Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Dan kan ik je adviseren on lekker thuis te blijven van een festival. Super milieu vriendelijk. Zet wel je TV uit, koop vooral niks in huis waar plastic in zit. Gebruik geen water, pak enkel de fiets. En eet je voedsel lekker uit je eigen biologische groentetuintje.

(Deze post is mede mogelijk gemaakt door Groen Links, this message is send from Apple IPhone made in Taiwan)

Ik snap oprecht niet waarom mensen zo dramatisch reageren op het idee van een beetje milieubewust handelen. Waarom al die haat op de wens iets duurzamer te handelen met zijn allen? En natuurlijk kan het niet alleen, al leef je zo extreem zoals jij voorstelt. Precies daarom spreken mensen zich uit over wat grotere groepen mensen zoals bedrijven en festivalbezoekers op grote schaal zouden kunnen doen. Niemand stelt de extreme maatregelen voor die jij hier noemt, door mij (of andere voorstanders van milieubewust handelen) deze woorden in de mond te leggen ontwricht je het hele debat met valse voorwendselen. Ik vind het oprecht jammer.

Indiaantje89 wrote:
Dan kan ik je adviseren on lekker thuis te blijven van een festival. Super milieu vriendelijk. Zet wel je TV uit, koop vooral niks in huis waar plastic in zit. Gebruik geen water, pak enkel de fiets. En eet je voedsel lekker uit je eigen biologische groentetuintje.

(Deze post is mede mogelijk gemaakt door Groen Links, this message is send from Apple IPhone made in Taiwan)

Ik snap oprecht niet waarom mensen zo dramatisch reageren op het idee van een beetje milieubewust handelen. Waarom al die haat op de wens iets duurzamer te handelen met zijn allen? En natuurlijk kan het niet alleen, al leef je zo extreem zoals jij voorstelt. Precies daarom spreken mensen zich uit over wat grotere groepen mensen zoals bedrijven en festivalbezoekers op grote schaal zouden kunnen doen. Niemand stelt de extreme maatregelen voor die jij hier noemt, door mij (of andere voorstanders van milieubewust handelen) deze woorden in de mond te leggen ontwricht je het hele debat met valse voorwendselen. Ik vind het oprecht jammer.
Bedankt voor je reactie. Maar ik vind het ook typerend.

Je valt halverwege een discussie binnen. Dan heb je niks gelezen van eerdere standpunten en bijbehorende artikelen.

Ik geef één sarcastisch antwoord op een geintje van eloelo. Die zeer duidelijk met een knipoog was bedoeld, het stond verdomme er nog bij dat het sarcastisch bedoeld was. En nu ga je die ene post, nu nog gebruiken on mij nu hier neer te zetten als de gene die niet milieu bewust is.

Terwijl.. als je GOED had gelezen naar mijn eerdere reacties. Juist uit milieu oogpunt juist tegen de hardcup ben. En nu nog probeer jij me nu neer te zetten dat ik de discussie ontwricht? Je plaats me nu per direct in het anti milieukamp, omdat ik geen voorstander van de hardcup ben? En dan beticht je mij van valse voorwendselen?

Sorry maar dat is echt bullshit. En ook toonaangevend hoe je met gestrekte been nu probeert in te gaan. Terwijl ik juist de gene ben die twgen extra vervuling is doormiddel van hardcups (en zoals Mojo dus ook denk, zie iedere geplaatate artikel.

Interessant artikel over de plastic pact:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/het-plastic-pact-is-de-zoveelste-schijnoplossing-om-de-grote-hoeveelheid-plastic-te-beteugelen~bf86ed02/

Het is wel oprecht goed om te zien hoe dit soort zaken discussie oproept en hoe iedereen eigenlijk met andere argumenten voor hetzelfde doel (milieubewustheid) opkomt.

Fijn dat zo'n discussie hier inhoudelijk kan worden gevoerd!

(En jammer dat de oplossing van Chuck niet zal werken. Wel wat meer geleerd daarin. Balen.)

Dr. Hannibal wrote:
Je bent wel echt aan het zoeken heh Indiaantje? Komt weinig zinnigs meer uit…

Waar ben ik dan naar aan het zoeken?

Hardcups heeft meerdere lagen plastic nodig kwa productie. Ze moeten afgevoerd worden naar externe fabrieken (vervoer is ook niet milieu vriendelijk). Dan is er erg veel water nodig om die miljoenen Mojo bekers maar te wassen. En veelvoudig water gebruik is NIET milieu vriendelijk.

Dan komt er nog desinfectie materiaal bij pakken, dat is ook troep om milieu technisch te produceren, te vervoeren en te verpakken.
ik zie in het hardplastic meer practische bezwaren voor bezoekers en uitgifte/aanname en hygiëne.
Misschien ook niet aan het feit voorbij gaan dat het nog altijd niet 1 beker per bezoeker is, hard/dun/aluminium whatever...
Die aluminium bekers zie ik helemaal hygiëne problemen en aan einde van de dag bier dat bij het tappen al omslaat. Plus de vertraging aan de bar met inleveren en vullen, dat zal problematisch zijn en vertraging opleveren.

Probleem blijft afval. Of het nu frontstage is voor opruimen of einde dag na inzameling en opruimen. Beker is beker, hard of dun, afval hoeveelheid blijft gelijk. Echter kan met het dun plastic efficiënter omgegaan worden. Alleen al het afval volume en transport.

gesp gaat een beetje onderuit op de afvalscheiding, onterecht.
er wordt al jaren circa 90% van de bekers gescheiden van het overige afval.
Meer afvalbakken is geen efficiënt oplossing, probleem afval blijft even groot. De afvalhoop backstage blijft hetzelfde.

Wat betreft schoon terrein.
Wellicht zit de oplossing meer in "statiegeld" op de dunne bekers.
Dat komt ook wel eens voor.
Dunne bekers, goedkoop, efficiënt aan bar, handiger voor bezoekers, minder volume afval en dan is de nieuwe melkzuur beker nog stukken milieu bewuster dan de hardplastic.

Je eerste drank voor 2 munten
tweede drank voor lege beker plus 1 munt.
lege beker inleveren... kan net zo goed met "dunne bekers", toch?
Kan he? zijn probeersels van gedaan.

Maar dan komt het stukje inleveren...
met 45.000 a 60.000 allemaal naar de bar einde dag om laatste bekers in te leveren en munt terug te krijgen. Hoe dan...

Ik zie op meerdere punten nog altijd vanuit mijn oogpunt meer voordeel bij de "dunne bekers" met het huidige systeem voor Pinkpop.

Gewoon wat ideetjes:

- Als je ALLES in hetzelfde materiaal (PLA plastic) serveert, is het scheiden veel gemakkelijker. Dus bordjes, frietbakjes, vorkjes, bekers, draagtrays en tandenstokers allemaal uit PLA, dan is alles makkelijker te scheiden, of het nu op het veld, in de vuilnisbakken of in de dixies ligt...

- Drinken op het veld is een must. Je komt nu eenmaal voor artiesten, en drinken doe je zeker ieder uur. Eten is iets anders. Dat doe je als je honger hebt, bij voorkeur tijdens een optreden dat je minder boeit. Bovendien is het niet heel ideaal om in een lotushouding op een matje een taco weg te buffelen. Creëer meer zitmogelijkheden (picknicktafels, hangtafels met kruk, etc.) verder weg van de podia (dus langs de rand, of achteraan het hoofdveld) en zet naast zo'n beetje ELKE zitplek een grote afvalbak. Probeer zo het eetafval systematisch iets verder van het podium (of zelfs het gras) vandaan te houden...

- Zet een afbeelding van een in plastic gestikte schildpad op elke beker. Beetje het schockeffect uit de tabaksindustrie toepassen...

- Geef elke bezoeker aan het festivalterrein, net zoals ze bij de camping doen, een roze afvalzak mee. Wanneer ze een nagenoeg volle zak plastic afval inleveren, krijgen ze er eventueel een souvenir voor. Doen ze het niet voor het souvenir, dan zijn ze echter wel geneigd om hun eigen afval erin te deponeren rondom hun zitplekje. Want ze willen wel schoon zitten, maar niet als ze bij elk rondje drank 100 meter verderop hun eigen zooi moeten weggooien ,laat staan de gore zooi van een ander...

- Gratis water weggeven is prachtig. Maar verwacht ook iets terug. Daar opdrinken, beker droppen, en weg. Niet mee de weide in nemen dat afkoel-shotje...

Ja, ik denk dat je security gewijs inderdaad ook iets meer kan regelen. Ik vind een gecentreerd eetpunt geen slecht idee. Zorg dat er aan iedere picknick tafel een vuilniszak is bevestigd. En zet bij de in/uitgang gewoon enkele bewakers neer, zodat er geen eet afval mee naar buiten genomen kan worden. Dit kan natuurlijk ook outdoor geregeld worden (zoals je bij de specialbier tenten ook geen glas buiten die hekken mag meenemen) Ook bij het gratis water punt moet dit makkelijk te doen zijn lijkt me.

Enige nadeel is wat ik dan zie is dat er veel lege plekken op het terrein komen, maar daar valt vast wel iets op te verzinnen. Ook op heel grote evenement terrein ala Lowlands zouden er meerdere van dit soort punten nodig zijn.

Ook op het gebied van automatisering van een aantal zaken er misschien meer gedaan kan worden. Denk aan apps of NFO chips, waarmee je borgsystemen in kan bouwen o.i.d.

Dr. Hannibal wrote:

Indiaantje89 wrote:

Bedankt voor je reactie. Maar ik vind het ook typerend.

Je valt halverwege een discussie binnen. Dan heb je niks gelezen van eerdere standpunten en bijbehorende artikelen.

Ik geef één sarcastisch antwoord op een geintje van eloelo. Die zeer duidelijk met een knipoog was bedoeld, het stond verdomme er nog bij dat het sarcastisch bedoeld was. En nu ga je die ene post, nu nog gebruiken on mij nu hier neer te zetten als de gene die niet milieu bewust is.

Terwijl.. als je GOED had gelezen naar mijn eerdere reacties. Juist uit milieu oogpunt juist tegen de hardcup ben. En nu nog probeer jij me nu neer te zetten dat ik de discussie ontwricht? Je plaats me nu per direct in het anti milieukamp, omdat ik geen voorstander van de hardcup ben? En dan beticht je mij van valse voorwendselen?

Sorry maar dat is echt bullshit. En ook toonaangevend hoe je met gestrekte been nu probeert in te gaan. Terwijl ik juist de gene ben die twgen extra vervuling is doormiddel van hardcups (en zoals Mojo dus ook denk, zie iedere geplaatate artikel.

Okay. Sorry.

Ik heb zeker wel de vorige pagina's doorgelezen voordat ik reageerde, maar nee, ik heb niet elke link gevolgd en alle artikelen grondig doorgelezen nee. Daarbij heb ik eerdere argumenten van jou kan over het hoofd gezien, en je bedankt voor je korte samenvatting ervan in reactie op mij. Ik denk nog steeds dat hardcups meer voordelen hebben, zowel in gebruiksgemak (drinkt fijn, schoon terrein) als op milieu gebied (recycling en gecentraliseerde verwerking). Maar de nadelen die jij opnoemt zijn ook valide, waardoor ik de overweging van Mojo ook meer ga begrijpen. En wellicht is dit in de situatie van Mojo de huidige aanpak inderdaad de beste, kiezen andere festivals massaal iets anders omdat hun situatie anders is. Omdat ik zelf hardcups fijner vind in gebruik, en het voor mij op het eerste oog zo duidelijk duurzamer overkomt, neig ik naar die oplossing, maar jij hebt zeker de tekortkomingen daarvan duidelijk gemaakt voor mij. Waarvoor dank. Weer wat geleerd.

En ja, mijn reactie op die "grapjes" van jou? Die komen voort uit een gevoel van urgentie bij mij als het om klimaat problematiek gaat. Ik zie zoveel weerstand tegen het aanpakken van klimaat problematiek, en ik heb zo sterk het gevoel dat mensen gewoon stomweg weigeren de grootte van het probleem te zien, dat dit soort opmerkingen die de klimaatbeweging lijken de discrediteren bij nogal in het verkeerde keelgat schieten. Alle achterliggende overtuigingen ten spijt. Maar je hebt gelijk, "met gestrekt been inkomen" wekt vaak meer tegenstand dan begrip. Dat is mijn tekortkoming.

Ik blijf erbij dat, op basis van de argumenten die hier voorbij zijn gekomen en mijn ervaring en voorkennis over dit onderwerp, in het algemeen hardcups voor mij een betere oplossing lijken. Heel erg veel grote festivals, evenementen en venues lijken die conclusie ook te trekken, zowel uit praktische als uit milieu overwegingen. Als hier dan de mensen die toch al bij hoog en bij laag Pinkpop verdedigen, ook hun afwijkende strategie op dit gebied verdedigen, ben ik geneigd dat met een korreltje zout te nemen. Zeker als er op meerdere momenten ook sterke tegenargumenten worden geplaatst.

Nouja, ik ben geen duurzaamheidsexpert, net als de meesten hier lijkt mij, maar het is duidelijk wel een onderwerp wat ons aan het hart gaat. Daar ben ik wel blij om. Verder blijft het moeilijk om dit soort discussies redelijk te houden, zeker hier in het Pinkpop topic gaat het vaak mis. Iets met breed programmeren/programmeren zonder visie (doorhalen wat niet van toepassing is :wink: ) wat veel verschillende mensen met verschillende meningen bij elkaar brengt ofzo? Nouja, ik heb ook plezier in die felle toon, dat zal ik niet ontkennen, maar het moet niet tegen het doel ingaan. En wat mij betreft is dat doel om met zijn allen sterk te staan voor zinnig duurzaamheidsbeleid, schouders eronder en aanpakken die handel. Ik hoop dat we elkaar daarin in ieder geval kunnen vinden, ook al verschillen we misschien van mening wat betreft de aanpak.

Maak anders even een forum aan waar je het over de milieuvriendelijkheid kan hebben. Zegt genoeg over het 50 jarige jubileum dat het hier al zolang over gaat

Maak anders even een forum aan waar je het over de milieuvriendelijkheid kan hebben. Zegt genoeg over het 50 jarige jubileum dat het hier al zolang over gaat

Zegt niks over het jubileum. Het programma van Pinkpop dit jaar is gewoon zeer goed.

Mileubewustzijn en hoe dit het beste aan te pakken is gewoon een zeer belangrijk onderwerp. Logisch dat er zo over gesproken wordt hier.

Dat gaat toch veel breder dan alleen pinkpop, dus vandaar beter een algemeen forum.
Je wilt het hier toch hebben over het programma, de sets, het blokkenschema etc etc

esp gaat een beetje onderuit op de afvalscheiding, onterecht.
er wordt al jaren circa 90% van de bekers gescheiden van het overige afval.
Meer afvalbakken is geen efficiënt oplossing, probleem afval blijft even groot. De afvalhoop backstage blijft hetzelfde.

Sorry, maar dit gaat echt niet op. Heb je toevallig ook cijfers die dat onderbouwen??

Greenevents (onafhankelijke organisatie die helpt met het verduurzamen van festivals) constateert in 2018 dat 99% van de honderden miljoenen in Nederland op festivals gebruikte drinkbekertjes niet wordt gerecycled. Bron (PDF!!, pagina 23): https://static1.squarespace.com/static/5ba204a73917ee401d7516af/t/5bc62cb49140b77bde494794/1539714270463/Green_Deal_toolkit_FB_05_low.pdf

Alleen bekers die apart ingezameld worden (via het oprapen) en in speciale afvalemmers voor bekers terechtkomen worden hoogwaardig gerecycled (pagina 24).

En over PLA (pagina 28): Momenteel zijn er in Nederland geen afvalverwerkers die PLA verwerken. Dit materiaal eindigt daarom dus in de verbrandingsoven. Voordeel is wel dat er geen schadelijke stoffen vrijkomen bij verbranding, maar het materiaal gaat verloren. Een on-site snelcomposteermachine kan PLA wel verwerken maar dit duurt zeven dagen in tegenstelling tot 24 uur voor bijvoorbeeld voedselresten. PLA voegt daarbij geen waarde toe aan compost. PLA is daarom geen duurzame oplossing.

Nu er in 2019 wel de mogelijkheid is om PLA te recyclen zal het aanzienlijk duurzamer worden, mits het dus schoon en apart wordt ingezameld. En dat is nu net het punt: dat gebeurt tot op heden nauwelijks en ligt ook niet direct in de lijn der verwachting.

Pagina 32 met fabels en feiten is ook interessant, met onder meer cijfers over hoe vaak een herbruikbare cup gebruikt moet worden om duurzamer te zijn dan ander materiaal.

HollandiaFCB wrote:

Zegt niks over het jubileum. Het programma van Pinkpop dit jaar is gewoon zeer goed.

Mileubewustzijn en hoe dit het beste aan te pakken is gewoon een zeer belangrijk onderwerp. Logisch dat er zo over gesproken wordt hier.

Ik vind het vooral ook leuk dat dit soort opmerking (discussie over iets anders dan de lineup -> "maak ff een ander forum aan") meestal komen op het moment dat de discussie zo goed als afgerond is. Wat wil je dat we doen, in een apart topic zeggen dat het een leuke discussie was en that's it?

Buiten dat is die hele vraag natuurlijk super egocentrisch. IK heb geen interesse in dit gesprek dus moeten JULLIE het maar ergens anders gaan voeren. Ja dahag.

Edit:
Dat gaat toch veel breder dan alleen pinkpop, dus vandaar beter een algemeen forum.
Je wilt het hier toch hebben over het programma, de sets, het blokkenschema etc etc

Okay, in bredere zin een discussie over duurzaamheid voeren is dan wel weer zinvol. Die intentie kan ik achter staan. Maar ik denk niet dat zoiets snel van de grond komt. Juist binnen de context van 1 specifiek festival zijn mensen gemotiveerd het hierover te hebben. En duurzaamheid is net zo goed een onderwerp voor Pinkpop 2019 als het blokkenschema. Deal with it.

Dan ben je met 4 pagina's wel klaar. Zo'n forum is juist om ook andere onderwerpen mbt het festival te bespreken lijkt me.

Sorry, maar dit gaat echt niet op. Heb je toevallig ook cijfers die dat onderbouwen??
Greenevents (onafhankelijke organisatie die helpt met het verduurzamen van festivals) constateert in 2018 dat 99% van de honderden miljoenen in Nederland op festivals gebruikte drinkbekertjes niet wordt gerecycled. Bron (PDF!!, pagina 23): https://static1.squarespace.com/static/5ba204a73917ee401d7516af/t/5bc62cb49140b77bde494794/1539714270463/Green_Deal_toolkit_FB_05_low.pdf

Alleen bekers die apart ingezameld worden (via het oprapen) en in speciale afvalemmers voor bekers terechtkomen worden hoogwaardig gerecycled (pagina 24).

En over PLA (pagina 28): Momenteel zijn er in Nederland geen afvalverwerkers die PLA verwerken. Dit materiaal eindigt daarom dus in de verbrandingsoven. Voordeel is wel dat er geen schadelijke stoffen vrijkomen bij verbranding, maar het materiaal gaat verloren. Een on-site snelcomposteermachine kan PLA wel verwerken maar dit duurt zeven dagen in tegenstelling tot 24 uur voor bijvoorbeeld voedselresten. PLA voegt daarbij geen waarde toe aan compost. PLA is daarom geen duurzame oplossing.

Iets met spijker en kop. Zie ook:

Vooraleer men (met de beste bedoelingen) onwetend de PLA toer op gaat, best even stil staan bij de volgende vragen. De existentiële vraag: is dit wegwerpproduct wel nodig? Kan het niet vermeden of vervangen worden door een herbruikbaar of tenminste recycleerbaar alternatief? De praktische vraag: kan het PLA gebaseerde product apart ingezameld worden en apart verwerkt worden in industriële bio-degradeer installaties?

Conclusie is dat PLA gebaseerde bio-kunststoffen wel een toekomst hebben, maar dan wel voor de goede redenen en onder de correcte omstandigheden, zoniet zijn de goede bedoelingen eerder slecht voor het milieu. Bron: BBL

Ok, het klinkt goed, het klinkt milieubewust, maar is dat niet. Ten eerste komt er aan het maken van de bekers wel wat olie te pas. Afbreekbare olie, dat wel. Ten tweede wordt er gemakshalve vergeten om er bij te zeggen dat het oplossen in water en kooldioxide (dat is CO2) alleen gebeurd onder specifieke omstandigheden. Dat wil zeggen in een composteringsinstallatie bij een temperatuur van rond de 58 graden Celcius.

Bovendien is al enkele jaren bekend dat composteren geen milieuwinst oplevert. Zie onderstaande alinea uit correspondentie met het ministerie van VROM over de PLA-beker en de inzet daarvan bij evenementen en dit artikel over de PLA-beker:

''Specifiek ten aanzien van de afvalfase van bekers van bioplastics, kan op basis van onderzoeken worden geconcludeerd dat verbranden van in een normale roosterovern te preferen is boven composteren. Het composteren van bioplastics levert nauwelijks een bijdrage aan de positieve effecten van compost, terwijl het composteren ervan energie kost. Bij verbranden komen nauwelijks emmissies vrij, waarbij vanwege de hoge calorische waarde wel een substantiële hoeveelheid energie ontstaat. Ook het “ter plaatse” composteren zien wij niet als een reëele mogelijkheid, te meer omdat onder suboptimale condities het zeer lange tijd zal duren voordat de PLA-bekers zijn omgezet tot Co2 en water. In dat opzicht zien we PLA-bekers dus niet als het panacee voor het zwerfafval-probleem''

Voor wie het echt goed wil doen voor het milieu is de herbruikbare beker natuurlijk dé oplossing in de strijd tegen de afvalberg. Is in Duitsland bij alle evenementen verplicht, in Nederland worden Eco-glazen ook steeds vaker toegepast en ook andere Europese landen zien het nut en de milieuwinst door de inzet van herbruikbaar in plaats van wegwerp steeds vaker in. . - Milieunet

Timmetje wrote:

HollandiaFCB wrote:

Ik vind het vooral ook leuk dat dit soort opmerking (discussie over iets anders dan de lineup -> “maak ff een ander forum aan”) meestal komen op het moment dat de discussie zo goed als afgerond is. Wat wil je dat we doen, in een apart topic zeggen dat het een leuke discussie was en that’s it?

Buiten dat is die hele vraag natuurlijk super egocentrisch. IK heb geen interesse in dit gesprek dus moeten JULLIE het maar ergens anders gaan voeren. Ja dahag.

Edit:

HollandiaFCB wrote:

Okay, in bredere zin een discussie over duurzaamheid voeren is dan wel weer zinvol. Die intentie kan ik achter staan. Maar ik denk niet dat zoiets snel van de grond komt. Juist binnen de context van 1 specifiek festival zijn mensen gemotiveerd het hierover te hebben. En duurzaamheid is net zo goed een onderwerp voor Pinkpop 2019 als het blokkenschema. Deal with it.

Hopelijk is het zo eens afgerond ja want nogal wat mensen praten langs elkaar heen en lezen elkaars berichten maar voor de helft. Dan kan in elk forum hierover een discussie gevoerd worden en mij lijkt het waardevoller om dat in 1 algemene te doen, maar als ik daar alleen zo over denk dan niet he

HollandiaFCB wrote:

Dan ben je met 4 pagina’s wel klaar. Zo’n forum is juist om ook andere onderwerpen mbt het festival te bespreken lijkt me.

Iets met spijker en kop. Zie ook:

Vooraleer men (met de beste bedoelingen) onwetend de PLA toer op gaat, best even stil staan bij de volgende vragen. De existentiële vraag: is dit wegwerpproduct wel nodig? Kan het niet vermeden of vervangen worden door een herbruikbaar of tenminste recycleerbaar alternatief? De praktische vraag: kan het PLA gebaseerde product apart ingezameld worden en apart verwerkt worden in industriële bio-degradeer installaties?

Conclusie is dat PLA gebaseerde bio-kunststoffen wel een toekomst hebben, maar dan wel voor de goede redenen en onder de correcte omstandigheden, zoniet zijn de goede bedoelingen eerder slecht voor het milieu. Bron: BBL

Ok, het klinkt goed, het klinkt milieubewust, maar is dat niet. Ten eerste komt er aan het maken van de bekers wel wat olie te pas. Afbreekbare olie, dat wel. Ten tweede wordt er gemakshalve vergeten om er bij te zeggen dat het oplossen in water en kooldioxide (dat is CO2) alleen gebeurd onder specifieke omstandigheden. Dat wil zeggen in een composteringsinstallatie bij een temperatuur van rond de 58 graden Celcius.

Bovendien is al enkele jaren bekend dat composteren geen milieuwinst oplevert. Zie onderstaande alinea uit correspondentie met het ministerie van VROM over de PLA-beker en de inzet daarvan bij evenementen en dit artikel over de PLA-beker:

”Specifiek ten aanzien van de afvalfase van bekers van bioplastics, kan op basis van onderzoeken worden geconcludeerd dat verbranden van in een normale roosterovern te preferen is boven composteren. Het composteren van bioplastics levert nauwelijks een bijdrage aan de positieve effecten van compost, terwijl het composteren ervan energie kost. Bij verbranden komen nauwelijks emmissies vrij, waarbij vanwege de hoge calorische waarde wel een substantiële hoeveelheid energie ontstaat. Ook het “ter plaatse” composteren zien wij niet als een reëele mogelijkheid, te meer omdat onder suboptimale condities het zeer lange tijd zal duren voordat de PLA-bekers zijn omgezet tot Co2 en water. In dat opzicht zien we PLA-bekers dus niet als het panacee voor het zwerfafval-probleem”

Voor wie het echt goed wil doen voor het milieu is de herbruikbare beker natuurlijk dé oplossing in de strijd tegen de afvalberg. Is in Duitsland bij alle evenementen verplicht, in Nederland worden Eco-glazen ook steeds vaker toegepast en ook andere Europese landen zien het nut en de milieuwinst door de inzet van herbruikbaar in plaats van wegwerp steeds vaker in. . – Milieunet
Het essentieele van dit verhaal zit hem in de "Conclusie is dat PLA gebaseerde bio-kunststoffen wel een toekomst hebben". En het mooie is dat we ondertussen in de 2019 en dus de toekomst zitten ;).

Want ondertussen:
"De afgelopen jaren heeft Lowlands diverse onderzoeken en test gedaan maar tot op heden was er in Nederland geen geschikte partij om het biobased materiaal te recyclen en composteren. Vanaf deze Lowlands editie is dit wel mogelijk en worden de biobased disposables ook daadwerkelijk gerecycled en gecomposteerd. Op deze manier wordt de hoeveelheid restafval dat normaal gesproken de verbrandingsoven ingaat met 28.000kg verminderd."

Ik vind het een bijzonder interessant stuk, toegegeven en staan sterkte punten tussen. Maar ik mis wel volledig informatie over het aan- en afvoeren van de hardcups, en de daarachter liggende productie en diens nadelen. Uiteraard blijft PLA nog steeds schadelijk om te produceren, maar daar gaan we niet aan ontkomen wat idem geld voor de hardcups en het reinigen daarvan.

Want Lowlands schrijft ook:
"Publiekstransport: maar liefst 43% van de CO2-uitstoot van een festival wordt veroorzaakt door publieksvervoer". Dus kortom transport is belastend. Hoeveel aan- afvoer verwachten ze bijvoorbeeld om alle hardcups bekers af te kunnen voeren? Zoals dat ook omschrijven met:
Productietransport: het productietransport wordt door een aantal maatregelen tot een minimum beperkt:
- Er is asfalt op het festivalterrein aangelegd zodat minder rijplaten nodig zijn. Dit scheelt 35 ritten met vrachtwagens die rijplaten komen brengen

- Er is een loods gebouwd waar materialen opgeslagen kunnen worden die alleen tijdens Lowlands nodig zijn. Dit scheelt 150 vervoersbewegingen per jaar

- Een aantal gehuurde betonnen contragewichten, die ervoor zorgen dat lichttorens niet omwaaien, is vervangen door betonblokken die op locatie blijven liggen. Dit scheelt 20 vervoersbewegingen per jaar

- De brug van de camping naar het festivalterrein wordt ter plekke opgeslagen en in elkaar gezet. Dit scheelt 16 vervoersbewegingen per jaar.

Deze informatie mis ik ook in het artikel. Misschien leuk om als Festileaks eens onderzoek een artikel aan te besteden in samenwerking met Mojo Concerts.

Aan- en afvoer kan (in tegenstelling tot wat de meeste bezoekers doen) ook via (vracht)auto's aangedreven op biodiesel of elektriciteit. Daar zit de vervuiling niet direct.

En lijkt bovendien mee te vallen:

Malotaux is verantwoordelijk voor al het eten en drinken op Best Kept Secret, dat jaarlijks gebruik maakt van zo’n 600.000 harde plasticbekers. 'Dat zijn drie grote trailers, waarvan er elke dag eentje van het terrein naar een spoelfabriek rijdt met de vieze bekers.' Bron: https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/maart/Zo-gaat-je-favoriete-festival-anno-2019-met-zijn-plastic-om.html

Hopelijk is het zo eens afgerond ja want nogal wat mensen praten langs elkaar heen en lezen elkaars berichten maar voor de helft. Dan kan in elk forum hierover een discussie gevoerd worden en mij lijkt het waardevoller om dat in 1 algemene te doen, maar als ik daar alleen zo over denk dan niet he
Dat zou ten koste gaan van het "Pinkpop is kut, want Pinkpop"-punt dat sommigen hier al tijden proberen te maken. :wink:
Nu ze niet (meer) op het programma los kunnen gaan, hebben ze een alternatief gevonden. :-P

Overigens gaat de hele discussie voorbij aan het belangrijkste voordeel van de 'oude', dunne bekers: het tussen de tanden klemmen om te kunnen klappen tijdens optredens.. :lol:

HollandiaFCB wrote:

Dat zou ten koste gaan van het “Pinkpop is kut, want Pinkpop”-punt dat sommigen hier al tijden proberen te maken.
1f609.svg

Nu ze niet (meer) op het programma los kunnen gaan, hebben ze een alternatief gevonden.
1f61b.svg

Overigens gaat de hele discussie voorbij aan het belangrijkste voordeel van de ‘oude’, dunne bekers: het tussen de tanden klemmen om te kunnen klappen tijdens optredens..
1f606.svg
Ook handig tijdens het plassen ;). Ik vind op een of ander manier zo'n hardcup ook niet prettig drinken, maar dat is mogelijk mijn handicap. Ik krijg ook al de kriebels als ik op BKS nog een beker van de eerste editie krijg.

Aan- en afvoer kan (in tegenstelling tot wat de meeste bezoekers doen) ook via (vracht)auto’s aangedreven op biodiesel of elektriciteit. Daar zit de vervuiling niet direct.

En lijkt bovendien mee te vallen:

Malotaux is verantwoordelijk voor al het eten en drinken op Best Kept Secret, dat jaarlijks gebruik maakt van zo’n 600.000 harde plasticbekers. ‘Dat zijn drie grote trailers, waarvan er elke dag eentje van het terrein naar een spoelfabriek rijdt met de vieze bekers.’ Bron: https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/maart/Zo-gaat-je-favoriete-festival-anno-2019-met-zijn-plastic-om.html
Thanks voor de info.

Help me even... 600.000 plastic bekers voor 25.000 bezoekers? Dat zou een opslag van 24 bekers per bezoeker moeten zijn? Of doe ik nu iets fout? Lijkt me best veel om eerlijk te zijn?

Users who are viewing this thread