Beste albums volgens het Festileaks Forum

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Nummer 10 - 85 Punten
Spoon – Hot Thoughts


Het alweer 9de album van Amerikaanse band Spoon. Met deze alternatieve band beginnen we de top 10.

Nummer 9 - 91 Punten
Kendrick Lamar – DAMN.


Hoogst genoteerde rapper is (niet geheel verassend) Kendrick Lamar. Met zijn strakke raps is hij dit jaar doorgergroeid naar een artiest van wereldformaat en zo is zijn 4de album ook ontvangen.

Nummer 8 - 92 Punten
Arcade Fire – Everything Now


Wel verassend is de 8ste plek voor Canadese band Arcade Fire. Over het algemeen werd het nieuwe album niet geweldig ontvangen maar daar denken wij op dit forum toch anders over want het heeft de 8ste plek weten te veroveren.

Nummer 7 - 104 Punten
The XX – I See You


We passeren de 100-grens met het trio van the XX. Op het nieuwe album heeft de band meer het geluid overgenomen van Jamie XX en dat was duidelijk een goede keuze.

Nummer 6 - 107 Punten
Lorde – Melodrama


Hoogst genoteerde vrouw en pop album is Lorde. Met haar opvolger heeft ze een van de beste albums van het jaar gemaakt.

Nummer 5 - 111 Punten
Mount Erie - A Crow Looked at me


Lange tijd in de top 3 gestaan maar na verloop van tijd een beetje gezakt. Nadat de vrouw van Phil Elverum overleed vorig jaar, heeft hij dit album gebruikt om daar over te zingen. Het hele album gaat over haar heengaan. Daarmee is het een zeer indrukwekkend en aangrijpend stuk kunst geworden.

Nummer 4 - 116 Punten
Queens Of The Stone Age – Villains


Dan de no-nonsens dessertrock van Queens Of The Stone Age. Met hun alweer 7de album hebben ze zowel in de hitlijsten als bij de muziekcritici goed gescoord.

Nummer 3 - 126 Punten
The War On Drugs – A Deeper Understanding


Na het uitbrengen van de eerste singles was het al vrij duidelijk dat het een goed album zou zijn wat the War on Drugs zou uitbrengen. En teleurgesteld hebben ze zeker niet, want met hun eigen alternatieve rock sound hebben ze een plekje in de top 3.

Nummer 2 - 200 Punten
LCD Soundsysten - American Dream


Met in een keer een sprong in puntenaantal gaan we naar de nummer 2. Met een heerlijk rond getal staat daat LCD Soundsystem met hun langverwachte album na hun reünie op de 2de plek.

Nummer 1 - 270 Punten
The National – Sleep Well Beast


Tromgeroffel is niet nodig want spannend is het nooit geweest. Met een geruime afstand heeft the National het beste album van 2017 afgeleverd.

Iedereen bedankt voor het stemmen en het meewerken. Ik vond het erg leuk om te organiseren. Volgend jaar/dit jaar weer?

Als mensen mijn excell lijstje willen kun je me een berichtje sturen. Als ik er dit weekend nog tijd voor heb zal ik eens kijken of ik nog wat leuke statistiekjes kan verzamelen over dit lijstje.

Nummer 49: Julien Baker – Turn Out the Lights ; Glass Animals – How To Be a Human Being ; Phoebe Bridgers – Stranger In The Alps ; Gorillaz – Humanz
Nummer 47: Millionaire – Sciencing ; J. Bernardt – Running Days
Nummer 44: Noel Gallagher’s High Flying Birds – Who Built the Moon ; Four Tet – New Energy ; Elbow – Little Fictions
Nummer 41: King Gizzard & The Lizard Wizard – Flying Microtonal Banana ; Royal Blood – How Did We Get So Dark? ; Fleet Foxes – Crack-Up
Nummer 39: Father John Misty – Pure Comedy ; Cigarettes After Sex – Cigarettes After Sex
Nummer 38: Liam Gallagher – As You Were
Nummer 35: Foo Fighters – Concrete and Gold ; While She Sleeps – You Are We ; St Vincent – Masseduction
Nummer 34: King Krule – The Ooz
Nummer 33: IDLES – Brutalism
Nummer 31: Alvvays – Antisocialites ; Tyler The Creator – Scum Fuck Flower Boy
Nummer 29: Cloud Nothings – Life Without Sound ; Brand New – Science Fiction
Nummer 28: Brockhampton – SATURATION
Nummer 25: James Holden and the Animal Spirits – The Animal Spirits ; Ryan Adams – Prisoner ; Soulwax – From Deewee
Nummer 23: Alt-J – Relaxer ; Mac DeMarco – This Old Dog’
Nummer 22: Protomartyr – Relatives In Descent
Nummer 21: Spinvis – Trein Vuur Dageraad
Nummer 19: Frank Carter & The Rattlesnakes – Modern Ruin ; Nothing But Thieves – Broken Machine
Nummer 18: London Grammer – Thruth is a Beautiful Thing
Nummer 17: Kelly Lee Owens – Kelly Lee Owens
Nummer 16: Sampha – Process
Nummer 15: Manchester Orchestra – A Black Mile to the Surface
Nummer 14: Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly & James McAlister – Planetarium
Nummer 13: Slowdive – Slowdive
Nummer 12: Wolf Alice – Visions of a Life
Nummer 11: Vince Staples – Big Fish Theory
Nummer 10: Spoon – Hot Thoughts
Nummer 9: Kendrick Lamar – DAMN.
Nummer 8: Arcade Fire – Everything Now
Nummer 7: The XX – I See You
Nummer 6: Lorde – Melodrama
Nummer 5: Mount Erie - A Crow Looked at me
Nummer 4: Queens Of The Stone Age – Villains
Nummer 3: The War On Drugs – A Deeper Understandin
Nummer 2: LCD Soundsysten - American Dream
Nummer 1: The National – Sleep Well Beast


 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Ondanks dat er maar 2 van mijn top 5 in de lijst geraakt zijn en de top 3 redelijk voorspelbaar was, is dit toch echt wel een mooie lijst geworden seg! Zeer representatief voor dit forum, ik denk dat veel critici zouden kunnen leven met deze lijst :) Alvast bedankt voor het organiseren, Brian!
(PS: ik ben nogal een nerd, dus kom maar op met dat Excell bestand en de statistiekjes haha)
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Fijne lijst geworden met een terechte winnaar! Credits naar jou @Brian, je hebt het leuk gedaan met de verhaaltjes erbij!
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Heel leuk gedaan @chileera, thanks!! Mooi om te zien dat minder bekende albums als Planetarium, Slowdive, Hot Thoughts en Mount Eerie het zo goed hebben gedaan. En natuurlijk dat mijn favorieten uiteindelijk ook de bovenste twee plekken bezetten.

Ik ben ook wel benieuw naar het excel-bestand, stuur maar door!
 

Thomas1617899894

Randprogramma
16 okt 2017
160
3
Thanks voor het organiseren Brian! Mooie lijst wel, al ben ik verbaasd dat Arcade Fire nog zo hoog geëindigd is. Maar zeker een hele mooie top 3!
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
567
167
Leuk gedaan Brian! Geeft wel een goed beeld van het muzikale jaar 2017 zo. Misschien een ideetje voor komend jaar om het aantal lijstje te vergroten door een oproepje te plaatsen bij Pinkpop en te forum?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Leuk gedaan Brian! Geeft wel een goed beeld van het muzikale jaar 2017 zo. Misschien een ideetje voor komend jaar om het aantal lijstje te vergroten door een oproepje te plaatsen bij Pinkpop en te forum?

Ik ben juist blij dat die zich dit jaar niet gemengd hebben. Dit is misschien wel het beste jaarlijstje waar we op uit zijn gekomen. Anders krijg je weer een top 10 met breed gedragen albums. Het is naar mijn mening leuker wanneer je mensen hebt die toch zeker meer dan 20/30 albums hebben gecheckt dit jaar.

Top werk Brian! Op naar een nieuwe lijst!
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
567
167
superginger wrote:
Leuk gedaan Brian! Geeft wel een goed beeld van het muzikale jaar 2017 zo. Misschien een ideetje voor komend jaar om het aantal lijstje te vergroten door een oproepje te plaatsen bij Pinkpop en te forum?

Ik ben juist blij dat die zich dit jaar niet gemengd hebben. Dit is misschien wel het beste jaarlijstje waar we op uit zijn gekomen. Anders krijg je weer een top 10 met breed gedragen albums. Het is naar mijn mening leuker wanneer je mensen hebt die toch zeker meer dan 20/30 albums hebben gecheckt dit jaar.

Top werk Brian! Op naar een nieuwe lijst!

Daar heb je zeker een punt, al ben ik wel van mening dat de lijst gevarieerder zal zijn met meer stemmers. Nu zit er vooral veel indie en rock in de lijst. Wellicht dat met meer stemmers, genres als metal, hip hop en elektro meer vertegenwoordigd zouden worden in de top 50.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Wessel wrote:

superginger wrote:
Leuk gedaan Brian! Geeft wel een goed beeld van het muzikale jaar 2017 zo. Misschien een ideetje voor komend jaar om het aantal lijstje te vergroten door een oproepje te plaatsen bij Pinkpop en te forum?


Ik ben juist blij dat die zich dit jaar niet gemengd hebben. Dit is misschien wel het beste jaarlijstje waar we op uit zijn gekomen. Anders krijg je weer een top 10 met breed gedragen albums. Het is naar mijn mening leuker wanneer je mensen hebt die toch zeker meer dan 20/30 albums hebben gecheckt dit jaar.

Top werk Brian! Op naar een nieuwe lijst!

Daar heb je zeker een punt, al ben ik wel van mening dat de lijst gevarieerder zal zijn met meer stemmers. Nu zit er vooral veel indie en rock in de lijst. Wellicht dat met meer stemmers, genres als metal, hip hop en elektro meer vertegenwoordigd zouden worden in de top 50.

Pinkpopbezoekers luisteren niet naar albums. In elk geval niet naar nieuwe albums, hooguit naar """"classic albums"""" van Pearl Jam, The Rolling Stones en Oasis.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken