Pinkpop 2014

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik vind dat Pinkpop juist te weinig waardering krijgt, overall hebben festivals als Pinkpop, Pukkelpop, Lowland of Werchter over een periode van 3 jaar bijna exact de zelfde acts gehad. Overigens ben zelf 34, dus bij die 40-50 die jij noemt, zou ik zeggen 30+. En Skrillex, C2C of zoiets boeit mij totaal niet. Dan sta ik 10x liever bij The Cure vooraan. Ik snap zelf ook niet zo waar al het overdreven gedoe van Arctic Monkeys vandaan komt, oké een hele goede band, maar thats it. Laten we stellen dat een act die 1 avond stadionconcert uitverkoopt een headliner is die een festivaldag kan doen slagen. Dan is er meer dan genoeg en voor ieder wat wils, dan kan Pinkpop ook uitverkopen. Het is uiteraard belachelijk dat er festivals zijn die zonder 1 enkele naam uitverkopen. Misschien moet PP wel meegaan met Earlybird Tickets of zo. Wat betreft lage kosten heeft Pinkpop weinig te klagen. Met 40 bands betaal je gemiddeld op PP het meest voor 1 act tov andere festivals. Dus daar ligt echt geen probleem, daar wordt echt winst gemaakt hoor. Ook met 40 a 50 duizend bezoekers.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Dennis, met die early bird tickets haal je iets aan waar het echt beter kan: het aankondigen van de namen en de start van de ticketverkoop. Stap af van het systeem met de persconferentie eind februari/begin maart, en kondig net als de andere festivals namen mondjesmaat aan vanaf het einde van de herfst, inclusief vroegere start van de ticketverkoop (je zou eens moeten weten hoeveel festivaltickets verkocht worden in het kader van de Kerstperiode!). Pinkpop mag dan wel, zoals je het zelf zegt, een affiche hebben die niet zo veel van de andere festivals in dezelfde periode verschilt, maar tegen dat Pinkpop echt met namen komt en hun verkoop start zitten Werchter, Hurricane, RaR, etc al met minstens de helft van de tickets verkocht. Mensen zien nu in januari een heleboel interessante namen en zeggen 'poeh, we wachten niet meer op Pinkpop, wie weet valt dat tegen en verkoopt Werchter ondertussen uit'.

Een ander punt is de communicatie, die kan echt veel beter, en dan is vooral Jan Smeets een probleem. Ik weet zelf ook dat hij niet meer zo veel in de pap te brokken heeft binnen de organisatie, maar naar de buitenwereld toe blijft hij de grootste spreekbuis voor Pinkpop. Als je dan uitspraken gaat doen als 'alle grote festivals zouden een avondklok zoals wij moeten hebben voor eerlijke concurrentie' of 'als het aan mij lag werd roken op de weide verboden', dan brengt hij hier het festival flink wat schade mee toe, ook al vertelt dat niet de visie van de organisatie. De Nederlandse jeugd ziet en hoort een gepensioneerde gozer uit zijn nek lullen met maatregeltjes uit de jaren '70, en opnieuw gaan zij zeggen dat ze liever naar een ander festival met dezelfde namen gaan.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Je hebt helemaal gelijk. Alleen dat van die avondklok en dat niet roken is iets wat niet klopt, dat was uit z'n verband gerukt en verkeerd geciteerd. Was inmiddels al recht gezet, maar niet aan de grote klok gehangen door Smeets.
EarlyBird tickets is een uitstekend redmiddel, iets goedkopere kaarten voor de snelle beslissers of gasten die toch gaan. De persconferentie mag van mij ook heel anders, afschaffen is misschien overdreven, maar zo veel namen zo lang tot de voorverkoop onthouden is idd killing met deze concurrentie.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Ik ben het er helemaal mee eens dat pinkpop dingen fout doet, en de grootste reden voor mij om niet naar pinkpop te gaan is dat de laatste act al om 22.30 eindigt. Welk ander groot festival eindigt nou ook zo vroeg? Ten eerste is het dan pas net donker terwijl er een hele hoop acts zijn die in het donker gewoon leuker zijn om naar te kijken, daarnaast heb ik als ik naar een festival ga echt geen zin om 12uur al in bed te liggen en er is minder ruimte op de dag voor acts. Zoals RW het in 2012 deed vond ik perfect, elke avond een mooie headliner en dan in de nacht een grote dance act op het podium voor degene die nog door willen feesten. En als we het toch over RW hebben, ik denk dat die een hoop mensen bij pinkpop weg trekt. Het is tegenwoordig zo makkelijk om met de trein door te reizen naar RW waar je voor een paar tientjes extra een dag extra hebt met een betere line-up.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Die einduren zijn een moeilijk geval. Enerzijds is dat de schuld van Landgraaf, en niet van Pinkpop, maar anderzijds zou de organisatie best kunnen proberen die gemeente meer onder druk te zetten in plaats van snel toe te geven. Kijk (opnieuw) naar Werchter: het is niet toevallig dat er verhalen over een verhuis naar andere oorden (een ramp voor de gemeente Werchter) opduiken in de pers op het moment dat de gemeente Werchter moeilijk doet over de vergunning voor extra podia.

 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ik denk dat de grote problemen het tijdschema en de bekendmaking zijn. Vooral de bekendmaking is een groot probleem. Ik weet dat ik niet naar RW kan en voor Lowlands ga ik geen kaartje kopen, omdat er niets bekend is. Dat is de enige reden dat ik Pinkpop dit jaar in de gaten ga houden. Dat het festival zo vroeg afgelopen is, is ook zeer jammer. Bij Rock Werchter ging ik afgelopen jaar nog twee acts zien, terwijl ik op pinkpop in 2012 al terug naar mn tent liep...

Ook stoor ik me een beetje aan de programmering. Een skrillex hoeft van mij niet, maar knal al die bandjes zoals Kodaline, Ellie Goulding en Bastille gewoon naar de 3fm-stage. Dan iets als Alt-J naar voren op de dag halen en daar achter zet je heel simpel Major Lazer, Rudimental en Disclosure. Al denk ik niet dat de tent op Pinkpop Major Lazer aan kan, maar ik weet wel dat je dan met maar 3 extra dance acts, veel meer jeugd trekt en ook een paar hele dikke feestjes er bij hebt.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Of ik het tijdschema vind tegenvallen, dat zou ik persoonlijk niet zo zeggen. Ik vindt alles wel correct op elkaar aansluiten, niet van die overlappende optreden (buiten 3fm/tent dan). Het tijdstip om te eindigen na 22:30 (meestal loopt het iets uit overigens) bevalt mij persoonlijk wel, ik ben wel goed brak na 13 uur op het terrein heen en weer lopen en pilsjes nuttigen. Maar als ik dan op m'n fiets stap mag er best van mij nog een dance act los gaan voor de jongste gasten. Daarentegen, het is idd een dingetje met de gemeente Landgraaf, ik heb alleen het idee dat Smeets het ook wel goed vindt zo. Daarbij denk ik dat Smeets wat compromissen maakt met de gemeente, terwijl eigenlijk de gemeente god op de blote knieën moet danken dat het zo'n evenement in huis heeft (wie wist anders waar Landgraaf lag?).
Met een paar extra dance acts weet ik niet of je de programmering 1, 2, 3 verbeterd, misschien wat minder Douwe Bob's. En idd misschien niet een act op een podium dat er te klein voor is, dat schijnt toch elk jaar weer een punt te zijn. Dat je bijvoorbeeld 15 minuten voor aanvang niet meer de tent in kan, of voor 3fm-stage moet je je best doen ertussen te komen. Maar soms is dat een explosie van populariteit door 3fm-speeltijd of onderschatting van organisatie, bijvoorbeeld wie had gedacht dat Herbert Grönemeyer zo'n te gekke publiekstrekker zou zijn op Pinkpop (buiten enkele Limburgers en Duitsers), dan heb ik het niet eens over QOTSA, Keane of Triggerfinger.
Nog even terzijde, over die mogelijke klassieke rock act, Elton John is ook in de buurt. Zijn naam heb ik dit jaar horen langskomen voor Pinkpop Classic, maar was voor dat programma te duur. Welke gesprekken zijn er dan nog wel geweest, vraag ik mij dan af...
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
ik vind 22.30 wel echt heel vroeg, het hoeft natuurlijk geen 3 uur te zijn zoals op Werchter, want dat trek je ook geen 3 dagen als je begin van de middag al op t terein bent. Maar als de laatste act 22.00-22.30 begint en tot 00.00 duurt maak je het naar mijn mening niet heel laat, kun je profiteren van en donker en heb je met een beetje geluk ergens een extra act(als dat in de programmering past), of je kunt een andere act een half uur of 2x een kwartier langer laten spelen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Wat ik tenslotte ook wel zou willen zien, en ik denk dat dat in deze discussie ook weer duidelijk werd (Dennis die continu klassiekers opnoemt, anderen die op Editors en Arctic Monkeys geld inzetten): een duidelijke lijn in de programmatie. En dan vooral de (sub)headliners, aangezien zij publiek lokken. In 2012 wordt er duidelijk op een ouder publiek gemikt met The Cure/Springsteen/Soundgarden/Gronemeyer, in 2013 zijn de grote namen plots tienermagneten (The Killers, The Script, Kings Of Leon, etc). In 2012 ligt de nadruk op lekkere gitaren, in 2013 krijgen we plots een heel leger singer-songwriters te zien.

Kies gewoon voor 1 welbepaalde lijn. Je hebt RaR en Download rond jou om inspiratie op te doen. Je hoeft ook helemaal geen 10 dance acts te hebben om populair te zijn, maar maak dan ook de bewuste keuze om gitaarliefhebbers en oudere rockers aan te spreken in plaats van de tieners die juist zulke dance acts verkiezen. Of ga omgekeerd ten volle voor het typische 3FM-publiek, mij eender. Maar wat enorm belangrijk is voor een festival is dat je de bezoekers sterk aan jou bindt (kijk naar Lowlands dat op voorhand uitverkoopt, er is blindelings vertrouwen in de line up). Maar zelfs al hebben die 3FM-tieners dit jaar de tijd van hun leven gehad op Pinkpop, als je volgend jaar plots met Pearl Jam, Fleetwood Mac en Metallica afkomt zeggen zij 'nou moe, ik ga wel op BKS/Werchter van Arctic Monkeys en Franz Ferdinand genieten'. Door een continuiteit in genre en kwaliteit te creëren verzeker je jezelf al van een heleboel tickets, nog voor er een naam bekend is.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Ik ben het eens met Joske. Toen ik onlangs de line-ups van 2012 en 2013 met elkaar vergeleek was dat een wereld van verschil op allerlei manieren, niet alleen wat betreft headliners.

Over die dance-acts: ik denk niet dat dat op Pinkpop past op dit moment. Zo'n dance-act zou dan in de tent moeten staan nog voordat de hoofdact begint op main stage. Als je elke avond iets van Hardwell of Disclosure op je festival wil hebben, moet die na de headliner beginnen om 23.00.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Even ter mijn verdediging, de reden dat ik klassieke rock acts noem is 1 omdat genoemd is dat er gesprekken mee zijn, welke is onduidelijk (buiten het feit dat ik dat graag zie). Als er gezegd was, dat er gesprekken zijn met een Australische 30er dan had ik waarschijnlijk Andrew Stockdale genoemd.
Ik vind ook dat Pinkpop mee moet liften met Rock am Ring, Download, Isle of Wight of Nova Rock, genoeg in de buurt, tenminste als MOJO niet te veel moeite meer in Ziggo Dome stopt. En dan idd liever iets als Pearl Jam, Fleetwood Mac of Metallica als headliner. En als er dan Grunge/Rock-legende's komen die al best-of-CD's hadden toen die 3FM-tieners zelf nog in de luiers zaten, kunnen ze die acts leren kennen of naar BKS/Werchter gaan. En ik gok (gezien de headliners laatste jaren) dat Pinkpop zijn eigen lijn aanhoudt en kiest voor hetgeen de grootste zekerheid is qua act, namelijk 1 Rock-legende met een grote bak Best-of-CD's.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Ik denk dat we wel mogen aannemen dat die rocklegende gewoon Pearl Jam wordt? Ik hoop overigens niet dat ze nu meteen drie 'oude' headliners gaan halen, zoals in 2012. Iets wat tussen '12 en '13 inzit qua headliners lijkt me het beste, niet?

Overigens nog een naam die ik hier nog helemaal niet heb zien vallen: Fall Out Boy. Touren volgend jaar maart in Europa en ik verwacht dat ze er nog wel wat festivals bij doen. Misschien is het ook totaal geen festivalband, ik heb eigenlijk geen idee, maar anders zie ik die ook wel op Pinkpop staan.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Zo, ik heb hier al ff niks gelezen, moest flink wat inhalen. Te beginnen met de vorige post. Linkin Park is toch geen hele oude act, The Cure en The Boss wel oke, maar die zijn dan ook beide supertof.

U2 gaat (gelukkig) echt niet komen.

Die stoptijd vind ik eigenlijk prima, 00.00 uur zou ook goed zijn maar later hoeft van mij echt niet. Ik ben ook iemand die al voor de eerste band op het terrein is en dan heb je het ook echt wel gehad. Als je een nachtdier bent en van dance houd kan je beter naar dancefestivals gaan.

Dance moet Pinkpop ook absoluut links laten liggen! Het grootste probleem is al die kut 3fm-bandjes de laatste jaren. Ben Howard, Passenger, noem maar op. Allemaal acts/bandjes die net komen kijken met een hitje! Dat er daar een paar van zijn is oke maar niet de godganse dag!

Daarnaast was de keuze voor de headliners vorig jaar ook echt bedroevend in mijn ogen iig. The Killers stonden sowieso al in de Ziggo-Dome, Green Day was nog niet zo lang geleden geweest en die nieuwe cds waren niet best. Kings of Leon hoef je niet naar te kijken, je kan daarvoor beter een cd opzetten want optreden kunnen ze niet.

Ze moeten gewoon weer een ROCKfestival worden met grote headliners, of een goed dagprogramma met minder grote maar wel leuke headliners (Snow Patrol, Placebo, Editors, beetje die grootte).
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Waarom vond iedereen de '13 headliners zo slecht? Ik vind persoonlijk alle drie de bands (Killers, KoL, Greenday) heel tof. The Killers zou ik zelfs mijn persoonlijke lievelingsband noemen (in elk geval waar ik het laatste jaar het meest van luister). Maar KoL en Greenday zijn ook allebei vrij populair. Ik heb niet het idee dat Pinkpop echt grote namen heeft gemist dit jaar. Tuurlijk misten de Arctic Monkeys, Blur, Editors etc maar je kunt niet alles hebben. Werchter had dan weer geen Killers en Qotsa.

Vind het dus helemaal niet zo treurig, maar Pinkpop moet wel even beslissen welke kant ze op willen want '12 en '13 's lineups verschillen ongelooflijk veel. En inderdaad minder nieuwe (Nederlandse) artiesten.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Nou @Black Lies, het is eigenlijk zoals @WackoJ al schrijft. Killers in Ziggo Dome, tegenvallende cd's en snelle terugkeer van KOL en GreenDay, plus weinig onderscheid met andere omringende festivals (ik heb me achteraf wel geamuseerd, maar na de bekendmakingen een rare nasmaak gehad). Daarbij heeft Pinkpop vorig jaar regelmatig ernaast gegrepen, bijvoorbeeld McCartney. Of potentiële headliners die verloren gingen aan de nieuwe Ziggo Dome of andere Europese (rock) festivals, zoals bijvoorbeeld Young of Rammstein. Vandaar dat ik hoop dat MOJO niet al te veel moeite meer verdeeld in het voordeel van Ziggo Dome.
Overigens mijn verwachting van de grote namenstroom heb ik aangepast, ik verwacht rond het eerste weekend van november namen. Dit uitgaande dat o.a. Soundwave Australië dan mogelijk met o.a. de 3de headliner gaat komen (volgens AJ Maddah) en waarschijnlijk dat RaR in de opvolgende week met namen gaat komen.
Keane kunnen we overigens voor aankomend jaar doorstrepen (voor zover verwacht), ze gaan komend jaar solo-projecten doen.
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
485
34
Er wordt hier de hele tijd Pearl Jam genoemd als de klassieke rock-act, maar de informatie was: Pearl Jam zo goed als zeker, in onderhandeling met RHCP EN in onderhandeling met een klassieke rock-act. Dus en Pearl Jam EN een klassieke rock-act.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
de 3 headlining acts van 2013 hebben alle 3 geen of vrij matig nieuw materiaal uitgebracht. QOTSA was misschien een kleinere naam geweest maar zeker weten achteraf beter geweest als headliner. Pinkpop had meer van deze namen nodig
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
485
34
er wordt waarschijnlijk ook een hoop meer duidelijk na de eerste bevetiging
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
@Wessel da's subjectief. Ik ben ook geen fan van het nieuwe album / de nieuwe albums van Green Day maar da's gewoon persoonlijk. Battle Born van The Killers vond ik persoonlijk wel een heel tof album. Qotsa was niet groot genoeg om een van de drie headliners te vervangen, dan was het nog logischer geweest om The Script of 30STM op te schuiven.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
@Baas, je slaat precies weer de spijker op z'n kop, da's idd wat af en toe vergeten wordt. PJ is niet de klassieke rock act waar mogelijk onderhandelingen mee zijn, (ik mag het misschien helemaal niet melden hier) maar ik heb via via via via een kleine hint gehad, met de woorden "Die vind je wel leuk he, Pearl Jam op Pinkpop, zou best kunnen ;) " Dus ik geloof er momenteel helemaal in dat het zo is, ik zou heeeeel teleurgesteld zijn indien het niet zo zou zijn.
Over die klassieke rock act, dat hoeft (bedenk ik me nu) volgens mij niet eens de headliner te zijn (dat is er niet exact bij vermeld). Kunnen ze ook bijvoorbeeld Stone Sour, Bush, Alice Cooper of eventueel een Uriah Heep mee bedoelen...
@Wessel, ben het met je eens.
@Black Lies, alhoewel The Killers een aardige show lieten zien, was QOTSA iets beter op z'n plek. Volgens mij zijn de Killers ook enkel als noodoplossing doorgeschoven. The Script en 30seconds als headliner zou ik persoonlijk te veel van het goede vinden, volgens mij denken meer daar ook zo over.
Buiten dat alles, de headliner hoeft niet persé een enorme hitkanon te zijn, maar een band met een enorme wereldwijde fanbase en wereldwijde populariteit is dan een hele veilige keuze als headliner, als bijvoorbeeld (afgelopen jaren) TOOL, Rammstein of Marilyn Manson.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken