Wat luister je nu?

Kurt Vile - B.'lieve i'm going down..

Album word met de luisterbeurt beter. Heerlijk als je thuiskomt van school/werk en je een biertje of een kop koffie drinkt op de bank.

Afgelopen dagen heel veel muziek geluisterd, je moet iets tijdens je tentamens.

Blackstar is natuurlijk voorbij gekomen. Het is niet mijn favoriete Bowie album, maar het doet me wel iets. Het is nu ook niet meer echt mogelijk om hier objectief naar te luisteren. Vooral Lazarus, jezus wat is dat prachtig. Het is zonder twijfel een geweldig album, deze gaat nog vaak opstaan.

Naar aanleiding van Eloelo Kurt Vile nog eens aangezet. Wordt inderdaad iedere keer beter, hij stond al in mijn lijstje van 2015 en het is gewoon een erg goed album.

Villagers - Where have you been all my life? Nieuw album, 8 januari uitgekomen. Tja dit doet me niet zo heel veel, helemaal omdat hij na Blackstar opging. Beetje een vlak singer-songwriters album. Zitten wel een aantal goede nummers tussen, maar het album ga ik in zijn geheel niet meer aanzetten.

Ga me nu eens verdiepen in Savages, ken dat helemaal niet eigenlijk. Hun nieuwe nummer Adore interesseert me in ieder geval wel maar ik moet nog even verder luisteren.

Ga me nu eens verdiepen in Savages, ken dat helemaal niet eigenlijk. Hun nieuwe nummer Adore interesseert me in ieder geval wel maar ik moet nog even verder luisteren.

Pas op dat je niet het album Savages van Soulfly erbij pakt. Ik schrok de vinkent*r*ng.... :')

Vandaag al het nieuwe album van De Staat (O) binnen gekregen. Leuke verrassing! Klinkt weer meteen goed zo bij de eerste luisterbeurt. Het blijft toch een fijn bandje!

Het lijkt mij zowat compleet subjectief. Zoals ik het doe wel sowieso. Wellicht dat er mensen zijn die nog objectief iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de opnames ofzo (ik dus niet) maar verder zou ik niet weten wat je er objectief over kunt zeggen.

Haha die discussie tussen Matthijs en mij past hier wel, toen legde ik btw eenvoudig en begrijpelijk uit hoe iets subjectiefs als muziek ook een objectieve layer heeft, al is die zeer klein, doch wel aanwezig.

Ja, laten we die discussie opnieuw beginnen. Ik denk overigens dat in deze context onbevooroordeeld beter past.

OT:

Miles - Faint Hearted

King Midas Sound & Fennesz - Edition 1

Maar ik denk dat muziek voor een deel objectief wel beoordeeld kan worden, maar het grootste deel is toch wel subjectief (99%).
Maar welk deel is dan objectief?
Zelfs opnamekwaliteit is niet objectief, want iets lo-fi opnemen kan juist een bewuste artistieke keuze zijn.

Zeker doen, nog eventjes wachten op die nieuwe plaat.
Hun album doet mij mij niet zoveel, maar alles wat daarna kwam is geweldig. Al die nummers zijn zoveel scherper, van het 10 minuten durende geweldige 'Fuckers' en dan die drie nieuwe singles die alle 3 raak zijn.
Zelf raad ik dus vooral het nieuwere werk daar zit een stuk meer agressie en power in.

Beoordeeld* ?

Ik heb er laatst nog over nagedacht en denk dat inderdaad een heel klein deel objectief is (kan zijn). De ene track zit gewoon beter in mekaar dan de ander. Als je puur op dat gebied gaat vergelijken kun je zeggen dat de track die beter in elkaar zit beter is. Maar niet iedereen beoordeelt muziek op die manier en als je dat niet doet kan ik me weer vinden in Matthijs. Dan is muziek niet objectief te beoordelen omdat je dan puur kijkt naar wat jou aanspreekt en dat is voor iedereen anders.

Is dit logisch verwoord of kraam ik nu gewoon dikke onzin uit :-P

Opnamekwaliteit kan er ook een zijn, maar ik doelde meer op het feit dat je bijvoorbeeld objectief kunt zeggen dat een band als Foo Fighters betere muziek maakt dan een band als One Direction. Om maar even iets te noemen.

Opnamekwaliteit is over het algemeen objectief, als dit een bewuste keuze is kan het album hier niet op beoordeeld worden.
Wat is er dan objectief aan? Als iets slecht is opgenomen kan dit alsnog goed bevonden worden. En als zoiets een bewuste keuze is zal een album daar toch juist op worden beoordeeld?

Er is wel een aantal punten waarop je objectief onderscheid kunt baseren, bijvoorbeeld intrinsieke muzikale kernmerken:
- Welk(e) (combinatie van) genre(s) is het album en op welke manier hoor je die invloeden terug? Wordt er goed/origineel gebruik gemaakt van invloedbronnen of worden ze goedkoop gekopieerd?
- Wat voor achterliggende gedachte ligt er achter de tekst of muziek op het album?
- Worden instrumenten op een unieke/originele manier gebruikt?

Maar ook een aantal meer relatieve onderscheiden kun je deels objectief noemen:
- Hoe wordt het album beoordeel door luisteraars / kritische pers?
- Hoe verhoudt dit album zich tot andere albums in de discografie van de artiest?
- Hoe verhoudt dit album zich tot andere vergelijkbare artiesten?

Alles bij elkaar zijn dit dingen die tot grote subjectieve verschillen tussen personen kunnen leiden, maar waarover je tot op zekere hoogte echt wel objectieve uitspraken kan doen.

@thooomash de teksten van die twee bands kun je bijvoorbeeld wel op een objectieve manier met elkaar vergelijken. Bij One Direction gaat het alleen om het tevredenstellen van een bepaalde doelgroep die ervan gaat zwijmelen, terwijl Foo Fighters wel degelijk werk van hun lyrics maakt. Hoop dat je snapt wat ik bedoel?

Dat zijn jouw normen voor muziek Jeroen. Als een album daar aan voldoet betekent het niet dat het goed is, alleen dat jij het goed vindt.
Hetzelfde geldt voor teksten, als een one direction fan zich heel erg kan vinden in die teksten, of er door geraakt wordt dan zijn dat voor hem/haar goede teksten.

Hoe de kritische pers albums beoordeeld is ook gewoon subjectief. Die gewoon namelijk hun mening over het album. Hoe het zich verhoudt tot ander albums van diezelfde artiest is net zo subjectief want iedereen vind andere albums weer beter dus nee voor mij is het echt zo'n beetje allemaal subjectief. Teksten kunnen mij bijvoorbeeld vaak niet zoveel schelen of ze nu mooi zijn of niet maakt voor mij dus weinig uit over het algemeen.

Users who are viewing this thread