Lowlands 2025

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
343
627
Zijn er nog zaken qua randprogramma en terrein die jullie graag anders zien volgend jaar tov dit jaar?

Dak van de Alpha halen, open podium van maken zoals op Pukkelpop. Aantal muziekpodia minderen en meer semi-open podia maken, zodat niet elke act vechten wordt om in de tent te komen. Als je de podia niet open maakt, zorg er dan voor dat ze overal doorgangen hebben, zoals de Lima. Dus de India aan alle kanten open, de X-Ray aan alle kanten open, en de Heineken aan alle kanten volledig open. Ironisch genoeg is de Alpha daar een goed voorbeeld van, maar door de plaatsing daarvan verlies je dan de zichtbaarheid vanaf de heuvels, waar je toch weer duizenden mensen kwijt kan die dan ook een act kunnen zien.

Ik weet dat dit controversieel is, maar er leek dit jaar echt een chronisch tekort aan ruimte te zijn bij te veel acts waar ik bij stond, en uiteindelijk draait het om de muziek die goed tot z'n recht moet komen. Fight me.
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
442
425
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
471
635
Dak van de Alpha halen, open podium van maken zoals op Pukkelpop. Aantal muziekpodia minderen en meer semi-open podia maken, zodat niet elke act vechten wordt om in de tent te komen. Als je de podia niet open maakt, zorg er dan voor dat ze overal doorgangen hebben, zoals de Lima. Dus de India aan alle kanten open, de X-Ray aan alle kanten open, en de Heineken aan alle kanten volledig open. Ironisch genoeg is de Alpha daar een goed voorbeeld van, maar door de plaatsing daarvan verlies je dan de zichtbaarheid vanaf de heuvels, waar je toch weer duizenden mensen kwijt kan die dan ook een act kunnen zien.

Ik weet dat dit controversieel is, maar er leek dit jaar echt een chronisch tekort aan ruimte te zijn bij te veel acts waar ik bij stond, en uiteindelijk draait het om de muziek die goed tot z'n recht moet komen. Fight me.
Ik ben echt benieuwd welke acts dit dan waren? In mijn 17jaar LL slechts 1 act niet kunnen zien en dat was Fred Again… in de Heineken.

Dit jaar bijvoorbeeld Skrillex: gewoon 15min eerder komen en ik stond precies recht voor het podium. Ok wel wat druk de eerste 10min, daarna prima.

Verder inderdaad een heel slecht idee, haalt de hele sfeer weg en vergunningstechnisch kan het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaigalaar en WTSGD

LLoww

Randprogramma
9 jun 2022
199
389
Ik ben echt benieuwd welke acts dit dan waren? In mijn 17jaar LL slechts 1 act niet kunnen zien en dat was Fred Again… in de Heineken.

Dit jaar bijvoorbeeld Skrillex: gewoon 15min eerder komen en ik stond precies recht voor het podium. Ok wel wat druk de eerste 10min, daarna prima.

Verder inderdaad een heel slecht idee, haalt de hele sfeer weg en vergunningstechnisch kan het niet.
Dat vergunningsargument snap ik niet. Defqon heeft 3 dagen een open podium op de plek van de Alpha en maakt veel meer herrie dan Lowlands. En dan klappen ze er ook nog eens 3 dagen een dikke vuurwerkshow overheen.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
343
627
Ik ben echt benieuwd welke acts dit dan waren? In mijn 17jaar LL slechts 1 act niet kunnen zien en dat was Fred Again… in de Heineken.

Dit jaar bijvoorbeeld Skrillex: gewoon 15min eerder komen en ik stond precies recht voor het podium. Ok wel wat druk de eerste 10min, daarna prima.

Verder inderdaad een heel slecht idee, haalt de hele sfeer weg en vergunningstechnisch kan het niet.

Dit jaar: Flowdan (was 10 minuten voor aanvang aanwezig, maar de X-Ray puilde al uit en door het ontwerp van de X-Ray kon je het optreden simpelweg niet zien), Chibi Ichigo (ook X-Ray, pas tegen het einde kwam er achterin wat ruimte). Vrijdag nacht kon je omstreeks 00:30 tot 1:30 amper een tent inkomen, daarvoor en daarna was het beter te doen. Het zou ook voor Charlot gelden, want bij haar stonden meer mensen buiten de Lima dan binnen, maar door de opzet van de Lima toch het hele optreden kunnen volgen en zien omdat die tent gewoon aan alle kanten open is. Daarnaast bij acts als Barry Can't Swim, Interplantary Criminal, Sugababes, Narciss, Confidence Man, Brutalismus 3000 gewoon gezien dat die tenten uitpuilen en dat security bezig is met het tegengaan van verdrukking op veel plaatsen of dat mensen zelf door verdrukking een tent verlaten, en dat zaken zoals de MIVA podia niet eens meer bereikbaar zijn door de drukte. Dat is totaal onnodig als je die tenten gewoon ontwerpt met het idee dat je buiten de tent ook nog delen mee kan krijgen.

Ik snap ook niet hoe het maken van podia waar meer mensen een act kunnen zien en horen slecht zal zijn voor de sfeer. Als je meer ruimte hebt om te genieten van muziek, ga je toch juist een betere sfeer krijgen? De aankleding op alle delen van het terrein kan hetzelfde blijven, alleen de podia worden simpelweg beter ontworpen en neergezet. Dit is wat men ook doet op podia bij Rock en Seine, en ik durf makkelijk te zeggen dat de sfeer daar de afgelopen twee jaar beter was tijdens acts dan op LL, mits ze op alle twee stonden. Sfeer komt wat mij betreft ook niet door podium aankleding of het neerzetten van een generieke afgesloten podiumtent, maar door andere relevante factoren.

Of kijk naar BKS. De tent TWO waarbij het ontwerp toestaat dat de tent zonder te veel problemen kan uitpuilen. Gebruik dat ontwerp dan voor de X-Ray en Heineken. Op BKS puilde zowel St. Vincent als PJ Harvey uit, maar het maakte niks uit, want buiten de tent kon je prima nog de act zien en volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: micham

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
354
353
Dak van de Alpha halen, open podium van maken zoals op Pukkelpop. Aantal muziekpodia minderen en meer semi-open podia maken, zodat niet elke act vechten wordt om in de tent te komen. Als je de podia niet open maakt, zorg er dan voor dat ze overal doorgangen hebben, zoals de Lima. Dus de India aan alle kanten open, de X-Ray aan alle kanten open, en de Heineken aan alle kanten volledig open. Ironisch genoeg is de Alpha daar een goed voorbeeld van, maar door de plaatsing daarvan verlies je dan de zichtbaarheid vanaf de heuvels, waar je toch weer duizenden mensen kwijt kan die dan ook een act kunnen zien.

Ik weet dat dit controversieel is, maar er leek dit jaar echt een chronisch tekort aan ruimte te zijn bij te veel acts waar ik bij stond, en uiteindelijk draait het om de muziek die goed tot z'n recht moet komen. Fight me.
Wanneer er veel open podia komen zullen er wel wat andere podia weg moeten, anders krijg je wellicht te veel sound bleed. Alpha open maken kan prima, maar dat zal een aantal jaartjes niet gebeuren na alle investeringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude en BeWario

Archie

Playlistbediener
17 apr 2024
29
62
Ik kan me grotendeels vinden in je betoog m.b.t. de Heineken. Maar voor de kleinere podia en een Alpha ervaar ik dit wel wat anders:
Als je meer ruimte hebt om te genieten van muziek, ga je toch juist een betere sfeer krijgen?
Naast die paar piek-optredens in de Heineken staan ook veel acts voor halfvolle tenten of minder te spelen. En dat vind ik in meer open tenten ook meer onprettig, alsof ik me extra verantwoordelijk ga voelen voor de vibe ofzo. Tegelijkertijd is de energie van een volle bak het me soms wel waard om even 10 minuutjes eerder te zijn. Ik denk dat het bij prima acts als Mount Kimbie of Teezo Touchdown ook best leeg had gevoeld in die India-met-open-achterkant van 2022/2023. Wat mij betreft kunnen de Heineken en India beter, maar hoeven dan de Bravo en X-Ray niet volledig toegankelijk te worden.
 
Laatst bewerkt:

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
471
635
Dat vergunningsargument snap ik niet. Defqon heeft 3 dagen een open podium op de plek van de Alpha en maakt veel meer herrie dan Lowlands. En dan klappen ze er ook nog eens 3 dagen een dikke vuurwerkshow overheen.
Alpha zou kunnen. Maar daar zijn de zichtlijnen perfect, stukken beter dan de vorige Alpha. De rest kan dan enkel open tot 23:00/24:00. Zover ik weet is het nachtprogramma bij Defqon ook in dichte tenten.

Ze hebben het vorig jaar geprobeerd met een open India, direct teruggedraaid.

En verdrukking wordt veroorzaakt door mensen en niet door een tent. Ik zal de voorbeelden niet aanhalen, lijkt me niet gepast, maar de grote drama's zijn toch echt geweest bij open podia.

En qua sfeer, ik vind optredens in het donker/schemer fijner i.v.m. lichteffecten etc. Daarom vind ik Pinkpop ook niks (en te massaal).

MIVA klopt trouwens wel, heb inderdaad een paar keer moeten helpen om iemand te helpen in/uit een tent.
 

BeWario

Gouden Tip
27 jun 2023
320
339
Alpha zou kunnen. Maar daar zijn de zichtlijnen perfect, stukken beter dan de vorige Alpha. De rest kan dan enkel open tot 23:00/24:00. Zover ik weet is het nachtprogramma bij Defqon ook in dichte tenten.

Ze hebben het vorig jaar geprobeerd met een open India, direct teruggedraaid.

En verdrukking wordt veroorzaakt door mensen en niet door een tent. Ik zal de voorbeelden niet aanhalen, lijkt me niet gepast, maar de grote drama's zijn toch echt geweest bij open podia.

En qua sfeer, ik vind optredens in het donker/schemer fijner i.v.m. lichteffecten etc. Daarom vind ik Pinkpop ook niks (en te massaal).

MIVA klopt trouwens wel, heb inderdaad een paar keer moeten helpen om iemand te helpen in/uit een tent.
Die open India was een leuk idee en werkte goed als t flink vol stond (e.g. Zwangere Guy in 2022) maar slaat snel dood als het niet druk genoeg is (e.g. Dry Cleaning in 2023). Mount Kimbie en Teezo Touchdown was echt beschamend geweest als er meer licht was geweest en een open tent.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

redle

Randprogramma
15 apr 2019
195
189
Dat vergunningsargument snap ik niet. Defqon heeft 3 dagen een open podium op de plek van de Alpha en maakt veel meer herrie dan Lowlands. En dan klappen ze er ook nog eens 3 dagen een dikke vuurwerkshow overheen.
Elektronische muziek valt beter te regelen dan live muziek. Dat heeft meer uithalen die voor een hoger decibel piekje kunnen zorgen.

Daarom in de nacht na 01:00 is alles elektronisch op LL
 

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
343
627
Als ik de punten zo lees dan snap ik het sfeer argument wat beter, dank daarvoor allen.

Toch hoop ik dat Lowlands iets kan doen aan de doorstroming van de tenten en de mismatch tussen de massaliteit van sommige acts en hun positionering qua podium, misschien was dat meer mijn punt. Een Heineken alleen al aan de onderkant (dus alsnog overdekt) open maken aan alle kanten tot en met het podium zal al veel doorstroomruimte maken en extra ruimte creëren zonder dat het podium dan de sfeer of overdekking verliest.
 
  • Leuk
Waarderingen: WTSGD

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.699
Even voor mijn beeld, maar de India en de Heineken zijn toch in principe al tenten welke open zijn aan de zijkanten en achterkant?

de massaliteit van sommige acts en hun positionering qua podium
Ik denk dat dit vooral het probleem is. Stonden dit jaar toch een aantal acts die beter in de Alpha hadden kunnen staan, en Alpha acts die beter in de Bravo of zelfs de Heineken hadden kunnen staan. Teddy Swims & Skrillex hadden beide niet mistaan op de Alpha en Inhaler en Half moon Run hadden makkelijk in de Bravo gekund.

Gelukkig heb ik zelf weinig last van volle tenten omdat ik vaak andere acts bezoek en blijft Lowlands toch wel een festival waar je heel makkelijk vooraan kan staan bij een optreden door juist de vele beweging van mensen over het terrein. Bij Pinkpop bijvoorbeeld is het soms heel lastig om een kwartier van te voren nog vooraan te staan. Bij Lowlands lukt mij dat eigenlijk bijna altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.699
- straattheater terug
- festivalingang nabij Lima voor groepscamping / camping 0
- dood aan het KIA camp
- the block aantrekkelijker maken als chillplek
Met alle punten eens. Ik miste dit jaar ook het rijdende podium. Vorig jaar toch regelmatig gebruik van gemaakt om in aan te sluiten en dansend van de Bravo naar de Alpha te gaan.
 

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
343
627
Even voor mijn beeld, maar de India en de Heineken zijn toch in principe al tenten welke open zijn aan de zijkanten en achterkant?

Het is lastig om tekstueel te beschrijven, maar de India en Heineken zijn maar voor een deel open aan de zij en achterkant. De achterkant van de Heineken is bijvoorbeeld voor de helft open, en de zijkanten voor ongeveer 40%. Als een tent pakt die, net als de Lima, helemaal open is tot net aan het podium (en waar je er dus van elke richting in of uit kan) dan kan je ook van buiten de tent een act nog goed volgen bij overcapaciteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

WTSGD

Campingartiest
22 jul 2024
66
164
De Heineken verdient inderdaad wel een upgrade. Hele saaie tent, die aankleding buiten deed mij ook niet zo veel. India idem.

Blijft wel een lastige afweging tussen ruimte/openheid en acts die compleet verzuipen in een halflege tent zoals vorige jaren het geval was.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.535
Owja de vloer van de Lima was zeiknat na die regen op vrijdag (zeker een beetje aan de zijkant). Was niet fijn tijdens Wunderhorse. Daar mogen ze ook wat aan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: micham en davadude

kroetskipoetski

Playlistbediener
24 mei 2024
23
57
Is het eigenlijk niet een tekortkoming van lowlands om wel meer mensen toe te laten en geen aanpassing doet qua terrein en/ of podia? Je zou verwachten dat er bij meer mensen er ook meer ruimte komt om te bewegen en genieten, momenteel lijkt het meer op mensen proppen en mischien heb je mazzel als je wat ziet, krijg je asociaal gedrag van en daar zie ik veel meer van dan een aantal jaren gelden toen er minder mensen waren. Misschien moet lowlands gewoon uitbreiden qua terrein extra podia.
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95 en redle

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.699
Is het eigenlijk niet een tekortkoming van lowlands om wel meer mensen toe te laten en geen aanpassing doet qua terrein en/ of podia? Je zou verwachten dat er bij meer mensen er ook meer ruimte komt om te bewegen en genieten, momenteel lijkt het meer op mensen proppen en mischien heb je mazzel als je wat ziet, krijg je asociaal gedrag van en daar zie ik veel meer van dan een aantal jaren gelden toen er minder mensen waren. Misschien moet lowlands gewoon uitbreiden qua terrein extra podia.
Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik heb eigenlijk nergens echt last gehad van proppen en extreme drukte op LL dit jaar. Het mooie aan het Lowlands terrein vind ik juist dat je de drukte makkelijk kunt ontlopen. Heb op andere festivals veel meer moeite met de drukte en bij optredens vooraan kunnen staan. Daar moet je soms drie kwartier ervoor al in het voorvak staan. Op LL kon ik een kwartier van te voren overal nog vooraan komen.

Acts als Teddy Swims, Skrillex en Barry Cant Swim heb ik niet meegepakt, dus miss dat alleen daar het echt een probleem was.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken