Ik denk dat geen een festival zit te wachten op heel die teringzooi. En ik geloof tegenwoordig dat ze met bepaalde technieken al vrij goed kunnen sorteren zoals Dennis hierboven al aangeeft.
En we kunnen echt lacherig doen over Mojo of Pinkpop. Maar in de evenementen industrie is NL echt wel vooruitstrevend gebleken in de loop der jaren kwa infrastructuur op en rond een festivalweide. Waarvan wij als bezoeker 95% niet eens zien. Daarom is niet alles wat het altijd lijkt. Dat zo’n drink bekertje van maïs is gemaakt, is toch best wel briljant? Terwijl 9 van de 10 mensen het plastic zou noemen.
Sommige innovaties hebben ook tijd nodig. Je kan wel lukraak roepen dat iets niet kan anno 2019, maar zo werkt techniek niet altijd.
Het is ook plastic, alleen van een natuurlijke bron.
Een bron waar Pinkpop blijkbaar anno 2019 ook pas volledig op inzet. Wat op zichzelf al enigszins lacherig is als je weet dat deze bekers al jaren op de markt zijn en al jaren de standaard zijn op veel andere festivals.
De kennis over recycling is hier op het forum blijkbaar ook ver te zoeken (om niet te zeggen lachwekkend). Bekers die niet apart ingezameld worden en bekers die aan het einde van de dag op een festival op de grond liggen worden op dit moment niet gerecycled. Dat is restafval en wordt verbrand voor de opwekking van energie. Daar hoor je verschillende festivals en Mojo niet snel over op hun eigen site, dat is namelijk geen populair verhaal.
Zie onder andere dat artikel wat je nota bene zelf linkt: op die recycling wordt pas vanaf dit jaar op ingezet. Die bekers (die wel degelijk recyclebaar zijn) gaan nog steeds voor een groot deel rechtstreeks naar de afvalverbranding: dat kan en moet echt veel beter. Recyclen van afbreekbaar bioplastic is altijd nog beter dan het verbranden en opnieuw maken van bioplastic, ook al komen er geen fossiele grondstoffen aan te pas. De productie van PLA is namelijk wel een vervuilend proces. En dat maiszetmeel moet ook ergens vandaan komen en kan dan niet ergens anders voor worden gebruikt.
Een 90% inzameling is wat dat betreft wel een mooie doelstelling, maar dat is zonder omslag bij organisatie en bezoekers niet zonder meer haalbaar zonder grote aanpassingen. Dat zie ik zelfs de komende jaren niet eens gebeuren. Ik ben dan ook wat sceptisch over die doelstellingen en perspraatjes die hierover verkondigt worden.
Daarnaast draait het mijn inziens ook niet om wat wél goed gaat, maar om hetgeen wat beter kan. En dat is de milieubelasting, niet het minste onderwerp. Juist ook een actueel maatschappelijk thema met de laatste jaren in toenemende mate wetenschappelijk bewijs wat CO2-uitstoot en plastic deeltjes doen met de aarde. Een thema dat een aanzienlijk deel van het publiek bovendien belangrijk vindt.
Bioplastic drinkbekers zijn een redelijk alternatief, mits de inzameling op orde is. En dat is nu juist het punt.. terecht dat erop ingezet worden, maar hoe realistisch is het dat 90% van de drinkbekers schoon en apart wordt ingezameld??
Als je dat niet voor elkaar kunt krijgen, dan kun je vanuit milieu-oogpunt beter hardplastic drinkbekers hebben en die hergebruiken. Dus niet eenmaal per jaar, maar voor meerdere evenementen per jaar. En de komende jaren. Het helpt dan niet om als organisatie gelijk de hakken in het zand te zetten en te zeggen dat je slechts éénmaal per jaar organiseert: werk samen met een bierbrouwer of andere festivals / evenementen om die glazen vaker te gebruiken. Je hoeft echt niet per se je eigen festivallogo op een glas te hebben staan.
Juist grote organisaties en festivals zouden een voortrekkersrol moeten spelen in die milieuthematiek, al dan niet door de gemeente of overheid verplicht. Zo'n regeling als in België zou ik groot voorstander van zijn.
Zegje wel gedaan, hopelijk komt het tijdschema snel en zal the Cure 2.5 uur in het donker spelen