Pinkpop 2014

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Zou leuk zijn voor de zondagavond, maar U2 gaat echt niet komen ;). Die gasten touren volgens mij amper meer en doen al helemaal weinig concerten.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Hipsterbui bij One Direction? Je bedoelt zeker pubers die hun eerste menstruatie nog moeten meemaken?

En U2 komt nooit of te nimmer naar festivals. Ze hebben al vaak gezegd dat Glastonbury de enige uitzondering was, en bovendien beseffen ze zelf meer dan genoeg dat hun show het sterk moet hebben van die gigantische klauwen en 360° podia.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Nog ff wat hout op het vuur. Naast Glastonbury laat ook Reading/Leeds festival (23-24-25 augustus) doorschemeren 2 van 3 headliners in de pocket te hebben, ze hebben 1 uit Amerika en 1 uit UK.
http://www.nme.com/news/various-artists/72966
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Ik denk dat we nog een paar weekjes moeten wachten. Of er moet nu een festival zoals RaR, Southside, Roskilde of Werchter komen met een grote naam met als gevolg dat elk festival er een (paar) bekend maakt.

 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Wat betreft die Leeds/Reading, de UK band waarvan sprake is Arctic Monkeys, dat is al impliciet bevestigd door hun entourage.

En zoals Rikkie zegt: het lijkt me sterk dat Pinkpop met de primeurs in het Europese festivalland gaat afkomen. Aangezien de organisatie van Werchter vorige week nog zei dat namen niet voor meteen zouden zijn, Download volgens insiders nog met die headlinerperikelen zit, RaR sowieso nooit zo vroeg op het jaar aankondigt, ... verwacht ik dat de namenstromen pas gaan beginnen in november.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Er zijn nog een paar festivals met headliner-perikelen, naast bv Download ook Southside/Hurricane bijvoorbeeld. Lijkt mij dezelfde band voor meerdere festivals, vraag is welke band (Van Halen heb ik oa gelezen). Daarentegen duiken namen als Pearl Jam, Franz Ferdinand en RHCP op steeds meer plekken op, lijken zekerheidjes aankomend festivalseizoen. PP-nieuws laat dan ook nog op zich wachten...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Van Halen geloof ik nooit, Hurricane/Southside is quasi een kopie van Werchter, en die zouden nooit achter zo'n uitgerangeerde band aan zitten. Zal wel gewoon RATM zijn: past binnen het profiel van vele grote festivals in juni/juli, en ik kan me inbeelden dat ze niet de makkelijkst te overtuigen band zijn.

Vanwaar komt dat RHCP toch? Het enige dat ik daarvan gehoord heb is die anonieme bron (waarvan we betrouwbaarheid niet kennen) die vermeldde dat ze met RHCP gepraat hebben. Bij geen enkel ander festival zie ik de naam opduiken, en bovendien is Flea nog aan het touren met Atoms for Peace op dit moment, dus de kans dat een nieuwe plaat af is tegen de zomer is niet bijzonder groot.
 

yumyum

Playlistbediener
15 okt 2013
24
0
- Sigur Ros zou wel vet zijn (misschien headliner)
Het zou wel vet zijn als Jake Bugg, Boxer Rebellion, half moon run, chvrches, haim, ms mr zouden komen.
 

yumyum

Playlistbediener
15 okt 2013
24
0
Als er dan toch singersong-writer acts komen dan mag London Grammar wel komen en als deejay act Disclosure?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Klopt idd dat nieuws van RHCP moeilijk te vinden is, daarbij zorgt Thom Yorke idd ervoor dat het Peppers-album vertraging oplopen. Maar goed, ik twijfel niet dat het nieuwe album er voor de zomer 2014 is, dat komt wel in orde volgen mij. Overigens Van Halen is slechts o.a. 1 naam die ik gelezen heb, meerdere namen zoemen rond bij een aantal festivals als potentiële headliner, ook idd RATM, maar ook bijvoorbeeld KISS of Avenged Sevenfold enz. enz... Het zijn eigenlijk te veel namen om allemaal op te sommen. Als ik hier en daar rond kijk, zal de grote namenstroom begin november beginnen idd, jammer, ik had gehoopt eerder als vorig jaar. Vorig jaar was Green Day op 10 oktober wel vroeg als aankondiging. Volgens de organisator zal november Soundwave Australië met nieuwe namen komt (incl 3de headliner) en ook RaR met de eerste namen, dan zal hoogst waarschijnlijk Pinkpop volgen, mijn vermoeden is dat het gaat over 1 overeenkomstige headliner. (Dat zal volgens mij niet Pearl Jam zijn, zij staan al op Big Day Out Australië.)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Er begint langzaam beweging te komen op de festivalmarkt. Minder interessant voor Pinkpop (misschien) is Galsto, maar daar kunnen we inmiddels toch wel stellen dat daar Fleetwood Mac en Metallica komen. Meer interessant is Isle of Wight, daar werd door de organisator de volgende tweet verzonden: "Right ?@KingsOfLeon ?@blurofficial ?@depechemode let's get them all ..." adding that he would also like Travis to make another appearance, "P.S ?@franhealy come back...?@IsleOfWightFest." Met deze namen kan ik toch wel stellen dat Blur en Depeche Mode misschien toch wel eens zouden kunnen op Pinkpop2014?? Als aankondigingen uitgesteld worden tot eind november valt dat overigens samen met het uitkomen van de CD (met gast optreden van Chris Martin) van U2 ;) (maar da's natuurlijk wishful thinking voor PP)
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Dennis, soms trek je wel erg snel conclusies op basis van 1 nieuwsartikel hoor:

Metallica heeft inderdaad in de pers gezegd dat ze graag op Glasto zouden staan, maar Glasto staat op zijn beurt weigerachtig tegenover hardrock en metal acts (quasi geen op een affiche met 200+ act). Volgens betrouwbare bronnen moeten we het zo interpreteren: Metallica heeft gehoord dat ze daar 3 'wereldacts' aan het boeken zijn maar is zelf niet eens gecontacteerd, en probeert nu op deze manier de aandacht van het festival te trekken.

De organisator van IOW die zegt welke zijn droomacts zouden zijn is zoals Jan Smeets die in de pers roept dat hij heel graag Pearl Jam/Neil Young eens zou willen hebben. Allemaal heel leuk, maar daarom hoeft het nog niet echt te gebeuren, zelfs al staan de acts in de buurt.

Ik vind dat we hier net iets te veel naar de dino's van de muziekgeschiedenis kijken, en te weinig aandacht hebben voor (meer realistische) namen als Arctic Monkeys, Editors, Snow Patrol, Placebo, ...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
@Joske, dat komt omdat ik me richt op datgene wat mij het meest interesseert. Dat dat "dino’s van de muziekgeschiedenis" zijn, dan is dat zo. Een paar headliners op Pinkpop zijn dat ook misschien wel in afgelopen jaren, maar ik juich dat alleen maar toe. Van mij mogen bands als Iron Maiden, Deep Purple, KISS, AC/DC, Fleetwood Mac, McCartney, Led Zeppelin, Metallica, The Cure, Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Rammstein, Pearl Jam, U2, The Rolling Stones of Prince met alle genoegen headlinen op Pinkpop, maar of dat realistisch is, weet je pas als ze ook echt op het podium staan. Namen als Black Keys, Arctic Monkeys, Editors, Snow Patrol, Placebo, Keane, The Killers, Sigur Ros, Elbow bijvoorbeeld vindt ik persoonlijk geen headliners voor Pinkpop, mainstage oke dat dan wel. Maar hoe dat Pinkpop e.e.a. programmeert is een andere discussie, zoals missers tussen 3fm-stage en main, of nieuwkomers te hoog op het affiche met 1 a 2 hits.
Zolang niet anders bewezen is zet ik hoog in op een te gekke headliner, of dat op basis is van 1 nieuwartikel of niet. Het is in ieder geval genoeg stof om over na te denken, te delen, te fantaseren en belangrijker nog om te discussiëren. (En wat Glasto betreft, een grote band die openlijk flirt met een headlinespot kan je meestal wel noteren.) Of ik het bij het rechte eind heb dat zien we later wel.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Glastonbury heeft zijn headliners al lang vast liggen, werd gezegd na de ticketverkoop, dus als de band nu roept dat ze nog geen telefoontje gekregen hebben is dat eerder wanhopig nog de aandacht trekken van Glasto dan openlijk flirten. Maar goed, dit neemt niet weg dat Metallica een kanshebber is voor de festivals in 2014.

Wat betreft die oudere namen, ik ontzeg je het niet om hen als kanshebbers te beschouwen. Bij sommige moderne headliners (Editors bvb) snap ik ook niet waar ze die positie vandaan halen. Maar ik vind wel dat er nog steeds een scheidingslijn kan bestaan tussen realistische en minder realistische opties. Fleetwood Max, Neil Young, Paul mcCartney, Pearl Jam, oke. Maar je noemt daarnaast ook bands die zowel qua vraagprijs als qua reputatie van Pinkpop echt wel te hoog gegrepen zijn (U2, AC/DC, Rolling Stones). Bovendien is het ook zo dat pakweg een Editors minstens evenveel volk lokt als zo'n rocklegende, en meestal voor een lagere gage. Die commerciele instelling van festivals mag je ook niet uit het oog verliezen.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Er begint langzaam beweging te komen op de festivalmarkt. Minder interessant voor Pinkpop (misschien) is Galsto, maar daar kunnen we inmiddels toch wel stellen dat daar Fleetwood Mac en Metallica komen. Meer interessant is Isle of Wight, daar werd door de organisator de volgende tweet verzonden: “Right ?@KingsOfLeon ?@blurofficial ?@depechemode let’s get them all …” adding that he would also like Travis to make another appearance, “P.S ?@franhealy come back…?@IsleOfWightFest.” Met deze namen kan ik toch wel stellen dat Blur en Depeche Mode misschien toch wel eens zouden kunnen op Pinkpop2014?? Als aankondigingen uitgesteld worden tot eind november valt dat overigens samen met het uitkomen van de CD (met gast optreden van Chris Martin) van U2 ;) (maar da’s natuurlijk wishful thinking voor PP)

Aannemen dat Metallica en Fleetwood Mac op glastonbury staan is grote onzin. Dit zijn toevallig de 2 namen die de afgelopen tijd veel geroepen zijn. Sterker nog Metalicca geeft simpelweg aan er te willen staan. Ik verwacht fleetwood mac wel. maar dat we dit al moeten aannemen.

Over Blur gesproken. ze hadden vorig jaar de baas van Lowlands gevraagt waarom ze Blur niet geboekt hadden. Dit kwam omdat Blur een veel te grote prijs vraagt, terwijl ze niet eens zoveel publiek naar zich toe trekken. De kans dat Pinkpop dan wel Blur boekt. Acht ik miniem

Verder zal U2 vrijwel zeker geen Festival optreden doen. Glastonbury was een uitzondering. Ze zullen wel een stadion tour doen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Hé, jongens, we zullen zien. Ik houdt momenteel alle kansen open, er is nog alles mogelijk.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
@Joske, dat komt omdat ik me richt op datgene wat mij het meest interesseert. Dat dat “dino’s van de muziekgeschiedenis” zijn, dan is dat zo. Een paar headliners op Pinkpop zijn dat ook misschien wel in afgelopen jaren, maar ik juich dat alleen maar toe. Van mij mogen bands als Iron Maiden, Deep Purple, KISS, AC/DC, Fleetwood Mac, McCartney, Led Zeppelin, Metallica, The Cure, Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers, Rammstein, Pearl Jam, U2, The Rolling Stones of Prince met alle genoegen headlinen op Pinkpop, maar of dat realistisch is, weet je pas als ze ook echt op het podium staan. Namen als Black Keys, Arctic Monkeys, Editors, Snow Patrol, Placebo, Keane, The Killers, Sigur Ros, Elbow bijvoorbeeld vindt ik persoonlijk geen headliners voor Pinkpop, mainstage oke dat dan wel. Maar hoe dat Pinkpop e.e.a. programmeert is een andere discussie, zoals missers tussen 3fm-stage en main, of nieuwkomers te hoog op het affiche met 1 a 2 hits.<br>
Zolang niet anders bewezen is zet ik hoog in op een te gekke headliner, of dat op basis is van 1 nieuwartikel of niet. Het is in ieder geval genoeg stof om over na te denken, te delen, te fantaseren en belangrijker nog om te discussiëren. (En wat Glasto betreft, een grote band die openlijk flirt met een headlinespot kan je meestal wel noteren.) Of ik het bij het rechte eind heb dat zien we later wel.

Ben bang dat je in het verleden leeft, de tijd dat Pinkpop nog top of the bill was is allang voorbij.

Als ik nu drie namen zou moeten opnoemen voor Pinkpop, dan doe ik deze gok:

- Pearl Jam
- Arctic Monkeys
- Placebo

Placebo en Arctic Monkeys zijn allebei hoofdact waardig, ZEKER op Pinkpop. Geld voor meer is er gewoon niet, daarvoor is de marketing van Pinkpop veel en veel's te slecht.

Ik zag een interview van Jan Smeets met 3Voor12, waarin de interviewster de vraag stelde: 'Zou je niets eens wat meer dance acts doen?'. Jan Smeets antwoordde daarop dat hij niet wil omdat hij niet op Tomorrowland wil gaan lijken. NEEE Smeets, gewoon NEE! Rock Werchter en Sziget bewijzen dat jonge en frisse bands combineren met mooie dance-artiesten de formule (see what I did there?)is voor een goed festival! Je lijkt helemaal niet op Tomorrowland als je Disclosure, Rudimental, C2C en Skrillex binnenhaalt. Je hebt dan gewoon de meest alternatieve en hippe artiesten binnengehaald, die tegenwoordig perfect passen op een festival als Pinkpop. Ja, als je Avicii binnehaald als headliner, dan ga je op Tomorrowland lijken maar dat is dus ook wat je niet moet doen.

Een andere grote fout die Smeets keer op keer maakt is de verkeerde headliners binnehalen. Arctic Monkeys was veel geschikter afgelopen editie dan alle drie de hoofdacts van afgelopen editie. Editors was geschikter dan Killers. Mumford&Sons waren geschikter dan Killers en Kings of Leon. Ze hadden de kans om eindelijk is een hele grote naam binnen te halen, Blur. Al die bands doen ze niet. Dat is gewoon dom.

Als ik Smeets was, zou ik iedere keer één hele grote band binnen proberen te halen (het liefst ééntje die ook nog de jeugd aanspreekt) en dan twee opkomende bands. Je ziet ook aan Lowlands dat dit veel beter werkt dan steeds maar weer dezelfde passé bands te halen en maar te schreeuwen op het podium dat mensen zich moeten insmeren en dat ze niet te veel bier moeten drinken.

Het laatste waar ik me aan erger is de idiote podiumverdeling. Passenger & Ben Howard op het hoofdpodium. WTF?? Queens of The Stone Age, Keane, Triggerfinger, The Verve, Couting Crows op het Noord-podium. Ben je niet helemaal? Ga alsjeblieft de kleine artiesten weer een klein podium geven en de grote een groot podium?

Één band dat een absolute must-have is voor aankomende editie: Imagine Dragons!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
@Stockholm Syndrome, ik ben het helemaal eens met je laatste 2 alinea's. De rest denk ik dat je je een beetje vergist. Met name dat Pinkpop zich niet veel aantrekt van populaire dance acts. Het houdt vast aan traditionele festival acts, veelal pop/rock. Er zijn al genoeg dance festivals, en verjonging vind je op andere festivals als nieuwkomer BKS.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
@Stockholm Syndrome, ik ben het helemaal eens met je laatste 2 alinea’s. De rest denk ik dat je je een beetje vergist. Met name dat Pinkpop zich niet veel aantrekt van populaire dance acts. Het houdt vast aan traditionele festival acts, veelal pop/rock. Er zijn al genoeg dance festivals, en verjonging vind je op andere festivals als nieuwkomer BKS.

Ik ga naar verschillende festivals in Nederland en België. Alleen op pinkpop zie je echt duidelijk veel mensen van rond de 40-50, opa alle andere festivals zijn het de jongeren die massaal gaan. En juist pinkpop is nooit uitverkocht. Tuurlijk zal Paul McCartney of Bruce Springsteen zorgen voor een enorme impuls van de verkoop van die dag. De weekendkaarten zijn alleen het probleem. Dit komt omdat jongeren (waaronder ik) geen band (meer) voelen met pinkpop. Ze denken niet, laten we kaarten voor pinkpop kopen, het wordt hoe dan ook geweldig. Zij denken, nou als er iets heel speciaals bij zit ga ik een dag en heel misschien 3 dagen. Te veel gaan echter naar Lowlands of Rock Werchter.

Dit heeft weer als oorzaak dat de jongeren ook afgaan op het feestje, iets wat je minder ziet bij de mensen van rond de 40-50 zij lijken echt puur en alleen voor de muziek te komen. Als je mij vraagt, wat vond je als je echt eerlijk bent leuker, Skrillex of the Cure? Ondanks dat the Cure veel betere muziek maakt imo, vond ik Skrillex vele malen leuker. Maar Smeets doet geen Skrillex, doet geen DJ Fresh, doet geen Disclosure. Ja hij doet Opposites, nou toch nog één.

Je doelgroep moet gewoon jongeren zijn, dan kun je je festival uitverkopen en ook nog 'lage'kosten hebben (Lowlands, Pukkelpop) en vervolgens doorgroeien naar een gigantisch festival met een mix van oud, nieuw, dance, hiphop die ook ieder jaar uitverkoopt (Werchter)

Als laatste doet Pinkpop één ding goed wat Lowlands fout doet, je hebt altijd een podium nodig zonder tent. De Alpha tent is exact dezelfde tent als het 3e podium van Werchter en dezelfde als die van Appelpop (wie kent het niet)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken