Pinkpop 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.569
8.331
Los van wat iedereen persoonlijk vindt van Sheeran als headliner, daadwerkelijke kaartverkopen zegt genoeg van wat betaldende bezoekers vinden van Sheeran als 'ideale' headliner.
'Ideale' headliner voor Pinkpop zijn bijvoorbeeld Rolling Stones of U2 (los van het feit of ze toeren/beschikbaar zijn/festivals spelen enz.) Met alleen die naam verkoopt je het hele weekend uit.
Als een act in zijn eentje 2x de arena kan uitverkopen (140k-150k) maar geen Pinkpop dag dan lijkt het me wel duidelijk dat het probleem eerder de branding/positionering van het festival is dan de artiest zelf.
Het feit dat je alleen headline acts noemt waarvan je weet dat ze niet haalbaar zijn voor pinkpop geeft ook wel een deprimerend toekomstbeeld.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.083
1.956
Hij reageerde op een comment van mij he ;) :).
Zeker. Jullie reageren namelijk regelmatig op elkaars inbreng, vrij gebruikelijk op een forum. En jullie staan heerlijk 180 graden tegenover elkaar, wat voor de rest van de gebruikers hier dan weer goud is!

Maar dat U2 een ideale headliner is staat toch gewoon buiten kijf?
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
209
110
Als een act in zijn eentje 2x de arena kan uitverkopen (140k-150k) maar geen Pinkpop dag dan lijkt het me wel duidelijk dat het probleem eerder de branding/positionering van het festival is dan de artiest zelf.
Het feit dat je alleen headline acts noemt waarvan je weet dat ze niet haalbaar zijn voor pinkpop geeft ook wel een deprimerend toekomstbeeld.
Eens. Maar het gaat over conceptueel een 'ideal' headliner. Maar het klopt wel een beetje over de positioneering/branding. Probleem is dat er al zeker tien jaar geen lijn in de programmering zit. Hierdoor, vergeleken met Werchter, weinig high potential customers. En omdat er geen lijn in de programmering zit moeten ze elk jaar opnieuw weer een andere doelgroep aanboren.

Ofwel willen ze weg van de oude programmering om nieuwe doelgroep aan te grijpen, en dan moet je maar 1-3 jaar slikken om je concept neer te zetten. Of je moet toch iets bieden om deel van de oude doelgroep naar je toe te trekken met randprogramma. Maar met een Royal Blood en nog wat andere middelgrote iets meer rock-gerelateerde acts kun je geen 300 EUR verantwoorden.
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
429
421
U2 is veel te groot.
Dat vind ik altijd lastig. Wanneer is iemand te groot? ik denk dat te duur/ voorkeur van de bands zelf de beperkende factoren zijn.
Want U2 zou 'normaal' een Arena aandoen. 45.000-50.000 plaatsen o.i.d. Dat is toch niet anders dan Pinkpop toch?

Bruce Springsteen kan er ook staan.
Metallica ook
Coldplay net voor de mega-enorme stadiontours van hen.
Pearl Jam, (wat zijn die kleiner dan U2?)
The Rolling Stones
En zo nog meer.

Ik denk dat U2 te groot wordt bevonden omdat ze gewoon nooit meer op festivals staan. Zo lijkt het een onmogelijke zaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257 en colette283

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.910
6.647
Want U2 zou 'normaal' een Arena aandoen. 45.000-50.000 plaatsen o.i.d. Dat is toch niet anders dan Pinkpop toch?
Ik denk, net als met een Coldplay of Beyonce, dat het dan niet bij 1 ArenA show blijft.

Ik denk ook dat ze, doordat ze vrij exclusief zijn, niet alleen hun eigen dag strak uitverkopen maar dat ook een groot gedeelte weekendtickets dan uitsluitend voor U2 worden opgekocht. Dan is een band een festival gewoon wat ontgroeit.

Maar kan ernaast zitten natuurlijk hoor haha.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.083
1.956
Ideaal in de zin van dat ze die graag willen hebben zeker. Ideaal in de zin van realistisch, niet.
Haha ja uiteraard. Maar onrealistische headliners zijn er natuurlijk genoeg. Ze zijn te groot voor festivals of spelen daar uit principe niet of omwille van logistieke redenen. Dat maakt ze doorgaans nog steeds ideale kandidaten.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.492
4.918
Eens. Maar het gaat over conceptueel een 'ideal' headliner. Maar het klopt wel een beetje over de positioneering/branding. Probleem is dat er al zeker tien jaar geen lijn in de programmering zit. Hierdoor, vergeleken met Werchter, weinig high potential customers. En omdat er geen lijn in de programmering zit moeten ze elk jaar opnieuw weer een andere doelgroep aanboren.

Ofwel willen ze weg van de oude programmering om nieuwe doelgroep aan te grijpen, en dan moet je maar 1-3 jaar slikken om je concept neer te zetten. Of je moet toch iets bieden om deel van de oude doelgroep naar je toe te trekken met randprogramma. Maar met een Royal Blood en nog wat andere middelgrote iets meer rock-gerelateerde acts kun je geen 300 EUR verantwoorden.

De enige lijn is denk ik, drie headliners en wat opvulling. Maar de headliners die deze prijzen rechtvaardigen, komen niet meer. Beyoncé, Taylor Swift, Coldplay, Harry Styles gaan Pinkpop niet doen.

Ik zie Pinkpop helaas ook niet zo gauw uit een ander vaatje tappen. Dus als Foo Fighters, PJ, Metallica of een verdwaalde Bruce langs kan komen, verkoop je nog dagen uit, anders niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov en Timmetje

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.083
1.956
De enige lijn is denk ik, drie headliners en wat opvulling. Maar de headliners die deze prijzen rechtvaardigen, komen niet meer. Beyoncé, Taylor Swift, Coldplay, Harry Styles gaan Pinkpop niet doen.

Ik zie Pinkpop helaas ook niet zo gauw uit een ander vaatje tappen. Dus als Foo Fighters, PJ, Metallica of een verdwaalde Bruce langs kan komen, verkoop je nog dagen uit, anders niet.
Die vrees delen er hier een hoop. Het is echt aan Pinkpop om het tegendeel te bewijzen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.910
6.647
Haha ja uiteraard. Maar onrealistische headliners zijn er natuurlijk genoeg. Ze zijn te groot voor festivals of spelen daar uit principe niet of omwille van logistieke redenen. Dat maakt ze doorgaans nog steeds ideale kandidaten.
Een band dat je festival niet kan spelen omwille logistieke redenen lijkt me toch verre van ideaal haha.

Maar ik snap je punt. :)
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
429
421
Ik denk, net als met een Coldplay of Beyonce, dat het dan niet bij 1 ArenA show blijft.

Ik denk ook dat ze, doordat ze vrij exclusief zijn, niet alleen hun eigen dag strak uitverkopen maar dat ook een groot gedeelte weekendtickets dan uitsluitend voor U2 worden opgekocht. Dan is een band een festival gewoon wat ontgroeit.

Maar kan ernaast zitten natuurlijk hoor haha.
Ik begrijp je standpunt! En kan me er helemaal in vinden.
Volgens mij is dat weekend-uitverkopen hetzelfde met Bruce, of met Rammstein (voor de 4 jaar op rij dezelfde show tour) Die verslinden tickets.

Dit jaar Tool in de ziggo dome, dat is voor "slechts" 20.000 man zowat. Terwijl ze de graspop DONDERdag in recordtempo uitverkopen, binnen 1 dag (50.000) Die hadden volgens mij ook makkelijk 2 shows kunnen pakken in de Ziggo.
The War on Drugs staat in de Oosterpoort, Groningen voor max 2.000 man, waar Suzan en Freek bij wijze ook zouden staan.

Dus wat wilt de band zelf.... Pinkpop heeft met de boekers genoeg connecties met U2.
Ik denk dat Bono het wat exclusief wilt houden en de boel wel gelooft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.464
1.955
Ik begrijp je standpunt! En kan me er helemaal in vinden.
Volgens mij is dat weekend-uitverkopen hetzelfde met Bruce, of met Rammstein (voor de 4 jaar op rij dezelfde show tour) Die verslinden tickets.

Dit jaar Tool in de ziggo dome, dat is voor "slechts" 20.000 man zowat. Terwijl ze de graspop DONDERdag in recordtempo uitverkopen, binnen 1 dag (50.000) Die hadden volgens mij ook makkelijk 2 shows kunnen pakken in de Ziggo.
The War on Drugs staat in de Oosterpoort, Groningen voor max 2.000 man, waar Suzan en Freek bij wijze ook zouden staan.

Dus wat wilt de band zelf.... Pinkpop heeft met de boekers genoeg connecties met U2.
Ik denk dat Bono het wat exclusief wilt houden en de boel wel gelooft.
Maar misschien mis ik iets: U2 heeft voor zover ik me kan herinneren toch al eeuwen geen festivals meer gedaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.100
500
Zelfs met de vergunning die buro PP heeft voor extra concerten lukt het niet om grote namen binnen te halen.Een paar concerten die je op een hand kan tellen de laatste pakweg 20 jaar....en vorig jaar nog die flop met GNR.
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
429
421
Maar misschien mis ik iets: U2 heeft voor zover ik me kan herinneren toch al eeuwen geen festivals meer gedaan?
Ja klopt, ik zeg ook niet dat ze dat wel doen. Ik benadruk in mijn berichten hier dat ik denk dat het de keuze van de band zelf vooral is.
Want gelegenheid genoeg om op festivals te spelen. Er zijn alleen al in Europa tientallen festivals waar 40.000+bezoekers komen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.569
8.331
Dat vind ik altijd lastig. Wanneer is iemand te groot? ik denk dat te duur/ voorkeur van de bands zelf de beperkende factoren zijn.
Want U2 zou 'normaal' een Arena aandoen. 45.000-50.000 plaatsen o.i.d. Dat is toch niet anders dan Pinkpop toch?

Bruce Springsteen kan er ook staan.
Metallica ook
Coldplay net voor de mega-enorme stadiontours van hen.
Pearl Jam, (wat zijn die kleiner dan U2?)
The Rolling Stones
En zo nog meer.

Ik denk dat U2 te groot wordt bevonden omdat ze gewoon nooit meer op festivals staan. Zo lijkt het een onmogelijke zaak.
Ik begrijp je standpunt! En kan me er helemaal in vinden.
Volgens mij is dat weekend-uitverkopen hetzelfde met Bruce, of met Rammstein (voor de 4 jaar op rij dezelfde show tour) Die verslinden tickets.

Dit jaar Tool in de ziggo dome, dat is voor "slechts" 20.000 man zowat. Terwijl ze de graspop DONDERdag in recordtempo uitverkopen, binnen 1 dag (50.000) Die hadden volgens mij ook makkelijk 2 shows kunnen pakken in de Ziggo.
The War on Drugs staat in de Oosterpoort, Groningen voor max 2.000 man, waar Suzan en Freek bij wijze ook zouden staan.

Dus wat wilt de band zelf.... Pinkpop heeft met de boekers genoeg connecties met U2.
Ik denk dat Bono het wat exclusief wilt houden en de boel wel gelooft.
Kleine correctie, de Arena heeft een capacitiet van 71k voor concerten, wat toch wel een stukje meer is dan die 40k-50k
Graspop heeft iets van 10k-15k aan dagtickets dus Tool heeft geen 50k aan tickets verkocht in een dag.
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
429
421
Kleine correctie, de Arena heeft een capacitiet van 71k voor concerten, wat toch wel een stukje meer is dan die 40k-50k
Graspop heeft iets van 10k-15k aan dagtickets dus Tool heeft geen 50k aan tickets verkocht in een dag.
Je hebt gelijk,
Arena tijdens de 360 tour was 60.000 tickets per optreden. Dat is een meer dan flink festival om mee te vergelijken inderdaad.
En betreft Tool, tja ik denk dat de megasnelle uitverkoop van de donderdag er wel toe heeft geleid dat er ook vlot weekendtickets zijn verkocht. Maar 50.000 zal ruig zijn ja ;) Ik heb toch op het forum wel gelezen dat er verschillende een weekendticket gekocht hebben om ook tool te kunnen zien. De combi's waren daar ook al in april uitverkocht.

Maargoed, te groot voor een festival is in mijn ogen relatief. Wat wil de band, en wat is het budget dan voor de rest van het programma. Daar draait het meer om in mijn ogen.

Ook voor Pinkpop is er genoeg te boeken in de toekomst. Wat JPF en Oasiss aangeven; er zit weinig lijn in helaas. En er is gewoon bijzonder veel concurrentie in deze omstreken van zalen/ andere festivals. Het valt niet mee om positief te onderscheiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Festivalgek94

Playlistbediener
8 dec 2023
36
22
Eens. Maar het gaat over conceptueel een 'ideal' headliner. Maar het klopt wel een beetje over de positioneering/branding. Probleem is dat er al zeker tien jaar geen lijn in de programmering zit. Hierdoor, vergeleken met Werchter, weinig high potential customers. En omdat er geen lijn in de programmering zit moeten ze elk jaar opnieuw weer een andere doelgroep aanboren.

Ofwel willen ze weg van de oude programmering om nieuwe doelgroep aan te grijpen, en dan moet je maar 1-3 jaar slikken om je concept neer te zetten. Of je moet toch iets bieden om deel van de oude doelgroep naar je toe te trekken met randprogramma. Maar met een Royal Blood en nog wat andere middelgrote iets meer rock-gerelateerde acts kun je geen 300 EUR verantwoorden.
Het is en blijft ook een kwestie van wat tourt er, wanneer start deze tour etc.
Ik ga zelf vanaf 2007 en zeker is het festival veranderd, maar zo is de hele muziekwereld veranderd. En zijn er jaren met een beter affiche dan het andere jaar. Het kan ook niet elk jaar raak zijn en zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Dit jaar is een duidelijk voorbeeld dat er kwa tourende bands gewoon niet veel aanbod is, of dat deze tournees later starten of alleen stadion/zaal shows zijn.
Daarnaast ook de concurrentie van andere festivals etc

Als ik kijk naar andere festivals is het niet overal super.
Laten we hopen dat ze volgend jaar weer een aantal top namen kunnen boeken!!
En misschien kunnen stunten met een headliner bekend te maken voor volgend jaar op de zondag avond.
Daarnaast ondanks het mindere programma heb ik mijn spoorboekje kunnen bijstellen tot 32 artiesten 😅
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.464
1.955
Het is en blijft ook een kwestie van wat tourt er, wanneer start deze tour etc.
Ik ga zelf vanaf 2007 en zeker is het festival veranderd, maar zo is de hele muziekwereld veranderd. En zijn er jaren met een beter affiche dan het andere jaar. Het kan ook niet elk jaar raak zijn en zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Dit jaar is een duidelijk voorbeeld dat er kwa tourende bands gewoon niet veel aanbod is, of dat deze tournees later starten of alleen stadion/zaal shows zijn.
Daarnaast ook de concurrentie van andere festivals etc

Als ik kijk naar andere festivals is het niet overal super.
Laten we hopen dat ze volgend jaar weer een aantal top namen kunnen boeken!!
En misschien kunnen stunten met een headliner bekend te maken voor volgend jaar op de zondag avond.
Daarnaast ondanks het mindere programma heb ik mijn spoorboekje kunnen bijstellen tot 32 artiesten 😅
Nou ja Werchter heeft dit jaar wel Dua Lipa en FF staan. Fred Again.. staat nu op Lowlands, maar had ook voor Pinkpop een fraaie afsluiter kunnen zijn.

En natuurlijk kunnen er redenen zijn waarom het niet lukt (zoals met Dua Lipa en Glastonbury). Aan de andere kant overkomt dit Werchter niet zo snel. Toch beduidend meer budget daar? Of toch gunstigere planning?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken