Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Het punt dat ik een beetje wil maken is dat sommige letters meer interessante acts zullen hebben dan andere. Zo zal de A, R of S beter zijn om 'vooraan' te zitten dan pakweg O of K. Vandaar, de randomisatie.
Aan de andere kant is het juist goed om vooraan te staan bij letters met minder keuze, dan weet je dat in ieder geval zeker. Een letter met veel keuzes laat altijd wel iets over.
Zo ben ik blij met mijn eerste startplek van de Z en W.
De eerste naam zal wat later vandaag komen, wanneer ik thuis ben en genoeg tijd heb voor een verhaaltje etc.
Aan de andere kant is het juist goed om vooraan te staan bij letters met minder keuze, dan weet je dat in ieder geval zeker. Een letter met veel keuzes laat altijd wel iets over.
Het is ook nog een beetje zoeken hoe je bands uit de jaren 60 / 70 rangschikt tussen moderne namen. Maar goed daar komen we vast uit en de helft valt toch wel af.
Daar gaan we dan. Vooraf niet verwacht dat de W zo vroeg in het spel al voorbij zou komen en dus deze naam meer als reserve opgeschreven mocht het helemaal fout zijn gelopen met andere headliners, maar wat blijkt: én de W als eerste én zelf als eerste aan de beurt. Dat verandert alle bedachte strategieën.
We beginnen dan ook maar meteen met de meest schokkende en onverwachtse boeking van de hele draft. Want daar waar men denkt dat Baspop alleen maar metal boekt, zal iedereen zich een hoedje schrikken. We gaan namelijk lekker dansen deze draft, en dan heb ik het dit keer niet over dansen in de moshpits. Froukje is niet de enige dame die wil dansen, deze dame natuurlijk ook:
Whitney Houston
En daarmee is de eerste headliner voor Baspop meteen bekend. Want ja, deze naam is gelukkig niet zo moeilijk om te rangschikken tussen de moderne namen. Met rond de 200 miljoen verkochte platen is Whitney een van de best verkopende artiesten aller tijden en die kans wilden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten lopen.
Wie weet mogen er nu al weer wat mensen terug naar de tekentafel na deze boeking vanuit een onverwachtse hoek, maar onze eerste headliner staat! En dan nu even achterover leunen en afwachten bij de komende rondes wat er overblijft, wanneer we achteraan de lijst aansluiten...
En we zijn vertrokken! Deze unieke draft biedt de mogelijkheid tot minder voorspelbare strategieën (zoals hierboven duidelijk is geworden) en daarom kies ik niet meteen voor de grootste namen. Ondanks dat er nog veel moois te rapen ligt bij deze letter, start ik bescheiden met Weyes Blood. Met haar stem zal ze ongetwijfeld iedereen betoveren op de nieuwste editie van mijn festival!