Graspop Metal Meeting 2024

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.280
10.818
En toch zal ik helaas het eerste half uur van Tool gaan missen. Ik moet en zal de Cavalera's zien na zoveel jaar. Denk laatste keer Sepultura 1996.
Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken om daarna om te schakelen naar Tool. Die muziek is een hele andere soort 'hardheid' dan het rammen van Max en Igor. Maar snap je keuze wel. Belooft een legendarisch nostalgie feestje te worden daar aan de Jupiler.
 
  • On fire
  • Leuk
Waarderingen: Frankie en Piebe71

won666

Support act
17 mei 2019
1.210
1.266
Als het in Dessel even hard regende de voorbije dagen als in en rond Antwerpen zal het daar nu wel lastig opbouwen zijn inderdaad. Het leek hier wel herfst en vooral op donderdag ochtend is er veel regen gevallen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.280
10.818
Oké. Soms is een keuze plots héél makkelijk. Kom er nu pas achter dat de Death Angel frontman de zanger bij Kerry King is. Dat vind ik veruit de beste (live) zanger van de old school thrash bands. En met de helft van Slayer op het podium is dit zonder twijfel het thrash feest van deze editie. Het is jammer voor Textures maar deze wil ik meemaken.
 

copoli

Playlistbediener
16 mei 2024
5
25
Nah. Die berichten zijn over de gemeente Voeren. Grofweg tussen Maastricht en Luik. Dessel ligt daar een heel eind vandaan. Maar los daarvan is het wel een vochtig voorjaar en is het niet ondenkbaar dat het veld deels drassig zal zijn. Maar 2026 taferelen zullen alleen ontstaan als het ook in juni fors blijft regenen.
I really hope that you are right, 2016 wpretty bad in this regard, I still remember that everything I had was alway at least slightly wet and that my shoes where unsavable afterwards so I had to throgh them away 😬


And if it should be as bad as 2016, lets hope that the metal plates on the walkways at the Boneyard hold back the mud well because they where a mudpid in 2016 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Loek123

won666

Support act
17 mei 2019
1.210
1.266
Zouden ze de Jupiler stage dit jaar nog uitbreiden? Breder of hoger maar ik denk bv ook aan videoschermen of een verhoogd rolstoelplatform (want dat was er vorig jaar enkel geloof ik bij mainstages en marquee?)
 
  • Leuk
Waarderingen: charlottekos en Simoni

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.883
7.880
Zijn de ExcelNerds hier aanwezig al begonnen met tracken wie wanneer bij welk optreden samenkomt?

Nu bij jouw spoorboekje aangekomen. Nog 5,5 pagina's bijwerken.

Jouw lijst wordt lijst nummer 31 die verwerkt wordt.

Tipje van de sluier:
van de 30 verwerkte lijsten willen er 25 mensen Tool zien (21 volledig, 4 schuiven later aan na Cavalera). De 5 die Tool niet willen zijn, zijn niet aanwezig op de donderdag en dus niet verwerkt in de lijst (tenminste, ik kan me geen lijst herinneren zonder Tool).
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
63
115
Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken om daarna om te schakelen naar Tool. Die muziek is een hele andere soort 'hardheid' dan het rammen van Max en Igor. Maar snap je keuze wel. Belooft een legendarisch nostalgie feestje te worden daar aan de Jupiler.
Ik denk dat het daar super druk gaat worden.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.480
7.018
Ik vind het wel heel goed geprogrammeerd. Voor iedereen die weinig met de tierelantijntjes van Tool heeft, is Max & Igor wel een heel tof alternatief. Meer recht-toe-recht-aan en geheid een groot feestje.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.883
7.880
Ik vind het wel heel goed geprogrammeerd. Voor iedereen die weinig met de tierelantijntjes van Tool heeft, is Max & Igor wel een heel tof alternatief. Meer recht-toe-recht-aan en geheid een groot feestje.

Als ik nu kijk in mijn lijst met hoeveel er bij elke band zijn op basis van het forum, is ook bijna elke band inmiddels door iemand bezocht. Op sommige plekken is het ook echt heel mooi qua alternatieven (of gewoon een rot clash als je het op die manier wil zien), een voorbeeldje uit de huidige tussenstand:
Babymetal gaan 6 personen zien, terwijl er 9 bij Bury Tomorrow staan en 8 bij Asinhell met ook nog een flink aantal gedeeltelijke bezoekers bij alle drie.

Judas Priest en Pendulum; en Limp Bizkit en Blind Guardian zorgen beiden ook voor een vrijwel gelijke verdeling over de bijbehorende stages. Zo zijn er een paar hele mooie verdelingen te vinden, maar uiteraard ook meerdere plekken waar de verdeling vrijwel 100% naar één band uitvalt.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
570
686
Ik vind het wel heel goed geprogrammeerd. Voor iedereen die weinig met de tierelantijntjes van Tool heeft, is Max & Igor wel een heel tof alternatief. Meer recht-toe-recht-aan en geheid een groot feestje.
Zeer moeilijke clash, best wel grote cavalera fan, maar tool nog nooit gezien. Maar snap als organisatie wel dat je ze laat overlappen om het volk te verspreiden en de mensen een alternatief te bieden tijdens tool.
Vind het jammer dat ze dat niet hebben tijdens five finger death punch en bring me the horizon.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.480
7.018
Vind het jammer dat ze dat niet hebben tijdens five finger death punch en bring me the horizon.
Eens. Beetje generaliserend: maar dit zijn volgens mij twee acts die vooral een jonger publiek trekken. Ik denk dat de organisatie er goed aan had gedaan om een alternatief te bieden voor die bands. Of ze hadden het programma op de North en South kunnen wisselen. Dus beginnen op South en Afsluiten op North. Dan was Judas Priest de laatste band van de dag geweest. Denk dat er meer mensen vrede mee zouden hebben om voor hen geen alternatief te hebben dan voor 5FDP. En op zaterdag hadden ze ervoor kunnen kiezen om de Marquee een uur later te laten starten, zodat Abbath helemaal aan het einde van de dag clasht met BMTH. Twee opties die het niet noodzakelijk hadden gemaakt om meer bands te programmeren. Maar gevoelsmatig wel een ietsje betere verdeling over de dagen.
 

Crusader

Randprogramma
12 jun 2021
175
255
Helemaal eens,had ook graag een alternatief gehad tijdens deze bands.Geen groot liefhebber van tribute bands,maar had die dan nog gewisseld met de DJ in de Metaldome.In het Classic rock cafe speelt ook een DJ. 0.00 terug naar Metalpark is dan net weer te vroeg.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.325
7.742
Dan was Judas Priest de laatste band van de dag geweest. Denk dat er meer mensen vrede mee zouden hebben om voor hen geen alternatief te hebben dan voor 5FDP.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit vooral een mening is die hier op het forum sterk aanwezig is maar elders niet.

ffdp is geen geliefde band hier (heb er zelf ook niet veel mee, maar nog minder met Judas) maar het blijft een band die momenteel retepopulair is bij jonge metalheads. Dit wordt hier volgens mij heel erg onderschat. Ze zijn niet voor niets south stage headliners, boven een band als Judas Priest.

In mijn mening is het rijtje EC > Turnstile > Pendulum > FFDP gewoon een heel sterk rijtje om een jonge metalhead over te halen, sterker nog ik heb vandaag iemand kunnen overtuigen om een dagticket te halen vanwege dit rijtje. Als ffdp en judas waren omgedraaid was dit een stuk moeilijker geweest.

Ik denk vooral dat ffdp/pendulum een grotere overlap in fanbase heeft dan pendulum/judas en daarom vind ik dit eigenlijk gewoon heel begrijpelijk geprogrammeerd.
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
63
115
Ik denk eerlijk gezegd dat dit vooral een mening is die hier op het forum sterk aanwezig is maar elders niet.

ffdp is geen geliefde band hier (heb er zelf ook niet veel mee, maar nog minder met Judas) maar het blijft een band die momenteel retepopulair is bij jonge metalheads. Dit wordt hier volgens mij heel erg onderschat. Ze zijn niet voor niets south stage headliners, boven een band als Judas Priest.

In mijn mening is het rijtje EC > Turnstile > Pendulum > FFDP gewoon een heel sterk rijtje om een jonge metalhead over te halen, sterker nog ik heb vandaag iemand kunnen overtuigen om een dagticket te halen vanwege dit rijtje. Als ffdp en judas waren omgedraaid was dit een stuk moeilijker geweest.

Ik denk vooral dat ffdp/pendulum een grotere overlap in fanbase heeft dan pendulum/judas en daarom vind ik dit eigenlijk gewoon heel begrijpelijk geprogrammeerd.
Judas Priest had gewoon moeten afsluiten.
FFDP maakt soms wel redelijke nummers, maar ze bewijzen keer op keer dat ze niet professioneel zijn. Waardeloze concerten, dronken op het podium, de zanger die "onbedachtzame" opmerkingen maakt over collega's, de zanger die niet komt opdagen, een drama maakt op het podium, het management die geen compensatie wil geven bij het niet nakomen van afspraken.
Ik snap niet dat ze uberhaupt deze band nog boeken, laat staan als headliner.
GNR en Manowar hebben ook wel eens van die streken, maar die hebben hun strepen al lang verdiend.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.466
6.218
Judas Priest had gewoon moeten afsluiten.
FFDP maakt soms wel redelijke nummers, maar ze bewijzen keer op keer dat ze niet professioneel zijn. Waardeloze concerten, dronken op het podium, de zanger die "onbedachtzame" opmerkingen maakt over collega's, de zanger die niet komt opdagen, een drama maakt op het podium, het management die geen compensatie wil geven bij het niet nakomen van afspraken.
Ik snap niet dat ze uberhaupt deze band nog boeken, laat staan als headliner.
GNR en Manowar hebben ook wel eens van die streken, maar die hebben hun strepen al lang verdiend.
De passende reactie daarop lijkt me gewoon die band helemaal niet boeken. Nu ze wel geboekt zijn, is afsluiter op zich de passende positie, gezien hun populariteit.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.480
7.018
Ik denk eerlijk gezegd dat dit vooral een mening is die hier op het forum sterk aanwezig is maar elders niet.

ffdp is geen geliefde band hier (heb er zelf ook niet veel mee, maar nog minder met Judas) maar het blijft een band die momenteel retepopulair is bij jonge metalheads. Dit wordt hier volgens mij heel erg onderschat. Ze zijn niet voor niets south stage headliners, boven een band als Judas Priest.

In mijn mening is het rijtje EC > Turnstile > Pendulum > FFDP gewoon een heel sterk rijtje om een jonge metalhead over te halen, sterker nog ik heb vandaag iemand kunnen overtuigen om een dagticket te halen vanwege dit rijtje. Als ffdp en judas waren omgedraaid was dit een stuk moeilijker geweest.

Ik denk vooral dat ffdp/pendulum een grotere overlap in fanbase heeft dan pendulum/judas en daarom vind ik dit eigenlijk gewoon heel begrijpelijk geprogrammeerd.
Maar dat is ook wat ik probeer te zeggen. Ik probeer de headlinestatus van 5FDP niet in twijfel te trekken. Zelfs niet hun positie op de South Stage, dus als dé headliner van de vrijdag. Juist bij de jongere generatie is die band erg populair, inderdaad. Dat is precies wat ik ook zeg. En dat is dus ook mijn punt. 5FDP is voornamelijk populair bij de jongere generatie. En tegelijkertijd is er ook een hele groep die er om verschillende redenen helemaal niets van moet hebben. En mijn gevoel is dat er naar een act als Judas Priest wat neutraler gekeken wordt. Ook al is het je ding niet, denk dat vrijwel iedere metalhead wel respect heeft voor hun legacy, op z'n minst een aantal nummers kent en er daardoor sneller vrede mee zal hebben als er voor hen geen alternatief is. Want daar ging het in dit geval om: niet om headliner of niet, maar geprogrammeerd zonder alternatief.

Overigens heb je wel een punt met betrekking tot de overlap die er dan met Pendulum ontstaat. Het voelt inderdaad logischer om die te laten overlappen met Judas Priest dan met 5FDP. Dus in dat opzicht is het inderdaad goed geprogrammeerd zo.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.883
7.880
Ik zie sowieso in veel lijstjes dat het stopt na Pendulum of Judas Priest.

Ik heb nu 36 lijsten verwerkt, waarvan er 24 mensen bij Judas Priest (13) of Pendulum (11) staan en bij beiden nog een klein groepje die beiden of een van twee deels willen zien. Terwijl daarna maar 9 mensen (en 1 deels) van deze 36 lijsten Five Finger Death Punch willen zien.

Bedenk daarbij natuurlijk wel dat er ook wel een paar lijsten bijzitten met dagtickets niet voor de vrijdag, maar zelfs dan is het een groot verschil met Tool (23 volledig en 5 deels), BMTH (22 volledig en 2 deels) en Machine Head (15 volledig en 6 deels; en nog wel een paar onbesliste clashes die niet verwerkt zijn).

Ik lees ook wel dat men al zegt "vooral populair bij de jongere generatie", maar het is ook niet dat wij hier op het forum een stel bejaarden zijn en als je de volledige loopschema's van iedereen erbij pakt, dan heeft elke band wel minimaal een persoon die het volledig wil zien (op Thy Art is Murder na dan). Met ook heel veel plekken waar je niet duidelijk kan zien dat wij als forum allemaal een specifieke looproute en dus smaak hebben.

Five Finger Death Punch is wat dat betreft misschien wel de grootste love it or hate it band die er is binnen de metal?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken