Rock Werchter 2015 - Geruchten

<div class="d4p-bbt-quote-title">neontiger8 wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Black Lies wrote:</div>
Ik zeg toch niks over hun muziek. Oasis is ook best aardig, maar de enige reden dat Noel zo hoog staat is omdat hij in Oasis zat. Kansloos om dat als sub te hebben imo.

Dat is logisch, met Oasis wereldhits gehad, die hij zelf ook speelt, en ook solo twee goede albums gemaakt. Het is logischer dan Placebo als sub, die hebben geen wereldhit gehad. (niet dat ik iets tegen Placebo heb ofzo, maar toch)

Moet je een wereldhit gehad hebben om een hoge spot te krijgen op een festival dan? Placebo heeft met Meds en Without You I’m Nothing twee klassiekers op zak, daarnaast verdienen zij met zo’n oeuvre en livereputatie gewoon een hoge plek. Ik snap wat Black Lies bedoeld, veel mensen die bij hem gaan kijken zullen vooral hopen op Wonderwall en Dont Look Back in Anger. Ik heb daar geen problemen mee, maar Noel heeft zo’n hoge spot wel te danken aan zijn Oasis successen. Die twee soloplaten zijn namelijk niet slecht maar waren ook niet baanbrekend.

Ik ga Noel wel even op BKS bekijken, als het bevalt pak ik hem Werchter ook wel mee.

"Pure morning" is denk ik de grootste hit van placebo?
Voor een plek als sub zijn bekende nummers wel een aanrader.

Noel als sub kunnen ze echt niet maken. Oasis was al een enorm overgewaardeerde band en solo is hij al helemaal niks waard. Weinig kans dat ik daar ga kijken op Werchter.

Wel een beetje objectief blijven kijken Jeroen. Dit gaat nergens over. Oasis overgewaardeerd oke dat kun je vinden maar dat Noel daardoor een hoge spot krijgt is toch meer dan logisch?
Ook kijken naar de rest van de dag. Waarna er dus 2 grote namen Lenny/Prodigy volgen heb je geen mega grote sub nodig om dit aan te vullen. Noel is dus gewoon een goeie 'sub' voor deze dag. Terwijl je het eigenlijk niet echt sub kunt noemen op een dag met 2 headliners vindt ik.

Every You Every Me en Running Up That Hill zijn met afstand hun grootste hits. Special K, Song to Say Goodbye en The Bitter End zijn dan ook nog bekender dan de drie nummers die hier genoemd worden denk ik.

Wat hun grootste hits zijn, hangt af vanuit welk land je het bekijkt en welke criteria je hanteert. In de UK en NL is Pure Morning hun grootste hit, in België Twenty Years en Protège Moi (afgaande op de hoogste positie in de hitlijsten). Internationaal hebben The Bitter End, Song to Say Goodbye en For What It's Worth weer heel goed gescoord (in de meeste landen in de hitlijst gestaan).

Maakt ook geen reet uit, het feit dat er hier al zoveel titels genoemd worden geeft wel aan dat die gasten stapels met kneiters gemaakt hebben. Ik ga ze denk maar even opzetten...

Voor Oasis geldt uiteraard hetzelfde. Dat Noel daar nu op teert is ook volkomen terecht (doet Jack White ook), ondanks dat ik zijn solomateriaal persoonlijk niet subwaardig vind.

En dat nieuwe album werd ook luidkeels door het hele veld meegezongen vorig jaar, dus ik vind dat argument van Placebo geen sub een beetje zwakjes. Prima sub :D

Waarom wordt The Prodigy hier soms aanzien als co-headliner? Da's de afsluitende dance act (net zoals de Chemical Brothers) en Lenny is de headliner. Noel is sub.

Maar als we subs van de afgelopen 5 jaar eens gaan vergelijken dan zien we dat we met een zwakker reeks vlak onder de headliner zitten dit jaar:

2010: Stereophonics - Editors - P!nk - Arcade Fire
2011: Queens of The Stone Age (coheadliner) - Arctic Monkeys - Portishead - Iron Maiden (coheadliner)
2012: Elbow - dEUS - The XX - Snow Patrol (coheadliner)
2013: The National - Kings Of Leon (coheadliner) - Volbeat - Depeche Mode (coheadliner)
2014: Placebo - Paolo Nutini - The Black Keys - Franz Ferdinand
2015: Florence & The Machine - Ben Howard(?) - Noel Gallagher - Kasabian

Of misschien is die opvatting van co-sub-headliners een beetje verouderd...

Ik hoop wel dat mr Gallagher op meer meeval van het publiek kan rekenen dan in 2012, waar iedereen pas écht los kwam tijdens Don't Look Back in Anger. Vooral zijn laatste album verdiend wel wat beter.

Waarom wordt The Prodigy hier soms aanzien als co-headliner? Da’s de afsluitende dance act (net zoals de Chemical Brothers) en Lenny is de headliner. Noel is sub.

Co-headliner of dance act is nog steeds hoe je er zelf tegenover staat. als daft punk na Lenny had gestaan was het ook niet een dance act geweest voor erna. Ik denk dat we hier veel mensen met mij Prodigy en Lenny samen een soort van Co-headline constructie hebben met 2 wat minder sterke namen. Chemical brothers is duidelijk een soort dance act voor na de grote headliner Foo Fighters.

Misschien moeten we het dan maar co-headliner noemen maar ik vindt het toch overduidelijk dat de dag van Lenny nog een groote naam nodig had en die hebben ze gevonden in een naam als The Prodigy en niet bijvoorbeeld Chemical Brothers. Het is gewoon moeilijk om te zeggen wat we een Headliner/dance act of een co-headliner constructie noemen.

Wel een beetje objectief blijven kijken Jeroen. Dit gaat nergens over. Oasis overgewaardeerd oke dat kun je vinden maar dat Noel daardoor een hoge spot krijgt is toch meer dan logisch?

Ik vind van niet. Een act zou bekeken moeten worden op basis van de eigen nummers, en niet op basis van 'covers' (wat het technisch gezien wel zijn). Jack White verdient in mijn ogen bvb ook geen headlinerplek, want de helft van zijn set bestaat uit zijn matige solonummers.

Ik vind het overigens bizar dat Noel op basis van zijn verleden een subpositie zou krijgen, terwijl Damon Albarn en Robert Plant het vorig jaar met een tent moesten doen. Noel is niet zo enorm groot, die zou eigenlijk ook als Barnheadliner kunnen staan.

Ook kijken naar de rest van de dag. Waarna er dus 2 grote namen Lenny/Prodigy volgen heb je geen mega grote sub nodig om dit aan te vullen. Noel is dus gewoon een goeie ‘sub’ voor deze dag. Terwijl je het eigenlijk niet echt sub kunt noemen op een dag met 2 headliners vindt ik.

Zoals hierboven gezegd: The Prodigy kan je niet als coheadliner zien, die zijn gewoon afsluitende dansact. En we hebben al eerder gezegd dat Lenny Kravitz de zwakste headliner van de voorbije jaren is. Dus nee, Noel is niet voldoende als sub in zo'n zwak trio.

Het is gewoon moeilijk om te zeggen wat we een Headliner/dance act of een co-headliner constructie noemen.

Heel simpel. Coheadliner: zelfde setduur als de headliner + zelfde positie op de affiche. Iets anders: sub of dance act.

Voorbeeld: Kings of Leon stonden in 2013 in dezelfde grootte op de affiche als Blur + ze kregen 90 minuten settijd = coheadliner. Black Keys vorig jaar kregen 75 minuten settijd en een kleinere positie op de affiche dan de headliners = subheadliner.

The Prodigy staat duidelijk een rijtje lager op de affiche, en ik acht de kans klein dat ze 90 minuten krijgen, veel te lang voor een dance act.

Co-headliner is inderdaad misschien dan wel een domme benaming van me op die manier. Daar heb je gelijk in.
Maar ik denk dat we het hier wel eens zijn dat ze met Lenny/Prodigy een combinatie willen namen van wat minder grote namen om een dag uit te verkopen. Misschien moeten we voor zoiets onze eigen benaming maken:p

<div class="d4p-bbt-quote-title">Wessel wrote:</div>

Ik vind van niet. Een act zou bekeken moeten worden op basis van de eigen nummers, en niet op basis van ‘covers’ (wat het technisch gezien wel zijn). Jack White verdient in mijn ogen bvb ook geen headlinerplek, want de helft van zijn set bestaat uit zijn matige solonummers.

Ik vind het overigens bizar dat Noel op basis van zijn verleden een subpositie zou krijgen, terwijl Damon Albarn en Robert Plant het vorig jaar met een tent moesten doen. Noel is niet zo enorm groot, die zou eigenlijk ook als Barnheadliner kunnen staan.

Technisch gezien is het juist wel een eigen nummer, want hij heeft het zelf geschreven. Dat je het matige nummers vind is puur smaak. Ik vind zijn solo werk juist heel goed en zou een subheadliner spot echt wel terecht vinden.

Noel zou idd ook Barn kunnen headlinen, maar de dag is nu niet zo sterk als vorig jaar de dag van Damon Albarn. Nu is er een gebrek aan echt grote namen op de zaterdag, dan krijg je een kleine subheadliner als Noel. Hadden we dan vorig jaar Damon Albarn sub moeten maken voor Metallica ofzo. Het ligt niet alleen aan de grote van de band, maar ook van de andere geboekte bands

Zoals hierboven gezegd: The Prodigy kan je niet als coheadliner zien, die zijn gewoon afsluitende dansact. En we hebben al eerder gezegd dat Lenny Kravitz de zwakste headliner van de voorbije jaren is. Dus nee, Noel is niet voldoende als sub in zo’n zwak trio.

we? ik niet. Ik vind nog steeds M&S een matigere headliner haha :P

Ik vind van niet. Een act zou bekeken moeten worden op basis van de eigen nummers, en niet op basis van ‘covers’ (wat het technisch gezien wel zijn). Jack White verdient in mijn ogen bvb ook geen headlinerplek, want de helft van zijn set bestaat uit zijn matige solonummers.

Dit vind ik trouwens de grootste onzin die ik sinds de dag van de Pinkpoptickets hier op het forum heb gelezen.
Noel en Jack hebben deze nummers zelf geschreven!!!
Jack White neemt ook nog eens de vocalen op al de White Stripes nummers voor zich en voert ze naar mijn mening 10x zo interessant uit in de vorm samen met zijn topband. Dan heb je nog eens Noel die ook al de nummers die hij speelt heeft geschreven. Oke sommige nummers zingt Liam normaal.
Paul Mccartney was in jouw ogen waarschijnlijk ook net Sub headliner geworden.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Kereltje wrote:</div>

Dit vind ik trouwens de grootste onzin die ik sinds de dag van de Pinkpoptickets hier op het forum heb gelezen.
Jack White neemt ook nog eens de vocalen op al de White Stripes nummers voor zich en voert ze naar mijn mening 10x zo interessant uit in de vorm samen met zijn topband. Dan heb je nog eens Noel die ook al de nummers die hij speelt heeft geschreven. Oke sommige nummers zingt Liam normaal.

Damon Albarn heeft ook flink wat Blur-nummers + alles van Gorillaz geschreven. Robert Plant heeft ook een flink aandeel gehad in wat een van de grootste rockgroepen aller tijden is.

Kijk, waar ik voor pleit is dat solo-artiesten een positie krijgen volgens hun huidige populariteit, niet meer. McCartney verkoopt stadions uit dus uiteraard is die headliner. Robert Plant en Damon Albarn stonden op hun rechtmatige plek. Van Noel Gallagher vind ik dat hij te hoog staat voor zijn huidige populariteit. Noel is niet iemand die Vorst/Lotto Arena eventjes snel uitverkoopt ofzo. In 2012 stond hij een plaats onder sub, op een veel sterkere dag, en de interesse vanuit het publiek was echt wel lauw. Waarom krijgt hij (nog voor die 2e plaat uit was trouwens) nu plots een subplek op een zwakkere dag?

<div class="d4p-bbt-quote-title">Wessel wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Kereltje wrote:</div>

Damon Albarn heeft ook flink wat Blur-nummers + alles van Gorillaz geschreven. Robert Plant heeft ook een flink aandeel gehad in wat een van de grootste rockgroepen aller tijden is.

Kijk, waar ik voor pleit is dat solo-artiesten een positie krijgen volgens hun huidige populariteit, niet meer. McCartney verkoopt stadions uit dus uiteraard is die headliner. Robert Plant en Damon Albarn stonden op hun rechtmatige plek. Van Noel Gallagher vind ik dat hij te hoog staat voor zijn huidige populariteit. Noel is niet iemand die Vorst/Lotto Arena eventjes snel uitverkoopt ofzo. In 2012 stond hij een plaats onder sub, op een veel sterkere dag, en de interesse vanuit het publiek was echt wel lauw. Waarom krijgt hij (nog voor die 2e plaat uit was trouwens) nu plots een subplek op een zwakkere dag?

Je zegt het zelf al, op een veel sterkere dag. Als ze McCartney konden boek was Lenny sub en Noel en plek daar onder. Maar het is nu eenmaal niet gelukt om zo'n sterke dag te boeken. Dan heb je een relatief kleine sub, dat is logisch. Als Pearl Jam vorig jaar niet geboekt kon worden was The Black Keys waarschijnlijk headliner geweest en hadden we nu de zelfde discussie of dat het zo zwak is of niet.

Kendrick Lamar is de 'bom van een aankondiging' voor Les Ardentes. Prima naam, maar geen groot gemis voor Rock Werchter over het algemeen denk ik. Past totaal niet in de huidige programmering.

Kendrick Lamar is de ‘bom van een aankondiging’ voor Les Ardentes. Prima naam, maar geen groot gemis voor Rock Werchter over het algemeen denk ik. Past totaal niet in de huidige programmering.

Jammer dat hij dit jaar niet op Werchter te vinden is. Maar past inderdaad beter op Les Ardentes dan op Werchter. Had wel iets meer van die 'bom' verwacht.

Had Les Ardentes ook geen bom van een rocknaam anagekondigd? Gek dat het dan Kendrick is.

Hoe je Damon Albarn kan vernatwoorden in een tent te zetten is simpel. 1) het zou mij niet verbazen als hij het zelf wou en 2. die naam is minder belend dan een gallagher als solo-artiest.
Verder stop ik hier de discussie. SOmmigen zijn akkoord, sommigen niet met zijn positie. Dat kunnen we over 2/3 van de geboekte acts zeggen omenteel.

Hoe je Damon Albarn kan vernatwoorden in een tent te zetten is simpel. 1) het zou mij niet verbazen als hij het zelf wou en 2. die naam is minder belend dan een gallagher als solo-artiest.

Denk ook dat het sowieso meespeelt dat Damon vooral mijn zijn laatste solo plaat. Veel beter past in een tent dan op de Main ofzo.

Users who are viewing this thread