Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Tip om drank en eten te halen; doe dit na afloop van optreden Podium Noord of tijdens optredens acts Mainstage; je hebt minder wachttijd en je kan in rust iets eten. Tijdens start Justien Bieber was het bijna muisstil op de Kalm-aan Laan (ook vele haters wilden alsnog een glimp opbangen van babyface) Het was genieten op de Kalm aan Laan https://www.humanpowernow.com/nieuws/2019/4/26/6-weken-voor-mijn-40ste-pinkpop-50-year-anniversary-2019

Timmetje wrote:
Een berg troep heeft geen charme. Die plastic bekers moeten gewoon weg. Dat kan echt niet meer anno 2019.

Wat Gesp ook zegt. Hardcupbekers zijn de toekomst.

Eens; die laag van plastic troep op een festival is onnodig! Het zou wel degelijk een verschil maken als ook de grote Mojo-festivals hier meer werk van zouden maken. Ik zie het Jan alleen niet zo snel doen.

Bij die hardcups scheelt het alleen al dat mensen hun bekers bij zich houden. Als je al begint met een hoop bekerzooi op de grond dan nodigt dat ook uit tot het neergooien meer rotzooi.

3voor12 heeft hier recent ook een aparte podcast over gemaakt: https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/april/Dansen-op-de-vulkaan–hoe-festivals-groen-proberen-te-zijn.html
Hardcups zijn niet te doen voor grotere festivals. De grootste reiniging systeem die nu op de markt is schijnt “maar” 14.000 bekertjes per 24 uur te kunnen reinigen. Ga er maar aan staan op de Pinkpops of Lowlandse van deze wereld. Er gaan op dat soort evenement miljoenen bekertjes over de toonbank. Dan is het reinigen of nieuw productie van hardcups al lang niet meer zo duurzaam is.

Benieuwd hoe ze dat in Vlaanderen gaan doen. Denk dat ze daar wel van terugkomen.

Nee hoor. Op de Gentse Feesten (veel meer bezoekers dan Pinkpop) hebben ze bijna uitsluitend nog hardcups, het kan dus zeker.

Dat hardcups niet te doen zijn op grote festivals is klinkklare onzin!

Sziget is in 2018 overgestapt op enkel hardcups.... en dat festival is gigantisch!! Ik was er zelf vorig jaar en het was een erg fijn systeem. Geen troep meer op grond.
Daarnaast hadden de hardcups gave designs dus heb ik ze allemaal gespaard en staan ze nu hier in de kast.

Hoe het daar werkte: Je betaalt een klein bedrag extra bij je eerste drankje. Dit extra bedrag betaal je voor je hardcup. Zodra je een nieuw drankje wilt halen, wissel je je hardcup in voor een nieuwe. Gooi je je hardcup toch telkens op de grond, dan betaal je elk drankje opnieuw de kosten voor een hardcup. Resultaat is een veel schoner festival terrein.

Elk festival zou hier op moeten overstappen. Wegwerp plastic bekertjes zijn niet meer van deze tijd.

Nee hoor. Op de Gentse Feesten (veel meer bezoekers dan Pinkpop) hebben ze bijna uitsluitend nog hardcups, het kan dus zeker.

Inderdaad. Tijdens de Gentse Feesten (gemiddeld 100K man per dag) werkte de no wergwerpbeker policy goed. Had ik eerlijk gezegd zelf niet verwacht.

Dat hardcups niet te doen zijn op grote festivals is klinkklare onzin!

Sziget is in 2018 overgestapt op enkel hardcups…. en dat festival is gigantisch!! Ik was er zelf vorig jaar en het was een erg fijn systeem. Geen troep meer op grond.
Daarnaast hadden de hardcups gave designs dus heb ik ze allemaal gespaard en staan ze nu hier in de kast.

Hoe het daar werkte: Je betaalt een klein bedrag extra bij je eerste drankje. Dit extra bedrag betaal je voor je hardcup. Zodra je een nieuw drankje wilt halen, wissel je je hardcup in voor een nieuwe. Gooi je je hardcup toch telkens op de grond, dan betaal je elk drankje opnieuw de kosten voor een hardcup. Resultaat is een veel schoner festival terrein.

Elk festival zou hier op moeten overstappen. Wegwerp plastic bekertjes zijn niet meer van deze tijd.
Dan is het nog steeds niet “duurzaam”. In tegendeel zels

De “plastic bekers” zijn overigens niet zo erg als het lijkt gezien die van bioproducten zijn gemaakt. Mensen zien veel zooi en hebben er gelijk gedachtes bij, maar in de praktijk werkt het toch anders. Mojo heeft hier al vaak genoeg naar gekeken namelijk.

En niet enkel Mojo. Zie ook: https://www.sprout.nl/artikel/podcast/een-volledig-circulair-festival-dat-blijkt-een-utopie-te-zijn

Of
“Ook MOJO onderzocht de afgelopen tijd of de hard cup een mogelijkheid was, vertelt Manders. 'Maar onze evenementen zijn zo grootschalig dat je echt heel veel vrachtwagens nodig zou hebben om die bekers naar het evenement toe te brengen. Je hebt ook nog veel meer hard cups nodig dan er bezoekers zijn, want de bekers mogen niet gespoeld worden op het terrein. Dat moet in een aparte fabriek gebeuren. Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.' Voor een club of kleinschaliger festival is de hard cup een prima optie, legt Manders uit, maar een Goffertpark-show met 65.000 toeschouwers is nou eenmaal een ander verhaal. 'Dan kom je uit op een gigantische hoeveelheid bekers.'”

Dat het een teringzooi lijkt te zijn op een terrein wil niet zeggen dat het per direct slechter is dan hardcups. En dit kaar gaan ze weer met nieuwe afval methodes werken:
https://lowlands.nl/nieuws/2019/02/21/lowlands-sluit-zich-aan-bij-plastic-pact-nl/

Plausibel, feit blijft wel dat er iets gedaan moet worden aan de berg plastic op het terrein, ook puur om het uitzicht. Van mij part pleuren ze op elk biertje 25 cent statiegeld ofzo, maar wat er nu op Pinkpop gebeurd, kan nergens meer.

Plausibel, feit blijft wel dat er iets gedaan moet worden aan de berg plastic op het terrein, ook puur om het uitzicht. Van mij part pleuren ze op elk biertje 25 cent statiegeld ofzo, maar wat er nu op Pinkpop gebeurd, kan nergens meer.
Dat valt toch best mee? Dat op genoeg andere soortgelijke festivals niet heel veel anders hoor? Glasto en RAR zijn nog stukken erger op dat gebied.

Zoals Dennis aangeeft kan het me weinig boeien. Ze gaan er toch met de bezem door op het einde van de dag. Ik kan me er niet bijzonder aan ergeren ofzo.

Dat er zo'n plastic berg op het festivalterrein ligt, ligt toch aan de festivalbezoeker zelf?
Je kunt het ook in de plastic-afvalcontainer gooien!
Maar de mensheid is daar denk ik te 'lui' voor, schamen zich of zo om hun eigen rommel op te ruimen... bordjes/bestek-bekers ed laat men gewoon op de tafels staan terwijl een container/plastic zak er langs staat.

Verschrikkelijk al dat plastic. Vind het idee van Chuck wel tof. Zou een boel schelen..
Aluminium ja??? Als er iets slecht is dan is dat het wel.

Kom op guys het is allemaal best goed geregeld hier in NL. Niet alles is zoals het lijkt. Want ook op Pinkpop zijn de bekers afbreekbaar.

eloelo wrote:

Dat valt toch best mee? Dat op genoeg andere soortgelijke festivals niet heel veel anders hoor? Glasto en RAR zijn nog stukken erger op dat gebied.

Zoals Dennis aangeeft kan het me weinig boeien. Ze gaan er toch met de bezem door op het einde van de dag. Ik kan me er niet bijzonder aan ergeren ofzo.

Was zelf in 2018 op RAR, daar hadden ze ook al het hardcup beleid met 2 euro borg op je beker. Werkte heel fijn, leuke beker mee naar huis kunnen nemen en een veeeeeel schoner terrein!

Indiaantje89 wrote:

eloelo wrote:

Was zelf in 2018 op RAR, daar hadden ze ook al het hardcup beleid met 2 euro borg op je beker. Werkte heel fijn, leuke beker mee naar huis kunnen nemen en een veeeeeel schoner terrein!
Dat is dan nieuw.. toen ik er was in Mendig was het een pleuris bende.

Hard cup bekers zijn wel leuk voor de heb. Op BKS houd ik er ook ieder jaar eentje achter.

Een betere wereld begint bij jezelf. Het heeft niet zoveel zin om te wijzen naar andere festivals die meer vervuilen.

Dan kun je beter kijken naar voorbeelden als Best Kept Secret, Sziget of Roskilde waar een statiegeldsysteem wel werkt.

Mijn inziens moet een organisator (of van mijn part via gemeente/overheid) verantwoordelijkheid nemen en de milieubelasting zo laag mogelijk houden.

Het voelt wat dubbel om enerzijds wel (veel en terecht) aandacht te vragen voor mensenrechten en anderzijds wat weg te kijken van het klimaatprobleem.

Ook heb ik mijn twijfels bij het verhaal dat bekers niet op het terrein zelf gereinigd kunnen worden. Misschien niet grondig gereinigd, maar volgens mij volstaat omspoelen met een sopje/desinfectans voor enkele drinkbeurten wel.

Een betere wereld begint bij jezelf. Het heeft niet zoveel zin om te wijzen naar andere festivals die meer vervuilen.

Dan kun je beter kijken naar voorbeelden als Best Kept Secret, Sziget of Roskilde waar een statiegeldsysteem wel werkt.

Mijn inziens moet een organisator (of van mijn part via gemeente/overheid) verantwoordelijkheid nemen en de milieubelasting zo laag mogelijk houden.

Het voelt wat dubbel om enerzijds wel (veel en terecht) aandacht te vragen voor mensenrechten en anderzijds wat weg te kijken van het klimaatprobleem.

Ook heb ik mijn twijfels bij het verhaal dat bekers niet op het terrein zelf gereinigd kunnen worden. Misschien niet grondig gereinigd, maar volgens mij volstaat omspoelen met een sopje/desinfectans voor enkele drinkbeurten wel.
Maar wie zegt dat statiegeld de beste oplossing is? Ik vind dat we nogal veel aannames hier doen, terwijl Mojo hier erg veel onderzoek naar doet. En gelukkig nemen we in NL onze hygiëne wel enigszins serieus.

Want ze zijn bij Mojo echt niet aan het wegkijken. Zie ook mijn post over de Lowlands experiment die ze dit jaar gaan doen. Het heeft gewoon tijd nodig.

En een sopje? We praten over miljoenen bekers in dir geval ;). Succes zou ik zeggen.

Ik wil best aan het begin van de dag een hardcup krijgen en die beker steeds weer laten vullen bij de tap hoor. Heb je voor mij maar 1 nodig op zo'n dag ;)

Dat er zo’n plastic berg op het festivalterrein ligt, ligt toch aan de festivalbezoeker zelf?
Maar de mensheid is daar denk ik te ‘lui’ voor, schamen zich of zo om hun eigen rommel op te ruimen… bordjes/bestek-bekers ed laat men gewoon op de tafels staan terwijl een container/plastic zak er langs staat.

Je afval op de grond gooien is toch net beschamend? Als ik iemand dat zie doen voel ik in ieder geval plaatsvervangende schaamte. Blijf het sowieso een vreemde reflex vinden om je afval niet weg te gooien op een plek waar het letterlijk krioelt van de vuilnisbakken. Alleen helemaal vooraan een podium, waar je tussen het volk staat, kan ik nog ergens inkomen dat je dat doet. Maar dan nog voelt het wat raar om je lege beker op de grond te gooien. Komt nogal belachelijk over.

Cootje wrote:
Dat er zo’n plastic berg op het festivalterrein ligt, ligt toch aan de festivalbezoeker zelf?
Maar de mensheid is daar denk ik te ‘lui’ voor, schamen zich of zo om hun eigen rommel op te ruimen… bordjes/bestek-bekers ed laat men gewoon op de tafels staan terwijl een container/plastic zak er langs staat.

Je afval op de grond gooien is toch net beschamend? Als ik iemand dat zie doen voel ik in ieder geval plaatsvervangende schaamte. Blijf het sowieso een vreemde reflex vinden om je afval niet weg te gooien op een plek waar het letterlijk krioelt van de vuilnisbakken. Alleen helemaal vooraan een podium, waar je tussen het volk staat, kan ik nog ergens inkomen dat je dat doet. Maar dan nog voelt het wat raar om je lege beker op de grond te gooien. Komt nogal belachelijk over.
“Iedereen doet het... dus ik ook”.

Zoveel mensen doen het dus dan is die schaamte er niet.

mattman wrote:

Cootje wrote:

“Iedereen doet het… dus ik ook”.

Zoveel mensen doen het dus dan is die schaamte er niet.

Gaf iedereen op Pinkpop maar om de muziek, zou de sfeer ook ten goede komen. Om maar eens een ander punt aan te snijden. Kijkend naar de respons op Coachella, wat echt dramatisch, zie ik dat Pinkpop ook veel dit soort mensen trekt. Niet per se de mensen die ‘gezien willen worden’. Maar wel personen waarbij de muziek niet per se op de eerste plek komt, de sfeer is al genoeg. Toch jammer imo, want dit programma verdient best een uitverkochte editie, itt vorige jaren.

Users who are viewing this thread