Graspop Metal Meeting 2025

Ben benieuwd wat we nog kunnen verwachten bij die laatste 40 a 50 namen
Naast de headliners hebben een aantal dagen nog wel echt even wat power nodig op het gebied van logo namen
Is op basis van de huidige poster erg moeilijk in te schatten hoe veel sub headliners we nu al hebben bijvoorbeeld en hoe veel er nog moeten komen
Als we het lijstje van tourende bands bekijken, zijn er nog wel heel wat mooie kanshebers die niet zouden misstaan op een hoge mainstage spot of als headliner van een andere stage, zoals bijvoorbeeld: Opeth, Meshuggah, Sepultura, A day to remember, Bullet for my valentine, Black country communion, Exodus, Knocked lose, Europe, Alestorm, Rise against

Ik vind de meeste muziek van NIN op plaat maar niets, heb niet bepaald een klik met dat industrial/rauwe/experimentele/soundscape achtige.

Maarrr… ik ben ervan overtuigd dat het live wel een toffe & unieke ervaring kan zijn.

Laat maar komen dus.

• Leuk
Waarderingen: ElNiño
Aangezien we al enkele jaren weten dat de oude garde van headliners langzamerhand begint weg te vallen, is het aan Graspop om te beslissen hoe ze die gaten op willen vullen. Vorig jaar hebben we gezien hoe ze dat deden met Tool en BMTH, beiden grote namen die normaal gezien op majors spelen zoals Werchter. Wat mij betreft past Nine Inch Nails prima in dat rijtje, en ik hoop wel dat ze die kant op gaan. Dit soort headliners is toch waar ze het van moeten hebben de komende jaren, en ik heb liever dit soort spannende/originele boekingen dan bands op herhaling te boeken die er dan om de 1 of 2 jaar staan, tot dat die ook wegvallen en er niets overblijft.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
First message here (and I write in English because I speak French).

As a NIN hardcore fan, of course they will fit perfectly to Graspop. NIN is a live band, really and lots of their stuff is heavier than on studio.

So far, I cross my fingers that they're announced at GMM (that will be fantastic) and that they performed The Downard Spiral for its 30 + 1 birthday.

Seeing all these discussions are pretty exciting but I'm very scared of seeing them going to Werchter... or even not at all in Belgium ! We will see.

And by the way... Hello folks !

Aangezien we al enkele jaren weten dat de oude garde van headliners langzamerhand begint weg te vallen, is het aan Graspop om te beslissen hoe ze die gaten op willen vullen. Vorig jaar hebben we gezien hoe ze dat deden met Tool en BMTH, beiden grote namen die normaal gezien op majors spelen zoals Werchter. Wat mij betreft past Nine Inch Nails prima in dat rijtje, en ik hoop wel dat ze die kant op gaan. Dit soort headliners is toch waar ze het van moeten hebben de komende jaren, en ik heb liever dit soort spannende/originele boekingen dan bands op herhaling te boeken die er dan om de 1 of 2 jaar staan, tot dat die ook wegvallen en er niets overblijft.
Dit is inderdaad wel de situatie waar we momenteel in zitten, De huidige 'Nieuwe' metal headliners zijn nog niet groot genoeg om de wei vol te krijgen op hun eigen. (Ghost, Machine head, Parkway drive, Gojira, disturbed). Dus De organisatie moet wel iets anders gaan boeken als ze ieder jaar 8 headliners willen hebben die niet allemaal om het jaar komen. Dat is ook waarom ik fan ben van het idee om een 'Niet metal' headliner te boeken zoals MUSE, NIN, The prodigy, TOOL. Deze kunnen zowel de metal fans iets uniekers geven alsook mensen die niet direct naar een metal festival gaan eens overhalen om graspop eens een kans te geven (en mogelijks metal fan te worden)

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Op zich geen gigantische fan van Muse of NiN. NiN zou ik nog wel een kans willen geven, maar Muse heb ik enkele jaren geleden een stuk meegepikt op Werchter... Was toen goed op tijd terug op de camping. Wat een andere optie zou zijn, goeie vraag inderdaad.

Kleine vraag voor de kenners hier: Wat is de kans dat een band festivals hier nog meepikt, terwijl ze in het najaar op tour gaan als voorprogramma? Specifiek zit ik te loeren op The Amity Affliction. Die zijn nu bezig (of gaan beginnen) aan een tour in de VS en Zuid-Amerika, terwijl ze in het najaar gaan touren met Parkway Drive. Nu zie ik van april tot het najaar geen enkele boeking in hun schedule staan, dus dan vraag ik me af of ze dan in de zomer misschien Europese festivals zouden meepikken

Kleine vraag voor de kenners hier: Wat is de kans dat een band festivals hier nog meepikt, terwijl ze in het najaar op tour gaan als voorprogramma? Specifiek zit ik te loeren op The Amity Affliction. Die zijn nu bezig (of gaan beginnen) aan een tour in de VS en Zuid-Amerika, terwijl ze in het najaar gaan touren met Parkway Drive. Nu zie ik van april tot het najaar geen enkele boeking in hun schedule staan, dus dan vraag ik me af of ze dan in de zomer misschien Europese festivals zouden meepikken
Welkom op het forum! Zelf ook fan van The Amity Affliction, gaven een goed optreden op Graspop laatste keer.

Een enkele uitzondering daargelaten, kun je er wel vanuit gaan dat er niet veel bands meer zijn die nu nog een juni tour gaan aankondigen. De meeste bands zal je toch echt moeten zoeken in de lijst van bands die al op tour zijn. Mijn gok is dat The Amity Affliction in de zomer niet in Europa gaat zijn, helaas. Ook mede door die tour in het najaar, wat het nog minder waarschijnlijk maakt. Ik ga ze zelf wel zien in het voorprogramma van Parkway Drive gelukkig.

Landmvrks en Polaris stonden op de uitgelekte poster, dus ik hoop dat die nog komen. Zouden twee mooie toevoegingen zijn in het genre, samen met grote namen als BFMV en ADTR die ik eigenlijk ook wel verwacht.

Welke bands kijk je het meest naar uit die al op de line up staan?

• Leuk
Waarderingen: Ahbon
Ben benieuwd wat we nog kunnen verwachten bij die laatste 40 a 50 namen
Naast de headliners hebben een aantal dagen nog wel echt even wat power nodig op het gebied van logo namen
Is op basis van de huidige poster erg moeilijk in te schatten hoe veel sub headliners we nu al hebben bijvoorbeeld en hoe veel er nog moeten komen
Als we het lijstje van tourende bands bekijken, zijn er nog wel heel wat mooie kanshebers die niet zouden misstaan op een hoge mainstage spot of als headliner van een andere stage, zoals bijvoorbeeld: Opeth, Meshuggah, Sepultura, A day to remember, Bullet for my valentine, Black country communion, Exodus, Knocked lose, Europe, Alestorm, Rise against
Daar mogen inderdaad nog wel redelijk wat bands bij komen!
  • Opeth -> Leaked poster + Vrij tijdens gmm
  • Meshuggah -> Vrij tijdens gmm
  • Sepultura -> Vrij tijdens gmm
  • A day to remember -> zondag op Hellfest
  • Bullet for my valentine -> Vrij tijdens gmm
  • Black country communion -> Donderdag in Keulen
  • Exodus -> Vrij tijdens gmm
  • Knocked lose -> zondag op hellfest
  • Europe -> Zaterdag in Noorwegen
  • Alestorm -> Zaterdag in Finland, Enkele dagen later in Noorwegen, Do of Vr mss
  • Rise against -> 12 Juni laatste datum van tour?
  • Dethklok -> Do of Vr (Weekend in londen + Hellfest)

Bands die op de poster staan maar nog geen logo bands zijn:
  • Hatebreed 2023 logo band
  • Eagles of death metal 2019 logo band
  • Skillet 2022 logo band

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Ahbon en Loek123
  • Alestorm -> Zaterdag in Finland, Enkele dagen later in Noorwegen, Do of Vr mss

• Skillet 2022 logo band
Mooie uiteenzetting.
Had ergens een gerucht gezien dat Rise Against op de vrijdag zou staan, weet alleen niet meer waar.
Zou wel net die grote sub zijn die die vrijdag nodig heeft.

Welkom op het forum! Zelf ook fan van The Amity Affliction, gaven een goed optreden op Graspop laatste keer.

Een enkele uitzondering daargelaten, kun je er wel vanuit gaan dat er niet veel bands meer zijn die nu nog een juni tour gaan aankondigen. De meeste bands zal je toch echt moeten zoeken in de lijst van bands die al op tour zijn. Mijn gok is dat The Amity Affliction in de zomer niet in Europa gaat zijn, helaas. Ook mede door die tour in het najaar, wat het nog minder waarschijnlijk maakt. Ik ga ze zelf wel zien in het voorprogramma van Parkway Drive gelukkig.

Landmvrks en Polaris stonden op de uitgelekte poster, dus ik hoop dat die nog komen. Zouden twee mooie toevoegingen zijn in het genre, samen met grote namen als BFMV en ADTR die ik eigenlijk ook wel verwacht.

Welke bands kijk je het meest naar uit die al op de line up staan?

Jammer, is een band wiens muziek best veel betekend heeft afgelopen jaar, had ze graag meegepikt. Optreden met Parkway Drive kwam me niet goed uit, misschien toch is kijken of ik een paar dingen kan regelen om ze daar toch mee te pikken

best wel wat bands in feite! Hieronder het lijstje waarbij ik men naam in onze groeps-Excel heb gezet voorlopig
*= al is meegepikt
de rest nog niet, vetgedrukte staan het hoogste als prioriteit
(Nu ik het zo ff bekijk, is het triestig gesteld met de lijst van bands die ik al gezien heb in feite... Precies toch is wat meer werk maken van concerten onder het jaar ook)

Veel bands die ik nu bij het inluisteren echt leer kennen, buiten af en toe passage in nieuwe metal playlists van Spotify ofzo

Alien Ant Farm (is een van die bands waar ik altijd van schrik hoeveel nummers ik eigenlijk wel ken, maar nooit bewust wist dat zij de artiest waren)
Amenra
As Everything Unfolds
Bad Wolves
Cattle Decapitation
Currents
Dead Poet Society
Fit For An Autopsy
Flogging Molly (gewoon leuke muziek, en best goed live als ik m'n broer/vrienden moet geloven)
From Ashes To New
Hatebreed
*Heaven Shall Burn
House Of Protection
Imminence
In Flames
(Cloud Connected stond op m'n eerste compilatie metal CD, Headbangers Ball van MTV2, top cd)
*Iron Maiden
*Korn (zitten in mijn playlists sinds ik bewust muziek luister, live ook nog niet teleurgesteld)
Lagwagon
*Lorna Shore (gezien in AB, niet normaal. Momenteel ook 1 van m'n favoriete bands, hopelijk een slot waarbij er niet teveel clashes zijn. Vermoed dat ze niet openlucht zullen staan, dus moet er op tijd bijzijn als ik een deftig plekje in de tent wil)
Motionless In White
Northlane
Orbit Culture
Psychonaut
Rise Of The Northstar
Sim
Skillet
Slipknot
Spiritbox

Stray From The Path
Terror
The Ghost Inside
The Hu
Whitechapel (laatste 2 singles die ze nu hebben uitgebracht van hun opkomende album zijn niet normaal)

Maakt op zich eigenlijk niet zo heel veel uit. Zolang het weer droog is en de beer-pitchers nat blijven, maken we er wel een mooi weekend van.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Jamel
Jammer, is een band wiens muziek best veel betekend heeft afgelopen jaar, had ze graag meegepikt. Optreden met Parkway Drive kwam me niet goed uit, misschien toch is kijken of ik een paar dingen kan regelen om ze daar toch mee te pikken

best wel wat bands in feite! Hieronder het lijstje waarbij ik men naam in onze groeps-Excel heb gezet voorlopig
*= al is meegepikt
(Nu ik het zo ff bekijk, is het triestig gesteld met de lijst van bands die ik al gezien heb in feite... Precies toch is wat meer werk maken van concerten onder het jaar ook)

Veel bands die ik nu bij het inluisteren echt leer kennen, buiten af en toe passage in nieuwe metal playlists van Spotify ofzo

Alien Ant Farm (is een van die bands waar ik altijd van schrik hoeveel nummers ik eigenlijk wel ken, maar nooit bewust wist dat zij de artiest waren)
Amenra
As Everything Unfolds
Bad Wolves
Cattle Decapitation
Currents
Dead Poet Society
Fit For An Autopsy
Flogging Molly (gewoon leuke muziek, en best goed live als ik m'n broer/vrienden moet geloven)
From Ashes To New
Hatebreed
*Heaven Shall Burn
House Of Protection
Imminence
In Flames
(Cloud Connected stond op m'n eerste compilatie metal CD, Headbangers Ball van MTV2, top cd)
*Iron Maiden
*Korn (zitten in mijn playlists sinds ik bewust muziek luister, live ook nog niet teleurgesteld)
Lagwagon
*Lorna Shore (gezien in AB, niet normaal. Momenteel ook 1 van m'n favoriete bands, hopelijk een slot waarbij er niet teveel clashes zijn. Vermoed dat ze niet openlucht zullen staan, dus moet er op tijd bijzijn als ik een deftig plekje in de tent wil)
Motionless In White
Northlane
Orbit Culture
Psychonaut
Rise Of The Northstar
Sim
Skillet
Slipknot
Spiritbox

Stray From The Path
Terror
The Ghost Inside
The Hu
Whitechapel (laatste 2 singles die ze nu hebben uitgebracht van hun opkomende album zijn niet normaal)

Maakt op zich eigenlijk niet zo heel veel uit. Zolang het weer droog is en de beer-pitchers nat blijven, maken we er wel een mooi weekend van.
Kijkende naar deze lijst zouden jij en @Loek123 volgens mij prima samen een loopschema kunnen maken. Jullie smaak komt volgens mij heel erg overeen. :)

• Leuk
Waarderingen: Akron02 en Loek123

• Skillet 2022 logo band
van bovenstaande mogen deze voor mij ook gerust doorkomen

Meshuggah
Sepultura
ADTR
BFMV
Knocked Loose
Rise Against: heb ze gezien in 2018(?) op GMM, was ik toen wel niet gigantisch van onder de indruk, hoewel ik van de platen wel fan ben
Dethklok

Kijkende naar deze lijst zouden jij en @Loek123 volgens mij prima samen een loopschema kunnen maken. Jullie smaak komt volgens mij heel erg overeen. :)
En dan ben ik nog niet halverwege het deftig inluisteren denk ik 😂
Begin al licht panische aanvallen te krijgen als ik aan de kleurboel van Clashfinder voor onze groep begin te denken tegen dat we in juni zijn. Hoewel ik vermoed dat voor de 'zwaardere' bands à la Whitechapel ik er toch alleen zal belanden

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Loek123
En dan ben ik nog niet halverwege het deftig inluisteren denk ik 😂
Begin al licht panische aanvallen te krijgen als ik aan de kleurboel van Clashfinder voor onze groep begin te denken tegen dat we in juni zijn. Hoewel ik vermoed dat voor de 'zwaardere' bands à la Whitechapel ik er toch alleen zal belanden
Ik begin ook al serieus voor clashes te vrezen!

Heb momenteel al redelijk wat bands die ik wil zien 😅
- Donderdag: 9
- Vrijdag: 4
- Zaterdag: 7
- Zondag: 6

En dan hebben we nog 40+ bands te goed :LOL:

*= al is meegepikt

Amenra
As Everything Unfolds
Bad Wolves
Cattle Decapitation
Currents
Dead Poet Society
Fit For An Autopsy
From Ashes To New
Hatebreed
*Heaven Shall Burn
House Of Protection
Imminence
In Flames
*Iron Maiden
Lagwagon
Motionless In White
Northlane
Orbit Culture
Psychonaut
Rise Of The Northstar
Sim
Skillet
Slipknot
Spiritbox

Stray From The Path
Terror
The Ghost Inside
The Hu

alle bands die ik wilde aanraden staan al in het lijstje. Mooi lijstje dus, je gaat inderdaad een druk weekend tegemoet maar dat is alleen maar mooi, het tijdschema gaat wel voor een aantal pijnlijke clashes zorgen voor je ben ik bang.

Hierbij ook mijn lijstje (groen = must, blauw = graag, rood = misschien)
Donderdag belooft bij mij een flinke clashfest te worden.

Falling in reverse is een opvallende afwezige in je lijstje, zou qua muziek wel in je straatje liggen zou ik denken.
Grotendeels inderdaad wel, alleen ben ik zelf niet zo van de hardcore en deathcore dus dat zijn zowat de enige verschillen.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Is die podiumindeling (en de uren) momenteel gokwerk bij de Clashfinder?

Bands als Sylosis en Dragonforce lijken me bv. toch geen Jupiler Stage materiaal.

alle bands die ik wilde aanraden staan al in het lijstje. Mooi lijstje dus, je gaat inderdaad een druk weekend tegemoet maar dat is alleen maar mooi, het tijdschema gaat wel voor een aantal pijnlijke clashes zorgen voor je ben ik bang.

Hierbij ook mijn lijstje (groen = must, blauw = graag, rood = misschien)
Donderdag belooft bij mij een flinke clashfest te worden.

Falling in reverse is een opvallende afwezige in je lijstje, zou qua muziek wel in je straatje liggen zou ik denken.

Grotendeels inderdaad wel, alleen ben ik zelf niet zo van de hardcore en deathcore dus dat zijn zowat de enige verschillen.
Falling in Reverse is een dubbeltje op z'n kantje bij mij
Langs de ene kant hebben ze goede nummers (voices in my head, watch the world burn & all my life bvb om een paar recente te noemen)
Maar over de volledige lijn kunnen ze me niet echt overtuigen.

Zal één van die bands worden 'als er op dat moment niets anders speelt van mijn lijst' denk ik

Charlotte Wessels valt me plots op in je lijst (had ik zelfs in de line-up nog niet opgemerkt). Maar dan ook enkel omdat ik d'r ken van het feit dat ze samen met Ran-D verantwoordelijk was voor het Qlimax 2021 anthem (een hardstyle feest, voor degenen die het niet wisten). Goed nummer, maar waarschijnlijk niet de smaak van velen hier 😅

Hardcore kan ik niets aan veranderen, moet ik de schuld op m'n broer schuiven, dat knalde al vroeg door de speakers vroeger thuis & was niet echt in de positie om de controle over de cd-speler te betwisten 😂

• Leuk
Waarderingen: Lars. en Loek123
Is die podiumindeling (en de uren) momenteel gokwerk bij de Clashfinder?

Bands als Sylosis en Dragonforce lijken me bv. toch geen Jupiler Stage materiaal.
dat is inderdaad allemaal gokwerk.
als je op de clashfinder website zoekt op graspop 2025 vind je vier verschillende clashfinders, alle vier van verschillende leden hier.
https://clashfinder.com/list/?qs=graspop+2025
dit zijn dus hun gokjes van hoe de timetable/podiumindeling eruit gaat zien.

Charlotte Wessels valt me plots op in je lijst (had ik zelfs in de line-up nog niet opgemerkt). Maar dan ook enkel omdat ik d'r ken van het feit dat ze samen met Ran-D verantwoordelijk was voor het Qlimax 2021 anthem (een hardstyle feest, voor degenen die het niet wisten). Goed nummer, maar waarschijnlijk niet de smaak van velen hier 😅

Charlotte Wessels was de frontvrouw van Delain. Misschien ken je haar daar ook wel van!

Users who are viewing this thread