Wat luister je nu?

Het zijn allemaal vragen waarop je antwoord minimaal deels op objectieve kunde / ervaring / specialisme gebaseerd kan zijn, alleen door onkunde van luisteraars kan er een subjectief verschil in mening ontstaan, maar dat wil niet zeggen dat de objectieve dimensie geheel afwezig is.
 
Nee oneens.

Of iemand goed gitaar kan spelen maakt het net meteen goede muziek, of iemand goede teksten kan schrijven maakt het geen goede muziek. Het maakt ze wellicht we goede gitaristen of goede tekstschrijvers.

En zo kan ik waarschijnlijk elke vraag van je wel beantwoorden met zulke dingen.
 
De reden dat je elke vraag zo kan beantwoorden is omdat de subjectieve dimensie nog altijd vele malen sterker aanwezig is dan de objectieve. Het heeft ook helemaal niet te maken met hoe goed je gitaar kan spelen. ITAOTS is een album met redelijk aanvoudige gitaarlijntjes die aan de basis van de muziek staan maar wordt geprezen door de fantastische lyrics delivery, uniek gebruik van blaasinstrumenten en mooi achtergrondverhaal. Het is allemaal niet zo zwart-wit natuurlijk.

En je bent kundig @Matthijs als je meer ervaring of specialisme hebt. Als je alle indierockalbums ooit gehoord hebt kun je wat beter een mening formuleren over het nieuwe album van Sleater-Kinney van vorig jaar dan ik kon bijvoorbeeld, maar zelfs dan nog blijft het voor 95% een subjectieve uitspraak die je doet. Die overige 5% objectiviteit is een verschil in belang / waarde van oordeel als bijvoorbeeld Kos en ik allebei een uitspraak over een ambient-album doen, dan is Kos' mening meer waard dan die van mij, al blijft het nog altijd vooral een subjectieve zaak (95/5).
 
De reden dat je elke vraag zo kan beantwoorden is omdat de subjectieve dimensie nog altijd vele malen sterker aanwezig is dan de objectieve. Het heeft ook helemaal niet te maken met hoe goed je gitaar kan spelen. ITAOTS is een album met redelijk aanvoudige gitaarlijntjes die aan de basis van de muziek staan maar wordt geprezen door de fantastische lyrics delivery, uniek gebruik van blaasinstrumenten en mooi achtergrondverhaal. Het is allemaal niet zo zwart-wit natuurlijk.

En je bent kundig @Matthijs als je meer ervaring of specialisme hebt. Als je alle indierockalbums ooit gehoord hebt kun je wat beter een mening formuleren over het nieuwe album van Sleater-Kinney van vorig jaar dan ik kon bijvoorbeeld, maar zelfs dan nog blijft het voor 95% een subjectieve uitspraak die je doet. Die overige 5% objectiviteit is een verschil in belang / waarde van oordeel als bijvoorbeeld Kos en ik allebei een uitspraak over een ambient-album doen, dan is Kos’ mening meer waard dan die van mij, al blijft het nog altijd vooral een subjectieve zaak (95/5).

Ik denk dat ik nu volledig begin te begrijpen wat de beide punten zijn(even voor het gemak Jeroen vs. Matthijs). Ik denk dat ik het voor een deel toch eens ben met Jeroen, als ik even terugdenk aan het argument dat toen op tafel werd gelegd in het Tolhuys: waar ligt dan de grens. Dit is een fout die op heel veel gebieden gemaakt wordt. Er wordt te vaak in gradaties, grenzen of in zwart-wit gedacht. Ook al is er geen duidelijke scheidingslijn of gradatie aan te duiden, het is denk ik wel zo dat sprake is van een bepaald gedeelte objectiviteit is, en dat bij gevestigde kunstvormen vaak aan te geven is of een kunstwerk(in dit geval album) beter is dan een ander). Uitleg hiervan is wellicht te vinden in Zeno's paradoxen, waarvan Achilles en de schildpad er een is die we misschien allemaal kennen.

Overigens is het naar mijn mening wel zo(mede doordat ik muziek voor een erg groot deel als kunst beschouw) dat deze situatie vaak niet toe te passen is op edge-cutting, experimentele muziek. Er zijn altijd de Mavericks die zich losmaken van alle bestaande conventies, omdat de huidige normen te bekrompen zijn. Op deze artiesten valt dan ook niet het bovengenoemde beoordelingspatroon los te laten, aangezien de kwaliteiten van de muziek schuilen in geheel andere hoeken dan bij muziek die meer voldoet aan de huidige opvatting van wat muziek dan is.

Meestal is een succesvol kunstenaar iemand die de balans weet te vinden tussen het breken van bepaalde conventies en het aanhouden van andere, omdat hij of zij anders niet eens wordt erkend als artiest. Ook hierin is het lastig(al dan niet onmogelijk) om gradaties aan te geven.

Oh en OT(cheesy maar heerlijk):
 
Luud wrote:
Het is nu ook niet meer echt mogelijk om hier objectief naar te luisteren.

Een album objectief beluisteren?
Het beoordelen van een album is voor het grootste deel toch subjectief?

Ik ben een paar uur niet online en zie dat er een hele discussie gaande is haha. Maar ik denk dat onbevooroordeeld beter gekozen was inderdaad. Verder durf ik me niet te mengen in deze discussie haha. Ben het namelijk met beide wel eens.

Even ot: Savages is echt geweldig! Erna heb ik het album van Julia Holter aangehad wat jullie hoog waardeerde in de lijstjes van 2015 en ik snap het niet om eerlijk te zijn haha. Het doet me echt totaal niets, misschien dat ik het nog eens aan ga hebben maar dat gaat nog wel even duren denk ik

 
Ik kan me wel in beiden vinden eerlijk gezegd. Enige objectiviteit in de muziek die ik nu kan vinden (misschien ga ik later nog overstag) is de moeite die een artiest doet om een kunstwerk te maken. Maar de moeite kan van alles zijn.
- Wat wil ik met dit stuk bereiken?
One Direction en Justin Bieber, of de manager/producers van hun, beantwoorden deze vraag heel goed. Zij willen een grote hit scoren en dat lukt. Ook dat is knap
- Wat wil ik met dit stuk overbrengen?
Hier probeer ik heel vaak stukken objectief op te beoordelen. Lukt btw nooit, maar ik heb toch het gevoel dat je met deze vraag enige objectiviteit in muziek kan brengen. Namelijk past de muziek bij hetgeen wat de artiest wil zeggen of overbrengen. Daarom is dat album van David Bowie nu ook zo briljant. Ik heb even een rijtje van nummers gemaakt hierover. Uit allerlei soorten muziek, van hetgeen wat ik leuk vind en ook mindere leukere dingen voor mij. Voorbeelden van nummers zijn:
- Rival Sons - Jordan (gaat over de dood. Opzetten, aanradertje :))
- LMFAO - Party Rock Anthem (spreekt denk ik voor zich. Feest nummer en dat hoor je ook. Iedereen gaat meestal wel los als je dit nummer hoort)
- Percy Sledge - When a Man Loves a Woman (naast dat de tekst spot on is, hoor je ook van de manier waarop hij het zingt de wanhoop. De wanhoop dat je er niks aan kan doen wat meestal zo is als je verliefd wordt op iemand)
- Blink-182 - I Miss You (of het nou over de dood gaat of over iemand die gewoon een tijdje weg is. Tekst waarover nagedacht is en de gitaar die op de achtergrond als het ware "Where Are You?" galmt)
- Drake - Hold on, we're Going Home (Drake wil je in dit nummer meenemen naar huis en door het hele nummer heb je het gevoel alsof je met Drakeje samen naar huis vliegt. Vooral door de synthesizers op de achtergrond. Dit ook om Jeroen even over te halen. zul je natuurlijk zien dat hij dit nummer haat.... )


 
Ty Segall - Emotional Mugger is te streamen: http://www.npr.org/2016/01/13/462671881/first-listen-ty-segall-emotional-mugger
Gelijk maar even opgezet.
 


Vind 'm best wel tegenvallen helaas. Weinig echt memorabele nummers, afgezien van The Answer en Adore.
 
Na Savages een paar keer op te hebben gehad is m'n enthousiasme ook iets gedaald. Een goed album opzich. Maar ik denk dat ik hier sneller op uitgekeken ben dan op het vorige album, die bevalt nog steeds erg goed.

OT: Ty Segall - Emotional Mugger
 
Ik vind de nieuwe Savages zeker niet tegenvallen maar had er iets meer van verwacht. Die 3 singles behoren bij de beste nummers van de plaat. Maar verder een fijne 2e plaat waar ze lekker doorgaan met wat ze deden.
 
Aphex Twin

Nooit echt de kans gegeven, maar damn, deze gast is echt een genie.

Jep. Die vrijgegeven tracks die hij eind 2014 via soundcloud deelde staan nog steeds op hevige rotatie bij mij. Die kerel is ongeëvenaard.
 
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-3ZUQMBD5yI[/video]
Ik kan niet wachten om deze band weer aan het werk te zien. En laat het alsjeblieft gewoon een zaalshow zijn.
 
Ik ben vooral benieuwd wanneer hun eerste echt goede plaat uitkomt (dat wil zeggen hoger dan een 7/10 dus)
 
Ik ben vooral benieuwd wanneer hun eerste echt goede plaat uitkomt
Volgens mij heb je een soort drang om even te laten weten dat je het een matige band vind zodra het woord Radiohead ergens valt. Maar ga alsjeblieft die albums een keer aandachtig luisteren. En dan vooral Amnesiac, Hail To The Thief en In Rainbows. Of misschien heb je dat al gedaan, maar ik kan het mij bijna niet voorstellen dat er geen boeiend album voor je tussen zit.

Dan ga ik me verdiepen in de discografie van deze blije man
[video]https://youtu.be/sSbVjvo_UOE?t=19s[/video]
 

Users who are viewing this thread