De discussie over 'zuivere metal' is sowieso nogal zinloos.Ik ben wel een fan. Voornamelijk vind ik the Downward Spiral een echt meesterwerk.
Zelf al is er geen te kort aan headliners, zou ik zeer tevreden zijn met NIN.
Is misschien geen zuivere metal, maar persoonlijk vind ik wel dat ze passen op GMM
Want wat is dan wel precies zuivere metal?
Dan kun je headliners als Ghost, Tool, BMTH, FFDP, FNM ook wel wegstrepen.
En glam metal/rock bands/artiesten als KISS, AC, MC, DL hadden er ook nooit mogen staan.
Het hele alternative, rap of nu-metal genre (RATM, SOAD, Slipknot, LP, LB, Disturbed)? Forget it!
Grondleggers als Black Sabbath of Deep Purple, strikt genomen: niet welkom.
Motörhead? Nope.
Zelfs een genre als thrash metal is geen 100% zuivere metal, aangezien het is ontstaan uit heavy metal met invloeden van hardcore punk (ooit zo ongeveer de tegenhanger en, in de ogen van vele fans aan beide zijden, 'aartsvijand' van heavy metal), dus zeg maar dag tegen je Metallica en Slayer.
Metalcore: moet ik het nog zeggen?
Blijven over Judas Priest en Iron Maiden, die mogen dan om het jaar elkaar afwisselen als headliner van het ééndaagse Graspop, met een grote variatie aan subheadliners als Saxon, Diamond Head, Venom, Tygers Of Pan Tang, Anvil, Raven...
Ok, dit is natuurlijk zwaar overtrokken, en sommige populaire subgenres (thrash, nu-metal, metalcore) zijn inmiddels natuurlijk allang niet meer weg te denken in de hele metal scene.
Punt is echter dat naarmate een genre en ook de bijbehorende festivals blijven groeien, de randen steeds vaker zullen (moeten) worden opgezocht.
Heavy metal is (net als ieder ander genre) geen duidelijk afgebakend genre, er is altijd een zekere overlap met andere genres.
Een band als Nine Inch Nails wordt bv. dan ook op Wikipedia omschreven als 'industrial rock, industrial, alternative rock, electronic rock, industrial metal, ambient', of Ghost als 'hard rock, heavy metal, arena rock, pop rock, progressive rock'. Veel bands laten zich nu eenmaal niet zo makkelijk in één hokje duwen. Tegenstanders van een bepaalde band kiezen dan doorgaans de omschrijving die hen het beste uitkomt, en negeren de rest.
De naam 'Graspop Metal Meeting' wordt sowieso vaak veel te letterlijk genomen (en gek genoeg heeft niemand het daarbij ooit over het 'pop' gedeelte ). Festivals met een wezenlijk zelfde concept als Hellfest, Download, Copenhell, Rock Im Park hebben daar vanzelfsprekend geen/minder last van.
We kunnen natuurlijk allemaal heel veel vinden van hoe de line-up van GMM er uit zou moeten zien, maar zoals ik al vaker heb gezegd wordt dat uiteindelijk alleen door de organisatie van GMM zelf bepaald (ik weet het, een dooddoener van jewelste, maar daarom niet minder waar.. ). De enige invloed die wij daarop hebben is een ticket kopen en naar een band gaan kijken, of juist niet...
Laatst bewerkt: