Nieuw kabinet wil vanaf 2026 btw-tarief concert- en festivaltickets verhogen

Ik betaal niet graag meer, net zo min als ieder ander. Maar ik zie niet helemaal in waarom een festival een laag BTW tarrief zou moeten hebben? Ik vind dat je dat moet reserveren voor essentiele zaken.
Ben het op zich met je eens dat een festival misschien niet perse een laag BTW tarief zou moeten hebben, maar dat het dan niet voor attractieparken of kermissen geldt is natuurlijk te gek voor woorden. Wie verzint deze maatstaven...

Ik betaal niet graag meer, net zo min als ieder ander. Maar ik zie niet helemaal in waarom een festival een laag BTW tarrief zou moeten hebben? Ik vind dat je dat moet reserveren voor essentiele zaken.
Het is en blijft cultuur, en voor een groot deel van de bevolking is dat een essentiele zaak. Of het nu een halve gare is op een appelsienbak of Dave Grohl op een gigantisch podium, cultuur zou voor iedereen zo toegankelijk mogelijk moeten zijn.

We vergeten trouwens dat die grote festivals en concerten heel wat bij dragen aan de gemeenschap en de fiscus (inclusief een pak werkgelegenheid).

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Thisso
Contrareactie hier tov de meeste, ik begrijp de onrust hier. Aangezien iedereen vanuit zijn of haar passie door een festival/muziekbril heenkijkt. In het grote plaatje vind ik het nog wel meevallen.
Tickets worden nog duurder, maar dat heb ik liever dan dat allerdaagse levensbehoeftes (zoals boodschappen, benzine) zwaarder belast worden. Festivals en concerten zijn geen basisbehoefte (ookal voelde k m in de corona tijd wel even), maar een luxe. Stel ik ga 15 dagen per jaar naar een concert/festival: dan wil ik daar best bij wijze van spreken een dagje voor inleverenen, mits het geld naar andere basisbehoeftes gaat. Een behoorlijke groep die net onder modaal verdient kan zich al weinig veroorloven om naar een festival/concert te gaan, laat staan vaker in het jaar. Wij zijn gewend hier (mensen op dit forum) om meerdere concerten of festivals per jaar te pakken.
Misschien beetje de knuppel in het hoenderhok hier maar ik vind dat we wel iets van onze luxe kunnen inleveren voor de basisbehoefte van een ander.

Het gaat in mijn insziens niet alleen maar over de bezoeker, maar wat hier al vaker genoemd is dat vele kleinere festivals het niet gaan redden. Dit zal de minder bekende pakken, de grote jongens blijven wel. Beetje kort door de bocht denkend dat het alleen vervelend is voor je "eigen" portemonnee, impact zal groter zijn dan dat.

Bah cultuur ook. Moet je niet willen. Met al die rare mensen met hun muziekjes en maniertjes.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Het gaat in mijn insziens niet alleen maar over de bezoeker, maar wat hier al vaker genoemd is dat vele kleinere festivals het niet gaan redden. Dit zal de minder bekende pakken, de grote jongens blijven wel. Beetje kort door de bocht denkend dat het alleen vervelend is voor je "eigen" portemonnee, impact zal groter zijn dan dat.
Jup. Dit gaat vooral de broedplaatsen en de springplanken van de cultuur/muziek van morgen raken, die vaak al moeite hebben rond te komen. Laat staan de artiesten zelf.

Contrareactie hier tov de meeste, ik begrijp de onrust hier. Aangezien iedereen vanuit zijn of haar passie door een festival/muziekbril heenkijkt. In het grote plaatje vind ik het nog wel meevallen.
Tickets worden nog duurder, maar dat heb ik liever dan dat allerdaagse levensbehoeftes (zoals boodschappen, benzine) zwaarder belast worden. Festivals en concerten zijn geen basisbehoefte (ookal voelde k m in de corona tijd wel even), maar een luxe. Stel ik ga 15 dagen per jaar naar een concert/festival: dan wil ik daar best bij wijze van spreken een dagje voor inleverenen, mits het geld naar andere basisbehoeftes gaat. Een behoorlijke groep die net onder modaal verdient kan zich al weinig veroorloven om naar een festival/concert te gaan, laat staan vaker in het jaar. Wij zijn gewend hier (mensen op dit forum) om meerdere concerten of festivals per jaar te pakken.
Misschien beetje de knuppel in het hoenderhok hier maar ik vind dat we wel iets van onze luxe kunnen inleveren voor de basisbehoefte van een ander.
Opzich ben ik het met je eens dat de betaalbaarheid van basisbehoeften belangrijker is maar hiermee maak je cultuur en vermaak nóg onbereikbaarbaarder voor diezelfde doelgroep. Het lage btw tarief is juist bedoeld om de financiële drempel zo laag mogelijk te maken zodat iedereen zich een dagje uit kan veroorloven. En dit kabinet had op veel andere plekken geld kunnen vinden, dit is een bewuste keuze en geen bittere noodzaak.

Opzich ben ik het met je eens dat de betaalbaarheid van basisbehoeften belangrijker is maar hiermee maak je cultuur en vermaak nóg onbereikbaarbaarder voor diezelfde doelgroep. Het lage btw tarief is juist bedoeld om de financiële drempel zo laag mogelijk te maken zodat iedereen zich een dagje uit kan veroorloven. En dit kabinet had op veel andere plekken geld kunnen vinden, dit is een bewuste keuze en geen bittere noodzaak.
Klopt. Plus, maar dat is mijn persoonlijke mening, is cultuur ook iets wat tot de absolute basisbehoeften van een mens hoort. Het is een essentieel onderdeel van wie wij zijn als mensheid, dat we cultuur met elkaar kunnen delen, en daar is een bepaalde investering voor nodig. Als die wegvalt, zullen delen van de cultuursector wegvallen, of idd voor meer mensen onbereikbaar worden, wat onder de streep gewoon een enorme verarming van onze samenleving is.

Tickets worden nog duurder, maar dat heb ik liever dan dat allerdaagse levensbehoeftes (zoals boodschappen, benzine) zwaarder belast worden.
Maar het is niet perse of of toch? Kan ook gewoon allebei duurder worden uiteindelijk.

Nou zijn festivals ook geen eerste levensbehoeften. Dus ik zou meer richting btw verlaging gaan voor eerste levensbehoeften gaan.
Wat Timmetje ook al zegt. Het kan toch beide? En livemuziek is volgensmij een essentieel onderdeel van het welzijn van veel mensen. Vlees is toch ook geen levensbehoefte? Hoezo belasten we dat ook niet nog meer? Haal het geld in godsnaam ergens anders vandaan. Wellicht een idee: bedrijven en grootkapitaal meer belasten.

Meh, nee. Of je nu geld uitgeeft aan een nieuw boek, een concertkaartje of een krat bier, het blijft geld. Hetzelfde voor afschaffen eigen risico, dat zullen ze opvangen door de premie te verhogen. Eindstand: je betaald evenveel, wellicht nog meer. Het zijn schijnoplossingen waarmee je heel veel mensen raakt. Als een concert bezoeken al tot 'luxe' gerekend gaat worden dan is het einde nabij. Besef eens hoeveel kleine intitiatieven er zijn die het moeten hebben van de kleine beetje omzet uit tickets. Die kunnen dit niet hebben en ik ben bang dat veel podia/initiatieven dit niet zullen overleven. Weet je wat luxe is? 6 nullen op je bank hebben en er relatief weinig belasting over betalen.

Ben toch bang dat er een soort kaalslag gaat komen in de cultuursector zeker aan de onderkant/poppodia e.d.Voor de grote acts zal het niet zo'n vaart lopen gezien vraag/aanbod nu al uiteen lopen en die prijzen lopen nog steeds op.Maar ieder heeft zijn eigen pijngrens en zal dus keuzes moeten maken.Eerst maar eens zien of het nieuwe kabinet al deze plannen kan realiseren.

• Leuk
Waarderingen: TNFke
Ik woon nu zelf wel in België. Hier is het al 21 percent. Op zich zou het van mij 24 percent ofzoiets mogen zijn als dan de btw voor voeding en elektriciteit en andere noodzakelijke zaken zou dalen van 21 percent naar 6 percent. Op sommige voeding is die al wel 6 percent maar nog niet op alle voeding geloof ik.

Alles behalve.
Kerncentrales zijn een van de oplossingen voor het klimaatprobleem. Er hangt een haal taboe op maar veel mensen beseffen niet dat kolencentrales vandaag de dag nog steeds veel maar slachtoffers maken dan een kerncentrale.

Het tegen argument van de ramp van Tsjernobyl is daarbij niet sterk aangezien kerncentrales binnen de Sovjet Unie heel anders gebouwd werden dan die in West - Europa.

Het bouwen van kerncentrales duurt wel jaren. Dus eer dat er überhaupt iets van concrete plannen hiervoor worden gemaakt is het volgende kabinet alweer aan zet.

Dus de komst van meer kerncentrales vind ik prima. Het feit dat een warmtepomp dan niet meer verplicht wordt , etc kan ik dan allemaal niet begrijpen. Dit akkoord zet op het gebied van klimaat de tijd stil.

Maar goed over het btw-tarief. De enige reden die ik kan bedenken is dat er bezuinigd moet worden en er meer geld in de schatkist moet komen. Dat kan zo natuurlijk.

Een lachertje dat bioscopen en pretparken hier niet onder vallen. Een grote bioscoopketen zal hier minder van merken dan een lokale concertzaal of een kleiner festival.

Daarbij komend wordt er het meeste bezuinigd ooit op het onderwijs en krijgen studenten boetes als ze te lang studeren. Dit kabinet is top voor de rijke mensen van rechts. Maar de jonge en arme mensen gaan er alleen maar op achteruit.

Kerncentrales zijn een van de oplossingen voor het klimaatprobleem. Er hangt een haal taboe op maar veel mensen beseffen niet dat kolencentrales vandaag de dag nog steeds veel maar slachtoffers maken dan een kerncentrale.

Het tegen argument van de ramp van Tsjernobyl is daarbij niet sterk aangezien kerncentrales binnen de Sovjet Unie heel anders gebouwd werden dan die in West - Europa.

Het bouwen van kerncentrales duurt wel jaren. Dus eer dat er überhaupt iets van concrete plannen hiervoor worden gemaakt is het volgende kabinet alweer aan zet.

Dus de komst van meer kerncentrales vind ik prima. Het feit dat een warmtepomp dan niet meer verplicht wordt , etc kan ik dan allemaal niet begrijpen. Dit akkoord zet op het gebied van klimaat de tijd stil.
Zelf een jaar lang in een kerncentrale mogen werken voor mijn opleiding. Ontzettend mooie en indrukwekkende techniek en manier van energie opwekken. Daarnaast zijn centrales ook nog is goed voor wetenschappelijk onderzoek en productie van isotopen, welke weer gebruikt worden in de medische wereld.

Grootste nadeel blijft inderdaad de tijd die je nodig hebt voor het bouwen van de centrales.

Aan de andere kant ben ik de laatste jaren betrokken geweest met de bouw van de windmolen platforms op de Noordzee, maar ook dat heeft weer bepaalde nadelen. Dus investeren in kernenergie vind ik ook een goed idee

Wat betreft de BTW erg jammerlijke zaak. Cultuur (en genieten) hoort bij het leven en is voor mij en velen toch ook een soort primaire levensbehoefte.
En het toegankelijk maken ervan voor de mensen die minder te besteden hebben is wat mij betreft heel belangrijk.

Voor de grote festivals en concerten boeit het me vrij weinig dat de BTW omhoog gaat, vind dat de grote organisatoren toch al weinig zelf deden om het toegankelijk te houden met die absurde ticketprijzen en concumptieprijzen.

Maar juist voor de kleine lokale festivals, museas, theaters en zalen is het van groot belang dat jong, oud, arm, rijk daar naar toe kan om cultuur te snuiven. Draagt denk ik ook bij aan samenhorigheid en het 'wij' gevoel i.p.v. het 'Ik' gevoel wat steeds meer gaat overheersen in de maatschappij.

• Leuk
Waarderingen: Thieske

Zelf een jaar lang in een kerncentrale mogen werken voor mijn opleiding. Ontzettend mooie en indrukwekkende techniek en manier van energie opwekken. Daarnaast zijn centrales ook nog is goed voor wetenschappelijk onderzoek en productie van isotopen, welke weer gebruikt worden in de medische wereld.

Grootste nadeel blijft inderdaad de tijd die je nodig hebt voor het bouwen van de centrales.

Aan de andere kant ben ik de laatste jaren betrokken geweest met de bouw van de windmolen platforms op de Noordzee, maar ook dat heeft weer bepaalde nadelen. Dus investeren in kernenergie vind ik ook een goed idee
Ik begrijp ook eigenlijk niet helemaal hoe kerncentrale's nog zo controversieel zijn tegenwoordig
dacht dat dat lubach filmpje destijds die misinformatie wel de wereld uit had geholpen maar blijkbaar niet

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Nikfestilover en Davidd
Ik woon nu zelf wel in België. Hier is het al 21 percent. Op zich zou het van mij 24 percent ofzoiets mogen zijn als dan de btw voor voeding en elektriciteit en andere noodzakelijke zaken zou dalen van 21 percent naar 6 percent. Op sommige voeding is die al wel 6 percent maar nog niet op alle voeding geloof ik.

Voor voeding en elektriciteit is die al op 6% in België.

Maar kom zijn jullie nu echt verbaasd dat extreem rechts en co. de cultuursector de nek willen omwringen? De sector die je wereldbeeld verruimt en oproept tot verdraagzaamheid, zachtheid, schoonheid...?
Net zoals ze ook de bibliotheken aanpakken. Want ja al die kennis die je daarvan opdoet...

Ik hou mijn hart vast voor wat ons hier in het Zuiden te wachten staat na 9 juni. Dit voorspelt in ieder geval weinig goeds.

Users who are viewing this thread