Onderschatte acts/bands

Zeker en vast Wire. Neem maar eens een kijkje naar de artiesten die aangegeven hebben dat hun sound mee door Wire beinvloed werd: o.a. REM, My Bloody Valentine, Sonic Youth, Black Flag, … Met andere woorden: zonder hen had de alternatieve muziekgeschiedenis er misschien heel anders uitgezien. Bovendien is het niveau van hun huidige platen niet veel lager dan deze uit hun gloriedagen. Desondanks spelen ze hier op een gratis festivalletje, en binnenkort in een niet-uitverkochte Botanique (600 plaatsen) voor tickets aan 17 euro. Zelfs op alternatieve festivals moeten ze het eerder met plaatsjes in de marge doen.
Wat raad je aan om te luisteren van hun eerdere albums? Vond het laatste album buiten een paar oké nummers nou niet heel geweldig. Ze staan hier ook eind november in een niet uitverkochte Tolhuistuin.

R.E.M. en The Smits onderschat? nee man, die zijn beide gruwelijk groot.

Helemaal eens met Matthijs over DCFC als je kijkt naar hun materiaal en de kwaliteit van de band moeten ze minimaal sub zijn op een BKS ofzo, geniale band.
Zelf kom ik zo uit mijn hoofd met,
Brand New, in Amerika erg groot maar hier is het gewoon nooit aangeslagen. Eerst stonden ze nog zelfs in de kleine zaal van de Melkweg. Die hebben toch ook wel nummers en albums gemaakt waardoor ze meer verdienen.
Jamie T, briljante gast met energieke shows. In Nederland kan ie wel een zaaltje vullen maar niet op het formaat wat hij verdient en op festivals zien we hem hier al helemaal niet terug. Vindt het erg jammer dat ze die in Europa gewoon bijna negeren.
Cage The Elephant, eigenlijk wel ongeveer goed als je kijkt wat ze hebben uitgebracht. Maar dit bandje verdient toch wel iets meer.
The Libertines mogen ook wat meer liefde krijgen in Nederland. Misschien op plaat niet altijd even aantrekkelijke muziek, maar die liveshows kunnen je echt overhalen om van deze band te houden.
The Maccabees, sinds dit jaar ben ik helemaal gek fan deze band. Wat hebben deze gasten veel leuke diverse nummers, van de blije snelle nummers van vroeger tot de synth's van album 3. En dit nieuwe album is ook nog eens geweldig. Ben benieuwd hoe ze doorgroeien met dit nieuwe album op zak.
En toch nog Biffy Clyro, stadion band van heb ik jou daar. Geweldige energie met een setlist gevuld met prachtige nummers, rammers, festivalkneiters en meezingers. Ik hoop zo dat ze volgend jaar ergens sub of headliner mogen zijn in Europa (hopelijk NL).

Beach house, geweldige band zoals hierboven ook al eens benoemd word, dat nieuwe album is ook weer prachtig op zijn eigen manier. Vooral One Thing en The Traveller zijn prachtplaten.

Lianne La Havas, beetje misplaatst misschien omdat haar album prima ontvangen is door o.a. StuBru, maar ze verdiend in mijn ogen nog meer lof.

De eerste twee namen die me te binnen schieten zijn:

The Walkmen: bijna perfect geconstrueerde nummers. Uitgevoerd door fantastische muzikanten die evenzogoed erin slagen volstrekt eigenzinnig en rauw te klinken. En zanger Hamilton Leithauser heeft wel een héél erg imposante strot. Nu even met pauze. Ik blijf hopen dat al die fraaie nummers ergens op een stoffige plank belanden en nooit meer live gespeeld worden...

Other Lives: Prachtige liedjes waar je de ene keer de totale desolatie van een winderige woestijn hoort en op een ander moment precies de warme deken biedt die je nodig hebt. Ook hier weer waanzinnige muzikanten die per concert rustig een stuk of negen verschillende intrumenten bespelen (waarvan soms drie in één nummer). Vooral live een uiterst boeiend schouwspel. Verdienen beduidend meer dan een bijkletsende tent op DTRH of Werchter. Binnenkort op diverse plekken in het land en volgens mij overal nog kaarten voor te krijgen. Ongelooflijk... Al begreep ik dat hun Van is gejat in de VS en dus een hoop instrumenten kwijt zijn. Een reden te meer deze band te steunen...

- Decemberists ; menig indie rock / folk band kan iets leren van deze band
- Calexico; hebben een aardige discografie, maar echt een doorbraak hebben ze nooit gehad.
- Wilco; zijn natuurlijk niet geheel onbekend en hebben al een redelijke status, maar naar mijn inziens verdienen ze meer.

Nu schiet me iets te binnen: Janelle Monae. Naar mijn insziens één van de beste pop artiesten van de laatste jaren maar het publiek waarvoor ze op Pukkelpop 2014 moest spelen was beschamend.

Nu schiet me iets te binnen: Janelle Monae. Naar mijn insziens één van de beste pop artiesten van de laatste jaren maar het publiek waarvoor ze op Pukkelpop 2014 moest spelen was beschamend.
Wow ja inderdaad. Ik kwam twee minuten voordat het begon aanlopen en ik kon nog gewoon prima vooraan staan. Al heb ik het idee dat ze in Amerika wel aardig groot aan het worden is.

MRMantel wrote:
JB. wrote:
Hahaha Matthijs jouw Chvrches-haat kent geen grenzen he :p. Verder wel eens met die drie bands die je noemt.

Ik heb ze zowaar niet genoemd in het vorige topic, een gemiste kans.

Gloeilamp wrote:
Opeth, Steven Wilson, King Crimson, Wilco

Hoe is dit underrated? Nee oke, het zijn geen headliners op grote festivals, maar allemaal wel cult of constant laaiend onthaald in media. Daarnaast zijn sommige dingen niet bedoeld voor een groot publiek. Wilco in ziggodome? Nee bedankt.

Ik zeg toch ook nergens dat ik vind dat ze headliners moeten zijn op grote festivals? En met underrated bedoel ik ook echt niet dat ik Opeth als headliner op Pinkpop wil zien, alsjeblieft niet zelfs. Veel (zeker niet allemaal, zoals jij zegt) albums van bovenstaande artiesten zijn inderdaad positief ontvangen, maar ik ben van mening dat ze nog altijd meer waardering verdienen. Zo simpel is het eigenlijk.

Van die namen zijn de 1e 3 sowieso niet 'underrated'.

Opeth heeft een vrij hoge status in de metal wereld en het stem gebruik van die zanger is het beste wat ik ooit heb gehoord, binnen in het genre 'Metal' dan.

Steven Wilson wordt bizar veel gevraagd voor productie werk, schrijft composities waar je U tegen zegt en is met 3 verschillende projecten genomineerd voor Grammy Awards. Nu zijn de Grammy's dikke poep (prijzen voor kunst, belachelijk), maar valt daarmee direct niet meer onder het 'underrated' straatje. Oh, en hij wordt gezien als de officiële opvolger van Pink Floyd.

King Crimson hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Wilco ben ik het enigszins mee eens, die verdienen beter.

WeckoJ wrote:
Maar geen media-aandacht krijgen en onderschat worden is wel een verschil. Helaas snappen radiostations in Nederland er echt helemaal niks van en draaien ze allemaal bijna geen fatsoenlijke muziek maar om dan meteen alle bands die niet op de radio komen onderschat te noemen is niet waar. Ze worden wellicht wel onderschat door radiostations in Nederland maar dat is weer een heel ander verhaal.

Maar daarmee ook door veel mensen, want die baseren mening veelal op wat gedraaid wordt.

ik: ‘wat voor muziek luister je veel?’
hij/zij: ‘vooral top 40 eigenlijk.’

pfffff

Dat heb ik nooit begrepen, zo'n antwoord. Beetje vergelijkbaar met "Wat voor auto rijd je?" en dan krijg je terug "Ja, een zwarte"

....

Users who are viewing this thread