Graspop Metal Meeting 2025

Ik ben niet zo heel gekend met Nine Inch Nails maar na een uurtje random nummers te selecteren van alle albums is daar toch kwalitatief heel weinig aan? Vooral hun oudere nummers (die enigszins nog wel zouden passen op Graspop) zijn van onnoemelijk slechte kwaliteit. Het meer (ik noem het even synth rock) is kwalitatief wel oké maar dan weer totaal niks voor Graspop? Ik snap dus de hele hype niet? Is dit dan echt door de headliner tekorten dat dit gezien wordt als iets groots of zijn er echt fans?
Kort verhaal kort, als audio engineer zijn hun nummers kwalitatief (niet op vlak van lyrics) een pure nachtmerrie. Die superieure toon van heel dit forum van ‘jij kent er de ballen van’ is echt belachelijk. Puur gezien vanuit een mixing/mastering standpunt is die muziek vreselijk slecht.
Ik beweer toch nergens dat zij dat niet kunnen? De award winning muziek komt dateert van na 2010. De muziek waarvan sprake is van voor het jaar 2000. Op 15 jaar kan alles in kwaliteit opgewaardeerd worden (buiten de kwaliteit van de gesprekken hier op dit forum).
Ik onderbouw enkel mijn mening op wat ik kan horen en dat is dat de albums pre jaren 00 niet van veel kwaliteit voorzien zijn. Trent is gekend als een heel goede producer en gekend voor talloze nummers die op productioneel vlak prachtig gemaakt zijn (ondermeer een aantal nummer van Halsey zijn echt gruwelijk goed gemaakt).

Om terug te komen op die albums van Nine Inch Nails (ik ben absoluut geen hater) maar wat ik raar vind is dat de kwalitatieve muziek van hun niet Graspop toegankelijk lijkt (eerder Werchter en zelfs nog meer Pukkelpop imo). De minder kwalitatieve muziek lijkt me dan op Graspop weer niet kwalitatief genoeg om zo hoog te eindigen op de affiche.

Om dan ook nog in te gaan op uw vraag welk album er van die tijd wel kwalitatief was dan is binnen rock/metal alles van Tool al van heel hoge kwaliteit maar bv een Nevermind van Nirvana was ook toen al ongezien sterk.

Nu, ik wil wel nog even duidelijk maken dat mensen zoals u hier op dit forum een verademing zijn tegenover al die mensen die nog nooit in een muziek studio hebben gestaan.
Volgens mij kan ik best aardig lezen, hoor. :)
Als ik de kern van je betoog even mag samenvatten (long story short dus):
  • muziek van voor 2000 zou op GMM passen, maar is kwalitatief niet goed genoeg voor een hoge positie.
  • muziek van na 2000 is kwalitatief goed genoeg, maar past niet op GMM.
Het is volstrekt logisch dat een band in zijn beginjaren over minder geld, middelen en ervaring beschikt, en daardoor qua productie van studioalbums wellicht niet het gewenste niveau (kunnen) halen wat ze waarschijnlijk voor ogen hebben.

Dat wil echter vanzelfsprekend niet zeggen dat die opnamekwaliteit ook maar iets zegt over de kwaliteit van de nummers zelf.
Naarmate een band succesvoller en meer ervaren wordt, komen die oude nummers ook gewoon steeds beter tot hun recht, zowel live als (na remastering) op album.

Ik zie dan ook niet waarom NIN niet op GMM zou kunnen staan met een setlist vol oudere nummers (wat overigens in de praktijk eerder een mix van oudere en nieuwere zou zijn).
Ze zullen niet tussen de nummers door de kwaliteit van hun geluid naar boven of beneden gaan bijstellen als ze resp. een nieuwer of ouder nummer gaan spelen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Eerlijk gezegd ben ik ook meer benieuwd naar een liveset van NIN dan dat ik dat met Tool had. Terwijl ik niet echt een fervent luisteraar was van het oudere werk. Zag ze redelijk vaak voorbij komen op MTV volgens mij. Tool heb ik eigenlijk redelijk lang bewust genegeerd🤣

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Eerlijk gezegd ben ik ook meer benieuwd naar een liveset van NIN dan dat ik dat met Tool had. Terwijl ik niet echt een fervent luisteraar was van het oudere werk. Zag ze redelijk vaak voorbij komen op MTV volgens mij. Tool heb ik eigenlijk redelijk lang bewust genegeerd🤣
Heb Nine Inch Nails heel wat jaren geleden twee keer gezien. Een keer een losse show ergens en een keer als late night act op Rock Am Ring, ik vermoed 2013. Wat was dat toen goed!

Ik kan een ieder die twijfelt alleen maar van harte aanbevelen om ze een kans te geven, mochten ze op Graspop staan.

Recent actieve topics

Users who are viewing this thread