Het Reistopic

Dit voorjaar ben ik 7 weken met mijn vriendin in Argentinië en Chili (dus ook Patagonië) geweest, waanzinnig gaaf.
Thailand, Vietnam, Taiwan hebben we ook gezien n.a.v. mijn stage in Vietnam van 7 maanden. Zijn ook liefhebbers van natuur maar persoonlijk vond ik de Atacama woestijn in het noorden van Chili het mooiste wat ik ooit in mijn leven heb gezien. In Patagonië is de W-Trek of O-Trek zeker een aanrader in Torres Del Paine, als je van hiken houdt natuurlijk.

Mocht je verder vragen hebben of tips willen stuur maar een DM.
April 2025 gaan we 3,5 weken naar Japan dus wil daar ook wel tips voor :)
De Atacama woestijn zet ik op de lijst voor Chili! We hebben in ons hoofd 6 weken voor Chili en Patagonië samen, dan ter plekke maar kijken hoelang we waar blijven

Peru:
- Colca Canyon (wandelen en overnachten in de Canyon is een must)
- Ica en Huacachina (stuk woestijn met een klein dorpje bij een plas water, zeer toeristisch - wel de moeite waard)
- Arequipa (voor mij de mooiste stad van het land, veel te doen in de omgeving qua natuur en bezienswaardigheden, zeker de Misti beklimmen)
- Titicaca meer (wel oppassen voor de megatoeristische 'eilandjes', er zijn ook nog een paar relatief authentieke eilandjes op het meer)
- Cuzco en omgeving (Machu Picchu is een must als je daar bent, heel vroeg vertrekken - verder vanuit Cuzco enorm veel te bezoeken en ontdekken)
- Tambopata nationaal park (mooi stuk Amazone, niet al te ver weg van Cuzco)

Argentinië:
- Buenos Aires (heerlijke stad met enorm veel verschillende wijken/buurten, stadions bezoeken, genieten van eten en drinken)
- Iguazu watervallen (prachtig park met de indrukwekkende watervallen, Argentijnse kant is veel interessanter en groter dan Braziliaanse)
- El Calafate (ideale startplek om Patagonië te ontdekken, zeker de Perito Moreno gletsjer bezoeken en bewandelen)
- El Chaltén (mooiste hikes van dit deel van Zuid-Amerika imo)

Costa Rica:
- Quepos en Manuel Antonio park (mooie stranden, prachtige natuur, gezellig stadje)
- Monteverde (ziplinen/wandelen/hangbruggen door de de jungle, zeer veel wildlife)
- La Fortuna/Arenal (veel hoge watervallen, Arenal vulkaan, sfeervol stadje, groot aanbod van outdoor activiteiten)
- Sarapiqui (overnachten middenin de jungle, zeer primitief en ontspannend)
- Tortuguero (wederom zeer veel wildlife, erg toffe lodges om in te overnachten, prachtige markten, in het juiste seizoen zijn de zeeschildpadden actief)
- Puerto Viejo de Talamance (mooie stranden, doet een beetje Carabisch/Jamaicaans aan, heel muzikaal stadje met veel livemuziek)
Dit kan helpen, muchos gracias!

Wat onwijs tof en heel erg veel plezier op je reis! Je laat me echt onwijs zin krijgen om er ook weer eens op uit te trekken.

Ik ben ooit 5 maanden in Cusco, Peru verbleven voor stage (ik zou het niet wonen willen noemen, daarvoor was ik toch te veel met toeristen en was mijn Spaans, zeker in het begin nog, te slecht), dus daarover kan ik een hoop vertellen. Wat me daar vooral opvalt, is dat veel mensen even snel de highlights langsgingen. Rainbow mountains, check. Dag-tour door de Heilige Vallei, check. Opzich logisch met tijdgebrek, maar juist door die plekken iets langer te onderzoeken, kan je op prachtige plekken komen met Inca-ruines, maar zonder de toeristen. In de Heilige Vallei kan je bijvoorbeeld prima een dag wandelen bij Pisac langs de ruïnes en langs prachtig uitzicht. Idem bij Ollantaytambo. De Rainbow Mountains zijn mooi, maar mijn persoonlijke hoogtepunt qua natuur was de Rode vallei die er nota bene naast ligt, maar waar (toen iig) nauwelijks mensen geen gingen.

Cusco zelf is echt een topstad, overigens. Een hele goede plek om eens "vakantie van je reis" te nemen en niet alles te hoeven. Gewoon wat rondlopen, wat drinken, wat eten. Even tot rust komen van alle reisprikkels :)

Edit: persoonlijk trekt mij de Boliviaanse kant van het Titicacameer een stuk meer. De eilandjes zijn mega-toeristisch, en het Isla del Sol, voor de inca's een heilige plek, toch wel zeker een aanrader
Zulke tips zijn goud waard natuurlijk, bedankt!

Laat maar weten als je nog meer tips voor vasteland Zuidoost Azië nodig hebt! Al is mijn ervaring daar misschien wat verouderd, toen ik er was was t nog 2016 😅

Zelf niks nog op de planning staan, maar ik zit met een schuin oog te kijken naar een opleiding tot safari gids in Zuid Afrika volgend jaar juli. Ff jaartje er helemaal tussenuit en wat anders doen dan mn kantoorbaan nu. Met daarvoor en/of erna nog wat reizen, maar nog geen echte bestemming in gedachten. Nieuw Zeeland staat hoog op t lijstje, dan kan ik mn laatste continent ook afvinken, maar 2 maanden Japan zou ik ook niet erg vinden...

Mocht iemand Zuid Afrika nog op de planning hebben staan kan je tegen die tijd wel ff contact opnemen, kan ik vast wat voor je regelen 😏
Zo'n opleiding tot safari gids heb ik gedaan, voel je vrij een PM te sturen als je vragen hebt :)

• On fire
Waarderingen: BeWario
De Atacama woestijn zet ik op de lijst voor Chili! We hebben in ons hoofd 6 weken voor Chili en Patagonië samen, dan ter plekke maar kijken hoelang we waar blijven

De highlights die ik doorgestuurd heb gekregen:
- Atacama: valle de la lun, san pedro de atacama
- Patagonië: Torres del Paine, parque nacional ohiggins en isla magdalena (deze laatste is die met de pinguïns)

• On fire
Waarderingen: EdsjeFCB

Users who are viewing this thread