Pinkpop 2014

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Kijk eens wat ik net in de reacties op Facebook van Rock Am Ring zie: http://festileaks.com/wp-content/uploads/2013/11/Line-up1.jpg
Kan correct zijn, vrijwel alle namen uit de geruchten van RaR, met 1 uitzondering "klassieke rock act" Iron Maiden. Nee, die zag ik niet aankomen, geen tour, geen album. Ervan uitgaande 1 a 2 headliners naar Pinkpop. Verwacht ik Eminem niet, ook Linkin Park verwacht ik niet zo snel terug. Pearl Jam lijkt logisch. Iron Maiden... als het klopt hoop ik dat ze eindelijk 1 keer op Pinkpop komen. Morgen of dinsdag misschien dan eindelijk nieuws??? We wachten verder...
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
@Dennis Hoe lang duurt het normaal na de RaR bekendmaking dat Pinpop een naam bekend maakt?
 

Bjorn

Randprogramma
26 okt 2013
163
0
Misschien durft pinkpop Eminem wel aan, wed maar dat ie die dag uitverkoopt hoor zo mainstream als wat! En pearl jam en arctic monkeys erbij en dan heeft lijkt mij 3 headliners die wel uitverkopen op de dagen van am en Eminem een goeie sub of hele goeie 3FM afsluiter dan gaat de kaartverkoop goedkomen lijkt mij
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Pinkpop komt meestal alleen met losse aankondigingen van headliners of grote acts en vaak is dat omdat de band zelf alle tour data bekend maakt. Ze bewaren het liefst alles voor die stomme persconferentie...
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
@Bjorn Nee Eminem is voor Pinkpop niks. Dan gaan er een hoop mensen die normaal wel weekendkaarten kopen echt twijfelen, want dit zijn meestal de mensen die echt van rock houden. De dagkaarten zullen dan sowieso uitverkopen inderdaad voor de Eminem dag.

Ook betekent Arctic Monkeys juist dat dagkaarten niet uitverkopen. Met die band stimuleer je juist de weekend kaarten.

Ik denk dat het domste wat je kunt doen is Eminem en AM als headliners programeren. Hoogstens één van de twee. Klinkt raar, maar het is wel zo.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Dan zou dat toch juist een goede combi zijn, Eminem die mensen laat twijfelen voor een weekend kaart en Arctic Monkeys die ze dan juist weer stimuleert :) En dan Pearl Jam die beiden doet :D
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
@Dennis Hoe lang duurt het normaal na de RaR bekendmaking dat Pinpop een naam bekend maakt?
Dat verschilt nogal. Dit jaar zelfde weekend, daardoor delen ze waarschijnlijk wel wat namen. Als dan tourdata bekend worden gemaakt volgen de festivals vanzelf, mes snijdt van 2 kanten. Met nog minder dan 200 dagen te gaan, vlak voor de jaarwisseling, zullen de 1ste namen er wel zijn.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Ja maar wat ik niet helemaal goed uitlegde is dat mensen naar het totaal plaatje kijken. Als je Pearl Jam, AM en ik zeg maar wat, Foo Fighters hebt, dan denken veel mensen: 'Lekker hoor weer die rock'. Als je dan FF weghaalt en Eminem daar ze, dan denken ze: 'PJ geweldig, AM redelijk maar GADVERDAMME, Eminem'. Eminem kan alleen als ze hij dan op de eerste dag staat en de andere twee headliners echt twee toppers staan.

Ik zou hem op Pinkpop niet doen, hoewel ik er persoonlijk wel op hoop haha
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
1 Niet rock headliner jaagt niet meteen een hele hoop mensen weg en trekt ook een hele hoop andere mensen dus zou niet verkeerd zijn. Rock liefhebbers hebben niet per definitie een hekel aan Eminem ofzo. PJ, AM en Eminem zou een best goede line-up zijn die wel uitverkoopt mits de rest van de dagen beetje fatsoenlijk zijn denk ik.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.397
592
Placebo, FOB en Franz Ferdinand mogen van mij ook naar Pinkpop komen, graag zelfs, maar wat een headliners... Pearl Jam, Iron Maiden, Eminem en Linkin Park? Ik hoop eigenlijk dat er geen van naar Pinkpop komen. Leuke muziek, maar ik zie liever bands die het laatste jaar / de laatste jaren goede dingen doen. Arctic Monkeys, Placebo, Franz Ferdinand, Arcade Fire et cetera. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen wel graag PJ zien, dus ik hoop maar dat Pinkpop een veelzijdige line-up brengt. Arctic Monkeys, Snow Patrol en Pearl Jam is dan een mooie combinatie denk ik maar kom aub niet met Iron Maiden of Linkin Park daarnaast.
 

WilcoLamers

Playlistbediener
20 nov 2013
16
0
Ik zou juist het liefst Iron Maiden van dat lijstje zien :p, En pearl jam vind ik ook goed maar dat hoeft van mij niet persee. Linkin Park hoeft van mij niet te komen omdat ze in 2012 al op pinkpop stonden en Eninem hoeft van mij ook niet te komen. Maar dat komt omdat ik gewoon niet van zijn muziek houdt. Heb dan toch liever gewoon een Rock headliner.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
<div class="d4p-bbt-quote-title">DennisvdBr wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Shaverion wrote:</div><br>
Rock liefhebbers hebben niet per definitie een hekel aan Eminem ofzo.


Uuuhhh, Jawel!!


ik mag toch hopen dat je dit niet meent….

Ik merk zelf dat de typische rock-fans die houden van dingen als Iron Maiden, Foo Fighters, Pearl Jam, RHCP etc. vaak de softe dingen als Snow Patrol, Mumford&Sons en Coldplay al niks vinden, en dan HipHop en dance helemaal verschikkelijk vinden. En Pinkpop wordt gekenmerkt door die echte rock-liefhebbers. Deze groep is de vast groep, die bijna ieder jaar wel gaan. Met een naam als Eminem schrik je hun wel echt af.

Ik denk ook dat het niet echt wenselijk voor Smeets is als je een groep mensen krijgt die puur voor Eminem komen en totaal geen interesse hebben in de rock muziek, en een deel die alles die dag leuk vinden maar Eminem kut vinden.

Sorry voor de vaagheid, het is een beetje lastig uit te leggen.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
klopt zeker, ik zie Eminem ook liever niet komen. Maar als je gaat zeggen dat een rockliefhebber per defenitie een hekel heeft aan Eminem slaat compleet nergens op. Ik vind rock echt het 'beste' genre dat er bestaat, maar Eminem vind ik opzich ook nog wel vet. En daarbij denk ik dat de gemiddelde rockliefhebber liever Eminem dan Kanye West of Jay-Z ziet.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Klopt precies, @Stockholm Syndrome. Ik kan je volledig volgen. Anders krijg je van die taferelen dat hipsters & co staan te kutten met telefoons enzo en dáárdoor een toegift verkloten van de GOEIE acts.
 

WilcoLamers

Playlistbediener
20 nov 2013
16
0
Ik snap wel wat je bedoeld Stockholm Syndrome. Ik kan me hier zelf ook in herkennen, want ik vind de softere dingen zelf eigenlijk ook al niets. Op uitzondering van Munford and sons, en eninem zou mij inderdaad wel afschrikken om een heel weekend naar pinkpop te gaan. Er is nou eenmaal vrij veel concurrentie, en als deze een betere headliner bieden zou ik daar denk ik eerder heen gaan. Maar ik ben dan ook geen vaste pinkpop bezoeker.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.468
708
klopt zeker, ik zie Eminem ook liever niet komen. Maar als je gaat zeggen dat een rockliefhebber per defenitie een hekel heeft aan Eminem slaat compleet nergens op. Ik vind rock echt het ‘beste’ genre dat er bestaat, maar Eminem vind ik opzich ook nog wel vet. En daarbij denk ik dat de gemiddelde rockliefhebber liever Eminem dan Kanye West of Jay-Z ziet.

Ik denk dat je met dat laatste wat fout zit. Bij Eminem staat alles op tape, Jay Z speelt met een liveband, en gooit er tussendoor nog wat rockcovers in (99 Problems wordt bijvoorbeeld over een instrumentale versie van Back In Black gerapt).


Maar de uitspraak van Dennis toont eigenlijk wel een teer punt bij Pinkpop, vergelijkbaar met een eerdere discussie: het idee dat Pinkpop voorbehouden moet blijven aan rock. De moderne muziekliefhebber luistert naar een mix van genres, zowel indie als hardrock, pop als dance. En op een festival wil die dan ook de kans krijgen die mix te ervaren. Het is daardoor dat festivals als Pukkelpop en Lowlands zo populair zijn, en Werchter de uitbreiding maakt naar extra podia met dance. Pinkpop lijkt echter geen andere hiphop te kennen de Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites, en dance is er steevast twee hypes van een jaar geleden die in de tent weggestopt worden. Tuurlijk lok je dan de typische rockers, maar anderen willen meer. En het is daardoor dat Werchter jaarlijks bijna 10.000 Nederlanders mag verwelkomen, dat Lowlands uitverkoopt voor er een naam bekend is, en dat zelfs nieuwe festivals als BKS op meer interesse van de jeugd kunnen rekenen dan Pinkpop.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
klopt zeker, ik zie Eminem ook liever niet komen. Maar als je gaat zeggen dat een rockliefhebber per defenitie een hekel heeft aan Eminem slaat compleet nergens op. Ik vind rock echt het ‘beste’ genre dat er bestaat, maar Eminem vind ik opzich ook nog wel vet. En daarbij denk ik dat de gemiddelde rockliefhebber liever Eminem dan Kanye West of Jay-Z ziet.

Nee tuurlijk, ik ga uit van een meerderheid. Zelf ben ik ook begonnen met rock en dat is ook nog steeds wel echt mijn genre (mijn naam is een nummer van Muse). Ik persoonlijk hou erg van Jay-Z en Kanye West en ook Eminem waardeer ik enorm. Zo zullen er nog veel zijn. Maar juist op Pinkpop merk ik dat de kern van het publiek echt alleen van rock houdt.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
<div class="d4p-bbt-quote-title">neontiger8 wrote:</div>
klopt zeker, ik zie Eminem ook liever niet komen. Maar als je gaat zeggen dat een rockliefhebber per defenitie een hekel heeft aan Eminem slaat compleet nergens op. Ik vind rock echt het ‘beste’ genre dat er bestaat, maar Eminem vind ik opzich ook nog wel vet. En daarbij denk ik dat de gemiddelde rockliefhebber liever Eminem dan Kanye West of Jay-Z ziet.

Ik denk dat je met dat laatste wat fout zit. Bij Eminem staat alles op tape, Jay Z speelt met een liveband, en gooit er tussendoor nog wat rockcovers in (99 Problems wordt bijvoorbeeld over een instrumentale versie van Back In Black gerapt).

Maar de uitspraak van Dennis toont eigenlijk wel een teer punt bij Pinkpop, vergelijkbaar met een eerdere discussie: het idee dat Pinkpop voorbehouden moet blijven aan rock. De moderne muziekliefhebber luistert naar een mix van genres, zowel indie als hardrock, pop als dance. En op een festival wil die dan ook de kans krijgen die mix te ervaren. Het is daardoor dat festivals als Pukkelpop en Lowlands zo populair zijn, en Werchter de uitbreiding maakt naar extra podia met dance. Pinkpop lijkt echter geen andere hiphop te kennen de Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites, en dance is er steevast twee hypes van een jaar geleden die in de tent weggestopt worden. Tuurlijk lok je dan de typische rockers, maar anderen willen meer. En het is daardoor dat Werchter jaarlijks bijna 10.000 Nederlanders mag verwelkomen, dat Lowlands uitverkoopt voor er een naam bekend is, en dat zelfs nieuwe festivals als BKS op meer interesse van de jeugd kunnen rekenen dan Pinkpop.

Dit is precies wat ik steeds bedoelde in die discussie, alleen verwoord jij het veel beter. ;P Het grootste gedeelte van de festivalgangers luisteren naar meer dan alleen rock. Een diverser programma trekt meer bezoekers.

Waarom zeg ik dan toch dat Eminem beter niet op deze editie van Pinkpop kan staan? Je kan natuurlijk ook niet ineens het roer omgooien. Dat moet geleidelijk, als je nu Eminem gaat boeken ga je van het ene extreme naar het andere.


Sorry voor de dubbelpost, ik wist even niet hoe ik dit anders moest doen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken