Graspop Metal Meeting 2025

Dat gevoel heb ik ook wel. Een deel van mijn vriendengroep is 'grote' fan van Slipknot en zelfs zij zijn nu ook niet echt enthousiast over hun boeking. (Wat ik ook wel kan begrijpen als je ze 5+ keer hebt gezien) En zeggen dat ze bij een clash ook eerder slipknot links laten liggen voor de verandering
En dan heb je mensen zoals ik, die niet erg fan zijn van de huidige setlist van Slipknot. Heel fijn voor de fans van het eerste uur en ook heel erg gegund, maar ik ga ze deze keer waarschijnlijk ook skippen als er niet iets meer "hits" bijkomen. Maar genoeg andere dingen te zien op een heel weekend, dus ben er niet kwaad om :)
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en talos654
De discussie over 'zuivere metal' is sowieso nogal zinloos.
Want wat is dan wel precies zuivere metal?

Dan kun je headliners als Ghost, Tool, BMTH, FFDP, FNM ook wel wegstrepen.
En glam metal/rock bands/artiesten als KISS, AC, MC, DL hadden er ook nooit mogen staan.
Het hele alternative of nu-metal genre (RATM, SOAD, Slipknot, LP, LB, Disturbed)? Forget it!
Grondleggers als Black Sabbath of Deep Purple, strikt genomen: niet welkom.
Motörhead? Nope.
Zelfs een genre als thrash metal is geen 100% zuivere metal, aangezien het is ontstaan uit heavy metal met invloeden van hardcore punk (ooit zo ongeveer de tegenhanger en, in de ogen van vele fans aan beide zijden, 'aartsvijand' van heavy metal), dus zeg maar dag tegen je Metallica en Slayer.
Metalcore: moet ik het nog zeggen? ;)

Blijven over Judas Priest en Iron Maiden, die mogen om het jaar elkaar afwisselen als headliner van het ééndaagse Graspop, met een grote variatie aan subheadliners als Saxon, Diamond Head, Venom, Tygers Of Pan Tang, Anvil, Raven...

Ok, dit is natuurlijk zwaar overtrokken, en sommige populaire subgenres (thrash, nu-metal, metalcore) zijn inmiddels natuurlijk allang niet meer weg te denken in de hele metal scene.
Punt is echter dat naarmate een genre en ook de bijbehorende festivals blijven groeien, de randen steeds vaker zullen (moeten) worden opgezocht.
Heavy metal is (net als ieder ander genre) geen duidelijk afgebakend genre, er is altijd een zekere overlap met andere genres.

Een band als Nine Inch Nails wordt bv. dan ook op Wikipedia omschreven als 'industrial rock, industrial, alternative rock, electronic rock, industrial metal, ambient', of Ghost als 'hard rock, heavy metal, arena rock, pop rock, progressive rock'. Veel bands laten zich nu eenmaal niet zo makkelijk in één hokje duwen. Tegenstanders van een bepaalde band kiezen dan doorgaans de omschrijving die hen het beste uitkomt, en negeren de rest.

De naam 'Graspop Metal Meeting' wordt sowieso vaak veel te letterlijk genomen (en gek genoeg heeft niemand het daarbij ooit over het 'pop' gedeelte ;)). Festivals met een wezenlijk zelfde concept als Hellfest, Download, Copenhell, Rock Im Park hebben daar vanzelfsprekend geen/minder last van.

We kunnen natuurlijk allemaal heel veel vinden van hoe de line-up van GMM er uit zou moeten zien, maar zoals ik al vaker heb gezegd wordt dat uiteindelijk alleen door de organisatie van GMM zelf bepaald (ik weet het, een dooddoener van jewelste, maar daarom niet minder waar.. ;)). De enige invloed die wij daarop hebben is een ticket kopen en naar een band gaan kijken, of juist niet... 💁‍♂️
Ik vond dat youtubefilmpje dat ik een tijdje terug poste over wat metal nu precies is wel een mooie uitweg uit de discussie wat metal is (metal is tofu, or pizza).
Metal is niet eens muziek, waar hebben we het over?

 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik geef ze ook groot gelijk, heb Slipknot en Maiden beide nu 5x gezien. Blijft beide leuk om te zien, maar bij beide bands ben ik bij de laatste passage echt achter op het terrein gaan staan, want ja, ik heb t toch al gezien, terwijl ik normaal vrij ver vooraan wilde staan voor die bands omdat ik (nog steeds) fan ben.
Dus als er iets anders interessants tegelijk speelt ga ik die 2 waarschijnlijk al skippen.
 
De discussie over 'zuivere metal' is sowieso nogal zinloos.
Want wat is dan wel precies zuivere metal?

Dan kun je headliners als Ghost, Tool, BMTH, FFDP, FNM ook wel wegstrepen.
En glam metal/rock bands/artiesten als KISS, AC, MC, DL hadden er ook nooit mogen staan.
Het hele alternative of nu-metal genre (RATM, SOAD, Slipknot, LP, LB, Disturbed)? Forget it!
Grondleggers als Black Sabbath of Deep Purple, strikt genomen: niet welkom.
Motörhead? Nope.
Zelfs een genre als thrash metal is geen 100% zuivere metal, aangezien het is ontstaan uit heavy metal met invloeden van hardcore punk (ooit zo ongeveer de tegenhanger en, in de ogen van vele fans aan beide zijden, 'aartsvijand' van heavy metal), dus zeg maar dag tegen je Metallica en Slayer.
Metalcore: moet ik het nog zeggen? ;)

Blijven over Judas Priest en Iron Maiden, die mogen om het jaar elkaar afwisselen als headliner van het ééndaagse Graspop, met een grote variatie aan subheadliners als Saxon, Diamond Head, Venom, Tygers Of Pan Tang, Anvil, Raven...

Ok, dit is natuurlijk zwaar overtrokken, en sommige populaire subgenres (thrash, nu-metal, metalcore) zijn inmiddels natuurlijk allang niet meer weg te denken in de hele metal scene.
Punt is echter dat naarmate een genre en ook de bijbehorende festivals blijven groeien, de randen steeds vaker zullen (moeten) worden opgezocht.
Heavy metal is (net als ieder ander genre) geen duidelijk afgebakend genre, er is altijd een zekere overlap met andere genres.

Een band als Nine Inch Nails wordt bv. dan ook op Wikipedia omschreven als 'industrial rock, industrial, alternative rock, electronic rock, industrial metal, ambient', of Ghost als 'hard rock, heavy metal, arena rock, pop rock, progressive rock'. Veel bands laten zich nu eenmaal niet zo makkelijk in één hokje duwen. Tegenstanders van een bepaalde band kiezen dan doorgaans de omschrijving die hen het beste uitkomt, en negeren de rest.

De naam 'Graspop Metal Meeting' wordt sowieso vaak veel te letterlijk genomen (en gek genoeg heeft niemand het daarbij ooit over het 'pop' gedeelte ;)). Festivals met een wezenlijk zelfde concept als Hellfest, Download, Copenhell, Rock Im Park hebben daar vanzelfsprekend geen/minder last van.

We kunnen natuurlijk allemaal heel veel vinden van hoe de line-up van GMM er uit zou moeten zien, maar zoals ik al vaker heb gezegd wordt dat uiteindelijk alleen door de organisatie van GMM zelf bepaald (ik weet het, een dooddoener van jewelste, maar daarom niet minder waar.. ;)). De enige invloed die wij daarop hebben is een ticket kopen en naar een band gaan kijken, of juist niet... 💁‍♂️
Helemaal mee eens, ik mis alleen het genre knuffelrock🤗 in de opsomming, dat kunnen we hier af en toe nog wel eens gebruiken....

#ducksforcover
 
Er zullen vast nog wel meer mensen zijn toch, die een band nooit zat zijn na de zoveelste keer live?

@Jamel zeg me dat je Epica gaat kijken! :LOL:

Iron Maiden is al wel weer even geleden, maar Beast in Black en Powerwolf de afgelopen jaren meermaals gezien, zou het voor geen goud willen missen…
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en won666
Alsk dat zie en hier wat volg dat de spoeling dun is + feit dat we nog steeds niet duidelijk wetek of FIR hl is. Gok ik dat het hetvolgende wordt:

Vr - FIR toch hl met mss aanvulling The Prodigy
Za - WT als er iets misgelopen is
ZO - NIN

Heel mss SOAD wisselen met NIN (en desnoods van zondag naar zaterdag)

Ik hoop zelf nog steeds op Volbeat ergens

Duidelijk is wel dat er wat duidelijkheid mag komen 😌
Ik denk dat de organisatie waarschijnlijk liever NiN op zondag zet, die dag heeft eerder een grote naam nodig dan de zaterdag
zaterdag verkoopt altijd wel vrij gemakkelijk uit, VIP tickets voor de zaterdag zijn ook al uitverkocht. denk dat die dag met een kleinere headliner ook wel uitverkoopt aangezien Korn er ook al staat.
 
Ik denk dat de organisatie waarschijnlijk liever NiN op zondag zet, die dag heeft eerder een grote naam nodig dan de zaterdag
zaterdag verkoopt altijd wel vrij gemakkelijk uit, VIP tickets voor de zaterdag zijn ook al uitverkocht. denk dat die dag met een kleinere headliner ook wel uitverkoopt aangezien Korn er ook al staat.
I agree. Unfortunately Judas Priest are already busy on Saturday, so that won't be an option.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage
Daar ben ik me van bewust. Ik denk dat LongStoryShort ook geen persoonlijke aanval op Trent lanceert, maar enkel zegt dat die albums kwalitatief minder zijn.

The Downward Spiral is al een verbetering tov PHM en Broken, en ik denk niet dat er albums uit 1994 zijn die veel beter klinken. Maar het klinkt niet zoals de moderne standaarden, en daar kan niemand iets aan doen. Misschien dat LongStoyShort voorbeelden kan geven van albums uit de jaren '90 die wel goed klinken volgens het perspectief van een audio engineer.

@longstoryshort: misschien moet je de recentere live versies van de oude platen beluisteren, dan snap je misschien beter waarom het zo'n aantrekkingskracht op ons heeft. Dit dateert ook al van 2005 (goddammit!), maar dit illustreert wel de power die NIN kan uistralen. Ik heb deze liveregistratie ooit als MP3 gedownload via Pirate Bay. Om een of andere reden was heel het album qua geluidsniveau x2 ten opzichte van andere bestanden. Ik ben door deze versie van Terrible Lie een beetje dover geworden.

Ik onderbouw enkel mijn mening op wat ik kan horen en dat is dat de albums pre jaren 00 niet van veel kwaliteit voorzien zijn. Trent is gekend als een heel goede producer en gekend voor talloze nummers die op productioneel vlak prachtig gemaakt zijn (ondermeer een aantal nummer van Halsey zijn echt gruwelijk goed gemaakt).

Om terug te komen op die albums van Nine Inch Nails (ik ben absoluut geen hater) maar wat ik raar vind is dat de kwalitatieve muziek van hun niet Graspop toegankelijk lijkt (eerder Werchter en zelfs nog meer Pukkelpop imo). De minder kwalitatieve muziek lijkt me dan op Graspop weer niet kwalitatief genoeg om zo hoog te eindigen op de affiche.

Om dan ook nog in te gaan op uw vraag welk album er van die tijd wel kwalitatief was dan is binnen rock/metal alles van Tool al van heel hoge kwaliteit maar bv een Nevermind van Nirvana was ook toen al ongezien sterk.

Nu, ik wil wel nog even duidelijk maken dat mensen zoals u hier op dit forum een verademing zijn tegenover al die mensen die nog nooit in een muziek studio hebben gestaan.
 
Ik stel voor dat we een nieuw forum maken enkel voor de professials. Ik zal daar direct verkondigen dat Rammstein het moeilijkst te spelen is van allemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage
Graag zou ik jullie willen verzoeken om dit een gezellige plek voor iedereen te houden. Aanvallen op de persoon af hoeft niet en er zullen straks een aantal berichten verwijderd worden. Bij verdere escalatie moeten wij helaas ingrijpen en verder actie ondernemen op bepaalde users. Bij deze dan ook het verzoek om weer terug on topic te gaan en het over de komende editie van GMM te hebben. Alvast bedankt voor jullie medewerking. Check ook onze Huisregels
 
Ik onderbouw enkel mijn mening op wat ik kan horen en dat is dat de albums pre jaren 00 niet van veel kwaliteit voorzien zijn. Trent is gekend als een heel goede producer en gekend voor talloze nummers die op productioneel vlak prachtig gemaakt zijn (ondermeer een aantal nummer van Halsey zijn echt gruwelijk goed gemaakt).

Om terug te komen op die albums van Nine Inch Nails (ik ben absoluut geen hater) maar wat ik raar vind is dat de kwalitatieve muziek van hun niet Graspop toegankelijk lijkt (eerder Werchter en zelfs nog meer Pukkelpop imo). De minder kwalitatieve muziek lijkt me dan op Graspop weer niet kwalitatief genoeg om zo hoog te eindigen op de affiche.

Om dan ook nog in te gaan op uw vraag welk album er van die tijd wel kwalitatief was dan is binnen rock/metal alles van Tool al van heel hoge kwaliteit maar bv een Nevermind van Nirvana was ook toen al ongezien sterk.

Nu, ik wil wel nog even duidelijk maken dat mensen zoals u hier op dit forum een verademing zijn tegenover al die mensen die nog nooit in een muziek studio hebben gestaan.
Los van de arrogante toon in je reactie klopt er ook nog eens niks van je betoog.
Die 'minder kwalitatieve muziek' van de eerste albums is allang en breed allemaal geremastered.
En zelfs als dat niet zo was, slaat het ook nergens op om te veronderstellen dat er live ook maar enig verschil in kwaliteit is te horen tussen oudere en nieuwere nummers.
 
Ik ben niet zo heel gekend met Nine Inch Nails maar na een uurtje random nummers te selecteren van alle albums is daar toch kwalitatief heel weinig aan? Vooral hun oudere nummers (die enigszins nog wel zouden passen op Graspop) zijn van onnoemelijk slechte kwaliteit. Het meer (ik noem het even synth rock) is kwalitatief wel oké maar dan weer totaal niks voor Graspop? Ik snap dus de hele hype niet? Is dit dan echt door de headliner tekorten dat dit gezien wordt als iets groots of zijn er echt fans?
Kort verhaal kort, als audio engineer zijn hun nummers kwalitatief (niet op vlak van lyrics) een pure nachtmerrie. Die superieure toon van heel dit forum van ‘jij kent er de ballen van’ is echt belachelijk. Puur gezien vanuit een mixing/mastering standpunt is die muziek vreselijk slecht.
Ik beweer toch nergens dat zij dat niet kunnen? De award winning muziek komt dateert van na 2010. De muziek waarvan sprake is van voor het jaar 2000. Op 15 jaar kan alles in kwaliteit opgewaardeerd worden (buiten de kwaliteit van de gesprekken hier op dit forum).
Ik onderbouw enkel mijn mening op wat ik kan horen en dat is dat de albums pre jaren 00 niet van veel kwaliteit voorzien zijn. Trent is gekend als een heel goede producer en gekend voor talloze nummers die op productioneel vlak prachtig gemaakt zijn (ondermeer een aantal nummer van Halsey zijn echt gruwelijk goed gemaakt).

Om terug te komen op die albums van Nine Inch Nails (ik ben absoluut geen hater) maar wat ik raar vind is dat de kwalitatieve muziek van hun niet Graspop toegankelijk lijkt (eerder Werchter en zelfs nog meer Pukkelpop imo). De minder kwalitatieve muziek lijkt me dan op Graspop weer niet kwalitatief genoeg om zo hoog te eindigen op de affiche.

Om dan ook nog in te gaan op uw vraag welk album er van die tijd wel kwalitatief was dan is binnen rock/metal alles van Tool al van heel hoge kwaliteit maar bv een Nevermind van Nirvana was ook toen al ongezien sterk.

Nu, ik wil wel nog even duidelijk maken dat mensen zoals u hier op dit forum een verademing zijn tegenover al die mensen die nog nooit in een muziek studio hebben gestaan.
Volgens mij kan ik best aardig lezen, hoor. :)
Als ik de kern van je betoog even mag samenvatten (long story short dus):
  • muziek van voor 2000 zou op GMM passen, maar is kwalitatief niet goed genoeg voor een hoge positie.
  • muziek van na 2000 is kwalitatief goed genoeg, maar past niet op GMM.
Het is volstrekt logisch dat een band in zijn beginjaren over minder geld, middelen en ervaring beschikt, en daardoor qua productie van studioalbums wellicht niet het gewenste niveau (kunnen) halen wat ze waarschijnlijk voor ogen hebben.

Dat wil echter vanzelfsprekend niet zeggen dat die opnamekwaliteit ook maar iets zegt over de kwaliteit van de nummers zelf.
Naarmate een band succesvoller en meer ervaren wordt, komen die oude nummers ook gewoon steeds beter tot hun recht, zowel live als (na remastering) op album.

Ik zie dan ook niet waarom NIN niet op GMM zou kunnen staan met een setlist vol oudere nummers (wat overigens in de praktijk eerder een mix van oudere en nieuwere zou zijn).
Ze zullen niet tussen de nummers door de kwaliteit van hun geluid naar boven of beneden gaan bijstellen als ze resp. een nieuwer of ouder nummer gaan spelen.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread