De Beste optredens van 2018

1. (An evening with) Machine Head @013
2. Stonesour @Rock Werchter
3. The white Buffalo @Rock Werchter
4. Pearl Jam @Rock Werchter
5. Arch Enemy @Fortarock
6. Equal idiots @Rock Werchter
7. QOTSA @Rock Werchter
8. Jack White @Rock Werchter
9. Bodycount @Fortarock
10. Golden Earring @013

Yannick wrote:

warriorandweirdo wrote:
14. Billie Eilish (Botanique)

Waarom staat die in jouw lijstje want ik was daar ook en dat moet een van de slechtste concerten zijn geweest die ik dit jaar heb bezocht. Voor de rest een zeer fijn lijstje met een aantal namen die hier niet vaak voorbij komen zoals een Sigrid, Courtney Barnett, Fever Ray of Trixie Withley.

Ik vond dat concert best wel goed eigenlijk, ondanks de (zeer) slechte akoestiek en het matige publiek, vond ik Billie zelf best wel een geniaal optreden geven, voor een toen net 16-jarig meisje. Helpt natuurlijk wel dat ik al wat langer fan was/ben van haar, en daardoor (bijna) alle liedjes kon meezingen.
Zéér slecht geluid idd en matig publiek is nog vrij zacht uitgedrukt, haha. Ik voelde net alsof ik een middelbare school binnenstapte waar er oudercontact ging plaatsvinden, want ja er waren ook een aantal ouders gezellig mee komen lonken. Geen probleem mee natuurlijk maar het was een vrij aparte avond met een vrij schreeuwerig publiek. Over Billie zelf geen kwaad woord trouwens. Ze is zestien, doing her thing en maakt gewoon degelijke pop-songs.

Als we het toch hebben over beste optredens.
Dit was mijn favoriete moment van 2019. Eeuwig dank aan degene die dit ondanks de regen zo mooi kon vastleggen.

Onweer op de achtergrond, regen die met de seconde intenser wordt tot het einde van het filmpje waarna de show werd afgekapt. Toch een mooi moment om een nieuwe song van de best man te horen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=796Rx51ynWQ[/video]

Jasper wrote:
4. Hinds (De Helling)

Deze had ik hier niet verwacht. Tijdje terug nog gezien op BKS. Sindsdien muziekaal vooruitgang geboekt?
Hinds is misschien geen muzikaal hoogstandje zoals Nick Cave of The National, maar ze geven wel een hele leuke, spontane show (zeker in zo'n kleine zaal). Is toch echt een van de leukste concerten die ik gezien heb. Sowieso heb ik ook wel een zwak voor 't type muziek en vind ik de bandleden heel tof (achteraf nog kort ontmoet).

Tja, kwalitatief was the war on drugs vast wel beter, maar heb me hier toch meer vermaakt.

PS: De bks show staat idd ook gewoon in m'n lijstje hahahahaha

10. alt-J, Amsterdamse Bostheater
9. Depeche Mode, Mad Cool Festival
8. The National, Best Kept Secret
7. Ben Howard, AFAS Live
6. Beach House, TivoliVredenburg
5. Jack White, AFAS Live
4. Underworld, De Marktkantine
3. Arcade Fire, Ahoy Rotterdam
2. Arctic Monkeys, Best Kept Secret
1. Tame Impala, Mad Cool Festival

7. Ben Howard, AFAS Live
5. Jack White, AFAS Live
Mooi lijstje James! De helft was ik ook bij (en Ben Howard heb ik in Tivoli gezien) en alleen Arcade Fire gaat mijn top 10 niet halen (vond het een beetje tegenvallen, lag ook aan Ahoy).

James wrote:
7. Ben Howard, AFAS Live
5. Jack White, AFAS Live

Mooi lijstje James! De helft was ik ook bij (en Ben Howard heb ik in Tivoli gezien) en alleen Arcade Fire gaat mijn top 10 niet halen (vond het een beetje tegenvallen, lag ook aan Ahoy).

Dankje!

Ja, Ahoy is echt geen fijne zaal (zeker als je die mooie Ziggo/AFAS gewend bent) maar ik stond helemaal vooraan wat toch altijd goed bijdraagt aan de sfeer em belevenis.
Ben Howard in Tivoli helaas moeten missen, geen idee of die show heel anders was dan in de Afas..

10) Shame - Paradiso
09) Ty Segall - BKS
08) Tusky - Soccerrocker
07) Eels - Paradiso
06) LCD Soundsystem - BKS
05) The National - BKS
04) The War on Drugs - Ziggodome
03) Arctic Monkeys - BKS
02) Arcade Fire - Sportpaleis
01) Pearl Jam - Rock Werchter

Geen tijd helaas om een gedegen top 10 te maken. Maar dit jaar is er voor mij één optreden die er met kop en schouders boven uit steekt. Ayreon op Graspop. Wat een unieke samenkomst van sfeer, enthousiasme, muzikaal vakmanschap, vocale topprestaties en geweldige muziek. Ik krijg nog kippenvel als ik eraan terugdenk. Een optreden om nooit meer te vergeten en erg dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken.

[1] David Byrne @ Barn, Rock Werchter
[2] Beach House @ Ronda, Tivoli
[3] CHVRCHES @ Ronda, Tivoli

[4] Anderson .Paak @ Barn, Rock Werchter
[5] Jack White @ Main Stage, Rock Werchter
[6] Beverly Glenn-Copeland @ Hertz, Tivoli, LGW
[7] Rodrigo Amarante @ Pandora, Tivoli, LGW
[8] Death Cab For Cutie @ Amsterdamse Bos
[9] Car Seat Headrest @ Paradiso
[10] Amen Dunes @ Paradiso Noord

15. Jack White - RW
Ik had hem eigenlijk veel hoger moeten kunnen zetten want ik keek er enorm naar uit, maar dat viel toch door een groot stuk in het water door al de verschrikkelijke onrespectvolle Pearl Jam fans... Exact hetzelfde scenario als met alle Foo Fighters fans tijdens Alt-J vorig jaar.
14. Rex Orange County - Dour
13. Vaccines (als voorprogramma van Franz Ferdinand) - Vorst
12. Vince Staples - RW
11. Joey Badass - Dour
10. Soulwax - Dour
9. Parov Stelar - Paleis 12
8. Denzel Curry - TRIX
7. Alt-J - Dour
6. ODESZA - Dour
5. Queens Of The Stone Age - RW
4. Ho99o9 - Dour
3. Vance Joy - Boutanique
2. Tyler, The Creator - Dour
1. Anderson. Paak - RW

Absoluut het hoogtepunt van Werchter. De beste sfeer ooit gezien op een concert, echt ongezien. Natuurlijk was dit ook wel te danken aan de match tussen Belgie en Brazilie die nog geen kwartier ervoor was afgelopen. Maar wat een sfeer! Direct begonnen met Come Down en heel de tent daverde, Anderson speelde er nog slim op in door af en toe het voetbal te vernoemen waarop iedere keer opnieuw de menigte reageerde alsof ze net ten huwelijk gevraagd werden... Ook met rustigere liedjes was echt heel de tent in vuur en vlam. Zonder twijfel het onbetwiste hoogtepunt van het jaar voor iedereen die erbij was!

1. Anderson. Paak – RW
Absoluut het hoogtepunt van Werchter. De beste sfeer ooit gezien op een concert, echt ongezien. Natuurlijk was dit ook wel te danken aan de match tussen Belgie en Brazilie die nog geen kwartier ervoor was afgelopen. Maar wat een sfeer! Direct begonnen met Come Down en heel de tent daverde, Anderson speelde er nog slim op in door af en toe het voetbal te vernoemen waarop iedere keer opnieuw de menigte reageerde alsof ze net ten huwelijk gevraagd werden… Ook met rustigere liedjes was echt heel de tent in vuur en vlam. Zonder twijfel het onbetwiste hoogtepunt van het jaar voor iedereen die erbij was!
Weet niet of het mijn hoogtepunt van het jaar was, daar moet ik nog even goed over nadenken, maar verder kan ik dit wel volledig beamen. Wat een sfeer inderdaad en ook knap hoe hij die zelf het volledige uur lang vast heeft kunnen houden! Het is natuurlijk makkelijk verwijzen naar de net gewonnen match van België, maar ervoor zorgen dat zo'n uitzinnig publiek je volledige optreden z'n aandacht erbij heeft en de sfeer zó lekker erin houdt, dat komt wel op het conto van de artiest. Het onbetwiste hoogtepunt van mijn festivalzomer in ieder geval.

Ben het trouwens ook met je eens wat Jack White betreft, en niet alleen vanwege de PJ fans. Ik vond hem met een volledige band een paar jaar geleden vele malen beter dan dit keer met een kleine bezetting. Viel me mede daardoor wel echt tegen.

Ben Howard in Tivoli helaas moeten missen, geen idee of die show heel anders was dan in de Afas..

De sfeer was inderdaad echt heel anders, waar de AFAS gewoon een goeie show was, was de show in Tivoli richting het magische aan.

10. Novo Amor - Paradiso Noord
9. EDEN - Ronda
8. Vince Staples - Rock Werchter
7. Avatar - Paaspop
6. QOTSA - Rock Werchter
5. Pearl Jam - Rock Werchter
4. Arctic Monkeys - Rock Werchter

3. Rex Orange County - Bitterzoet
Eerste concert waar ik alleen heen ging, op de dag zelf nog een kaartje gefixt voor de zaal met zo'n 200 man. Erg intieme setting en hij was nog niet doorgebroken toen, was een soort mix tussen cabaret en uitermate goede muzikanten. Speelden met veel plezier en brachten variatie in de album-liedjes, plus, ik stond helemaal vooraan!

2. Steven Wilson - Artmania
Op interrail super toevallig hier uit gekomen op het juiste moment. Op het sprookjesachtige grote plein in Sibiu (Roemenie) een prog-metal festival bezoeken en daar de eerste Roemeense set van Steven Wilson bewonderen. Dit zat, zoals veel over Ben Howard wordt gezegd, ook flink tegen het magische aan. De avond kon niet lang genoeg duren!

1. Anderson .Paak - Rock Werchter
Ook voor mij is dit het absolute hoogtepunt van het jaar. Wat een heerlijke energie en muziek heeft deze man, van begin tot eind staan springen met volgens mij ook de andere 20.000 man om me heen. Afwisseling van moshpits en soulachtige liedjes was voor mij een perfect optreden op dat moment. Rock Werchter was onze kickoff voor de Interrail door Oost-Europa, en rara wat ik de hele interrail op heb gezet in de trein: Paakie.

2. Steven Wilson – Artmania
Op interrail super toevallig hier uit gekomen op het juiste moment. Op het sprookjesachtige grote plein in Sibiu (Roemenie) een prog-metal festival bezoeken en daar de eerste Roemeense set van Steven Wilson bewonderen. Dit zat, zoals veel over Ben Howard wordt gezegd, ook flink tegen het magische aan. De avond kon niet lang genoeg duren!

Klinkt als een zeer gelukkige samenloop van omstandigheden! Maar trad hij daar in de open lucht op ja? Ik heb hem deze tour twee keer "binnen" gezien, in The Barn en AFAS Live, buiten lijkt me wel weer een ander sfeertje. Maar een mooi plein kan een prachtig decor vormen!

Hmm, mijn post van gisteren is schijnbaar niet goed doorgekomen. Nog maar een keertje dan!

1. The National (Best Kept Secret)
2. Spinvis - In Werkelijheid (Theater Agnietenhof)
3. Beach House (Tivoli, Ronda)
4. Interpol (Tivoli, Ronda)
5. MGMT (Tivoli, Ronda)
6. De Likt (Valkhof Festival, W2, Luna Corona, Appelpop, altijd weer één groot feest)
7. Destroyer (Tivoli, Pandora)
8. Alex Camaron (Best Kept Secret)
9. Spinvis - Reguliere Trein Vuur Dageraad Tour (Verkandefabriek)
10. They Might be Giants (Paradiso)

Dit jaar heel wat moois gezien, alleen wel minder dan gewild. Grootste gemis waren toch wel Arcade Fire, LCD Soundsystem en IDLES. Die laatste is er zeker eentje om naar uit de kijken volgend jaar.

1. Slowdive (Best Kept Secret)
2. LCD Soundsystem (Best Kept Secret)
3. Nine inch nails (AFAS)
4. Nils Frahm (Muziekgebouw Eindhoven)
5. Steven Wilson (AFAS)
6. Deerhunter (Best Kept Secret)
7. eels (TivoliVredenburg)
8. Spinvis (Slot Zeist)
9. Death Cab for Cutie (Amsterdamse Bos)
10. Olafur Arnalds (TivoliVredenburg)

Met eervolle vermeldingen voor the National (BKS) en War on Drugs (Ziggo).

1 Slowdive (BKS)
2 Arcade Fire (Sportpaleis)
3 Thom Yorke (Carré)
4 LCD soundsystem (BKS)
5 Spoon (BKS)
6 Spinvis (Theater Tilburg)
7 The National (BKS)
8 Idles (Düsseldorf)
9 USA Nails (BKS)
10 Bloyatop (Bosuil)

Users who are viewing this thread