Het Reistopic

Wij zijn nu 43 dagen bezig met onze wereldreis van pak m beet een jaar.
Paar dagen Dominicaanse Republiek, paar weken Colombia en nu 10 dagen op de Galapagos eilanden.

Misschien dat ik tijdens een rustige dag een verslagje uitbreng van onze ervaringen tot nu toe. Disclaimer, onze paspoorten kwijt raken is hopelijk once in a lifetime 🤪

Costa Rica hopen wij in December aan te doen en vermoedelijk gaan we daar een auto huren en wat rond crossen. Hoogtepunten en tips altijd welkom!

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Een update van mijn kant, ben net begonnen aan mijn tweede week in Zuid Afrika als guiding intern op een private game reserve. Ik had hier al eens eerder over gepost hier en met een aantal forumleden hier over gepraat (@WTTNightMare en @Brian) dus ik denk, ik gooi een update erin!

Mijn aankomst en eerste week verliepen echt mega chaotisch, volgens mij hadden ze niet helemaal door dat er nog een intern kwam (tegenover een vrijwilliger, wat eigenlijk de gewone toeristen zijn). Maar wel meteen mee kunnen gaan op de game walks en drives en mee kunnen helpen met de monitoring van verschillende sightings op de camera vallen. Echt ontzettend veel gezien en meegemaakt al, van een giraf super dicht bij en een white rhino met kalf op de eerste walk, tot leeuwen naast de auto, en een bijna-botsing met een zwarte neushoorn.

De tweede week is wat meer op de interns gericht en op mijn praktijk examen. Dus echt introducties voorbereiden, met de auto zelf rijden en spotten, etc. Ik zit nu ook in een meer afgelegen kamp in de bush, in een tent, dus ik hoor echt ALLES. Er lopen ergens rondom hier olifanten dus ik hoor af en toe wat geruis in de struiken maar nog niks te zien...

Benieuwd wat er de komende maanden nog allemaal gaat komen, zit er nog een paar maanden om alle kwalificaties te behalen hier 😁

En natuurlijk wat fotos voor de sfeer:
Vet die foto's!

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Dat wordt een druk schema in 4 weken 😬.
Voor Costa Rica zou ik dan vooral voor Quepos en NP, Tortuguero en Monteverde gaan. Hoewel mijn favoriete plek Puerto Viejo is. Dit ligt tegen Panama aan, dus niet helemaal op jouw route. In Nicaragua en Honduras vind je wel niet zo'n gezellig caribisch stadje terug. Pura vida!
Thanks ik voeg ze toe aan het lijstje! Haha ik ben me er idd van bewust dat 4 weken wat krap is voor deze 3 landen, wellicht dat we Honduras achterwege laten.

Inmiddels in het vliegtuig naar Las Vegas! De komende vier weken trek ik solo met de auto rond door het zuidwesten van de Verenigde Staten.

In hoofdlijnen doe ik aan: Las Vegas - Death Valley - Yosemite - San Francisco - Los Angeles - Las Vegas - Valley of Fire - Bryce Canyon - Capitol Reef - Monument Valley - Grand Canyon - Las Vegas.

Voor wie het leuk vindt om mij te volgen:
Link naar Polarsteps

Nog mensen ervaring met Travelbase?

Ik heb eind september met mijn vrouw de Cappadocia Trail gewandeld. Dit is een vijfdaagse wandeltocht waarbij je elke dag tussen de 12 en de 20km stapt en waarbij je 's avonds steeds in een leuk hotel slaapt. Hierdoor is dit de ideale wandelvakantie voor mensen die hier nog niet al te veel ervaring mee hebben.

Per afreisdatum kunnen er 10 mensen mee, maar een echte groepsreis is het niet aangezien je niet verplicht bent om het traject samen af te leggen. Verder is alles heel goed geregeld en staat er steeds een ranger ter plekke ter beschikking indien je vragen of hulp nodig hebt.

Cappadocië is alvast een prachtige regio. Zo kwamen wij de eerste drie dagen amper toeristen tegen op de trails en was de rust en stilte zeer welgekomen. Onze reis hebben we afgesloten met een ballonvaart boven het gebied wat alvast een geweldige ervaring was!

Bijlagen

• IMG_20250928_121555571_HDR.jpg
    IMG_20250928_121555571_HDR.jpg
    869 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20251003_065747932_HDR.jpg
    IMG_20251003_065747932_HDR.jpg
    554,6 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20251002_102158720.jpg
    IMG_20251002_102158720.jpg
    865,1 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20251001_113234757.jpg
    IMG_20251001_113234757.jpg
    562,2 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20250930_141352443_HDR.jpg
    IMG_20250930_141352443_HDR.jpg
    705,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20250929_145052740_HDR.jpg
    IMG_20250929_145052740_HDR.jpg
    830,2 KB · Weergaven: 14
Nog maar eens een update van mijn kant - ondertussen begonnen aan week 7 van de opleiding, volgende week examen.

Nadat de honeymoon periode van Afrika en alle dieren een beetje over gewaaid was, begonnen eigenlijk steeds meer dingen van de organisatie me tegen te staan. Slecht onderhoud van de autos bijvoorbeeld, en te weinig autos, waardoor je vaak activiteiten op t kamp moest uitzitten omdat er te weinig plek was. Daarnaast is er ook heel minimale begeleiding waardoor je effectief alles zelf aan t uitvogelen bent, maar als je dan iets verkeerd doet kijken de rangers je wel allemaal aan met van "Ja maar dit weet toch iedereen dat je dit niet moet doen".

Als je mee kan op activiteiten (of beter, ze zelf mag rijden) is t nog steeds wel heel tof om vanalles te spotten. De trekvogels beginnen nu terug te komen nu de eerste regen gevallen is, en ondertussen al meer dan 100 verschillende vogelsoorten gespot hier! Ook wat meer verschillende soorten ontzettend dichtbij gehad, zoals een olifant die praktisch tegen de auto aan stond, naast een leeuwen pride met verse kill parkeren, olifanten een week lang elke avond in t kamp, en een nachtelijke bezoekje van een luipaard terwijl ik vuur aan t maken was....

Ik heb nu de keuze gemaakt om na mn examen naar Kaapstad te verhuizen om daar een aantal weken een Marine Science course te volgen, en daarna nog wat te vrijwilligen. Daarna even vakantie met mn vriendin in Egypte, en na oud en nieuw liggen de plannen nog open.... Ik hou me aanbevolen voor aanraders om 2-3 maanden te backpacken! @EdsjeFCB was jij niet in Zuid Amerika ergens nu?

Edit: voor degenen die Polar Steps en/of insta leuk vinden:
Polar Steps

Insta

Bijlagen

• DSC_3874.JPG
    DSC_3874.JPG
    305 KB · Weergaven: 7
  • DSC_3348.JPG
    DSC_3348.JPG
    515,6 KB · Weergaven: 8
  • DSC_3201.JPG
    DSC_3201.JPG
    118,3 KB · Weergaven: 8
  • DSC_3170.JPG
    DSC_3170.JPG
    398,9 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Dat wordt een druk schema in 4 weken 😬.
Voor Costa Rica zou ik dan vooral voor Quepos en NP, Tortuguero en Monteverde gaan. Hoewel mijn favoriete plek Puerto Viejo is. Dit ligt tegen Panama aan, dus niet helemaal op jouw route. In Nicaragua en Honduras vind je wel niet zo'n gezellig caribisch stadje terug. Pura vida!
We hebben ervoor gekozen om Honduras te skippen, schijnt niet heel erg veilig te zijn op het moment + de tijd is inderdaad vrij beperkt. We hebben nog niet alles geboekt, maar de route voor de eerste 3 weken lijkt ongeveer te worden: San Jose (CR) > Monteverde (CR) > San Juan del Sur (NC) > Ometepe (NC) > Granada (NC) > Corn Islands (NC). Daarna staat het nog open, maar we zullen sowieso weer zuidelijk moeten reizen richting Costa Rica. Denk dat ik de Poaz en La Paz nationaal parken in ieder geval nog mee wil nemen daarin.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal en BeWario
Nog maar eens een update van mijn kant - ondertussen begonnen aan week 7 van de opleiding, volgende week examen.

Nadat de honeymoon periode van Afrika en alle dieren een beetje over gewaaid was, begonnen eigenlijk steeds meer dingen van de organisatie me tegen te staan. Slecht onderhoud van de autos bijvoorbeeld, en te weinig autos, waardoor je vaak activiteiten op t kamp moest uitzitten omdat er te weinig plek was. Daarnaast is er ook heel minimale begeleiding waardoor je effectief alles zelf aan t uitvogelen bent, maar als je dan iets verkeerd doet kijken de rangers je wel allemaal aan met van "Ja maar dit weet toch iedereen dat je dit niet moet doen".

Als je mee kan op activiteiten (of beter, ze zelf mag rijden) is t nog steeds wel heel tof om vanalles te spotten. De trekvogels beginnen nu terug te komen nu de eerste regen gevallen is, en ondertussen al meer dan 100 verschillende vogelsoorten gespot hier! Ook wat meer verschillende soorten ontzettend dichtbij gehad, zoals een olifant die praktisch tegen de auto aan stond, naast een leeuwen pride met verse kill parkeren, olifanten een week lang elke avond in t kamp, en een nachtelijke bezoekje van een luipaard terwijl ik vuur aan t maken was....

Ik heb nu de keuze gemaakt om na mn examen naar Kaapstad te verhuizen om daar een aantal weken een Marine Science course te volgen, en daarna nog wat te vrijwilligen. Daarna even vakantie met mn vriendin in Egypte, en na oud en nieuw liggen de plannen nog open.... Ik hou me aanbevolen voor aanraders om 2-3 maanden te backpacken! @EdsjeFCB was jij niet in Zuid Amerika ergens nu?

Polar Steps

Insta

We komen straks ook jouw richting uit zo te zien! ;-) Welk park/kamp ben je aan het gidsen?

We komen straks ook jouw richting uit zo te zien! ;-) Welk park/kamp ben je aan het gidsen?
Ik zit in Greater Makalali Private Game Reserve, bij Siyafunda. Dus tenzij je komt vrijwilligen komende week bij ons is de kans klein haha

Inmiddels in het vliegtuig naar Las Vegas! De komende vier weken trek ik solo met de auto rond door het zuidwesten van de Verenigde Staten.

In hoofdlijnen doe ik aan: Las Vegas - Death Valley - Yosemite - San Francisco - Los Angeles - Las Vegas - Valley of Fire - Bryce Canyon - Capitol Reef - Monument Valley - Grand Canyon - Las Vegas.

Voor wie het leuk vindt om mij te volgen:
Link naar Polarsteps
Eventjes wat bijgelezen. De westkust van Amerika staat ook al een tijdje op m'n bucketlist, dus ik volg deze met gezonde jaloezie.

Ben je van plan om daar nog een concertje of zo mee te pikken? Dat lijkt me namelijk ook wel erg vet.
Ik zou bijvoorbeeld proberen om een bezoek te brengen aan het legendarische Whiskey A Gogo in LA.
Of één of andere residency-act in Las Vegas?

Nee idd, we gaan gewoon het zuidelijke deel van Kruger verkennen. 😅
Haha dat is inderdaad de route die de meeste mensen nemen. Er zijn hier over t algemeen twee soorten gasten, de mensen met wat meer geld die in een self-catering lodge hier blijven, of de arme sloebers zoals ik die komen vrijwilligen voor een goedkopere safari.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan

Polar Steps

Insta
Ik had hier een heel stuk getypt, maar moest abrupt stoppen. Is nu weg potverrrrrr.

Wij zijn ook te volgen op polarsteps; Volg Sacha‘s trips via https://www.polarsteps.com/SachaNieuwenhuizenKooistra2?referral=true

En ook op instagram; https://www.instagram.com/dikke_tut_ut?igsh=MWEzdWJxbzYwaGhsZw==

Op polarsteps heb je de meeste verhalen over de ervaringen die we tot nu toe hebben.
Mocht je nog vragen hebben dan mag je ze gerust stellen natuurlijk!

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: BeWario en Blommie
Ik had hier een heel stuk getypt, maar moest abrupt stoppen. Is nu weg potverrrrrr.

Wij zijn ook te volgen op polarsteps; Volg Sacha‘s trips via https://www.polarsteps.com/SachaNieuwenhuizenKooistra2?referral=true

En ook op instagram; https://www.instagram.com/dikke_tut_ut?igsh=MWEzdWJxbzYwaGhsZw==

Op polarsteps heb je de meeste verhalen over de ervaringen die we tot nu toe hebben.
Mocht je nog vragen hebben dan mag je ze gerust stellen natuurlijk!
Heerlijk die beelden van de Colca Canyon. 11 jaar geleden heb ik daar volgens mij dezelfde route gelopen en in dezelfde accommodatie overnacht. Zo indrukwekkend mooi. Verheug je maar op de rest, want Peru is wat mij betreft één van de mooiste landen ter wereld. Niet voor niks is m'n wederhelft Peruaanse 😁.

Heerlijk die beelden van de Colca Canyon. 11 jaar geleden heb ik daar volgens mij dezelfde route gelopen en in dezelfde accommodatie overnacht. Zo indrukwekkend mooi. Verheug je maar op de rest, want Peru is wat mij betreft één van de mooiste landen ter wereld. Niet voor niks is m'n wederhelft Peruaanse 😁.
Echt niet normaal ja! Zo groots, weids en indrukwekkend. We hebben al een groot deel van Peru er op zitten en was tot nu toe voor mij het mooiste land! Dominicaanse Republiek, Colombia en Galapagos (niet een land maar alleen daar zijn we in Ecuador geweest) waren de anderen. Galapagos natuurlijk ook heel vet met de dieren.

Waar heb je je vrouw destijds ontmoet!?

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal
Vraagje: een tijd geleden is mijn relatie uitgegaan. We hadden samen een vakantie geboekt van twee weken, maar die konden we (gelukkig) annuleren. Nu ben ik echter niet meer op vakantie geweest, terwijl ik denk dat dat wel goed is in verband met af en toe wat rust van mijn vrij drukke baan.

Ik ben echter niet zo van het "alleen" eten en "alleen" ergens heen. Hoewel ik er met concert et cetera nooit een probleem mee heb, word ik dan heel bewust daarvan en verveel ik me snel. Iemand tips om ondanks dit op een leuke vakantie te gaan? Ik heb wel gekeken naar singlesreizen, maar ik ben bang dat dat niet helemaal mijn publiek is om mee te vertoeven...

• Geweldig
Waarderingen: wenteldave
Vraagje: een tijd geleden is mijn relatie uitgegaan. We hadden samen een vakantie geboekt van twee weken, maar die konden we (gelukkig) annuleren. Nu ben ik echter niet meer op vakantie geweest, terwijl ik denk dat dat wel goed is in verband met af en toe wat rust van mijn vrij drukke baan.

Ik ben echter niet zo van het "alleen" eten en "alleen" ergens heen. Hoewel ik er met concert et cetera nooit een probleem mee heb, word ik dan heel bewust daarvan en verveel ik me snel. Iemand tips om ondanks dit op een leuke vakantie te gaan? Ik heb wel gekeken naar singlesreizen, maar ik ben bang dat dat niet helemaal mijn publiek is om mee te vertoeven...
Dat ligt er, denk ik, ook een beetje aan waar je naartoe zou willen gaan?

Users who are viewing this thread