Alleen naar festival

Brigitte00

Nieuw lid
11 apr 2024
4
1
Wie gaat er wel eens alleen naar een festival en vind dat geen probleem?
En als je maar 1 kaartje heb hoe zoek je een festivalmaatje?
 

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
512
485
Ik ben een aantal keer alleen geweest, naar Le Guess Who? en Best Kept Secret. Daarvoor was ik jaren met minstens een persoon en regelmatig met grote groepen, vooral op Lowlands. Daar kwam het er uiteindelijk vaak op neer dat ik alsnog uren alleen was, omdat ik meer dan de meeste vrienden veel acts wil zien.

Nu ikzelf en vrijwel iedereen in mijn omgeving - vaak vanwege kinderen thuis - krapper in de vrije tijd zit, lukte het niet altijd meer om mensen mee te krijgen. Toen ben ik alleen gegaan; eerst een dag, daarna een heel festival (al waren er op beide festivals altijd alsnog wel dagen waar ik wel met vrienden was die een dag gingen). Vooral op BKS vond ik dat eerst wel gek, maar inmiddels heb ik het drie keer zo gedaan en vind ik het prima tot fijn. Wat ik vooral fijn vind, is dat ik volledig mijn eigen plan kan trekken. Wat ik soms wel jammer vind, is dat ik mijn enthousiasme minder met anderen kan delen. Bij dj's vind ik het daarnaast best ongemakkelijk om alleen ergens te staan, tussen wat groepjes in. Bij acts waarbij iedereen naar het podium gericht staat, heb ik daar geen moeite mee.

Om de tijd tussen de optredens door (en vooral ook de ochtenden) te vullen, heb ik een boek mee op dwarsligger-formaat. Past makkelijk in de broekzak.

Conclusie: zeker als je zelf vooral veel live-acts wil zien, zou ik gewoon gaan!
 

puncturewounds

Campingartiest
2 dec 2023
51
61
Ik ga zo'n beetje overal alleen naartoe, want de mensen waar ik mee om ga houden of van hele andere muziek, of vinden concerten/festivals maar niks. Het komt echt uitzonderlijk voor dat ik samen met iemand naar een show ga. Ergens helemaal prima - je hoeft met niemand rekening te houden, kan lekker je eigen plan trekken, valt het tegen kan je gewoon vertrekken. Vooral bij concerten heb ik niet per se last van die ongemakkelijkheid. Bij festivals vind ik dit soms wel anders, vaak is iedereen toch wel met iemand anders of een groepje en soms zijn er wel momenten waar ik bijvoorbeeld niks wil zien en dan alleen die tijd moet overbruggen. Afhankelijk van hoe outgoing je bent heb je vaak wel snel een praatje gemaakt hoor, vooral bij festivals zijn er echt genoeg mensen die je wel ergens bij willen betrekken als ze merken dat je alleen bent.

Maar als ik moet kiezen tussen "niet gaan, want alleen, en dus iets tofs missen" of "wel gaan en een leuke tijd hebben, desnoods in mijn eentje" dan kies ik zeker voor dat laatste. Als ik alles wat ik graag zou willen zien had moeten skippen omdat er niemand mee wilde dan kwam ik echt nooit ergens.
 

residentalien

Gouden Tip
2 mrt 2024
333
469
Zelfde als puncturewounds. De mensen waar ik vroeger mee ging naar concerten zijn druk, verhuisd, houden muzikaal alles niet meer bij of hebben kinderen dus het is voor mij de keuze niet gaan of alleen gaan. Ik heb het geluk dat ik (bijna) altijd wel iemand bij een show tegen kom die ik (vaag) ken maar ook als het niet het geval is het prima te doen.

Voor festivals; ik doe ze bijna allemaal alleen als ze binnen zijn. Iets als LGW is er eigenlijk ook voor gemaakt; ik ben er toch echt voor de live acts en niet afhankelijk te zijn van mensen is eigenlijk zo fijn. Je moet soms wat tijden doden maar dat is vaak prima te doen zeker op een festival waar wat randprogamma is zoals kunst en andere dingen. Ergste geval ga je ergens voor 20-30 minuten zitten en beetje mensen kijken. Vaak heb ik wel een boek bij en ben ik gewoon zitten lezen wat misschien niet de meest sociale optie is maar eigenlijk hetzelfde is als 30 minuten naar je mobiel te staren. Op roadburn dit jaar was ik bijvoorbeeld ook alleen en ik heb me eigenlijk geweldig vermaakt; je komt toch wel mensen tegen als je wilt en je bent echt niet de enigste die er alleen is.

Het is prima te doen maar je moet jezelf er wel een beetje op voorbereiden. De vrijheid in keuze die je ervoor krijgt is wel geweldig.
 

puncturewounds

Campingartiest
2 dec 2023
51
61
Dit jaar ben ik trouwens wel met een vriendin een dagje naar Pinkpop geweest en hoewel het echt gezellig was merkte ik ook meteen dat ik het totaal niet gewend ben om met anderen ergens naartoe te gaan want je moet je ineens aanpassen aan een ander. Ik wilde dit zien, zij dat, zij moest plassen maar was bang me niet terug te vinden dus ik moest halverwege een show mee, zij wilde dit eten, ik dat, dus weer het halve terrein afgelopen voor ieders wensen. Ik was totaal overprikkeld achteraf, haha, en daar heb ik echt geen last van als ik ergens alleen ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brigitte00

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
200
484
Ook hier veel vrienden met (inmiddels) andere prioriteiten of een andere smaak. Ik ben het helemaal eens met hierboven. Voor wat betreft concerten en eendaagse festivals is de knop bij mij helemaal om: ik koop eerst een kaartje, of twee als het iets toegankelijkere muziek is, en tegen die tijd zie ik wel of er iemand mee wil. Supergezellig als wel, ook prima als niet. Voor Nick Cave dit najaar heb ik zelfs expres niemand gevraagd. Ik ben er toch altijd een beetje mee bezig of mijn concertbuddy het wel naar z'n / haar zin heeft, en bij dit concert wil ik zo min mogelijk afleiding.

Voor meerdaagse festivals doe ik wel wat meer moeite. Alleen optrededens kijken is oke, op festivals trek ik meestal toch mijn eigen plan, maar even samen eten, napraten of chillen op de camping is wel echt veel gezelliger. Inderdaad die pauzemomentjes. Maar nog steeds: liever alleen dan helemaal niet.

Overigens worden er hier regelmatig initiatieven gestart om solo-gangers bij elkaar te brengen. Zo heb ik vorig jaar op BKS leuke mensen leren kennen waarmee ik sindsdien ook naar andere festivals en concerten ben geweest. Aanrader als je het alleen toch spannend vindt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Brigitte00

vanAtotZwaan

Nieuw lid
12 aug 2024
1
1
Ik ben op Facebook aangesloten bij Festival & Friends 40+. Per festival wordt er een app-groep aangemaakt en heb je altijd aansluiting. Als je vooraf zegt dat je alleen gaat en het spannend vindt, is er altijd iemand die je wilt ontmoeten bij de ingang ofzo. Of samen reizen. Echt super.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brigitte00

Brigitte00

Nieuw lid
11 apr 2024
4
1
Ik ben op Facebook aangesloten bij Festival & Friends 40+. Per festival wordt er een app-groep aangemaakt en heb je altijd aansluiting. Als je vooraf zegt dat je alleen gaat en het spannend vindt, is er altijd iemand die je wilt ontmoeten bij de ingang ofzo. Of samen reizen. Echt super.
Oke ik heb geen Facebook maar ik kan het wel downloaden en ik kan er geloof ik ook verders niks mee doen. Ik heb daar niet zo.n behoefte aan maar wat jij zegt dat Festival & Friends 40+ is opzoeken een goed plan leuk dank je wel🤩
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.795
1.007
Ooit eens met een tiental collega's naar een festival geweest voor een dag. Nooit meer.
De ene wil dat zien, de andere dat niet, de ene heeft opeens honger, de andere wil niet op voorhand gaan aanschuiven voor een band te zien, de andere net wel, ...
Resultaat: niks op een deftige manier gezien gans die dag.

Dus je bent soms beter af alleen, vooral als je voor de concerten zelf gaat.
Ga je gewoon voor wat sfeer en het eten (zoals sommige van die collega's), tja...
 
  • Leuk
Waarderingen: puncturewounds

Brigitte00

Nieuw lid
11 apr 2024
4
1
Nou ik ga het nu zelf ervaren ik ga voor het eerst aankomend weekend naar Boris Brejcha another dimemsion alleen.🤩 .Vind het wel spannend maar de energy in het vooruitzicht en de lichtshow die komen zou en de reacties hier trekken me over de streep maar zijn er nog mensen die gaan alleen, misschien kunnen we elkaar ff meettenScreenshot_20240813_072915_Chrome.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer

Gebruikers die dit onderwerp bekijken