Pinkpop 2014

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Pinkpop moet niet gaan voor het hipsterpubliek, die moeten ze lekker naar Lowlands laten gaan. Pinkpop moet zich richten op de 25+-ers die hebben ook nog eens meer geld te besteden dan mensen van onder de 25. Ik vind dus ook dat er geen dance-acts moeten komen, behalve dan zoiets als the Prodigy.

Snow Patrol is in Nederland groter dan in België en waren al eens headliner op Pinkpop en dat was voor hun laatste toch ook redelijk succesvolle album (ze verkochten toen ook 2x ahoy uit), dus die zie ik echt niet subheadliner worden.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Ja, ben het eens met WackoJ, gezien de kansen op Pearl Jam denk ik dat de verdere lineup ook gericht gaat zijn op 25+ers. Uiteindelijk zit het "hipsterpubliek" toch al te zeiken, en kiezen ze als het erop aankomt toch voor Lowlands of BKS. Eerlijk is eerlijk, als het Smeets echt lukt om Pearl Jam binnen te halen, UITVERKOCHT, zeker weten. @Black Lies, Avenged Sevenfold zitten daar mensen op te wachten, Ja. Zeker een onverwachte band binnen de lineup voor Pinkpop, er zijn meer headliners geweest met vooraf dikke vraagtekens die de stempel "die komen nooit" hebben weggepoetst. Maar zoals eerder gezegd, ik verwacht Avenged Sevenfold niet op Pinkpop.
 

Thijs

Gouden Tip
12 nov 2012
289
0
@WeckoJ

Ja, dat is jouw persoonlijke voorkeur. Maar er zullen zoiezo dance-acts op de affiche komen te staan, 25+ of niet. En de oudere namen zoals The Prodigy, Fatboy Slim en moby zijn dan wat aan de grote kant.. Ik denk dat de dance-acts onder 3fm invloeden worden geboekt. Dus of je het nou wil of niet, disclosure en rudimental zijn goede kanshebbers en wat mij betreft niet eens zo'n domme zet.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Pinkpop moet niet gaan voor het hipsterpubliek, die moeten ze lekker naar Lowlands laten gaan. Pinkpop moet zich richten op de 25+-ers die hebben ook nog eens meer geld te besteden dan mensen van onder de 25. Ik vind dus ook dat er geen dance-acts moeten komen, behalve dan zoiets als the Prodigy.

Snow Patrol is in Nederland groter dan in België en waren al eens headliner op Pinkpop en dat was voor hun laatste toch ook redelijk succesvolle album (ze verkochten toen ook 2x ahoy uit), dus die zie ik echt niet subheadliner worden.

Ten eerste je kunt muziek niet kut noemen alleen maar omdat jij er niet van houdt. Ik persoonlijk vind Disclosure één van de beste dance-acts ooit (mijn mening) en Rudimental heeft echt een paar geweldige tracks gemaakt. Thijs heeft helemaal gelijk als hij zegt dat Smeets er niets van begrijpt als deze twee er niet tussen zitten.

En marketing-technisch is het onzin wat jij zegt over het 25+ verhaal. Hij zou bands moeten nemen die populair onder de jongeren zijn, en headliners die iedereen wel lust. Pearl Jam is ideaal, net zoals RHCP.

Wat hij wel zou moeten doen is zorgen dat er voor de 25 plussers meer 'luxe' komt die daarvoor bereid zijn te betalen. Denk aan eten van een hogere kwaliteit, en speciale 'schone' WC afdeling waar mensen voor betalen, een schone en rustig camping die lijkt op een normale camping etc.

Dan trek je iedereen aan. Dance is essentieel! En dan heb ik het niet over een meerderheid, maar bijvoorbeeld 5 dance acts in de tent. Alle festivals in Europa die uitverkopen trekken vooral jongeren. Die trek je vooral door hippe bandjes wat ook dance artiesten kunnen zijn.

Wat ze echt niet meer moeten doen is acts halen als The Script en Passenger. Deze spreken vooral jonge meisjes aan die een festivalticket niet kunnen betalen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Ho, ho, wacht eens even. Ik kom even tussen beide. Luxe en schone wc's hebben niets met een festival te maken, dan moet je niet naar een festival. Dance acts horen traditiegetrouw niet thuis op Pinkpop, daar zijn door de jaren heen andere festivals voor in het leven geroepen, dan kan je bijvoorbeeld een paar weken na Pinkpop naar Castle of Love. Kortom Dance is voor Pinkpop NIET essentieel, 1 handje vol om wat gaatjes te vullen, dan is Rudimental of Disclosure of Stromae idd een mogelijkheid. Pinkpop is juist Pop/Rock gerelateerd. De jaren dat het de dance kant op ging ging het juist achteruit met Pinkpop na 5x Faithless. Met de Pop/Rock kant heeft het altijd de juiste snaar geraakt. Ben het tot bepaalde hoogte wel eens over Script en Passenger, maar dan dat ze niet op Mainstage thuishoren zo laat op de dag geprogrammeerd, maar dat is de 3fm/Pop-invloed. (Wat betreft Prodigy, dat is een Punk-Rock gerelateerde Dance act, past dus in brede zin op meerdere festivals.)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
@WeckoJ

Ja, dat is jouw persoonlijke voorkeur. Maar er zullen zoiezo dance-acts op de affiche komen te staan, 25+ of niet. En de oudere namen zoals The Prodigy, Fatboy Slim en moby zijn dan wat aan de grote kant.. Ik denk dat de dance-acts onder 3fm invloeden worden geboekt. Dus of je het nou wil of niet, disclosure en rudimental zijn goede kanshebbers en wat mij betreft niet eens zo’n domme zet.

Helemaal met Thijs eens. De keuzes van Disclosure en Rudimental zijn inderdaad misschien iets meer gericht op het jongere publiek. Maar wat is daar mis mee? Vorig jaar wist Jan veel publiek te trekken met De Meisjes Bandjes (Paramore,Script,Passenger en 30STM) Als ik zie hoeveel publiek de dance acts op werchter trekken (Rudimental,Major Lazer) Dan kan ik niks anders zeggen dan dat dit een goede keuze zou zijn. Misschien iets minder geliefd bij de mensen hier die er niet zo van houden. Maar het staat zeer mooi op het affiche.Kwaliteits- electro - Pop
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Ho, ho, wacht eens even. Ik kom even tussen beide. Luxe en schone wc’s hebben niets met een festival te maken, dan moet je niet naar een festival. Dance acts horen traditiegetrouw niet thuis op Pinkpop, daar zijn door de jaren heen andere festivals voor in het leven geroepen, dan kan je bijvoorbeeld een paar weken na Pinkpop naar Castle of Love. Kortom Dance is voor Pinkpop NIET essentieel, 1 handje vol om wat gaatjes te vullen, dan is Rudimental of Disclosure of Stromae idd een mogelijkheid. Pinkpop is juist Pop/Rock gerelateerd. De jaren dat het de dance kant op ging ging het juist achteruit met Pinkpop na 5x Faithless. Met de Pop/Rock kant heeft het altijd de juiste snaar geraakt. Ben het tot bepaalde hoogte wel eens over Script en Passenger, maar dan dat ze niet op Mainstage thuishoren zo laat op de dag geprogrammeerd, maar dat is de 3fm/Pop-invloed. (Wat betreft Prodigy, dat is een Punk-Rock gerelateerde Dance act, past dus in brede zin op meerdere festivals.)

Die luxe baseer ik op de bevindingen van een econoom die in de Volkskrant schreef wat Pinkpop beter kon doen. Dus niet Pinkpop luxe maken, maar wel optionele luxe beschikbaar maken (dat ouderen trekt).

Qua dance, het argument traditie snap ik wel, maar als je kijkt naar hoe kan Pinkpop eindelijk eens uitverkopen, dan is dance nodig. In 2005 deed Pinkpop inderdaad wat ze zeker niet moeten doen en dat is 3 dance-headliners doen. En het jaar ervoor Tiësto, dat is al helemaal opmerkelijk. Je moet eigenlijk als Pinkpop zijnde helemaal geen dance-headliners doen, alleen Prodigy kon vroeger nog wel maar dat is nu passé. Ja Daft Punk zou kunnen maar dat gaat toch nooit gebeuren.

Ik heb het dus puur over de hippe kwaliteit-dance acts zoals Disclosure, Major Lazer, C2C, Netsky, Justice etc.

Traditie = Rock/pop
Uitverkopen = 80% rock/pop 20 % dance
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Even terug naar het begin.... (geruchten, Pinkpop rond met Pearl Jam, gesprekken met RHCP en een klassieke rock act)
De geruchten voor Download (UK) waren Aerosmith, Linkin Park en Avenged Sevenfold. Inmiddels de laatste 2 hiervan bekendgemaakt. Zou deze klassieke rock act dan Aerosmith zijn? Maar is dat dan voor (headliner) Pinkpop 2014 of voor een nieuwe editie van Pinkpop Classic?
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Even terug naar het begin…. (geruchten, Pinkpop rond met Pearl Jam, gesprekken met RHCP en een klassieke rock act)<br>
De geruchten voor Download (UK) waren Aerosmith, Linkin Park en Avenged Sevenfold. Inmiddels de laatste 2 hiervan bekendgemaakt. Zou deze klassieke rock act dan Aerosmith zijn? Maar is dat dan voor (headliner) Pinkpop 2014 of voor een nieuwe editie van Pinkpop Classic?

Nee man de zanger van Aerosmith gaat solo dingen doen, en Aerosmith is echt net een weke klaar met hun tour. Die naam mag echt de prullenbak in.

Linkin Park lijkt me niet waarschijnlijk voor Pinkpop, maar als weer alle bands niet naar Pinkpop willen dan zou zo maar eens hetzelfde als met Kings Of Leon gebeuren, een terugkeer binnen twee jaar. Iets wat echt killing voor PP zou zijn maar goed.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Wat betreft Aerosmith, afwachten maar, ik geef alleen maar aan wat ik gelezen/opgevangen heb.
Linkin Park heb je gelijk over. Fall Out Boy zie ik wel op PP14 staan. Red Hot Chili Peppers zijn bevestigd voor Lollapalooza Chili en Argeninie in maart/april 2014, dus wachten wat ze nog meer gaan doen?
http://www.lollapalooza.com/news-events/event-info/2013/11/04/lolla-lineups-chile-argentina/
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik had misschien niet moeten zeggen dat het kutmuziek is. Feit blijft wel dat ik persoonlijk (maar dat hoef ik er eigenlijk niet bij te zeggen want ik ben toch degene die het schrijft en ik zeg niet dat iets een feit is) de populaire dance van tegenwoordig flink vind zuigen.

Ik ben vroeger erg vaak naar dancefestivals geweest (voornamelijk techno), dus het is niet dat ik dance niet kan waarderen. Maar ten eerste is het dus een feit dat je voor dance-muziek aparte festivals hebt, je ziet daar toch ook geen rockbands? Daarnaast komt dance-muziek veel beter tot zn recht in een donkere situatie (voornamelijk omdat lichtshows erg helpen bij het dance-gevoel imo), dus ofwel binnen ofwel 's nachts (of laat op de avond). Dat zijn 2 dingen die niet kunnen bij pinkpop.

@ Wessel: Je zegt dat Pinkpop vorig jaar veel publiek trok... NEE juist niet, het was een redelijk fiasco kwa bezoekersaantallen. Ik ga er dus vanuit dat ze dat dit jaar absoluut niet nog een keer willen. Kortom er moeten bands komen die meer mensen trekken. Die dance-acts trekken vast veel jongeren aan, maar ik vermoed dat die toch liever naar een Lowlands gaan of naar dance-festivals. Kortom je kunt je dus wat mij betreft beter richten op één doelgroep. Rock/Popmuziek.

Wat Pinkpop al jaren niet goed doet is het dagprogramma, daar zit veel te veel opvulling met bandjes die je of wel door heel nederland vaak zelfs gratis kan zien (bv Kensington vorig jaar) of wel heel veel keuze hebt om die bandjes te gaan zien. Hierdoor hoef je er dus niet speciaal voor naar Pinkpop.

Maar goed uiteindelijk maakt het toch allemaal weinig uit wat wij vinden, wij hebben het niet voor het zeggen en het is slechts afwachten wat dit jaar gaat brengen. En laten we allemaal hopen op een leuke line-up.

@ DennisvdBR: Als ze Pearl Jam, RHCP en een klassieke rock-act boeken dan hebben ze toch eigenlijk gewoon 3 klassieke rock-acts? Of bedoelen ze met klassieke rock-act een nog oudere band? Hoe dan ook Smeets zei dat die niet 3 oude bands als headliner wilde, maar goed die man spreekt zich vaker tegen dan dat die zich aan zn woord houd dus wat dat betreft.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
@ DennisvdBR: Als ze Pearl Jam, RHCP en een klassieke rock-act boeken dan hebben ze toch eigenlijk gewoon 3 klassieke rock-acts? Of bedoelen ze met klassieke rock-act een nog oudere band? Hoe dan ook Smeets zei dat die niet 3 oude bands als headliner wilde, maar goed die man spreekt zich vaker tegen dan dat die zich aan zn woord houd dus wat dat betreft.

Klopt, maar sluit wel aan bij de hier besproken theorie +25 / +30. Een 00's band een '90's band en een '80's band met hits in volgende decennia . Kortom Jan Smeets z'n definitie van "Klassieke" dus. Oud is een ander verhaal, zet hij Pearl Jam misschien niet bij "oud" ivm het nieuwe album (en 2009 nog album Backspacer). Lult hij zijn eigen verhaal recht en de act met het meest legendarische optreden ooit op Pinkpop (1992) retour.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Red Hot Chili Peppers hoeft trouwens wat mij betreft niet, heb daar niks mee. Pearl Jam lijkt me wel zeker erg tof.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Pearl Jam, is denk ik slechts een kwestie van tijd dat we daar wat van horen... Zijn bijna dagelijks hints aan het sturen over voorgaangde tours uit het verleden, tenminste ik denk dat het hints zijn. Misschien sturen ze binnenkort een foto of video vanaf Pinkpop 1992 of 2000 op hun facebook.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
@ Wessel: Je zegt dat Pinkpop vorig jaar veel publiek trok… NEE juist niet, het was een redelijk fiasco kwa bezoekersaantallen. Ik ga er dus vanuit dat ze dat dit jaar absoluut niet nog een keer willen.

Ik bedoelde niet helemaal dat hij hier mee Veel bezoekers aantrok. Al zag je wel in het publiek terug dat er veel Fans van deze (Meisjes) Bands/artiesten waren. Ipv wat meer Dance Rudi/Disclosure
 

TheNational

Randprogramma
12 nov 2012
241
0
Vind de headliners op Download tot nu toe echt tegenvallen, ergens denk ik dat ze misschien morgen wel met een echte klapper komen, een AC/DC zou echt fantastisch zijn!
 

Bjorn

Randprogramma
26 okt 2013
163
0
Denk dat ze met pearl jam komen, en pearl jam ook op pinkpop, kheb hele grote vraagtekens bij rhcp ze gaan dus wel op festivaltour zie bevestiging lollapolooza in Argentinië

Toch gok ik zeker op arctic monkeys als headliner en als sub avenged sevenfold

Kan iemand mij vertellen of de soloband van Noël gallagher, Noël gallaghers high flying birds een kans maken?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
@Bramarts, zo erg valt Download niet tegen hoor, maar AC/DC moet je niet op rekenen. @Bjorn, het gerucht gaat dat er een return van Oasis komt, als de Gallaghers er samen uit komen dan?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken