Wat onwijs tof en heel erg veel plezier op je reis! Je laat me echt onwijs zin krijgen om er ook weer eens op uit te trekken.
Ik ben ooit 5 maanden in Cusco, Peru verbleven voor stage (ik zou het niet wonen willen noemen, daarvoor was ik toch te veel met toeristen en was mijn Spaans, zeker in het begin nog, te slecht), dus daarover kan ik een hoop vertellen. Wat me daar vooral opvalt, is dat veel mensen even snel de highlights langsgingen. Rainbow mountains, check. Dag-tour door de Heilige Vallei, check. Opzich logisch met tijdgebrek, maar juist door die plekken iets langer te onderzoeken, kan je op prachtige plekken komen met Inca-ruines, maar zonder de toeristen. In de Heilige Vallei kan je bijvoorbeeld prima een dag wandelen bij Pisac langs de ruïnes en langs prachtig uitzicht. Idem bij Ollantaytambo. De Rainbow Mountains zijn mooi, maar mijn persoonlijke hoogtepunt qua natuur was de Rode vallei die er nota bene naast ligt, maar waar (toen iig) nauwelijks mensen geen gingen.
Cusco zelf is echt een topstad, overigens. Een hele goede plek om eens "vakantie van je reis" te nemen en niet alles te hoeven. Gewoon wat rondlopen, wat drinken, wat eten. Even tot rust komen van alle reisprikkels
Edit: persoonlijk trekt mij de Boliviaanse kant van het Titicacameer een stuk meer. De eilandjes zijn mega-toeristisch, en het Isla del Sol, voor de inca's een heilige plek, toch wel zeker een aanrader