Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Een bende plastic troep kun je toch niet prima vinden????
Absoluut niet mileubewust van Pinkpop.
De vraagstelling is niet perse het overstappen op een ander systeem hoor.
Wellicht is voor Pinkpop juist dit systeem milieu bewuster en goedkoper tegelijkertijd.
Kijk naar de post van indiaan... Hard plastic hoeft niet per definitie goedkoper of milieubewuster te zijn. Overigens een punt van hygiëne komt dan ook om de hoek, zie Coachella. Bekers aanvoeren en vooral schoonhouden brengt ook maatregelen met zich mee.

Ik herhaal het nog maar. Bij Pinkpop wordt einde dag alles opgeruimd. Wordt alles gesorteerd PMD afgevoerd en gerecycled. Dat kunnen we hier in Landgraaf wel. PMD recycling is echt een thema!
Het terrein ziet er einde dag wellicht niet uit. Maar het gebruik van het plastic, het opruimen en het recyclen kan voor Pinkpop wellicht de beste oplossing zijn, los van wat je er van buitenaf van vind...
Maar milieubewuster moet je niet per definitie in de plastic bekers zoeken, dat meen ik oprecht.

Indiaantje89 wrote:
De “plastic bekers” zijn overigens niet zo erg als het lijkt gezien die van bioproducten zijn gemaakt. Mensen zien veel zooi en hebben er gelijk gedachtes bij, maar in de praktijk werkt het toch anders. Mojo heeft hier al vaak genoeg naar gekeken namelijk.

En niet enkel Mojo. Zie ook: https://www.sprout.nl/artikel/podcast/een-volledig-circulair-festival-dat-blijkt-een-utopie-te-zijn

Of
“Ook MOJO onderzocht de afgelopen tijd of de hard cup een mogelijkheid was, vertelt Manders. ‘Maar onze evenementen zijn zo grootschalig dat je echt heel veel vrachtwagens nodig zou hebben om die bekers naar het evenement toe te brengen. Je hebt ook nog veel meer hard cups nodig dan er bezoekers zijn, want de bekers mogen niet gespoeld worden op het terrein. Dat moet in een aparte fabriek gebeuren. Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.’ Voor een club of kleinschaliger festival is de hard cup een prima optie, legt Manders uit, maar een Goffertpark-show met 65.000 toeschouwers is nou eenmaal een ander verhaal. ‘Dan kom je uit op een gigantische hoeveelheid bekers.’”

Dat het een teringzooi lijkt te zijn op een terrein wil niet zeggen dat het per direct slechter is dan hardcups. En dit kaar gaan ze weer met nieuwe afval methodes werken:
https://lowlands.nl/nieuws/2019/02/21/lowlands-sluit-zich-aan-bij-plastic-pact-nl/

Het is niet zo’n makkelijk verhaal als het lijkt. Wellicht dat het nog lang zo blijft dat Pinkpop aan de dun-plastic bekers blijft.

imo , prima ook… (ja meen ik nog steeds)
Klopt, maar Timmetje doet zomaar wat uitspraken zonder zich ooit ergens in verdiept hebben. Wel makkelijk likjes scoren, dat wel. Maar hij was notabene voorstander van aluminium in onze bekers. Nou joepie....

Toevallig met een Koningsdag nog werk gerelateerd met een festival te maken gehad. Na dat de laatste act was afgelopen moesten wij ook blijven om technische apparatuur af te breken. Dan zie je ook dat een plein waar 40.000 bezoekers hebben huis gehouden binnen een mum van tijd schoon is geveegd. En daarna gaat het recycling cyclus pas echt beginnen, waarvan je als bezoeker gewoon 0,0 meekrijgt. En Mojo is op dat gebied ook gewoon fucking innovatief, die besteden daar veel tijd en geld aan om dat allemaal te regelen.

Na een verjaardag thuis ga je ook pas schoonmaken als de meute al vertrokken is. Dan kan je tussendoor wel 10x poetsen, afwassen en weet ik niet wat nog doen... maar op het einde van de rit is het huis in beide gevallen net zo schoon. Alleen het laatste kost minder tijd, en dus minder geld. En milieu technisch maakt het geen drol uit.

Maar goed het hoort allemaal bij de tijd om daar super dramatisch over te doen ofzo. Ik weet het anders ook niet.

DennisvdBr wrote:

Indiaantje89 wrote:
De “plastic bekers” zijn overigens niet zo erg als het lijkt gezien die van bioproducten zijn gemaakt. Mensen zien veel zooi en hebben er gelijk gedachtes bij, maar in de praktijk werkt het toch anders. Mojo heeft hier al vaak genoeg naar gekeken namelijk.

En niet enkel Mojo. Zie ook: https://www.sprout.nl/artikel/podcast/een-volledig-circulair-festival-dat-blijkt-een-utopie-te-zijn

Of
“Ook MOJO onderzocht de afgelopen tijd of de hard cup een mogelijkheid was, vertelt Manders. ‘Maar onze evenementen zijn zo grootschalig dat je echt heel veel vrachtwagens nodig zou hebben om die bekers naar het evenement toe te brengen. Je hebt ook nog veel meer hard cups nodig dan er bezoekers zijn, want de bekers mogen niet gespoeld worden op het terrein. Dat moet in een aparte fabriek gebeuren. Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.’ Voor een club of kleinschaliger festival is de hard cup een prima optie, legt Manders uit, maar een Goffertpark-show met 65.000 toeschouwers is nou eenmaal een ander verhaal. ‘Dan kom je uit op een gigantische hoeveelheid bekers.’”

Dat het een teringzooi lijkt te zijn op een terrein wil niet zeggen dat het per direct slechter is dan hardcups. En dit kaar gaan ze weer met nieuwe afval methodes werken:
https://lowlands.nl/nieuws/2019/02/21/lowlands-sluit-zich-aan-bij-plastic-pact-nl/

Het is niet zo’n makkelijk verhaal als het lijkt. Wellicht dat het nog lang zo blijft dat Pinkpop aan de dun-plastic bekers blijft.

imo , prima ook… (ja meen ik nog steeds)

Klopt, maar Timmetje doet zomaar wat uitspraken zonder zich ooit ergens in verdiept hebben. Wel makkelijk likjes scoren, dat wel. Maar hij was notabene voorstander van aluminium in onze bekers. Nou joepie….

Voorstander van aluminium? Waar dan? Ik gaf alleen aan dat het idee van een beker als souvenir gewoon een goed plan is. Nergens heb je me horen beweren dat die beker van aluminium moet zijn. Ipv een roze hoedje een mooie miliebewuste beker verkopen die mensen laten bijvullen en na het einde van de dag mee naar huis nemen vond ik een prachtig plan van Chuck.

En daarna gaat het recycling cyclus pas echt beginnen, waarvan je als bezoeker gewoon 0,0 meekrijgt. En Mojo is op dat gebied ook gewoon fucking innovatief, die besteden daar veel tijd en geld aan om dat allemaal te regelen.

Leg me eens uit hoe dat werkt. Hoe werkt die recycle cyclus? En hoe is Mojo innovatief? Op welke manier? Roepen dat iemand zomaar uitspraken doen zonder zich verdiept te hebben is makkelijk likejes scoren, maar uitleggen hoe het dan wel zit daar hebben we met z'n allen dan veel meer aan.

Likjes hoef ik trouwens niet hoor. Likejes daarentegen mag altijd, al hecht ik er weinig waarde aan. ;-)

Het plan van Chuck ging over aluminium bekers vriend. Er zijn hier al hele artikelen geplaatst van mensen die “onderzoek” naar deze kwestie gedaan hebben.

En Mojo is nogmaals bizar innovatief op dat gebied: https://www.mojo.nl/over-mojo/nieuws/mojo-stapt-af-van-plastic-verpakkingen-gemaakt-van-fossiele-brandstoffen/

Die zijn de hardcups al ver voorbij.

Het plan van Chuck ging over aluminium bekers vriend. Er zijn hier al hele artikelen geplaatst van mensen die “onderzoek” naar deze kwestie gedaan hebben.

En Mojo is nogmaals bizar innovatief op dat gebied: https://www.mojo.nl/over-mojo/nieuws/mojo-stapt-af-van-plastic-verpakkingen-gemaakt-van-fossiele-brandstoffen/

Voor recyclen is apart inzamelen nodig. Prima dat ze nu met zo'n inzamelsysteem en recyclebedrijf bezig zijn hoor, maar dat mag ook wel in 2019. Dat kun je naar mijn mening niet bizar innovatief noemen. Die bekers op basis van bioplastic zijn al jaren op de markt. En het is al jaren bekend dat je voor effectieve recycling apart (en schoon) moet inzamelen.

Als je doorklikt in die link van de vorige pagina staat letterlijk dat inzameling nu nog plaatsvindt om energie terug te winnen. Dat gebeurt in een verbrandingsoven, en daar komt in 2019 alleen via enkele pilots op bepaalde festivals verandering in. Dat is dus nog steeds geen definitieve oplossing, of zie je dat soms anders?

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/recycling/31079/mojo-biobased-recyclen

Ben wel benieuwd hoe ze al die bekers op een groot festival als Pinkpop willen gaan inzamelen. Wedden dat aan het eind van de dag het hele veld vol met vieze bekers ligt?

wat betreft het milieu, opruimen en recycling op specifiek Pinkpop.
Dit is wat Pinkpop aangeeft, betere antwoord is er niet binnen dit verhaal.

Pinkpop steunt ook het initiatief DUURCOOP (Coöperatie Duurzame Evenementen Limburg). Enthousiast ondersteund door Jan Smeets wordt door Cultuurwerkplaats Zeezicht, Provincie Limburg en een aantal Limburgse evenementen samengewerkt om ook bij kleine en middelgrote evenementen in Limburg de verduurzaming te optimaliseren.

Wat doen wij?
Tijdens Pinkpop 2019 starten we in samenwerking met MOJO Concerts een pilot, met als doel 90% van alle drinkbekers op Pinkpop gescheiden in te zamelen (frontstage) en na te sorteren (backstage) waardoor ze nog effectiever gerecycled kunnen worden. Dit gaat uiteindelijk bijdragen aan een meer circulaire economie. Ook schenken we vanaf dit jaar alle drank in het biobased materiaal PLA. We stappen volledig af van bekers gemaakt van fossiele brandstoffen.

Ook de rest van het afval wordt op zowel het festivalterrein als op de campings intensief gescheiden. De bezoeker, cateraar, leverancier én artiest werkt hier enthousiast aan mee! Het gescheiden ingezamelde afval wordt vervolgens op de meest milieuvriendelijke manier verwerkt. Het deel restafval dat uiteindelijk nog over is dat gaat naar een speciale verbrandingsoven dat het afval omzet in groene stroom.

nou was er al geen plastic borden, bestek etc te vinden. De bekers gingen al in recycling, maar aankomende editie verbeterd en PLA.

Dus ik ben wel overtuigd dat Pinkpop en Mojo er innovatieve en milieuvriendelijke methode op onderzoeken en toepassen. Waarschijnlijk zonder dat het de bezoekers heel veel is opgevallen afgelopen jaren.

De berg aan het einde op het terrein, dat is aangeleerde gewenning en toekomstige opvoeding van de bezoekers. Al vind ik nog altijd het afval op het terrein niet ten nadelen van het milieu. Overigens los je dat ook niet op met extra prullenbakken, dan zouden er denk ik 10.000 prullenbakken verspreid over het terrein moeten staan die ook constant geleegd moeten worden.??? Dus ik denk dat achteraf het terrein opruimen vele malen efficienter is.

Indiaantje89 wrote:

Voor recyclen is apart inzamelen nodig. Prima dat ze nu met zo’n inzamelsysteem en recyclebedrijf bezig zijn hoor, maar dat mag ook wel in 2019. Dat kun je naar mijn mening niet bizar innovatief noemen. Die bekers op basis van bioplastic zijn al jaren op de markt. En het is al jaren bekend dat je voor effectieve recycling apart (en schoon) moet inzamelen.

Als je doorklikt in die link van de vorige pagina staat letterlijk dat inzameling nu nog plaatsvindt om energie terug te winnen. Dat gebeurt in een verbrandingsoven, en daar komt in 2019 alleen via enkele pilots op bepaalde festivals verandering in. Dat is dus nog steeds geen definitieve oplossing, of zie je dat soms anders?

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/recycling/31079/mojo-biobased-recyclen

Ben wel benieuwd hoe ze al die bekers op een groot festival als Pinkpop willen gaan inzamelen. Wedden dat aan het eind van de dag het hele veld vol met vieze bekers ligt?
Een definitieve oplossing ga je nooit krijgen. Ja, helemaal geen festivals meer houden...ook geen vleesproducten meer... geen auto’s... de vraag is hoever wil je gaan. En wat levert het uiteindelijk op.

Ik denk dat geen een festival zit te wachten op heel die teringzooi. En ik geloof tegenwoordig dat ze met bepaalde technieken al vrij goed kunnen sorteren zoals Dennis hierboven al aangeeft.

En we kunnen echt lacherig doen over Mojo of Pinkpop. Maar in de evenementen industrie is NL echt wel vooruitstrevend gebleken in de loop der jaren kwa infrastructuur op en rond een festivalweide. Waarvan wij als bezoeker 95% niet eens zien. Daarom is niet alles wat het altijd lijkt. Dat zo’n drink bekertje van maïs is gemaakt, is toch best wel briljant? Terwijl 9 van de 10 mensen het plastic zou noemen.

Sommige innovaties hebben ook tijd nodig. Je kan wel lukraak roepen dat iets niet kan anno 2019, maar zo werkt techniek niet altijd.

Het is ook plastic, alleen van een natuurlijke bron.

Een bron waar Pinkpop blijkbaar anno 2019 ook pas volledig op inzet. Wat op zichzelf al enigszins lacherig is als je weet dat deze bekers al jaren op de markt zijn en al jaren de standaard zijn op veel andere festivals.

De kennis over recycling is hier op het forum blijkbaar ook ver te zoeken (om niet te zeggen lachwekkend). Bekers die niet apart ingezameld worden en bekers die aan het einde van de dag op een festival op de grond liggen worden niet gerecycled. Dat is restafval en wordt verbrand voor de opwekking van energie. Daar hoor je verschillende festivals en Mojo niet snel over op hun eigen site, dat is namelijk geen populair verhaal.

Zie onder andere dat artikel wat je nota bene zelf linkt: op die recycling wordt pas vanaf dit jaar op ingezet. Die bekers (die wel degelijk recyclebaar zijn) gaan nog steeds voor een groot deel rechtstreeks naar de afvalverbranding: dat kan en moet echt veel beter. Recyclen van afbreekbaar bioplastic is altijd nog beter dan het verbranden en opnieuw maken van bioplastic, ook al komen er geen fossiele grondstoffen aan te pas.

Een 90% inzameling is een mooie doelstelling, maar dat is zonder omslag bij organisatie en bezoekers niet zonder meer haalbaar zonder grote aanpassingen. Dat zie ik zelfs de komende jaren niet eens gebeuren. Ik ben dan ook wat sceptisch over die doelstellingen en perspraatjes die hier gelinkt worden.

Daarnaast draait het mijn inziens ook niet om wat wél goed gaat, maar om hetgeen wat beter kan. En dat is de milieubelasting, niet het minste onderwerp. Juist ook een actueel maatschappelijk thema met de laatste jaren in toenemende mate wetenschappelijk bewijs wat CO2-uitstoot en plastic deeltjes doen met de aarde. Een thema dat een aanzienlijk deel van het publiek bovendien belangrijk vindt.

Juist grote organisaties en festivals zouden daarin een voortrekkersrol moeten spelen, al dan niet door de gemeente of overheid verplicht. Zo'n regeling als in België zou ik groot voorstander van zijn.

Zegje wel gedaan, hopelijk komt het tijdschema snel en zal the Cure 2.5 uur in het donker spelen :)

Vorig jaar op Mad Cool met zo'n 70.000 bezoekers per dag verkochten ze uitsluitend harde plastic bekers. Bijna geen vuil op het terrein, deden ze erg goed daar. Rock en Seine (40.000) hetzelfde systeem, ook een schoon terrein.

Voegt verder niks toe aan dit discussie maar wilde even zeggen dat het op andere grootschalige evenementen wel goed kan.

Vorig jaar op Mad Cool met zo’n 70.000 bezoekers per dag verkochten ze uitsluitend harde plastic bekers. Bijna geen vuil op het terrein, deden ze erg goed daar. Rock en Seine (40.000) hetzelfde systeem, ook een schoon terrein.

Voegt verder niks toe aan dit discussie maar wilde even zeggen dat het op andere grootschalige evenementen wel goed kan.
Maar wel nog milieu onvriendelijker dus. Dus nee het kan niet goed. Dat jij de als bezoeker de nadelen niet ziet, wilnniet zeggen dat ze er niet zijn. Op een grootschalig evenement zijn hardcups juist milieu onvriendelijk, alleen als bezoeker heb je er minder last van. Het is enkel verplaatsen van een probleem.

Ik denk dat geen een festival zit te wachten op heel die teringzooi. En ik geloof tegenwoordig dat ze met bepaalde technieken al vrij goed kunnen sorteren zoals Dennis hierboven al aangeeft.

En we kunnen echt lacherig doen over Mojo of Pinkpop. Maar in de evenementen industrie is NL echt wel vooruitstrevend gebleken in de loop der jaren kwa infrastructuur op en rond een festivalweide. Waarvan wij als bezoeker 95% niet eens zien. Daarom is niet alles wat het altijd lijkt. Dat zo’n drink bekertje van maïs is gemaakt, is toch best wel briljant? Terwijl 9 van de 10 mensen het plastic zou noemen.

Sommige innovaties hebben ook tijd nodig. Je kan wel lukraak roepen dat iets niet kan anno 2019, maar zo werkt techniek niet altijd.

Het is ook plastic, alleen van een natuurlijke bron.

Een bron waar Pinkpop blijkbaar anno 2019 ook pas volledig op inzet. Wat op zichzelf al enigszins lacherig is als je weet dat deze bekers al jaren op de markt zijn en al jaren de standaard zijn op veel andere festivals.

De kennis over recycling is hier op het forum blijkbaar ook ver te zoeken (om niet te zeggen lachwekkend). Bekers die niet apart ingezameld worden en bekers die aan het einde van de dag op een festival op de grond liggen worden op dit moment niet gerecycled. Dat is restafval en wordt verbrand voor de opwekking van energie. Daar hoor je verschillende festivals en Mojo niet snel over op hun eigen site, dat is namelijk geen populair verhaal.

Zie onder andere dat artikel wat je nota bene zelf linkt: op die recycling wordt pas vanaf dit jaar op ingezet. Die bekers (die wel degelijk recyclebaar zijn) gaan nog steeds voor een groot deel rechtstreeks naar de afvalverbranding: dat kan en moet echt veel beter. Recyclen van afbreekbaar bioplastic is altijd nog beter dan het verbranden en opnieuw maken van bioplastic, ook al komen er geen fossiele grondstoffen aan te pas. De productie van PLA is namelijk wel een vervuilend proces. En dat maiszetmeel moet ook ergens vandaan komen en kan dan niet ergens anders voor worden gebruikt.

Een 90% inzameling is wat dat betreft wel een mooie doelstelling, maar dat is zonder omslag bij organisatie en bezoekers niet zonder meer haalbaar zonder grote aanpassingen. Dat zie ik zelfs de komende jaren niet eens gebeuren. Ik ben dan ook wat sceptisch over die doelstellingen en perspraatjes die hierover verkondigt worden.

Daarnaast draait het mijn inziens ook niet om wat wél goed gaat, maar om hetgeen wat beter kan. En dat is de milieubelasting, niet het minste onderwerp. Juist ook een actueel maatschappelijk thema met de laatste jaren in toenemende mate wetenschappelijk bewijs wat CO2-uitstoot en plastic deeltjes doen met de aarde. Een thema dat een aanzienlijk deel van het publiek bovendien belangrijk vindt.

Bioplastic drinkbekers zijn een redelijk alternatief, mits de inzameling op orde is. En dat is nu juist het punt.. terecht dat erop ingezet worden, maar hoe realistisch is het dat 90% van de drinkbekers schoon en apart wordt ingezameld??

Als je dat niet voor elkaar kunt krijgen, dan kun je vanuit milieu-oogpunt beter hardplastic drinkbekers hebben en die hergebruiken. Dus niet eenmaal per jaar, maar voor meerdere evenementen per jaar. En de komende jaren. Het helpt dan niet om als organisatie gelijk de hakken in het zand te zetten en te zeggen dat je slechts éénmaal per jaar organiseert: werk samen met een bierbrouwer of andere festivals / evenementen om die glazen vaker te gebruiken. Je hoeft echt niet per se je eigen festivallogo op een glas te hebben staan.

Juist grote organisaties en festivals zouden een voortrekkersrol moeten spelen in die milieuthematiek, al dan niet door de gemeente of overheid verplicht. Zo'n regeling als in België zou ik groot voorstander van zijn.

Zegje wel gedaan, hopelijk komt het tijdschema snel en zal the Cure 2.5 uur in het donker spelen :)

laat maar.. zoveel onwaarheden in een post. Ik stop deze discussie.

Ga maar lekker met super onvriendelijke hardcups werken mensen. Dan is het niet "mijn probleem".Water, uitstootgassen van het vervoer, en productie desinfectie middel is natuurlijk wel super vriendelijk. Maar maiszetmeel moet ook ergens vandaan komen... Ik ga nog even verder rollen van het lachen.

Ik heb je post gelezen, maar ben het er niet mee eens. Nog een laatste post dan hier.

Je aanname dat de bekers die blijven liggen op een terrein wel gerecycled worden is namelijk niet waar: voor recycling is aparte en schone inzameling nodig.

Die vuile bekers worden verbrand of (als al het overig materiaal bio-based is) gecomposteerd.

En dat is nu net waarom ik mijn twijfels heb bij die recycling.

En waarom die hardcups misschien een beter alternatief zijn, ook voor grote festivals. Waarom zouden ze wel alleen bij kleine en middelgrote festivals een alternatief zijn? Kwestie van die glazen vaker gebruiken en samenwerken.

Het is niet voor niets dat grote bedrijven als Grolsch en gemeenten als Amsterdam dat wel als redelijk duurzaam beschouwen. Ook die doen onderzoek..

Ik heb je post gelezen, maar ben het er niet mee eens. Nog een laatste post dan hier.

Je aanname dat de bekers die blijven liggen op een terrein wel gerecycled worden is namelijk niet waar: voor recycling is aparte en schone inzameling nodig.

Die vuile bekers worden verbrand of (als al het overig materiaal bio-based is) gecomposteerd.

En dat is nu net waarom ik mijn twijfels heb bij die recycling.

En waarom die hardcups misschien een beter alternatief zijn, ook voor grote festivals. Waarom zouden ze wel alleen bij kleine en middelgrote festivals een alternatief zijn? Kwestie van die glazen vaker gebruiken en samenwerken.

Het is niet voor niets dat grote bedrijven als Grolsch en gemeenten als Amsterdam dat wel als redelijk duurzaam beschouwen. Ook die doen onderzoek..
Het is een aanname van jou dat het een aanname van mij is. Ook daar is tegenwoordig veel meer in mogelijk dus.

En dan nog is bio materiaal in de oven flikkeren nog altijd beter dan tig keer op en neer rijden om bekers te halen, ik weet niet hoeveel water te (mis)bruiken, en productie aan reinigingsmiddel. Daarnaast worden ook niet "alle hardcups" gerecycled, een hoop daarvan gaat ook nog steeds de oven in. Die bekers komen niet altijd even geschikt terug.

Wat gemeente Amsterdam doet boeit me verder heel weinig, want die stad is tegenwoordig voorbeeld van hoe het niet moet.

Maar goed... genoeg hier over.. Ik ben nog steeds aan het twijfel of ik een zondag kaartje moet kopen of niet. :-|

Ik ben toevallig vorig jaar op Mad Cool geweest, nou je krijgt dan een harde plastiek beker, die je de hele dag bij je draagt, die word de hele dag niet gespoeld, mocht je tussendoor een cola willen of water dan gaat dat in die zelfde beker. En als je met een groepje zou zijn en geeft bv. 5 bekers af, dan wet je dus al niet uit welke beker je deze keer gaat drinken. Nee, hygiënisch is het al helemaal niet.

Maar goed… genoeg hier over.. Ik ben nog steeds aan het twijfel of ik een zondag kaartje moet kopen of niet.
1f610.svg

Tuurlijk niet. Volstrekt nutteloos als je een weekendkaart neemt...

Users who are viewing this thread