Ik ben echt benieuwd welke acts dit dan waren? In mijn 17jaar LL slechts 1 act niet kunnen zien en dat was Fred Again… in de Heineken.
Dit jaar bijvoorbeeld Skrillex: gewoon 15min eerder komen en ik stond precies recht voor het podium. Ok wel wat druk de eerste 10min, daarna prima.
Verder inderdaad een heel slecht idee, haalt de hele sfeer weg en vergunningstechnisch kan het niet.
Dit jaar: Flowdan (was 10 minuten voor aanvang aanwezig, maar de X-Ray puilde al uit en door het ontwerp van de X-Ray kon je het optreden simpelweg niet zien), Chibi Ichigo (ook X-Ray, pas tegen het einde kwam er achterin wat ruimte). Vrijdag nacht kon je omstreeks 00:30 tot 1:30 amper een tent inkomen, daarvoor en daarna was het beter te doen. Het zou ook voor Charlot gelden, want bij haar stonden meer mensen buiten de Lima dan binnen, maar door de opzet van de Lima toch het hele optreden kunnen volgen en zien omdat die tent gewoon aan alle kanten open is. Daarnaast bij acts als Barry Can't Swim, Interplantary Criminal, Sugababes, Narciss, Confidence Man, Brutalismus 3000 gewoon gezien dat die tenten uitpuilen en dat security bezig is met het tegengaan van verdrukking op veel plaatsen of dat mensen zelf door verdrukking een tent verlaten, en dat zaken zoals de MIVA podia niet eens meer bereikbaar zijn door de drukte. Dat is totaal onnodig als je die tenten gewoon ontwerpt met het idee dat je buiten de tent ook nog delen mee kan krijgen.
Ik snap ook niet hoe het maken van podia waar meer mensen een act kunnen zien en horen slecht zal zijn voor de sfeer. Als je meer ruimte hebt om te genieten van muziek, ga je toch juist een betere sfeer krijgen? De aankleding op alle delen van het terrein kan hetzelfde blijven, alleen de podia worden simpelweg beter ontworpen en neergezet. Dit is wat men ook doet op podia bij Rock en Seine, en ik durf makkelijk te zeggen dat de sfeer daar de afgelopen twee jaar beter was tijdens acts dan op LL, mits ze op alle twee stonden. Sfeer komt wat mij betreft ook niet door podium aankleding of het neerzetten van een generieke afgesloten podiumtent, maar door andere relevante factoren.
Of kijk naar BKS. De tent TWO waarbij het ontwerp toestaat dat de tent zonder te veel problemen kan uitpuilen. Gebruik dat ontwerp dan voor de X-Ray en Heineken. Op BKS puilde zowel St. Vincent als PJ Harvey uit, maar het maakte niks uit, want buiten de tent kon je prima nog de act zien en volgen.