Graspop Metal Meeting 2025

Ik ben wel een fan. Voornamelijk vind ik the Downward Spiral een echt meesterwerk.
Zelf al is er geen te kort aan headliners, zou ik zeer tevreden zijn met NIN.
Is misschien geen zuivere metal, maar persoonlijk vind ik wel dat ze passen op GMM
De discussie over 'zuivere metal' is sowieso nogal zinloos.
Want wat is dan wel precies zuivere metal?

Dan kun je headliners als Ghost, Tool, BMTH, FFDP, FNM ook wel wegstrepen.
En glam metal/rock bands/artiesten als KISS, AC, MC, DL hadden er ook nooit mogen staan.
Het hele alternative, rap of nu-metal genre (RATM, SOAD, Slipknot, LP, LB, Disturbed)? Forget it!
Grondleggers als Black Sabbath of Deep Purple, strikt genomen: niet welkom.
Motörhead? Nope.
Zelfs een genre als thrash metal is geen 100% zuivere metal, aangezien het is ontstaan uit heavy metal met invloeden van hardcore punk (ooit zo ongeveer de tegenhanger en, in de ogen van vele fans aan beide zijden, 'aartsvijand' van heavy metal), dus zeg maar dag tegen je Metallica en Slayer.
Metalcore: moet ik het nog zeggen? ;)

Blijven over Judas Priest en Iron Maiden, die mogen dan om het jaar elkaar afwisselen als headliner van het ééndaagse Graspop, met een grote variatie aan subheadliners als Saxon, Diamond Head, Venom, Tygers Of Pan Tang, Anvil, Raven...

Ok, dit is natuurlijk zwaar overtrokken, en sommige populaire subgenres (thrash, nu-metal, metalcore) zijn inmiddels natuurlijk allang niet meer weg te denken in de hele metal scene.
Punt is echter dat naarmate een genre en ook de bijbehorende festivals blijven groeien, de randen steeds vaker zullen (moeten) worden opgezocht.
Heavy metal is (net als ieder ander genre) geen duidelijk afgebakend genre, er is altijd een zekere overlap met andere genres.

Een band als Nine Inch Nails wordt bv. dan ook op Wikipedia omschreven als 'industrial rock, industrial, alternative rock, electronic rock, industrial metal, ambient', of Ghost als 'hard rock, heavy metal, arena rock, pop rock, progressive rock'. Veel bands laten zich nu eenmaal niet zo makkelijk in één hokje duwen. Tegenstanders van een bepaalde band kiezen dan doorgaans de omschrijving die hen het beste uitkomt, en negeren de rest.

De naam 'Graspop Metal Meeting' wordt sowieso vaak veel te letterlijk genomen (en gek genoeg heeft niemand het daarbij ooit over het 'pop' gedeelte ;)). Festivals met een wezenlijk zelfde concept als Hellfest, Download, Copenhell, Rock Im Park hebben daar vanzelfsprekend geen/minder last van.

We kunnen natuurlijk allemaal heel veel vinden van hoe de line-up van GMM er uit zou moeten zien, maar zoals ik al vaker heb gezegd wordt dat uiteindelijk alleen door de organisatie van GMM zelf bepaald (ik weet het, een dooddoener van jewelste, maar daarom niet minder waar.. ;)). De enige invloed die wij daarop hebben is een ticket kopen en naar een band gaan kijken, of juist niet... 💁‍♂️

Laatst bewerkt:
Dat gevoel heb ik ook wel. Een deel van mijn vriendengroep is 'grote' fan van Slipknot en zelfs zij zijn nu ook niet echt enthousiast over hun boeking. (Wat ik ook wel kan begrijpen als je ze 5+ keer hebt gezien) En zeggen dat ze bij een clash ook eerder slipknot links laten liggen voor de verandering
En dan heb je mensen zoals ik, die niet erg fan zijn van de huidige setlist van Slipknot. Heel fijn voor de fans van het eerste uur en ook heel erg gegund, maar ik ga ze deze keer waarschijnlijk ook skippen als er niet iets meer "hits" bijkomen. Maar genoeg andere dingen te zien op een heel weekend, dus ben er niet kwaad om :)

• Leuk
Waarderingen: talos654

En glam metal/rock bands/artiesten als KISS, AC, MC, DL hadden er ook nooit mogen staan.
Het hele alternative of nu-metal genre (RATM, SOAD, Slipknot, LP, LB, Disturbed)? Forget it!
Motörhead? Nope.
Zelfs een genre als thrash metal is geen 100% zuivere metal, aangezien het is ontstaan uit heavy metal met invloeden van hardcore punk (ooit zo ongeveer de tegenhanger en, in de ogen van vele fans aan beide zijden, 'aartsvijand' van heavy metal), dus zeg maar dag tegen je Metallica en Slayer.

Blijven over Judas Priest en Iron Maiden, die mogen om het jaar elkaar afwisselen als headliner van het ééndaagse Graspop, met een grote variatie aan subheadliners als Saxon, Diamond Head, Venom, Tygers Of Pan Tang, Anvil, Raven...

Ok, dit is natuurlijk zwaar overtrokken, en sommige populaire subgenres (thrash, nu-metal, metalcore) zijn inmiddels natuurlijk allang niet meer weg te denken in de hele metal scene.
Punt is echter dat naarmate een genre en ook de bijbehorende festivals blijven groeien, de randen steeds vaker zullen (moeten) worden opgezocht.
Heavy metal is (net als ieder ander genre) geen duidelijk afgebakend genre, er is altijd een zekere overlap met andere genres.

Een band als Nine Inch Nails wordt bv. dan ook op Wikipedia omschreven als 'industrial rock, industrial, alternative rock, electronic rock, industrial metal, ambient', of Ghost als 'hard rock, heavy metal, arena rock, pop rock, progressive rock'. Veel bands laten zich nu eenmaal niet zo makkelijk in één hokje duwen. Tegenstanders van een bepaalde band kiezen dan doorgaans de omschrijving die hen het beste uitkomt, en negeren de rest.

De naam 'Graspop Metal Meeting' wordt sowieso vaak veel te letterlijk genomen (en gek genoeg heeft niemand het daarbij ooit over het 'pop' gedeelte ;)). Festivals met een wezenlijk zelfde concept als Hellfest, Download, Copenhell, Rock Im Park hebben daar vanzelfsprekend geen/minder last van.

We kunnen natuurlijk allemaal heel veel vinden van hoe de line-up van GMM er uit zou moeten zien, maar zoals ik al vaker heb gezegd wordt dat uiteindelijk alleen door de organisatie van GMM zelf bepaald (ik weet het, een dooddoener van jewelste, maar daarom niet minder waar.. ;)). De enige invloed die wij daarop hebben is een ticket kopen en naar een band gaan kijken, of juist niet... 💁‍♂️
Ik vond dat youtubefilmpje dat ik een tijdje terug poste over wat metal nu precies is wel een mooie uitweg uit de discussie wat metal is (metal is tofu, or pizza).
Metal is niet eens muziek, waar hebben we het over?

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik geef ze ook groot gelijk, heb Slipknot en Maiden beide nu 5x gezien. Blijft beide leuk om te zien, maar bij beide bands ben ik bij de laatste passage echt achter op het terrein gaan staan, want ja, ik heb t toch al gezien, terwijl ik normaal vrij ver vooraan wilde staan voor die bands omdat ik (nog steeds) fan ben.
Dus als er iets anders interessants tegelijk speelt ga ik die 2 waarschijnlijk al skippen.

Het hele alternative of nu-metal genre (RATM, SOAD, Slipknot, LP, LB, Disturbed)? Forget it!
Motörhead? Nope.

Blijven over Judas Priest en Iron Maiden, die mogen om het jaar elkaar afwisselen als headliner van het ééndaagse Graspop, met een grote variatie aan subheadliners als Saxon, Diamond Head, Venom, Tygers Of Pan Tang, Anvil, Raven...

Helemaal mee eens, ik mis alleen het genre knuffelrock🤗 in de opsomming, dat kunnen we hier af en toe nog wel eens gebruiken....

#ducksforcover

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Er zullen vast nog wel meer mensen zijn toch, die een band nooit zat zijn na de zoveelste keer live?

@Jamel zeg me dat je Epica gaat kijken! :LOL:

Iron Maiden is al wel weer even geleden, maar Beast in Black en Powerwolf de afgelopen jaren meermaals gezien, zou het voor geen goud willen missen…

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en won666
Alsk dat zie en hier wat volg dat de spoeling dun is + feit dat we nog steeds niet duidelijk wetek of FIR hl is. Gok ik dat het hetvolgende wordt:

Vr - FIR toch hl met mss aanvulling The Prodigy
Za - WT als er iets misgelopen is
ZO - NIN

Heel mss SOAD wisselen met NIN (en desnoods van zondag naar zaterdag)

Ik hoop zelf nog steeds op Volbeat ergens

Duidelijk is wel dat er wat duidelijkheid mag komen 😌
Ik denk dat de organisatie waarschijnlijk liever NiN op zondag zet, die dag heeft eerder een grote naam nodig dan de zaterdag
zaterdag verkoopt altijd wel vrij gemakkelijk uit, VIP tickets voor de zaterdag zijn ook al uitverkocht. denk dat die dag met een kleinere headliner ook wel uitverkoopt aangezien Korn er ook al staat.

Ik denk dat de organisatie waarschijnlijk liever NiN op zondag zet, die dag heeft eerder een grote naam nodig dan de zaterdag
zaterdag verkoopt altijd wel vrij gemakkelijk uit, VIP tickets voor de zaterdag zijn ook al uitverkocht. denk dat die dag met een kleinere headliner ook wel uitverkoopt aangezien Korn er ook al staat.
I agree. Unfortunately Judas Priest are already busy on Saturday, so that won't be an option.

Users who are viewing this thread