Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Ik ben ook echt wel jaloers op Paolo nutini, the kooks, portugal the man, gogol bordello en jake bugg buiten die grootste namen om op pinkpop die steeds worden genoemt. Hopen dat werchter ook nog wat van die namen hierheen kan halen :))

Ik ben ook echt wel jaloers op Paolo nutini, the kooks, portugal the man, gogol bordello en jake bugg buiten die grootste namen om op pinkpop die steeds worden genoemt. Hopen dat werchter ook nog wat van die namen hierheen kan halen :))

Daarvan zie ik enkel The Kooks als mogelijkheid voor Werchter.
Paolo Nutini: compleet onbekend in België.
Gogol Bordello: stond er vorig jaar al.
Jake Bugg: zit in USA.
Portugal the man ken ik niet.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Kereltje wrote:</div>

<div class="d4p-bbt-quote-title">Thijs wrote:</div>
pfffffffffff.

Pukkelpop en nu ook Pinkpop kleineren Rock Werchter met hun mooie affiches. Ook schoonweg triest als die laatste 15 namen weer van die kleine troep is. Dat RW dan werkelijk waar schijt heeft aan zijn fans, omdat het toch al uitverkocht is… Maar ik blijf op positief. Gewoon nog Linkin Park en Pharrel Williams (:

Kleineren? Niet overdrijven he man, op de namen die we al wisten (incl RS en AM) na is dat een zwakke affiche. Werchter heeft geen RS (logisch) of Arcade Fire (niet hun schuld), maar voor de rest hebben ze gewoon een betere affiche. Zelfs al is die naar mijn normen dan nog zwakjes.

Misschien het verkeerde woord gebruikt, maar dat is alleen omdat Werchter meer namen kan verzorgen. Het feit dat Pinkpop The Stones, Editors, Arcade Fire, Metallica, Arctic Monkeys, John Mayer en A7x op drie dagen heeft en RW daar tegenover Metallica, Pearl Jam, Arctic Monkeys, KoL, Black Keys en Placebo op vier. Tja….

Werchter heeft inderdaad een beter dagprogramma. Zijn nog wat namen (zoals The Naked and Famous en London Grammar onder andere) die ik heel graag op PP had gezien. Denk dat het affiche van Werchter wel vele malen beter was geweest als zij de Stones op zondag hadden gezet ipv KoL. Waarom hebben ze dat niet gedaan?

Omdat the Stones een heel festival kunnen uitverkopen(Classic) en Werchter zonder the Stones ook makkelijk uitverkopen(zie dit jaar). Wij zijn als werchter gangers te verwend geworden. Werchter heeft dit jaar van heel europa al de sterkste affiche, geen een festival die hier aan kan tippen. Wij betalen niet meer dan een normaal festival, terwijl wij veel meer artiesten krijgen voorgeschoteld. Het enige wat mij nog zorgen baart is dat Ellie Goulding zo hoog staat, ik ken haar alleen van haar single lights, maar what the fuck moet zij zo hoog op de affiche. Dan zie ik nog liever The Naked and Famous of Foster the People zo hoog staan. Zonder degelijke sub op vrijdag zou dat een zeer zwakke dag worden. Zondag is gewoon zeer sterk mensen, ook al zitten wij als verwende Werchter gangers te verwachten dat daar nog Muse, Foo Fighters, Linkin Park of RHCP komt. Die komen er niet. Zondag is uitverkocht. Werchter heeft geen nood om daar nog grote namen te lossen. Wij zijn te verwend om die dag als zwak te beschouwen. Vrijdag heeft nog een Jack White nodig, maar daarna is het een kwestie van opvulling. Hoewel ik nog zeer graag Bombay Bicycle Club zie worden toegevoegd.

Nounou, sterkste affiche van Europa, dat blijft toch persoonlijk. Ik denk dat Werchter er verstandiger aan had gedaan om de Stones gewoon op de plek van KoL te zetten. Aan de andere kant, ze verkopen toch wel uit dus waarom zouden ze die moeite doen. Nu kunnen ze extra cashen tijdens Classic.

Als RW nog met een of twee aardige namen(subs) komt, dan is het in de breedte gewoon een veel beter affiche. Ik hoop trouwens wel dat die namen nog komen. Ik kan me niet anders voorstellen, maar de extreem hoge positie van Ellie Goulding op de site doet mij toch wel vrezen. Als ze die tot sub bombarderen ga ik toch wel even melancholisch uit het raam kijken. Ik kan het me niet voorstellen…

Ik zou met je mee huilen. Wat een aanfluiting zou dat zijn. Ik hoop nog op een Pharrell Williams of een Lenny Kravitz. En stiekem hoop ik nog op een betere act dan Franz Ferdinand als sub op de zondag. Maar daar ga ik eigenlijk al niet meer van uit.

Ook hier een must-see/skip-lijstje. Ik ben alleen gegaan voor artiesten die ik nog niet gezien heb.

Donderdag (een dag voor mij met London Grammar als enige échte must see, maar ook heel weinig skips. Bijna alles, inclusief eigenlijk Skrillex, is wel het aankijken waard. VJ en Gesaffelstein ken ik gewoon niet, dus vandaar op dit lijstje):
Must see: London Grammar, Opposites, Robert Plant
Skip: Valerie June, Gesaffelstein, Skrillex
Al gezien (en dus buiten mededinging): Metallica, Placebo, Arsenal, White Lies, Miles Kane, Dropkick Murphy's (Blur/Charles Bradley)

Vrijdag (een dag met veel artiesten die ik niet of nauwelijks ken. Op het eerste oog vrij matig, kom met moeite aan drie nieuwe namen die ik wel wil zien en de herhalingen zijn ook niet grandioos):
Must see: Eels, Foster The People, George Ezra
Skip: The Subs, Katy B, Sam Smith
Al gezien (en dus buiten mededinging): Arctic Monkeys, Major Lazer, Jack Johnson

Zaterdag (Wel een leuke dag over het algemeen. Ook weer weinig dat ik niet zou willen zien, al ontbreekt het aan échte must-see's):
Must see: Midlake, Kodaline, Biffy Clyro
Skip: SBTRKT, Melanie de Biaso, Trentemoller
Al gezien (en dus buiten mededinging): Pearl Jam, Black Keys, Triggerfinger, Agnes Obel

Zondag (de echte must see's staan in het rijtje 'al gezien', met Interpol ruim op één. Verder niet mijn favoriete dag, al staat ook hier weinig slechts).
Must see: MGMT, Foals, Passenger
Skip: Parquet Courts, Metronomy, Angus & Julia Stone
Al gezien (en dus buiten mededinging): Kings of Leon, Chase and Status, Interpol, Franz Ferdinand, Bastille, Rudimental

Al met al is de kwaliteit van de ondergrens dit jaar erg hoor, maar voor mezelf (mede omdat het mijn 7e keer op rij wordt) ontbreekt het aan voor mij nieuwe (grote) acts die ik écht graag wil zien.

Dan nog een (enigszins realistisch) verlanglijstje voor de overige 15 namen:
Bush, Manic Street Preachers, The Boxer Rebellion, Snow Patrol

Dat ben howard naar couleur café komt vergoot of verkleint dat de kans dat hij naar werchter komt ? (Sorry, ik blijf hopen op een 3de maal in 3 jaar ) alvast bedankt ;)

Dat ben howard naar couleur café komt vergoot of verkleint dat de kans dat hij naar werchter komt ? (Sorry, ik blijf hopen op een 3de maal in 3 jaar ) alvast bedankt
icon_wink.gif

Verkleint niet alleen, maakt het vrijwel onmogelijk. Het spijt me voor je.

Het zal natuurlijk raar zijn als je 4 opa's op RW ipv TW classic zet. Hoe classic wil je ze anders hebben? Het is natuurlijk wel een super act dus ik ga wel voor een dag naar Pinkpop.

De vrijdag van RW vind ik ronduit slecht. Op Arctic Monkeys en Major Lazer na dan. Mooie dag om naar Leuven te gaan om speciaal bier te gaan zuipen.

Ik hoop dat er nog mooie namen komen voor de vrijdag en zondag. Verder verwacht ik nog wel wat tussen Triggerfinger en Black Keys.

Kanshebbers als Manic Street Preachers, Madness, The Kooks en Novastar zie ik graag komen. Blaudzun zou ook geweldig zijn. Nieuwe cd is super. Kleine acts kunnen sowieso op RW en Pukkelpop staan.

Werchter heeft over de breedte misschien een beter affiche, maar wel met een sterke nadruk op indie/pop achtige bandjes en artiesten, wat niet echt mijn ding is. Dan zie ik toch liever A7X, Mastodon, Joe Bonamassa en Gogol Bordello, om maar wat te noemen. Of Rob Zombie, Limp Bizkit, Flogging Molly en Ghost. Er mag sowieso nog wel wat stevigs bij komen op die donderdag, anders overtreft Pinkpop RW ook wel heel hard in het zoeken van toepasselijke namen bij de headliner. Er staat gewoon geen enkele toepasselijke naam op de Metallica dag, hoogstens Dropkick Murphys maar dat is toch heel wat anders. Best wel triest dit.

En zeg nu niet dat ik voor hardere namen op Graspop moet zijn, ik wil wel wat afwisseling dus dat is geen optie. Bovendien programmeert Pinkpop ze dus wel allemaal, terwijl we in Nederland ook gewoon FortaRock hebben.

Aan de andere kant, The Stones ben ik dan weer niet heel erg van onder de indruk, die mogen ze lekker houden daar in Landgraaf. Alleen het feit dát ze er staan geeft dus aan dat er heel wat mogelijk was, zelfs met zo'n 'klein' budget als Pinkpop. Echter, Pearl Jam is ook heel mooi (en voor mij veel mooier) en alle grotere namen van Pinkpop (A7X, AF, Editors, John Mayer) worden door RW wel gecounterd (Placebo, Black Keys, KoL, ...)

Op die laatste ... moet dus nog minstens een subheadliner komen waarvan ik eigenlijk wel overtuigd ben dat die er nog komt, ik hoop op Snow Patrol maar Florence is denk ik waarschijnlijker. Misschien toch nog Linkin Park erbij, dan heb je twee vliegen in een klap: grote naam en hardere muziek. In die hoek blijf ik ook op Slash en Rise Against hopen.

Kortom, het valt allemaal wel mee, Werchter heeft gewoon betere namen dan Pinkpop alleen als je van wat hardere muziek houdt valt het vooralsnog wat tegen. Het gras bij de buren lijkt altijd groener, ik blijf hoop houden voor RW en heb al het volste vertrouwen dat het ook met deze line-up een prima editie wordt. Je hoopt natuurlijk altijd op een top-editie met Metallica, RHCP, Pearl Jam en Muse, maar dat zit er gewoon niet altijd in.

En vergeet niet dat RW nog een paar dikke dance-namen heeft staan, daar heeft Pinkpop ook niet van terug natuurlijk. Het is ook een beetje een verschil in opzet: RW is gewoon veel grootser opgezet, met bredere programmering, meer bands en langer doorspelen. Als je dan op bepaalde aspecten gaat vergelijken kan Pinkpop misschien beter lijken, maar over het geheel genomen is het dat nooit.

Ik hoop nog steeds op Florence & The Machine, nu we Ed Sheeran kunnen vergeten.
Is er kans op Beirut? Ben echt een mega-fan, en ze stonden op de geruchtenlijst voor Pukkelpop had ik gehoord, maar staan toch niet op de affiche.
Geweldige live-groep.

Snow Patrol, Rise Against, Pharrel Williams dat zijn de namen waar ik nog op hoop nu :p

Ghoja de line-up van pinkpop, zo speciaal is die niet hoor, de betere acts staan ook op werchter (behalve arcade fire en paolo nutini dan), maar daar mag je dan gemakkelijk Black Keys, Franz Ferdinand tegenover zetten.

Verder pinkpop heeft editors, werchter kings of leon..

En stel dat je 2 main stage's hebt zoals op graspop, op het ene podium rolling stones en op het andere pearl jam beide bands spelen tegelijkertijd een even lange show. Da zou ik geen seconde twijfelen om naar pearl jam te gaan kijken :)

@Dr. Hannibal en ik herhaal het nog maar eens: dan ontbreekt hiphop ook nog volledig. Wat moet ik hier van denken, dat de laatste aankondiging 6 hiphopnamen, 7 metalnamen en 2 subs bevat? Als ik er zo over nadenk is het toch een beetje een aparte situatie. Schueremans mag er ook wel een 4e podium bijtoveren :p

Snow Patrol, Rise Against, Pharrel Williams dat zijn de namen waar ik nog op hoop nu :p
Ghoja de line-up van pinkpop, zo speciaal is die niet hoor, de betere acts staan ook op werchter (behalve arcade fire, A7X, John Mayer en paolo nutini dan), maar daar mag je dan gemakkelijk Black Keys, Placebo, Damon Albarn, Franz Ferdinand tegenover zetten.

Verder pinkpop heeft editors, werchter kings of leon..

En stel dat je 2 main stage’s hebt zoals op graspop, op het ene podium rolling stones en op het andere pearl jam beide bands spelen tegelijkertijd een even lange show. Da zou ik geen seconde twijfelen om naar pearl jam te gaan kijken
icon_smile.gif

Met deze kleine aanpassing helemaal mee eens!

En @mynoseknows: ik ben al snel geneigd die hiphop te vergeten, vervelend genre. Je hebt gelijk dat er daar nog wel iets van bij zal zitten, rond de 5-6 gok ik inderdaad. Misschien een vrijdag hiphopnamen? Verder weet ik niet waar je die 7 metalnamen vandaan haalt, ik zou ervoor tekenen maar ik vraag er nergens om, ik weet ook wel dat dat niet gaat gebeuren. Er is alleen nog wel een gebrek aan hardere namen, dus een paar daarvan zou geen overbodige luxe zijn. Niet zo'n aparte situatie toch?

Enne, dat vierde podium waar je het over hebt, maar daar dan maar een hiphoppodium van. Jullie hiphoppers blij, is het voor mij makkelijk te vermijden :)

Wat ik me nu dan serieus afvraag is wat ze op Werchter Boutique gaan zetten. Tw Classic zijn steeds oudere artiesten, klassiekers dus, maar niet noodzakelijk legendarische namen, terwijl boutique steeds maar rond 1 naam draait en wat minieme opvulling. Boutique is eigenlijk zo'n beetje een stadionconcert van een band. Vandaar dat ik The Rolling Stones op boutique had verwacht. De enige waar ik dan nog aan denk voor Boutique is eventueel Prince. Hoe dan ook, zelfs als de organisatie nog een grote naam kan boeken, moeten we hem dus ook niet meteen op Rock Werchter verwachten. Dus dan vraag ik me ook weer af wat we in die 15 laatste namen nog mogen verwachten (niet dat daar uberhaupt nog een kans op iets groots bij zat, maar goed). Wat denken jullie (voor boutique/de laatste van RW)?

Kan niet editen, maar wat me net te binnen schiet: zouden we op boutique dan plots foo fighters zien verschijnen? Zou wel zeer hard balen zijn.

Users who are viewing this thread