Ik heb mijn lijstje toevallig al klaar staan omwille van mijn blog, dus bij deze het startschot! Het is een top 15 geworden omdat ik heel veel goeie dingen gezien heb. Artiesten als Editors, Gorillaz, Queens of the Stone Age, Arctic Monkeys, Roísin Murphy en Tyler, The Creator hebben het bijvoorbeeld niet gehaald. Ik licht alles even kort toe.
15. Patti Smith - Lowlands
Prachtige optreden van een punklegende. Typisch zo'n artiest ook die ik ooit eens gezien wilde hebben. Als het dan ook nog eens zo goed is, is het helemaal af.
14. Vince Staples - Best Kept Secret
Vond zijn passage op Lowlands in 2017 nog toffer, maar ook nu ontbrak het zeker niet aan energie en kwam de rapper heel fel uit de hoek en zorgde voor het grootste feestje van Best Kept.
13. Jack White - Rock Werchter
Een naam die al jaren op mijn verlanglijstje stond om te zien, en hij loste de hoge verwachtingen ruimschoots in. Aan alles merk je dat deze man zó muzikaal is en om
Seven Nation Army over zo'n weide te horen schallen is enorm vet.
12. Nakhane - Lowlands
Ontdekt via MusicMeter en zijn album maakte veel indruk op me. Toen ik hoorde dat hij op Lowlands stond was ik dan ook erg blij. Ik stond helemaal vooraan en maakte een memorabele show mee. Hij is er geloof ik nog niet helemaal over uit of hij een man, een vrouw of wat dan ook is, maar zorgde in elk geval wel voor een bijzonder optreden. Wat een stem ook. Voor degene die het niet kennen:
Interloper, Violent Measures, Presbyteria zijn fijne nummers. Ofja, luister maar gewoon het hele album en je zult er geen spijt van krijgen
11. Eels - TivoliVredenburg Utrecht
The coolest musician in town. Zijn muziek voelde altijd een beetje triest en dat verwachtte ik ook van de show. Niets werd minder waar, het werd een rockshow van jewelste met fijne versies van
Novocaine For The Soul en
Mr. E's Beautiful Eyes. Daarnaast zorgden zijn geklets en grapjes tussendoor voor luchtigheid. De meeste grapjes maakte hij een paar weken later op Rock Werchter ook maar ach. Daar vond ik het ook iets minder, waarschijnlijk omdat het vrijwel dezelfde set was.
10. Pearl Jam - Rock Werchter
Net als
Jack White een band die hoog op mijn lijstje stond om te zien. Het werd een rockshow van jewelste met kneiters van hits als
Jeremy, Black en natuurlijk
Alive. Ook was er ruimte voor ingetogenheid toen samen met
Jack Johnson Imagine van
John Lennon ter gehore werd gebracht. Prachtig optreden.
9. Marlon Williams - TivoliVredenburg Utrecht
Op Lowlands had de kater de overhand en deed me destijds besluiten na twee nummers van
Marlon Williams het watercloset te bezoeken. In november was het tijd voor de herkansing. Wat volgde was een wonderschoon optreden met die geweldige, gouden strot van Williams. Vooral met afsluiter
Portrait Of A Man, een cover van
Screamin' Jay Hawkins, zorgde de kiwi voor een van de mooiste muziekmomenten van het jaar.
8. Slowdive - Best Kept Secret
Vanaf nummer 8 wordt het écht lastig, omdat het allemaal dicht tegen elkaar aan ligt. Want wat was bijvoorbeeld
Slowdive toch prachtig op Best Kept. Ik had een mooie plek vooraan en heb een uur lang weg staan dromen bij de magische tonen die deze shoegaze band ten gehore bracht. Ge-wel-dig. Voornamelijk ook omdat ik van tevoren niet goed wist wat te verwachten en nog niet helemaal zeker wist wat ik van de band vond. Hoe anders was dat na dit fenomenale optreden!
7. BROCKHAMPTON - Lowlands
Veruit het beste optreden van Lowlands dit jaar. Deze 'best boyband since One Direction' kwam, zag en overwon. Bij hiphop wil het nog wel eens voorkomen dat mensen elkaar proberen te overschreeuwen. Hoe anders is dit bij
BROCKHAMPTON. Ze werken allemaal keihard in dienst van elkaar en vormen echt een goed team. Toch vond ik voornamelijk
Joba het meest opvallen. Deze gast kwam zo ontzettend hard. Met
BOOGIE zette ze de Bravo in de fik. Gauw kaarten scoren voor Woo Hah komend jaar!
6. Arcade Fire - Ahoy Rotterdam
Hoewel ik Ahoy heb ervaren als een bagger locatie, was mijn favoriete band weer in topvorm. Het werd niet zo euforisch als in 2014 op Pinkpop of in 2017 op Best Kept Secret, maar al met al was het weer steengoed. Het is in mijn optiek een van de beste livebands die op deze aardbol rondloopt. Oh, en eindelijk
My Body Is A Cage live gezien!
5. The National - Best Kept Secret
En nog zo'n band die ik al jaren luister en nog nooit gezien had. Op Best Kept zette Matt Berninger en de zijnen een perfecte show neer. Deze band heeft zó'n mooie discografie om uit te putten.
Fake Empire, Terrible Love, I Need My Girl, Day I Die, Slow Show. Stuk voor stuk prachtig. En nee, dan het slot met
Vanderlyle Crybaby Geeks, wat misschien wel is uitgegroeid tot mijn favoriete nummer van deze band.
4. Kendrick Lamar - Ziggo Dome Amsterdam
Ein-de-lijk ging ik
Kendrick weer zien. Nu met album
DAMN. op zak. God nondeju wat was dit een vlammende show. Hij kwam keihard en had er duidelijk veel zin in. Als ik het me goed herinner werd
HUMBLE zo'n 7 keer opnieuw ingestart. Normaal zou ik dit een zwaktebod vinden, maar het werkte als een tiet. Ook de opening met
DNA was ontzettend leip en de hele show zat zowel visueel als muzikaal ontzettend sterk in elkaar. Hit na hit werd afgevuurd op deze legendarische avond in de Ziggo Dome. De vibe die in de zaal hing was ook top. Zijn optreden op Lowlands in augustus viel dan ook echt in het niet tegenover deze show.
3. Nick Cave & The Bad Seeds - Rock Werchter
Hét optreden van Rock Werchter waar ik het meest naar uitkeek. Vanaf moment 1 had hij mij in zijn grip. Ik stond in het voorste vak en werd meegenomen in de donkere wereld van
Nick Cave. Elk gebaartje, iedere noot, alle gezichtsuitdrukkingen: het kwam zo hard binnen.
The Weeping Song, Red Right Hand, Stagger Lee en met name
Push The Sky Away. Zinderend. Had ook zomaar op 1 kunnen staan.
2. Ben Howard - TivoliVredenburg Utrecht
Ik kan jullie alvast verklappen dat mijn album van het jaar van de hand van deze man komt. Op Rock Werchter vond ik het al sterk, maar was de sfeer kut doordat België aan het voetballen was. Normaal gesproken zou dat de sfeer ten goede moeten komen met een overwinning. Maar vele mensen in het publiek stonden op hun telefoontje voetbal te kijken. Ja, ga dan gewoon lekker buiten kijken joh. Maar goed. De Ronda in TivoliVredenburg was het toneel van wat een van de mooiste concerten van het jaar zou gaan worden. Het leek wel of Ben de setlist speciaal voor mij gemaakt had. Eerst werd
Noonday Dream, het laatste album, integraal gespeeld en kwamen parels als
Nica Libres At Dusk en
Towing The Line al vroeg aan bod. Ook
Someone In The Doorway en
Murmurations vond ik live ontzettend sterk. Toen hij terugkwam en meteen
End Of The Affair er tegenaan gooide, kon mijn avond al niet meer stuk. Ook werden
I Forget Where We Were en
Small Things nog gespeeld van zijn tweede album, mijn absolute prijsnummers. Alleen
Conrad had de avond nóg mooier kunnen maken. Nog meer fan geworden van deze man.
1. Thom Yorke - Koninklijk Theater Carré Amsterdam
Ik heb lang zitten twijfelen over mijn nummer 1. Maar alles bij elkaar lijkt dit de meest logische keuze. Allereerst omdat zijn optredens überhaupt vrij schaars zijn, en ten tweede al vanwege de fantastische locatie. Ik kende zijn werk niet eens zo heel goed, maar live ging het onmiddellijk mijn ziel in. Je moet van zijn stem houden, maar als je dat doet dan werkt ie betoverend. En dat was op deze prachtavond zo. Van opener
Interference tot nummers als
Black Swan, The Clock, Truth Ray, Atoms For Peace. Stuk voor stuk fenomenaal. Als afsluiter werd ook nog eens
Spectre van zijn welbekende band
Radiohead gespeeld. Dit was zo wonderschoon - al viel aan het einde wel het geluid weg, maar zelfs dat mocht de pret niet drukken - en ik werd tot tranen geroerd. Oh en dan heb ik het nog niet eens over een van de mooiste visuals ooit gehad. Blijkbaar werd dit allemaal live toegevoegd door een Nederlander genaamd Tarik Barri. You go boy. Zelden zo'n mooie visuals gezien. Ten slotte wil ik
Yorke nog wat veren in de reet stoppen. Hij is met recht een fenomeen te noemen. Ik hoop dat we er, zowel solo als met zijn band, nog vele jaren van kunnen genieten!