Graspop Metal Meeting 2025

Epica, geen "logoband" verkoopt bijv. 2x Afas (totaal 12.000) met gemak uit.
Ik ben misschien wel de grootste Epica fan van dit forum, maar die 2x Afas is natuurlijk wat vertekend door het feit dat ze met een volledig koor en orkest optraden. Normaal gesproken is Epica een 013 band. Dat Graspop ze om één of andere reden opeens te laag programmeert dat vind ik wel. Vorige keer was gewoon gênant hoe vroeg ze stonden.

Die "Logobands" zeggen niet zoveel over populariteit volgens mij, maar is meer voor het relatief nieuwere publiek. Spiritbox, Ghost Inside, Lorna Shore en Motionless white zijn 013 bands of kleiner (3000 man).
Epica, geen "logoband" verkoopt bijv. 2x Afas (totaal 12.000) met gemak uit.
Ik denk ook dat Hatebreed, Airbourne, en Heaven Shall Burn dik hun strepen al hebben verdient, terwijl de bovengenoemde nog aan de weg aan het timmeren zijn.
Verkopen allemaal beter dan Hatebreed, Airbourne en Heaven Shall Burn. Epica is een Nederlandse band, die dus in Nederland in grote zalen speelt. In België (wat dus veel relevanter is voor Graspop dan een Afas enz) was de laatste zaalshow ook slechts een AB. Nog eens samen met Apocalyptica blijkbaar, wat op zich ook een best grote band is.
MiW heeft bvb hun AB al maanden op voorhand uitverkocht en zou er nog een 2e kunnen bijdoen.

Is System of a Down opeens compleet uit beeld? In principe hebben die nog niks in juni en eindigt de tour in mei al. Zou toch heel misschien kunnen als een noodgeval boeking? Zal wel duur zijn, maar dat is Aerosmith ook.

Verkopen allemaal beter dan Hatebreed, Airbourne en Heaven Shall Burn. Epica is een Nederlandse band, die dus in Nederland in grote zalen speelt. In België (wat dus veel relevanter is voor Graspop dan een Afas enz) was de laatste zaalshow ook slechts een AB. Nog eens samen met Apocalyptica blijkbaar, wat op zich ook een best grote band is.
MiW heeft bvb hun AB al maanden op voorhand uitverkocht en zou er nog een 2e kunnen bijdoen.
Als ik een gokje mag doen, zou ik zeggen dat Motionless in White en Spiritbox bij een volgend tour gewoon in de afas staan.

Ik zie nu overigens dat Hatebreed vorig jaar in de Next zaal van de 013 stonden, dus dat is helemaal een rare band in de lijst.

Heaven shall burn kan alleen de 013 aan in een cohead constructie, en stonden laatste keer in de melkweg.

Airbourne doet wel de 013 maar krijgt die niet uitverkocht.

Uiteindelijk inderdaad gewoon een rare vergelijking met bands van totaal verschillende grootte.

Is System of a Down opeens compleet uit beeld? In principe hebben die nog niks in juni en eindigt de tour in mei al. Zou toch heel misschien kunnen als een noodgeval boeking? Zal wel duur zijn, maar dat is Aerosmith ook.
Die touren al ongewoon veel komend jaar, denk dat Europa volgend jaar aan de beurt is.

Not gonna lie, Mirar would make me wet my pants a little bit. Oslo & Cauchemar zitten bij mijn meest beluisterde nummers van de afgelopen maanden. Redelijk niche, maar goddamn dikke platen

Volgens mij zit SOAD nog altijd op de zelfde plek, vrijwel onmogelijk om te boeken maar nooit 100% uitgesloten. Al denk ik niet dat SOAD als noodoplossing geboekt kan worden. Als ze naar Europa komen denk ik dat ze dat enkel gaan doen op hun eigen voorwaarden. Met hun eigen aangekondige “tour” zoals hun USA en zuid Amerika tour. Hopelijk is in 2026 Europa aan de beurt 🤞🏻

"Hebben al hun strepen verdiend" zijn vooral gewoon bands die al heel lang op dezelfde posities spelen omdat ze zijn uitgegroeid en hun prime al achter hun ligt.

Het is wel grappig dat het eerste rijtje dat je noemt een stuk meer tickets verkoopt dan het laatste rijtje dat je noemt. MiW en Spiritbox verkopen de 013 in een korte tijd gemakkelijk uit, wat bijvoorbeeld Hatebreed niet lukt.

Overigens staan 013 bands ook gewoon als headliner soms. Judas priest (nu afas gedaan maar toen ze werden geboekt in 2022 waren ze een 013 bandje) en ook Alice Cooper heeft al genoeg moeite met het uitverkopen van de 013.
En vergeet niet Epica is een nederlandse band die overal populair is maar vooral in Nederland wss nog veel populairder is? Graspop is Belgisch en internationaler.

Ik had je bericht nog niet gelezen. Ook opvallend wat voor ander soort talent België heeft in vergelijking met Nederland. Een epica, within temptation dat wss nog zal komen, of nightwish (ten vroegste voor graspop 2027 of 2028) in vergelijking met een amenra, psychonaut en stake (RIP?)

Users who are viewing this thread