Boekenwurmen united

Er stromen rivieren in de lucht, wat een prachtig boek. Een ontzettend mooie schrijfstijl en de symboliek vond ik erg mooi. Een aanrader voor iedereen. Bedankt voor de gouden tip! @Oasiss

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: AngieH en Oasiss
Er stromen rivieren in de lucht, wat een prachtig boek. Een ontzettend mooie schrijfstijl en de symboliek vond ik erg mooi. Een aanrader voor iedereen. Bedankt voor de gouden tip! @Oasiss
Als je haar schrijfstijl waardeert, waardeer je haar andere boeken ook! Ik heb haar oeuvre er bijna volledig in recordtempo doorheen gejaagd.

Ik ben een beetje gestopt met lange Engelse fantasy series lezen ( zal daar volgend jaar wel weer mee verder gaan).

Heeft er iemand hier nog tips voor de beste Nederlandse op zichzelf staande boeken?

• Leuk
Waarderingen: Dante
Mijn Elif Shafak liefde is wel duidelijk.

Ik las onlangs Als de wolven huilen van Kristin Hannah. Ook vermakelijk.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Ik vond dit jaar o.a. "een onmogelijk leven" van Matt Haig erg vermakelijk (daarnaast deel ik Oasisss' voorliefde voor Elif Shafak, dus eigenlijk zijn alle andere boeken sindsdien een beetje mehh). De meningen lopen trouwens wel enorm uiteen over een onmogelijk leven, dus het is een beetje een kwestie van haat of liefde denk ik. Verder vooral veel non-fictie gelezen de afgelopen tijd.

Edit: Middernachtsbibliotheek van hem is ook mooi. Anders dan veel mensen vind ik de nieuwste alleen origineler.

• Leuk
Bedankt voor de tips, maar dat zijn geen Nederlandse schrijvers toch?

Wil het liefst een boek wat origineel in het Nederlands geschreven, dus Nederlandse literatuur. Lees al jaren alleen maar Engelse boeken, maar ben benieuwd wat de Nederlandse literatuur te bieden heeft.

• Leuk
Waarderingen: Christiaan

Wil het liefst een boek wat origineel in het Nederlands geschreven, dus Nederlandse literatuur. Lees al jaren alleen maar Engelse boeken, maar ben benieuwd wat de Nederlandse literatuur te bieden heeft.
Ah ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb 'm zelf nog niet gelezen maar een collega (wiens smaak ik meestal deel) raadde De zwevende wereld van Annejet van der Zijl aan.

• Leuk
Waarderingen: Davidd

Ah, ik had je verkeerd begrepen. Ik lees ook te weinig Nederlandse auteurs eigenlijk, dus ik heb weinig tips. Ik vond "op een andere planeet kunnen ze me redden" van Lieke Marsman dit jaar wel erg mooi; zij heeft ongeneeslijke kanker en sinds ze ziek is, is ze zich gaan verdiepen in het o.a. het geloof, kwamtummechanica en buitenaards leven. Het boek is een beetje een afwisseling van essayistische beschouwingen over die thema's, met tussendoor bijv. ineens hyperrealistische dagboekfragmenten of gesprekken met artsen die niet willen faciliteren dat ze meedoet aan een nieuwe trial. Ben zelf niet gelovig of per se into buitenaards leven, maar vond het toch heel fascinerend om te lezen; het is ondanks het best heftige thema zo mooi hoe ze alle ankers uitwerpt om vast te kunnen houden aan het leven.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss en Davidd
2025 afgesloten met 45 gelezen boeken! Nog goede voornemens hier, of werk waar heel erg naar uitgekeken wordt?
Hier 52 boeken gelezen! Ik verwacht dat ik er dit jaar wel minder ga lezen.

Ik ben begonnen in de Kinderen van de tijd-serie van Adrien Tchaikovsky. Erg mooie sci-fi. Verder wil ik graag de volgende lezen:
Tolk van Kabul
Zolang de citroenbomen bloeien
Het onmogelijke fortuin (moordclub op donderdag 5)

Jij?

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Zo lang de citroenbomen groeien vond ik erg tof!

Zelf ben ik het nieuwe jaar begonnen met 10 minuten, 38 seconden in deze vreemde wereld. En daarna ligt het vlees (leek het ideale kerstcadeau voor een vegetariër ;)) te wachten.

Hoe veel delen zijn er in de kinderen van de tijd reeks? Een leuke scifi serie kan ook niet ontbreken in 2026.

• Leuk
Zo lang de citroenbomen groeien vond ik erg tof!

Zelf ben ik het nieuwe jaar begonnen met 10 minuten, 38 seconden in deze vreemde wereld. En daarna ligt het vlees (leek het ideale kerstcadeau voor een vegetariër ;)) te wachten.

Hoe veel delen zijn er in de kinderen van de tijd reeks? Een leuke scifi serie kan ook niet ontbreken in 2026.
3 boeken in totaal, dus valt mee :)
Als je arachnophobia hebt kun je deze beter overslaan trouwens 😅

Van de week Hersenschimmen gelezen, intens en erg goed boek. Die bleef wel even nahangen in mijn hoofd.

Nu begonnen aan the Devils van Joe Abercombie (uitgekomen in 2025), ben op 1/3, maar wat een heerlijk boek vol monsters, leuke karakters, bloederige actie, religie en duisternis.

Heb meteen al het andere werk van Joe Abercombie op mijn leeslijst gezet.

• Leuk
Waarderingen: Dante en Oasiss
Voor mij ook vooral de nieuwe van de Thursday Murder Club.
Vorig jaar erg genoten van de 'Boekhandelaar van Florence', wat het verhaal verteld van de koning der boekhandelaren in de 15e eeuw (Italië). Toen werden boeken echt nog gekopieerd en kwam tegelijkertijd de boekdrukkunst op. Dat had natuurlijk veel gevolgen voor de wereld in het algemeen. Hoop nog meer uit die periode te lezen. Kon me wel bekoren! Hiervoor mij meer gericht op de Klassieke Oudheid.
Voor de rest moet ik nog eens nadenken over wat ik graag zou willen lezen dit jaar. Hier al enkele mooie tips zien passeren.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
De onzichtbare uitgelezen, van Joep
Stapel. Fascinerend boek, leest heel lekker weg. Alleen het einde was wat onbevredigend, door onnavolgbare perspectiefwisselingen. Maar zeker de moeite.

• Leuk
Waarderingen: Dante en Oasiss
Nog een sci-fi tip:
Wij Zijn Legio (Wij Zijn Bob)

De Bobiversum-serie dus. Gaat over heel veel klonen van één man die het universum verkennen. Heel divers en erg grappig om te lezen!

Eerste drie delen zijn in het Nederlands beschikbaar :)

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Ik heb net "een vlam Tasmaanse Tijgers" van Charlotte van den Broeck en "Narcis" van Judith Fanto uit. Beide, op heel ander vlak, aanraders!

Leuk dat dit topic weer is opgedoken!

• Leuk

Users who are viewing this thread