Ik kan me wel in beiden vinden eerlijk gezegd. Enige objectiviteit in de muziek die ik nu kan vinden (misschien ga ik later nog overstag) is de moeite die een artiest doet om een kunstwerk te maken. Maar de moeite kan van alles zijn.
-
Wat wil ik met dit stuk bereiken?
One Direction en Justin Bieber, of de manager/producers van hun, beantwoorden deze vraag heel goed. Zij willen een grote hit scoren en dat lukt. Ook dat is knap
-
Wat wil ik met dit stuk overbrengen?
Hier probeer ik heel vaak stukken objectief op te beoordelen. Lukt btw nooit, maar ik heb toch het gevoel dat je met deze vraag enige objectiviteit in muziek kan brengen. Namelijk past de muziek bij hetgeen wat de artiest wil zeggen of overbrengen. Daarom is dat album van David Bowie nu ook zo briljant. Ik heb even een rijtje van nummers gemaakt hierover. Uit allerlei soorten muziek, van hetgeen wat ik leuk vind en ook mindere leukere dingen voor mij. Voorbeelden van nummers zijn:
- Rival Sons - Jordan (gaat over de dood. Opzetten, aanradertje
)
- LMFAO - Party Rock Anthem (spreekt denk ik voor zich. Feest nummer en dat hoor je ook. Iedereen gaat meestal wel los als je dit nummer hoort)
- Percy Sledge - When a Man Loves a Woman (naast dat de tekst spot on is, hoor je ook van de manier waarop hij het zingt de wanhoop. De wanhoop dat je er niks aan kan doen wat meestal zo is als je verliefd wordt op iemand)
- Blink-182 - I Miss You (of het nou over de dood gaat of over iemand die gewoon een tijdje weg is. Tekst waarover nagedacht is en de gitaar die op de achtergrond als het ware "Where Are You?" galmt)
- Drake - Hold on, we're Going Home (Drake wil je in dit nummer meenemen naar huis en door het hele nummer heb je het gevoel alsof je met Drakeje samen naar huis vliegt. Vooral door de synthesizers op de achtergrond. Dit ook om Jeroen even over te halen. zul je natuurlijk zien dat hij dit nummer haat.... )