Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.547
835
Ik snap precies wat je bedoeld dave. Ik voelde me vroeger ook altijd ongemakkelijk als ik alleen bij een optreden stond. Maar op een gegeven moment went dat wel. En nu sta ik net zo graag ergens alleen als met vrienden.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.433
650
Ik ga al een paar jaar alleen. Gewoon je eigen plan trekken.

Kom ook altijd wel iemand tegen. Wat niet zo gek is met zo veel mensen op terrein.
Tja, wat is alleen als er nog 44.999 andere rond lopen?
Precies, op een of andere manier krijgen we t toch voor elkaar elk weekend tegen t lijf te lopen, meerdere keren!
Ik ga zelf ook het liefst eigenlijk alleen. Er zijn veel vrienden die ook gaan, maar als die andere dingen willen zien, ga ik mn gang. Er zijn soms wel mensen die precies mijn plan ook willen zien, maar met festivals als Pinkpop, Paaspop of Graspop doe ik mijn eigen ding!
 

Bianca

Randprogramma
1 mrt 2017
131
0
Collector tickets ontvangen!
Wel een saai keycord (helemaal zwart) maar wel weer steviger als 2 jaar geleden
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
994
120
Als Jan toch alleen maar over de friet en bierwagens gaat: Misschien bij de volgende sessie met jan eens vragen wat er gaat gebeuren met de drinkbekertjes. En of Pinkpop daar duurzaam mee omgaat ? met de huidige stand van zaken in de maatschappij is dat echt wel een dingetje aan het worden.
https://www.99festivals.com/vanaf-2020-worden-wegwerpbekers-verbannen-van-festivals/
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.959
1.738
Fantastisch dat het plastic langzaamaan verdwijnt. Klein probleem is wel dat papier/karton echt goor is. Dat geldt al voor koffie, nog meer voor fris, en al helemaal voor bier. Dus ben erg benieuwd welk alternatief we krijgen...
 

professorpint3000

Playlistbediener
10 mrt 2019
39
7
Was dat niet ook een dingetje dat lowlands overwoog herbruikbare bekers te gaan gebruiken net als best kept secret, maar er toch van af zag omdat vanuit hygienisch oogpunt de bekers maar 3 keer bruikbaar zijn en steeds gewassen moeten worden? En het daardoor juist milieu-onvriendelijker was.
Daarnaast heb ik 2 jaar terug vanuit het LL barpersoneel gehoord dat de bekertjes zo afbreekbaar waren dat ze al zacht werden als ze te lang in de zon stonden, geen idee of het waar is en of pinkpop hetzelfde soort bekertjes heeft.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
994
120
Op BKs werken die retourbekers volgens mij erg goed. en ik denk dat we het een of het ander moeten kiezen. niks doen is stilstand. dus doen we mee aan de plasticberg en dito soep, of gaan we voor dat beetje co2 onneutraalheid wat zit in het afwassen van de bekertjes.

ach ja. hier zou Jan zich meer druk over moeten maken en niet of Neil Young volgend jaar geboekt wordt, want daar heeft ie toch niks over te zeggen.

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat de brug die Jan kan slaan tussen publiek en mojo/pinkpop org juist door en in het voordeel van mojo gebruikt zou moeten worden. nu spannen ze jan voor een wagen zonder paarden en kwaakt hij maar wat in de leegte over bands die zeker wel maar dan toch weer niet komen, dat werkt averechts bij het publiek namelijk.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.959
1.738
Laat iemand a.u.b. in het gat in de markt springen en een product verzinnen dat milieuvriendelijk/recyclebaar/afbreekbaar is, geen godsvermogen kost, en de smaak van het betreffende drankje niet om zeep helpt, en lanceer het bij wijze van grootschalige proef in het festivallandschap.

Meer dan terecht dat Brussel/Parijs/Jesse Klaver roept dat er wat aan het milieu moet worden gedaan, maar niet alleen maar eisen stellen vanuit je ivoren torentje. Zelf pro actief een handreiking doen naar de markt, en als dan na een tijdje de oplossing zich aandiend, dan pas heb je het recht om plastic te verbieden per kalenderjaar X.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Laat iemand a.u.b. in het gat in de markt springen en een product verzinnen dat milieuvriendelijk/recyclebaar/afbreekbaar is, geen godsvermogen kost, en de smaak van het betreffende drankje niet om zeep helpt, en lanceer het bij wijze van grootschalige proef in het festivallandschap.

Glas? Blik?

Maar even serieus: lijkt me dat er genoeg partijen onderzoek doen naar zo'n product. Kwestie van tijd.

Tot die tijd is zo'n hard plastic cup met statiegeld een redelijk alternatief. Knapt het terrein bovendien ook aardig van op.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.032
3.709
Qua milieu is Pinkpop gewoon van amateurniveau. Die berg plastic waar je aan het einde van de dag doorheen loopt kan echt niet..
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.049
6.095
Qua milieu is Pinkpop gewoon van amateurniveau. Die berg plastic waar je aan het einde van de dag doorheen loopt kan echt niet..
mwah, heeft wel zijn charme ;)

maar is wel een ding natuurlijk.
Al zit er flinke dosis recycling achter de opruiming. Aan het einde van de dag ligt het vol, de volgende ochtend is het veld weer groen, dat is wel een compliment hoor. Ik denk als je het recyclen verhaal bekijkt dat het nog redelijk goed gebeurt op Pinkpop hoor, voor de grote van het evenement.
Dat hard plastic heeft praktische nadelen. De plastic bekers hebben bij de bar ook wel doorgeef snelheid.
Bij andere materialen moet je als producent ook wel uit willen laten schenken.
Ik denk dat het ook niet alleen een probleem van Pinkpop zelf is, als hoofdsponsor Brand (en Coca-Cola) wil je daar natuurlijk ook je aandeel in hebben. Ik kan me voorstellen dat je als bier leverancier je ook wel je kwaliteit aan je product wil meegeven zonder te veel bij en nasmaak.
Ik denk dat we nog lang met de plastic bekers zoals we nu kennen blijven doen.
Met het oog op smaak, praktische kant en recycling verwacht ik dan...
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Net als dat die onvermijdelijke vuurtjes met gitzwarte rook hun charme hebben zeker?

Volgens mij worden die plastic bekertjes nauwelijks gerecycled, daarvoor zit er teveel ander (rest)afval tussen.

Onder meer Heineken en Grolsch zijn al zo ver dat ze (ook) in hardplastic cups schenken.
Qua smaak en bereidheid betekent het dat brouwers al zo ver zijn.
Dit gebeurt al jaren in poppodia en dergelijke.

Doorgeefsnelheid is eenvoudig op te lossen door meer tappunten en meer personeel te plaatsen.
Ook die hardcupbekers kunnen via een tapinstallatie worden getapt, dus dat is het probleem niet zo.

Denk (en hoop) dat we die hardcupbekers (uiterlijk) volgend jaar overal op festivals zien.
Amsterdam heeft voor dit jaar bijvoorbeeld alle festivals al verplicht om niet in wegwerpbekertjes te schenken.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.032
3.709
Haha Dennis, dit kun je zelf toch ook niet serieus menen? Hopelijk verdwijnen die dunne plastic bekers van Pinkpop zo snel mogelijk, niks met praktische hanteerbaarheid of smaak te maken, maar met het milieu.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.540
6.219
Een berg troep heeft geen charme. Die plastic bekers moeten gewoon weg. Dat kan echt niet meer anno 2019.

Wat Gesp ook zegt. Hardcupbekers zijn de toekomst.
 

chuckofalltrades

Playlistbediener
16 sep 2018
39
0
Speaking of glasses / mugs etc at the festival: In India, our biggest music festival (10 years old, I've attended all - either as a fan, or on the organizing side) has a nice solution to this: Aluminium mugs which are refillable with drink. While yes, many un-civic minded people do end up trashing these, most people take them home as a souvenir. I myself must have 10 around the house: To keep keys, toothbrushes, pens, even stuff in the kitchen. Over the years they have ended up becoming a sort of festival "icon" as well. In fact in the office I used to work in for the festival, there is a wall with about a 100 of them filled with saplings :)

The festival is called NH7 Weekender (quite nice, we've got some big acts come down) and here's an image of a mug from a few years ago.


The festival itself has gained a reputation for being very low waste, as it has worked with some fantastic organizations to make everything (food plates, etc) eco-friendly and there's a lot of emphasis on waste segregation.

Just a little story from the other side of the world :)
Chuck
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.540
6.219
That's a cool solution! Also great to take the mug home as a souvenir.

Maybe Pinkpop can swap the hats for a pink Amnesty mug! Or maybe include a little bit of the cost in the ticket price and hand them out when people enter the festival / send them out with the tickets.

Great idea!
 

chuckofalltrades

Playlistbediener
16 sep 2018
39
0
Yeah! The founders of the NH7 Weekender festival take a lot of nice steps like this. Even though the festival economy in India is a small fraction of what it in Europe (you have no idea how much I envy you guys), some people have done some good work. You can see some of the organization (Skrap)'s work for this festival here, details of how they managed to make it zero-waste, here. https://www.skrap.in/projects/2018/4/3/bacardi-nh7-weekender-pune-2017.

 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.257
2.199
Een berg troep heeft geen charme. Die plastic bekers moeten gewoon weg. Dat kan echt niet meer anno 2019.

Wat Gesp ook zegt. Hardcupbekers zijn de toekomst.

Eens; die laag van plastic troep op een festival is onnodig! Het zou wel degelijk een verschil maken als ook de grote Mojo-festivals hier meer werk van zouden maken. Ik zie het Jan alleen niet zo snel doen.

Bij die hardcups scheelt het alleen al dat mensen hun bekers bij zich houden. Als je al begint met een hoop bekerzooi op de grond dan nodigt dat ook uit tot het neergooien meer rotzooi.

3voor12 heeft hier recent ook een aparte podcast over gemaakt: https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2019/april/Dansen-op-de-vulkaan--hoe-festivals-groen-proberen-te-zijn.html
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken