Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Nou wat ik denk.
Dat de dunne "plastic" bekers praktischer zijn voor organisatie (transport aan/afvoer), financieel efficiënter, voor de horeca exploitatie efficiënt (toepasbaarheid en geen schoonmaak ivm hygiëne) en voor bezoekers is imo de dunne efficiënt (voor mij in ieder geval wel)
Wat ik wel oprecht vind, niet 50 bekers inleveren voor 1 bon/munt. Maar doe dan 10 bekers voor halve munt. Wie krijgt er überhaupt 50 bekers bij elkaar??
Pinkpop zegt dit er over :
Doe mee met de alom bekende Pinkpop-bekeractie. Voor 50 ingeleverde bekers krijg je 1 consumptiemunt retour en help je mee aan recycling van meer dan 4 ton plastic volgens het cradle-to-cradle-principe (de bekers vormen de grondstof voor nieuwe producten).
Onbegonnen werk. Beter opvoeden van de bezoekers ivm wegwerpen in prullenbakken of stel de realiteit van de 50 bekers bij. Dat is begonnen werk... 10 voor halve bon is imo veel reëler en efficiënter en motiveert de bezoekers imo al iets meer.

Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas "begonnen werk". Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo'n slappe hap.

Wat efficiëntie betreft: als een festival als Hellfest het kan (redelijk kleine organisatie, zelfde soort bezoekersaantallen als Pinkpop) kunnen ze dat in Landgraaf ook best regelen. En soms moet je een beetje extra moeite doen om van de wereld beter te maken. Waar een wil is, is een weg.

DennisvdBr wrote:

Dr. Hannibal wrote:

DennisvdBr wrote:
De afvalberg op het terrein aan het einde van de festivaldag is een interpretatie of dat ‘maar prima’ is of een ‘vervuiling’…

Een berg afval = vervuiling. Weinig interpretatie voor nodig.

Zodra het is opgeruimd is het geen vervuiling meer!!

Tja. Heerlijk creatief maar een flinke drogreden natuurlijk.

Als je midden in de regen staat en het ophoudt met regenen dan regent het niet meer maar je blijft nat.
1f61b.svg
Een beetje nat worden is niet erg. Maar jij wilt een hardcup plastic dakje boven je hoofd om droog te blijven, dat lukt prima. Maar je beide buren krijgen nu veel meer water overlast door jou hardcup plastic afdakje.

Timmetje is droog en dus helemaal tevreden, maar je buren zitten nu met het water overlast, omdat jij geen nat pak wil.

Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas een realistisch recycling plan. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

Wat efficiëntie betreft: als een festival als Hellfest het kan (redelijk kleine organisatie, zelfde soort bezoekersaantallen als Pinkpop) kunnen ze dat in Landgraaf ook best regelen. En soms moet je een beetje extra moeite doen om van de wereld beter te maken. Waar een wil is, is een weg.
Psst...

Wist je dat een beker mee naar huis nemen best wel milieu onvriendelijk is? De productie en aantal lagen in zo’n beker is bedoeld voor her gebruik. Niet om mee naar huis te nemen.

Psstt..

Maar Indiaan neemt wel zelf ook z’n BKS bekertje mee. (En terecht trouwens, mooi aandenken)

Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas “begonnen werk”. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

De vraag blijft wat dit voor Pinkpop in NL qua kosten met zich meebrengt, wat dit qua transport met zich mee brengt, wat er georganiseerd moet worden tov plastic 'wegwerp' bekers en wat zo'n invoering qua kosten met de consumptieprijzen gaan doen om het voor bezoekers rendabel te houden.
Daar wringt de schoen... imo

Dr. Hannibal wrote:
Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas “begonnen werk”. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

De vraag blijft wat dit voor Pinkpop in NL qua kosten met zich meebrengt, wat dit qua transport met zich mee brengt, wat er georganiseerd moet worden tov plastic ‘wegwerp’ bekers en wat zo’n invoering qua kosten met de consumptieprijzen gaan doen om het voor bezoekers rendabel te houden.
Daar wringt de schoen… imo

Investeren in de toekomst heet dat. Niet alleen van het festival, ook van ons leefmilieu.

Psstt..

Maar Indiaan neemt wel zelf ook z’n BKS bekertje mee. (En terecht trouwens, mooi aandenken)
Uiteraard. Ik ben ook zeker niet heilig op dit gebied. Ik kan je zelfs verklappen dat ik ook ooit tijdens een optreden een bekertje op de grond heb gegooid.

En als ik echt in badass modus zit dan douche ik soms een langer dan een kwartier. Ik zit mooi boven de zeespiegel, dat het strand een beetje meer mijn kant opkomt vind ik niet zo erg.

(Deze post is mede mogelijk gemaakt door enige vorm van sarcasme).

Investeren in de toekomst heet dat. Niet alleen van het festival, ook van ons leefmilieu.

meh...

dat zijn opmerkingen waar ik niet meer van onder de indruk ben "beter milieu begint bij jezelf"...
geitenwollen sokken opmerkingen ben ik langzaam ongevoelig voor geworden.

ervaring leert, de waarheid ligt in het midden

Je bent wel echt aan het zoeken heh Indiaantje? Komt weinig zinnigs meer uit…
Waar ben ik dan naar aan het zoeken?

Hardcups heeft meerdere lagen plastic nodig kwa productie. Ze moeten afgevoerd worden naar externe fabrieken (vervoer is ook niet milieu vriendelijk). Dan is er erg veel water nodig om die miljoenen Mojo bekers maar te wassen. En veelvoudig water gebruik is NIET milieu vriendelijk.

Dan komt er nog desinfectie materiaal bij pakken, dat is ook troep om milieu technisch te produceren, te vervoeren en te verpakken.

eloelo wrote:
Psstt..

Uiteraard. Ik ben ook zeker niet heilig op dit gebied. Ik kan je zelfs verklappen dat ik ook ooit tijdens een optreden een bekertje op de grond heb gegooid.

En als ik echt in badass modus zit dan douche ik soms een langer dan een kwartier. Ik zit mooi boven de zeespiegel, dat het strand een beetje meer mijn kant opkomt vind ik niet zo erg.

"Hahaha de aarde gaat kapot maar het boeit mij allemaal niks." Leuk man.

(Deze post is mede mogelijk gemaakt door enige vorm van realisme).

Timmetje wrote:

DennisvdBr wrote:

Dr. Hannibal wrote:

DennisvdBr wrote:
De afvalberg op het terrein aan het einde van de festivaldag is een interpretatie of dat ‘maar prima’ is of een ‘vervuiling’…

Een berg afval = vervuiling. Weinig interpretatie voor nodig.

Zodra het is opgeruimd is het geen vervuiling meer!!

Tja. Heerlijk creatief maar een flinke drogreden natuurlijk.

Als je midden in de regen staat en het ophoudt met regenen dan regent het niet meer maar je blijft nat.
1f61b.svg

Een beetje nat worden is niet erg. Maar jij wilt een hardcup plastic dakje boven je hoofd om droog te blijven, dat lukt prima. Maar je beide buren krijgen nu veel meer water overlast door jou hardcup plastic afdakje.

Timmetje is droog en dus helemaal tevreden, maar je buren zitten nu met het water overlast, omdat jij geen nat pak wil.

Leuk geprobeerd maar nee.

Ik blijf mezelf ook herhalen.
Ik zei dat ik dat idee van Chuck goed vond klinken. Je koopt 1 beker, spoelt deze zelf ergens om en neemt hem aan het eind van de dag mee naar huis. Klonk gewoon als een goed plan.Ik heb echter nooit gezegd dat dat de enige of beste oplossing is.
Das een strohalm die jij steeds aan blijft grijpen om duidelijk te maken dat je het echt niet met me eens bent.

Wat ik wel blijf zeggen is dat ik die plastic vuilnisbelt op het festival erg schrijnend vind en dat er zat andere festivals dit beter aanpakken. Zie ook de posts van Hannibal en Gesp.

Een berg vuilnis is een berg vuilnis. Punt.

En Dennis: Een betere wereld begint idd bij jezelf. Niks geitewollensokkens aan. Das gewoon een feit.

Dr. Hannibal wrote:

Hardcups heeft meerdere lagen plastic nodig kwa productie. Ze moeten afgevoerd worden naar externe fabrieken (vervoer is ook niet milieu vriendelijk). Dan is er erg veel water nodig om die miljoenen Mojo bekers maar te wassen. En veelvoudig water gebruik is NIET milieu vriendelijk.

Dan komt er nog desinfectie materiaal bij pakken, dat is ook troep om milieu technisch te produceren, te vervoeren en te verpakken.

Kijk zo is het al minder zoeken, dit zijn argumenten! Goeie argumenten ook.

Als je zonder verdere onderbouwing 1 opmerking uit mijn argumentatie belachelijk maakt noem ik dat zoeken.
Met deze reactie geef je goeie punten waardoor ik mijn standpunt ga heroverwegen.
Zo simpel is het, inhoudelijk discussiëren is best te doen :)

Indiaantje89 wrote:

eloelo wrote:
Psstt..

“Hahaha de aarde gaat kapot maar het boeit mij allemaal niks.” Leuk man.

(Deze post is mede mogelijk gemaakt door enige vorm van realisme).
Dan kan ik je adviseren on lekker thuis te blijven van een festival. Super milieu vriendelijk. Zet wel je TV uit, koop vooral niks in huis waar plastic in zit. Gebruik geen water, pak enkel de fiets. En eet je voedsel lekker uit je eigen biologische groentetuintje.

(Deze post is mede mogelijk gemaakt door Groen Links, this message is send from Apple IPhone made in Taiwan)

Indiaantje89 wrote:

Dr. Hannibal wrote:

Kijk zo is het al minder zoeken, dit zijn argumenten! Goeie argumenten ook.

Als je zonder verdere onderbouwing 1 opmerking uit mijn argumentatie belachelijk maakt noem ik dat zoeken.
Met deze reactie geef je goeie punten waardoor ik mijn standpunt ga heroverwegen.
Zo simpel is het, inhoudelijk discussiëren is best te doen
1f642.svg
Haha, dat zijn we al hele pagina’s aan het doen hoor ;). Deze argumenten waren al zelfs meerdere malen aangehaald, inclusief bijbehorende artikelen erover.

Wat er op neer komt dat het hele punt van de hard plastic bekers en de PLA bekers niet is gesnapt

PLA bekers moet je ook apart en schoon inzamelen om het effectief te recyclen, net als eigenlijk al het afval (papier bij papier, plastic bij plastic, glas bij glas, batterijen bij batterijen). Dat is ook de voornaamste reden dat je voor 50 bekers 1 muntje terugkrijgt, om het afval beter te scheiden zodat recycling mogelijk is. En waarom er overal papierbakken, batterij-inzamelpunten en glasbakken staan.

Als je een berg afval bij elkaar veegt dan kan er nog wel wat uitgefilterd worden bij de afvalverwerking, maar dat is erg beperkt en het resultaat van mindere kwaliteit. Een aanzienlijk deel wordt alsnog verbrand (of gecomposteerd) in plaats van gerecycled.

Dat kan en moet ook flink beter, met het oog op het klimaat. Nu is niet iedereen daar in gelijke mate van bewust en mee begaan, maar een grote organisaties en festivals zouden dat wel moeten zijn.

Er is erg weinig mis met PLA.. in tegenstelling tot plastics die uit fossiele grondstoffen worden gemaakt. MAAR dan moeten ze wel apart en schoon worden ingezameld zodat ze effectief gerecycled kunnen worden. En dat gebeurt tot op heden dus niet, blijkt ook uit die artikelen die voorbij gekomen zijn. En voor dit jaar zie ik 90% niet echt als een realistische doelstelling, getuige de puinhopen die altijd aan het eind van de dag ontstaan.

Als je aan het eind van de dag alles bij elkaar veegt krijg je nooit al die bekers eruit. Anders zou je toch wel 100% recycling moeten halen?? Er is echt niemand die dunne plastic bekertjes mee naar huis neemt..

En als je twijfelt of die recyclingdoelstellingen gehaald kunnen worden, kun je je afvragen of het niet duurzamer is om een eenmalige investering te doen in hardplastic bekers, of (nog beter) al bestaande gebruikt. Vrijwel alle grote festivals (internationaal) doen dit al, of doen dat dit jaar voor het eerst (Glastonbury, Sziget, Rock Am Ring, Mad Cool, Roskilde..). Dat is toch ook stof tot nadenken?

Maar nu voorlopig gekozen is voor inzamelen en recycling ben ik benieuwd welke maatregelen voor betere recycling worden doorgevoerd. Voorlichting & bewustwording, meer prullenbakken zijn en verhoging van de waarde van die bekers (bijvoorbeeld 20 bekers per muntje) zijn voor de hand liggend.

Dr. Hannibal wrote:

Je gaat wel voorbij aan het feit dat bij de productie van maiszetmeel (ook) veel water wordt gebruikt. En dat komt vaak ook van de andere kant van de wereld.

Indiaantje89 wrote:

Dr. Hannibal wrote:

Je gaat wel voorbij aan het feit dat bij de productie van maiszetmeel (ook) veel water wordt gebruikt. En dat komt vaak ook van de andere kant van de wereld.
Daar ga ik helemaal niet aan voorbij. Maar bij het ander heb je EN aardolie en water nodig. Ook heb je niet meermaals desinfectiemiddel nodig. En die producten komen vanuir de hele wereld.

Zoals gezegd, het gaat om de vervuiling te verminderen. Verdwijnen zal het niet doen. En dat weten we allemaal.

Dat andere grote festivals het doen is om hun eigen reinigings procedure daar kosten op te besparen. Het is simpel weg niet meer hun probleem wat er gebeurt. Het terrein is schoon, minder kosten om op te ruimen. En iedereen (zoals hier) denkt dat het super schoon en netjes is. Terwijl je bijna letterlijk de vervuiling bij de buren het hek overflikkert en zegt “niet mijn probleem”.

Er is geen goude oplossing. Maar om te zeggen dat Mojo hier niets mee doet slaat echt nergens op. Ook zijn er steeds meer producten die gemaakt kunnen worden van dezelfde producten wat sorteren steeds makkelijker maakt.

Daarnaast moet je soms experimenteren om te kijken hoe zaken uitpakken. Ik vind het juist mooi dat DTRH en Lowlands pilots draaien met technieken die hier beschikbaar zijn of beschikbaar worden gesteld. Een 90% streven is natuurlijk mooi. Maar halen ze nu 60%, en over 4 jaar 80% dan is het een enorme winst. Maar ook dat heeft tijd nodig, vooral zo grootschalig.

Users who are viewing this thread