groep beweerde al dat ze gezegd hadden volgend jaar op Graspop te zullen spelen, dus die was ook op het verkeerde been gezet denk ik. Vond het al wat vroeg voor een zelfbevestiging, maakte de aanname dat je quote van de band zelf was, en die kon voor 2 edities gelden natuurlijk. Maar het blijkt een grote spraakverwarring te zijn. Fingers crossed dat ze volgend jaar alsnog geboekt worden want ze verdienen sowieso een mooie spot in de Metal Dome.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.495
6.290
Weinig mensen die Primus drinken in de MG 😅. Ik heb het er iig nog nooit besteld, aangezien er zoveel anders lekkers is.
Dat is wel de betere keuze ja. Ik weet niet zo goed waar het bij ons misging, maar na allerlei fantastische speciaalbieren gedronken te hebben in de Gouverneur, gingen we in de Muziekgieterij opeens over op Desperado's en daarna Primus. Had beter gekund. Maar op het moment zelf was het al zo gezellig dat het niet meer uitmaakte, en ik heb me verder ook niet verdiept in de alternatieven 😅
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.428
3.451
Afgelopen dagen KG&TLW, Pulp, Olivia Rodrigo, TOOL (Bevat spoilers):

23-5 King Gizzard & The Lizard Wizard (AFAS Live)
Mijn eerste keer dat ik deze band zie nadat ik ze overal elke keer had misgelopen. Begin van de show vond ik fenomenaal met mijn lievelingsnummers van PetrDragonic Apocalypse. 'Rattlesnake' ook nog erg vet, maar ondanks veel inluisteren was toch nog veel redelijk onbekend voor me. En dat einde met nummers van Murder of the Universe, ik kan me voorstellen dat dat voor echte Gizzheads die ze al 10x gezien hebben een droom is. Voor mij toch een beetje een absurd einde. Verder wel heerlijk rondgesprongen in de moshpit met mijn vader. Hoop ze zeker nog vaker te zien.

24-5 Pulp (AFAS Live)
Tot voordat ik kaartjes had kende ik eigenlijk alleen de hits. Door de verhalen van hier en het feit dat ik dan Liam Gallagher, Noel Gallagher, Richard Ashcroft, Suede, Blur én Pulp live gezien zou hebben toch een ticket gekocht. Ik keek er van mijn hele concertagenda het minst naar uit. Prachtige verrassing om dan, opnieuw samen met mijn vader, volledig overdonderd te worden door een van de beste shows die ik ooit zag. Wat een euforie, zelfs vanaf het balkon omdat mijn vader last had van z'n knie na de dag ervoor. Het vele inluisteren had vruchten afgeworpen en ik kende eigenlijk bijna de hele setlist. Echt een show die af was zonder ook maar een moment in te kakken. Volledig eens met alle lovende 5-sterrenrecensies en zoals door de band beloofd inderdaad een avond om nooit te vergeten.

25-5 Olivia Rodrigo (Ziggo Dome)
Heel leuk optreden! Guts heel veel beluisterd, dus die nummers ende ik beter dan Sour. Hoewel ik niet alles even oprecht vond overkomen was ik toch wel onder de indruk van het rondje op de maan. Verder heeft Olivia gewoon al genoeg hits die ze verspreid over de avond waardoor het als een mooi geheel aanvoelt. Show kreeg door het bezoeken met mijn vriendin en 2 Festileaks-vrienden extra waarde. Zou toch een mooie headliner voor Pinkpop/Rock Werchter zijn dit hoor.

27-5 TOOL (Ziggo Dome)
Ja dan toch uiteindelijk weer de beste van de vier en waarschijnlijk van dit jaar. Voor het eerst in tijden echt weer concertkriebels gedurende de hele dag van het optreden, wat gezien mijn frequent concerten bezoeken niet zo vaak meer voorkomt. Blijft toch de band waarvan ik gewoon het gehele oeuvre briljant vind en live nog nooit teleurgesteld heeft. Heb alle spoilers vermeden dus de setlist was een complete verrassing. Het moment dat 'Jambi', mijn favoriet van de 'hitjes', dan wordt ingezet ben ik al mee. En 'Rosetta Stoned', mijn all-time favoriet samen met 'The Grudge' (die ook gespeeld werd), wát. een. trip. Met 'Flood' ook nog een mooie verrassing in de staart van het optreden. Wat moet ik er nog over zeggen, setlist had misschien iets minder goeie flow dan de vorige keer in de Ziggo maar de band zelf was weer van hetzelfde geniale ongeëvenaarde niveau. Ja het zijn eikels die veel te veel geld vragen, ja het is voor de helft dezelfde setlist als vorige keer, ja ik wil ook liever vrij kunnen staan in plaats van voor je stoel. En toch gaat er (waarschijnlijk) weer niets over dit concert heen dit jaar en is het het geld gewoon weer waard, voor mij althans. De beste (live)band op aarde.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken