Nieuw kabinet wil vanaf 2026 btw-tarief concert- en festivaltickets verhogen

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.776
6.521
Hotelovernachtingen gaan ook naar 21 procent. Campings natuurlijk niet. Lol.

Wat een onzinnigheid allemaal. Gooi Plasterk er maar bovenop, dan is de grap compleet.
 
  • On fire
Waarderingen: Joslittel

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
741
725
Hotelovernachtingen gaan ook naar 21 procent. Campings natuurlijk niet. Lol.

Wat een onzinnigheid allemaal. Gooi Plasterk er maar bovenop, dan is de grap compleet.

Ja het is een lachtertje. Festivals, hotels allemaal verhoogd. Campings, dagrecreatie zoals de Efteling mag op 9% blijven. Laten dit nou toevallig de dingen zijn die het PVV volk wel leuk vindt...
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Jelle en Bert

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
3.150
2.090
Nou zijn festivals ook geen eerste levensbehoeften. Dus ik zou meer richting btw verlaging gaan voor eerste levensbehoeften gaan.
Maar btw verlaging op eerste levensbehoeften zit er niet in toch? In plaats daarvan behouden ze de vrijstelling op dividentbelasting en bevriezen ze de accijns op benzine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.650
703
Er zijn absoluut veel zaken die belangrijker zijn voor dit kabinet. Zoals de rode diesel terugbrengen, de snelheidslimiet verhogen en kerncentrales te bouwen. Om deze belangrijke dingen te financieren moet de cultuursector en het landelijk gebied alleen bloeden..
Kerncentrales ftw. Landelijk gebied gaat er sneller aan met windmolens en vlaktes vol zonnepanelen. Rode diesel en 130 hoefden van mij niet. You win some, you lose some
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.650
703
Maar btw verlaging op eerste levensbehoeften zit er niet in toch? In plaats daarvan behouden ze de vrijstelling op dividentbelasting en bevriezen ze de accijns op benzine.
Nee, maar daar doelde ik niet op. Bevriezing van accijns is dan wel weer positief. Ik bedoelde meer dat je niet alles kunt willen. Saldering gaat er in 2027 af terwijl ik volgende week 16 panelen krijg. Das shit. Minder geld naar ontwikkelingssamenwerking en meer richting belastingverlaging vind ik dan weer positief.
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
736
674
Voor de Nederlandse metalfestivals kan dit nog wel eens de laatste druppel worden verwacht ik
Ze worden al kapotgeconcurreerd door de belgische festivals, die gewoon een beter aanbod hebben voor de prijs die je betaald, stel je voor hoe dit zou zijn als alles nog duurder wordt.

we zaten net te kijken naar het prijsverschil tussen Jera en Graspop bijvoorbeeld
4 dagen Jera met camping erbij kost nu 279 euro, en 4 dagen Graspop is 309 euro.
Als je het btw verschil omrekent dan zou Jera precies even duur zijn als Graspop en komen ze beiden op 309
En dan krijg je natuurlijk op Graspop veel meer waar voor je geld met grotere bands, duurdere bands, grote headliners die Jera niet kan betalen etc etc.

Ik vraag me af of kleine festivals als Jera on Air, Dynamo Metal Fest, Into The Grave nog overeind kunnen blijven als deze btw stijging door gaat.
Into The Grave is ver en weinig Belgen op Dynamo (na Alcatraz/ Lokerse Feesten).

Maar het prijsverschil tussen Jera en Graspop is net wat velen van ons tot daar brengt, die gaan dit wel zwaar voelen.
Paaspop zie ik ook klappen krijgen als je voor diezelfde prijs tickets voor Werchter kan kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

neus

Dagopener
16 mrt 2019
630
352
Ik betaal niet graag meer, net zo min als ieder ander. Maar ik zie niet helemaal in waarom een festival een laag BTW tarrief zou moeten hebben? Ik vind dat je dat moet reserveren voor essentiele zaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.078
494
De cultuur sector wordt toch weer geplukt, zijn we de corona tijd alweer vergeten toen ook laatste in de rij....
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.523
823
Ik betaal niet graag meer, net zo min als ieder ander. Maar ik zie niet helemaal in waarom een festival een laag BTW tarrief zou moeten hebben? Ik vind dat je dat moet reserveren voor essentiele zaken.

Ik maak mij ook minder zorgen om de grote artiesten of grotere festivals. Ben wel echt bang om de kleintjes en de kleinere zalen zoals Simplon waar ik ooit gewerkt heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jos

Marin

Dagopener
14 apr 2021
565
382
Ben trouwens benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor best kept secret. Dtrh en LL verkopen toch wel uit door de hype maar als bks nog veel duurder wordt ben ik benieuwd of er nog genoeg mensen dat geld neer willen leggen.

Laten we inderdaad maar hopen dat dit kabinet het niet heel lang volhoudt en de kiezer doorkrijgt dat het niet werkt met deze partijen. Te snel nieuwe verkiezingen zou misschien alleen maar beter uitpakken voor extreemrechts
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken