Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Eens met de Franz Ferdinand stelling. Ze zetten hun reputatie van prima band gewoon voor. Niks nieuws onder ze zon, allemaal best vrolijke indie poprock nummers, niks mis mee maar voegt ook niet heel veel toe. Lambrini Girls is niet echt mijn ding. Verder staat hier nog Ringo Star op de planning.

Behalve wat er boven genoemd is heb ik ook Wyatt E., op het programma staan.

Noemenswaardige albums tot nu toe dit jaar:
  • Ethel Cain
  • Panorama Local
  • Steven R. Smith
  • Stammtisch Flutwelle
In mindere mate:
  • The Ghoulies
  • Omilgop
  • Asian Glow
  • Bad Bunny
De rest was niet echt de moeite waard van wat ik tot nu toe heb gehoord.
Jij komt altijd met interessante lijstjes waar ik bijna niks van ken. Heb de bovenste 3 (dus niet Ethel Cain) op de stapel gelegd. Eens kijken of ik daar aan toe kom.

NORE (ep) is ook wel aardig
Zeker. Zijn live ook gewoon leuk. Al was alles op 1 nummer na al wel uit van deze ep, maar goed.

Nieuwe Lambrini girls staat hier op! Wat een lekkere plaat zeg.
Franz Ferdinand was wel OK, maar niet heel denderend vond ik.
Vond die Lambrini Girls ook echt goed. Franz vond ik toch wat gezapig en niet echt overkomen helaas, de singles waren live wel leuk, maar vind 't geheel van die plaat eigenlijk net niks zeggen, zeer matig.

Ik vond Franz Ferdinand eigenlijk onverwacht goed. Geen echte uitschieters maar pakken beter dan hun vorige worp.

Voor vandaag/deze week. Waarom moet dat nou gelijk zo beginnen?

Ethel Cain - Perverts
Franz Ferdinand - The Human Fear
Tremonti - The End Will Show Us How
Ringo Starr - Look Up
The Halo Effect - March of the Unheard
Lambrini Girls - Who Let the Dogs Out
ZERO BATS - Their Desires
Steven R. Smith - Triecade
Job Roggeveen - Soothing Hymns for Bewildered Hearts
Panorama Local - Demo
Stammtisch Flutwelle - Grönkowski Stanniol

16 jarige ik zou heel blij zijn met dat Franz Ferdinand album. Nu kan ik er helemaal niks meer mee. Lambrini Girls is wel erg lekker zeg!

Dit zijn voor mij de beste releases van deze week

Wyatt E. - Zamāru ultu qereb ziqquratu Part 1 (music from inside the Ziggurat) is het eerste van 2 albums over het oude Babylonië.

Obscure Sphinx - Emovere "comeback" EP van deze Poolse post/sludge metalband.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en wenteldave
Het eerste album wat me dit jaar heeft weggeblazen is Sve Ce To Narod Pozlatiti van de Kroatische Melodic Black/Death/Thrash/Folk Metal band Prognan. Het is een conceptalbum met een vrij bijzondere en unieke verhaallijn:

"The third album in this gripping saga is a monumental work that raises the bar for immersive storytelling through music. Picking up where Sjene Nad Balkanom left off, it thrusts listeners into the raw intensity of World War II, as the protagonist—now a fugitive from the law—ventures deep into the chaos to uncover truths about his family’s hidden past and the fate of his father. Every step of his journey toward Kozara Mountain is fraught with danger, betrayal, and revelations that will shape not only his future but his understanding of himself."

Ik kende de band totaal niet, maar ik stuitte erop via het Youtubekanaal Black Metal Promotion. En de albumcover en de omschrijving triggerde me om te luisteren, ondanks dat het album een dikke twee uur duurt. En geen spijt van, want wat is dit gaaf. Het is daadwerkelijk of je naar een film zit te luisteren. Het gaat alle kanten op, van melancholisch naar super intens en dan weer enorm episch. De componist maakt gebruik van veel verschillende instrumenten en (gast)vocalen. Ik las over hem dat hij naast deze band een bedrijf heeft in geluidsmixen en masteren en dat hij met name heel veel heeft gedaan met trailers van films en series. Die achtergrond is dus duidelijk terug te horen, zowel qua verhaal als qua sound.

Het is best een pittige om doorheen te bijten, vanwege de duur en het feit dat de tekst in het Kroatisch is. Maar op Bandcamp is voor elke track een Engelse vertaling te vinden. En ik vond het echt de moeite waard om dit album volledig tot me te nemen. Dit gaat heel erg hoog eindigen in mijn eindejaarslijst, weet ik nu al.

Users who are viewing this thread