Zo, heftige discussie's hier opeens! Ik verwacht ook een wat exclusievere naam voor de zondag. Ik denk dat de Werchter-organisatie zich wel degelijk bewust is van het feit dat ze met een jubileumeditie te maken hebben, en hard hun best doen om de hoge verwachtingen die daarbij horen waar te maken, maar dat is misschien deels wishful thinking. Ik vind in ieder geval wel dat sommige tegenargumenten die hier gegeven worden vrij zwak zijn.
.
Ik heb iemand zien beweren dat ze gewoon met de line-up bezig zijn "alsof het de 39e of de 41e editie is", maar er is geen enkele reden om dat als argument te zien géén groot affiche te programmeren. Kijk bijvoorbeeld naar 2010, niet direct een jubileum (of je moet 35 jaar een jubileum noemen) maar wel: Muse-Green Day-Rammstein-Pearl Jam, met Editors, Faithless en Arcade Fire. Of 2009: Oasis-Coldplay-Kings of Leon-Metallica, met Placebe, The Killers, Nine Inch Nails. Of 2007: Muse-Pearl Jam-Keane-Metallica, met Arctic Monkeys, Snow Patrol en QOTSA. Allemaal grote affiches, vergelijkbaar met Metallica-Arctic Monkeys-Pearl Jam-Muse oid nu. Werchter programmeert gewoon doorgaans zeer sterk, dus dat maakt een afsluiter als Muse of Foo Fighters alleszins mogelijk.
.
Verder wordt er gediscussieerd over een eventuele "afsluiter moet de grootste band zijn" regel op Werchter. Natuurlijk, die bestaat er niet, dat valt met wat simpele research over vroegere line-ups te ontkrachten. Maar diezelfde research laat zien dat het meestal wel het geval is, of dat het op zijn minst één van de grotere namen is. Daarom kun je aannemen dat het wel geprobeerd wordt. Dus het is realistisch om aan te nemen dat de laatste naam minstens van het niveau Metallica-Pearl Jam is, en niet van het niveau Arctic Monkeys. Anders hadden ze die laatste nog beter op zondag kunnen zetten, en Linkin Park oid op vrijdag, qua populariteit en relevantie.
.
Natuurlijk is het waar wat @Joske en @Shaverion zeggen, dat er veel meer factoren in het maken van een line-up meespelen dan wij kunnen bedenken. Maar met dat soort argumenten gaan strooien heeft geen zin, want dan kunnen we hier net zo goed compleet ophouden. Wij kunnen tenslotte nooit doorgronden wat er bij de organisatie speelt, dus dan kunnen we net zo goed stoppen het te proberen? Natuurlijk niet, we hebben nu al 3/4 van de headliners en de voorlopige dagvulling etc. correct voorspeld, dus we kunnen ons wel degelijk enigszins indenken wat er speelt.
.
En dan nog iets: je kunt met zoveel tegenwerpingen en complicaties komen als je wilt, als je sec naar de geruchten en mogelijkheden kijkt, blijft Muse ontegenzeggelijk als grootste kanshebber over. Wat natuurlijk niet betekend dat er niet verder over gespeculeerd kan worden, maar wel een hint geeft in de goede richting.
.
Verder blijf ik voorstander van alle mogelijkheden bespreken, ik wilde alleen even kwijt hoe ik er tegenaan kijk.