Het Reistopic

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.641
1.950
Ja, Japan stond dus ook op de lijst maar blijkt echt een pak duurder te zijn dan gedacht. We zijn sowieso van plan om een paar natuurparken te doen in het oosten, daarna door naar Busan en misschien nog Jeju Island, al schijnt die trip wat overroepen te zijn. Zin in! Nog een maand!
Voor Jeju kan ik je vooral als tip meegeven dat je de afstanden op het eiland zelf niet moet onderschatten. Het ov werkt op zich prima, maar je bent wel steeds lang onderweg om ergens te komen. Als je zelf rijdt zou ik een huurauto absoluut aanraden.

Ik ga zelf volgende maand weer naar Japan. Met de lage stand van de yen zowaar prima te betalen ten opzichte van mijn eerste keer in 2017. Ideale mix van (pop)cultuur en natuur: net mijn ticket weten te bemachtigen voor het Studio Ghibli Park, en het Nintendo Museum is ook al gelukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en mattman

Fluxion

Gouden Tip
24 feb 2023
284
256
Momenteel 10 dagen in Madeira,
Ben zelf net 1,5 week terug van Madeira. Echt een fantastische vakantie gehad! Warm, maar niet te warm. Toeristisch, maar niet te toeristisch (al kwam de waterval bij de Rabaçal vallei wel in de buurt, super mooi maar god wat waren er veel mensen). Super mooie natuur, heel veel te zien. Overal bijzonder goed en relatief betaalbaar gegeten en gedronken. Hele relaxte sfeer overal. We waren 8 dagen maar 2 dagen extra was geen verkeerd idee geweest, om net wat meer te kunnen zien. Maar dat is wel een goed excuus om in de toekomst nog maar een keertje te gaan. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kennys.j

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.739
8.655
Ja, Japan stond dus ook op de lijst maar blijkt echt een pak duurder te zijn dan gedacht. We zijn sowieso van plan om een paar natuurparken te doen in het oosten, daarna door naar Busan en misschien nog Jeju Island, al schijnt die trip wat overroepen te zijn. Zin in! Nog een maand!
Ook benieuwd naar de rest van je ervaringen want ik heb zelf vorige week ook vluchten geboekt voor Zuid-Korea en Japan volgend jaar! Eerste keer dat ik zo'n verre reis maak dus nu al enorm veel zin in. Ik maak er dan ook meteen een lange combitrip van:
Wat ik ook nog als tip aan jullie wil mee geven is het doen van een templestay, vond ik zelf wel een bijzondere ervaring, als je dat interessant vind. een dagje zien hoe het leven van een boedddistische monnik is, incl 5 uur 's nachts opstaan om te gaan bidden, andere boedhhistische rituelen, traditioneel eten, overnachten in een tempel, en kregen zelfs een lesje kalligrafie van een monnik. Je krijgt er wel echt het gevoel van hoe het is om een boedddistische monnik te zijn voor een dagje. Wij hadden dit gedaan via de website https://eng.templestay.com/
Voor meer info mag je me altijd DM'en.
Voor Jeju kan ik je vooral als tip meegeven dat je de afstanden op het eiland zelf niet moet onderschatten. Het ov werkt op zich prima, maar je bent wel steeds lang onderweg om ergens te komen. Als je zelf rijdt zou ik een huurauto absoluut aanraden.
Ik vond zelf Jeju wel de moeite waard, maar wij hadden daar inderdaad een huurauto wat het wel gemakkelijk maakte om alles op het eiland te kunnen zien in een paar dagen. Ik kan me wel voorstellen dat dit met openbaar vervoer een andere ervaring was geweest want alles ligt inderdaad vrij ver uit elkaar (dit is overigens de enige plek waar we een auto hadden, de rest van het land was prima te doen met OV)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso en mattman

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.641
1.950
Ik vond zelf Jeju wel de moeite waard, maar wij hadden daar inderdaad een huurauto wat het wel gemakkelijk maakte om alles op het eiland te kunnen zien in een paar dagen. Ik kan me wel voorstellen dat dit met openbaar vervoer een andere ervaring was geweest want alles ligt inderdaad vrij ver uit elkaar (dit is overigens de enige plek waar we een auto hadden, de rest van het land was prima te doen met OV)
De beklimming van de Hallasan en het uitzicht was mijn hoogtepunt van mijn reis, maar qua Jeju was ik toch wel echt blij toen ik weer in Seoul was.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.739
8.655
De beklimming van de Hallasan en het uitzicht was mijn hoogtepunt van mijn reis, maar qua Jeju was ik toch wel echt blij toen ik weer in Seoul was.
Die beklimming viel toch wat tegen, maar dat was misschien omdat ik er in de zomer was met 35+ graden, maar gelukkig was het uitzicht het wel waard.
 

WTTNightMare

Playlistbediener
7 nov 2023
27
39
Ik ben nu voor een uitwisseling in Helsinki. Qua concerten: metal. Relatief weinig concerten van bekendere namen vergeleken met Nederland/België en een stuk duurder. Dus maar de kleinere bands: ook duurder, maar er zitten wel oprecht goede bandjes tussen en er zijn de meeste weekend avonden zelfs alleen in Helsinki al meerdere opties om uit te kiezen. Aan te raden kleinere venues: Tiivistämö, Tavastia, On the Rocks, Leppakomies.

Tips over vanalles in Finland zijn absoluut welkom trouwens!
 
Laatst bewerkt:

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.180
13.378
Ik ben nu voor een uitwisseling in Helsinki. Qua concerten: metal. Relatief weinig concerten van bekendere namen vergeleken met Nederland/België en een stuk duurder. Dus maar de kleinere bands: ook duurder, maar er zitten wel oprecht goede bandjes tussen en er zijn de meeste weekend avonden zelfs alleen in Helsinki al meerdere opties om uit te kiezen. Aan te raden kleinere venues: Tiivistämö, Tavastia, On the Rocks, Leppakomies.

Tips over vanalles in Finland zijn absoluut welkom trouwens!
PERKELEEEEEEEEE

Helsinki heeft, even afgezien van de metal, ook nog best wat te bieden qua concerten, maar die zalen die je noemt lijken inderdaad leuk, vooral On the Rocks. Kuudes Linja kan je trouwens ook terecht voor iets harders, al is het een mix van allerlei genres. Vergeet Alcest, Svalbard en Doodseskader in Kulttuuritalo niet! MONO staat daar ook en nog wat dingen, als een As I Lay Dying. En, nu je er toch bent, zou ik gewoon één concert meepakken in Musiikitalo, voor je opvoeding zullen we maar zeggen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

WTTNightMare

Playlistbediener
7 nov 2023
27
39
PERKELEEEEEEEEE

Helsinki heeft, even afgezien van de metal, ook nog best wat te bieden qua concerten, maar die zalen die je noemt lijken inderdaad leuk, vooral On the Rocks. Kuudes Linja kan je trouwens ook terecht voor iets harders, al is het een mix van allerlei genres. Vergeet Alcest, Svalbard en Doodseskader in Kulttuuritalo niet! MONO staat daar ook en nog wat dingen, als een As I Lay Dying. En, nu je er toch bent, zou ik gewoon één concert meepakken in Musiikitalo, voor je opvoeding zullen we maar zeggen ;)
Bedankt, ik zal zeker wat van je aanraders opvolgen, zoals ik ook Caligula's Horse al rood omcirkeld heb in de agenda!
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en wenteldave

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.883
4.020
Ahh mooi. Zelf in Lahti gezeten op uitwisseling, heel wat jaren geleden. Niet bepaald aan te raden om dat te bezoeken, op sibeliustalo na dan (dat bekend staat om de fantastische akoestiek), voor een klassiek concert liefst.
On the rocks en tavastia klubi zijn inderdaad 2 leuke locaties voor concerten.

Blijf je er het hele jaar of enkel dit semester?
 

WTTNightMare

Playlistbediener
7 nov 2023
27
39
Ahh mooi. Zelf in Lahti gezeten op uitwisseling, heel wat jaren geleden. Niet bepaald aan te raden om dat te bezoeken, op sibeliustalo na dan (dat bekend staat om de fantastische akoestiek), voor een klassiek concert liefst.
On the rocks en tavastia klubi zijn inderdaad 2 leuke locaties voor concerten.

Blijf je er het hele jaar of enkel dit semester?
Bedankt voor de bevestiging, ik ben bang dat ik het voor Lahti enkel op doorreizen houd🙃.

Ben er alleen dit semester helaas.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.883
4.020
Bedankt voor de bevestiging, ik ben bang dat ik het voor Lahti enkel op doorreizen houd🙃.

Ben er alleen dit semester helaas.
Da's moedig van je. Van licht naar donker. Sowieso een tripje naar het Noorden proberen inplannen, de komende periode veel kans op Noorderlicht, tegen het einde veel kans op een mooi sneeuwveld en dus sneeuwscooterpret en huskeyslee.

Vooral genieten van alles, en elke mogelijkheid aangrijpen om met een aantal een uitstapje te maken, auto te huren en wat te verkennen. Een uitstapje naar Stockholm (met de vikingline kan dat normaal echt goedkoop) en bezoekje aan Tallinn zijn sowieso ook aanraders.

Voldoende de sauna ingaan als het wat kouder wordt, je lijf gaat je dankbaar zijn. Mocht je nog specifieke vragen hebben, stuur gerust maar zo'n Erasmus is toch vooral gewoon een onderdompeling in alles wat er op je afkomt.
 
  • Geweldig
Waarderingen: WTTNightMare

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.883
4.020
Ohh en misschien nog één dingetje. Als je daar dan toch richting kerst zit, moet je misschien een van de gekste concerten die Finland heeft wel meemaken en naar een van de 'Raskasta joulua' shows gaan. 😄
 
  • Confetti
Waarderingen: WTTNightMare

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.180
13.378
Da's moedig van je. Van licht naar donker. Sowieso een tripje naar het Noorden proberen inplannen, de komende periode veel kans op Noorderlicht, tegen het einde veel kans op een mooi sneeuwveld en dus sneeuwscooterpret en huskeyslee.

Vooral genieten van alles, en elke mogelijkheid aangrijpen om met een aantal een uitstapje te maken, auto te huren en wat te verkennen. Een uitstapje naar Stockholm (met de vikingline kan dat normaal echt goedkoop) en bezoekje aan Tallinn zijn sowieso ook aanraders.

Voldoende de sauna ingaan als het wat kouder wordt, je lijf gaat je dankbaar zijn. Mocht je nog specifieke vragen hebben, stuur gerust maar zo'n Erasmus is toch vooral gewoon een onderdompeling in alles wat er op je afkomt.
Slaaptrein naar Kemijärvi is ook top voor zon trip naar het noorden! Goede prijs, cabine is aardig ruim en je komt (hopelijk) aardig uitgerust aan.
Partyboot naar Tallinn (als ie überhaupt nog gaat)? Heb van horen zeggen dat dat een bijzondere ervaring is, op z'n zachtst gezegd.
Heeft er ooit iemand een Erasmus gedaan voor de studie op zich? ;)
 
  • Geweldig
Waarderingen: nikita

WTTNightMare

Playlistbediener
7 nov 2023
27
39
Slaaptrein naar Kemijärvi is ook top voor zon trip naar het noorden! Goede prijs, cabine is aardig ruim en je komt (hopelijk) aardig uitgerust aan.
Partyboot naar Tallinn (als ie überhaupt nog gaat)? Heb van horen zeggen dat dat een bijzondere ervaring is, op z'n zachtst gezegd.
Heeft er ooit iemand een Erasmus gedaan voor de studie op zich? ;)
Haha, klinken als leuke uitjes.
Over de studie gesproken, ik ben nu voor een vak op excursie in de Finse bossen - inclusief het tellen van dode muizen in vallen - telt dat ook? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en wenteldave

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.853
4.813
Leuk om de verhalen over Lahti te lezen. Ik ben daar in 2017, ook via Erasmus, via een uitwisseling geweest. Niet als student, maar als onderwijskundige op LUT. Fijn dat ze 7 jaar later eindelijk de master Social Sciences in het Engels aanbieden. Is mijn inbreng niet voor niks geweest.
Verder niet echt een boeiende stad, maar in de omgeving wel mooie meren. De LUT heeft zelfs bij één meer een eigen ontvangscentrum met saunahut (uiteraard). En het standbeeld van Litmanen in het sportpark is wel indrukwekkend 😉.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.067
5.422
Op muziek gericht:
2022 naar Lissabon voor een dag NOS Alive met The Strokes en daarbovenop nog Stromae (achteraf gezien veel geluk gehad dus, dat ik deze legend nog heb kunnen zien) en TWOD. Publiek was super enthousiast bij headliner Strokes, wel veel gepraat bij TWOD.

Een 2tal weken terug van een reis van 3 weken Griekenland, waar we het hele land zijn doorkruist. Vooral voor de geschiedenis (in mijn geval), maar ook van de prachtige natuur genoten (wandelingen + vanuit de auto + uitzichten bij de monumenten). Veel steden vielen wat tegen, veel afval en verval en ook de auto's mochten overal. Veel gezaag hier in België, maar zo'n autovrij centrum is veel aangenamer. Ik vind het land in ieder geval een aanrader
 

Kevieri

Campingartiest
17 feb 2016
55
44
Leuk topic!
Enkele "reisweetjes" over mezelf:
- eerste verre reis: Nieuw-Zeeland in 2008
- laatste trip: momenteel zit ik in Slowakije. Bevalt prima, heel relaxed en nog steeds relatief goedkoop.
- volgende reis: huwelijksreis naar Maleisië en Singapore in 2025
- andere verre bestemmingen die ik bezocht heb: Japan, Nepal, Thailand, Vietnam, Cambodja, Canada, VS, Ijsland, Azoren en Mexico.

In het verleden ben ik wel een aantal keren naar het buitenland gereisd voor concerten, voornamelijk in Parijs en Londen. Vorig jaar ben ik samen met mijn partner naar Porto afgezakt om The National er aan het werk te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Thisso

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.883
4.020
Heeft er ooit iemand een Erasmus gedaan voor de studie op zich? ;)
Toch wel, naja, op z'n minst gedeeltelijk. Het noorden staat natuurlijk wel bekend voor z'n sterke design, vooral uiteraard interieurdesign, maar ook op grafisch vlak was het daar zeer fijn vertoeven. Daarnaast is het onderwijs daar ook gewoon zo anders dan bij ons, heel veel 'echte' projecten mogen doen door samenwerkingen tussen school en bedrijven. Ik was toen ontzettend blij om te zien dat een opleiding in de kunsten heel anders kan aangepakt worden dan het grotendeels hier in België gebeurde.

Verder niet echt een boeiende stad, maar in de omgeving wel mooie meren. En het standbeeld van Litmanen in het sportpark is wel indrukwekkend
Hahaha, dat beeld heb ik zelfs nooit (bewust) gezien. Het beeldenpark in een gedeelte van Kariniemi vond ik daarentegen wel een heel fijne plek om te wandelen. elke keer zag het er daar helemaal anders uit. Het meer in Lahti zelf was ook wel onze hang-out spot, maar wij woonden dan ook vlak tegenover het meer. Mooie tijden!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.889
6.126
Vanwege de ziekte van mijn dochter zijn er niet heel vee opties voor verre reizen. Er zijn bestemmingen waar je vlak bij een ziekenhuis zit en daar terrecht kan voor dialyse, maar dat is toch niet lekker op vakantie gaan. Dit jaar dus veel toerist in eigen land geweest. We hopen dat daar snel verandering in komt mja dat is allemaal niet zeker.

Maar als dat achter de rug is willen we graag een keer met de kinderen afreizen naar Indonesië, o.a. waar ik geboren ben. Maar ook een gedeeltelijke luxe vakantie.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken