Muzikaal verleden

Leuk topic dit! Erg tof om de verhalen te lezen :) Ik zal mijn muziekgeschiedenis ook eens oplepelen (Warning, 90's kid).

Tot 10 jaar
Qua muziek heb ik opvallend weinig meegekregen van mij ouders. Er stond niet zo vaak muziek en als er al iets opstond dan vaak Nederlandstalig: Radio Noordzee en de cassette Marco van Borsato. Een kleine soft sport voor muziek in moederstaal is gebleven. Aan het einde van de periode had ik m'n eigen tv en radio op mijn kamer en genoot ik via Smurfenhouse naar de foute Eurodance van o.a. de Vengaboys, Aqua en Toybox.

10 tot 12 jaar
In deze periode begon voor het eerst muziek te luisteren/waarderen. Grote eerste invloed was muziek via games, met name de soundtrack van FIFA '99 (Fatboy Slim, Reel Big Fish) en Tony Hawk Pro Skater 2. Mijn eerste lievelingsnummers was Narcotic van Liquido, welke ik me nog steeds herinner van een jaar overzicht van studio sport. De eerste CD die ik kocht wa overigs de 2BA Master soundtrack van Pokémon.

12 tot 16 jaar
In de brugklas volgde ik wat klasgenootjes luisterden en volgde ik de trend. In mijn vriendengroepje was Linkin Park dé band en mijn eerste echte album Hybrid Theory van heb ik dan ook helemaal grijs gedraaid. Het was een tijd van videoclips en ik was gegrepen door de muziek e animaties van Discovery van Daft Punk. Daarnaast volgde ik echter vooral de mainstream en de Hitzone 19 t/m 25 zijn hier dan ook het bewijs van in mijn collectie. Ik kwam voor o.a. Gigi, Brainpower en Sean Paul, maar bleef hangen voor Robbie Williams en Coldplay. Stap 1 in mijn muziekontwikkeling, ik kende/hield van Liedjes.

16 tot 20 jaar
De tijd van muziek downloaden via websites en via Kazaa. Ik luisterde steeds minder top 40 muziek (nog wel Coldplay, Gorillaz, Jeugd) en verdiepte me steeds meer in de 'oude muziek' van de top 2000. Eerst zelf cd's branden/samenstellen met nummers van o.a. Queen en The Beatles, daarna op m'n 512MB Mp3 speler. in plaats van een echte liefhebber was ik vooral een verzamelaar van evergreen liedjes die iedereen wel kent. Dit begon te veranderen met het downloaden van het verzamelalbum van The Police uit 2007. Ik was helemaal verkocht, tussen de minder bekende nummers zaten zoveel parels. Er ging een wereld voor me open, pas nu realiseerde ik dat de bekendste songs zeker niet altijd de beste songs zijn. Het optreden van Sting, Summers en Copeland in de ArenA dat jaar was mijn eerste grote concert, waarna ik hun hele catalogus ging luisteren. Stap 2: Ik kende en hield nu van Artiesten.

20 tot 24 jaar
Met mijn studietijd met draadloos internet werd zoektocht naar muziek intenser. Ik zat regelmatig op een gameforum maar bleef steeds meer hanger in het muziek subforum. Via accounts en recommandaties Last.fm ontdekte ik steeds meer; Arctic Monkeys, Spoon, The National, Vampire Weekend, The Postal Service. Album luistertopics op fora brachten mij The Strokes en Kanye West. Ik dook terug in de oorsprong van deze schat aan indierock via b.v. R.E.M. en verdiepte me verder in New Wave. Stap 3, ik hield van/kende Albums. In mijn Masterjaar opeens was ik er klaar mee, 2 jaar niet actief naar muziek geluisterd.

24 tot heden
De laatste paar jaar is mijn passie voor muziek weer helemaal terug, misschien wel aangewakkerd door een ex die veel cd's luisterde en me mee nam naar een concert. Ik wilde toch ook wel weer eens naar een festival. Rolling Stones naar Pinkpop? Dit was mijn kans! Met Spotify en via fora zoals deze vond ik het ontdekkingsplezier weer helemaal terug, via line-ups van fesivals en album releases. Na Pinkpop 2014 volgde Rock Werchter 2015 en nu Best Kept Secret 2016. naast een uitdijende bibliotheek aan muziekkennis bracht mij dit ook al nieuwe favorieten als Arcade Fire, Death Cab for Cutie, Ben Howard, Alt-J, Air, Beck en Yeasayer. Ik denk dat ik nu langzaam naar stap 4 ga waarin ik echt zelfstandig mijn smaak ontwikkel.

Ontzettend leuk topic dit :)

Ik ben nu 32 jaar en muziek heeft altijd al een grote rol in mijn leven gespeeld. Sorry dan ook alvast voor mijn lange lap tekst :)

.... - 10 jaar (.... - 1994) - De paplepel
Mijn eerste ervaringen met muziek kwamen vooral voort uit de muziek die mijn ouders draaiden; veel John Denver, The Dubliners, Simon and Garfunkel en Queen.
Ik was altijd bezig met cassettebandjes afspelen alsof ik een DJ was en de zondagen stonden altijd in het teken van het afspelen van LP`s.

Toen destijds No Limit van 2 Unlimited uitkwam, heb ik een tijdje geweigerd om dat leuk te vinden. Demonstratief luisterde ik dan naar Queen op het schoolplein van de basisschool.

Calypso van John Denver staat voor mij symbool voor deze tijd, doet mij denken aan zondagmiddagen als kind thuis.

https://www.youtube.com/watch?v=9GSqRtYVBqQ

<strong> 10 - 16 (1994 - 2000) - Hardcore en top 40</strong>

Op mijn tiende verjaardag (feb 1994) kreeg ik een eigen Radio / CD speler en er ging een wereld voor mij open. Een 4 jaar oudere neef liet mij destijds kennis maken met hardcore, waar ik vanaf toen veel naar ben gaan luisteren.
Van mijn zakgeld kocht ik CD`s als Move The House 12 (Kristine W vond ik heel vet) en Thunderdome 12, 13 en 14.

Toen in 1997 de hardcore toch echt uit raakte ben ik vooral top 40/50 gaan luisteren. Op zaterdag middagen opnames maken op cassettebandjes zodat ik mijn favoriete nummers achter elkaar kon afspelen. Ik had na deze hardcore periode duidelijk geen echte eigen smaak of muziek identiteit en luisterde naar van alles en nog wat, waaronder ook heel veel foute euro dance zoals Sash! De grunge hype van de jaren 90 is destijds compleet aan mij voorbij gegaan. Dat werd geluisterd door de altos` en daar associeerde ik mijzelf niet zo zeer mee in die tijd.

Destijds heb ik vooral veel van klasgenoten opgepikt zoals Rammstein, Alanis Morisette, Will Smith en Lauryn Hill. The Miseducation of Lauryn Hill is bijvoorbeeld nog steeds een van mijn all time favoriete albums.

https://www.youtube.com/watch?v=i3_dOWYHS7I&nohtml5=False

<strong> 16 - 19 (2000 - 2003) - De basis werd gelegd</strong>
Deze tijd staat in het teken van ontwikkelingen op 2 vlakken; zowel in de breedte als in de diepte.

In de breedte; In 2000 tot 2001/2002 ben ik veel CDs bij de bibliotheek gaan huren om ze vervolgens te laten kopiëren. Hierdoor heb ik veel CDs kunnen luisteren die ik normaal gesproken niet zelf had gekocht. Hierdoor heb ik de basis kunnen leggen voor mijn brede muzieksmaak. In deze tijd ben ik rock bijvoorbeeld pas echt gaan waarderen. Ook luisterde ik regelmatig naar Hip Hop,

Albums waar ik veel naar luisterde waren;
- RHCP - Californication
- Foo Fighters - There is nothing left to lose
- The Dandy Warhols - The Dandy Warhols Come Down
- Muse - Origin of Symmetry
- Lenny Kravitz - Lenny
- Will Smith - Big Willie Style
- Jay Z - The Dynasty: Roc La Familia]
- Eminem - The Slim Shady LP en The Marshall Mathers LP
- Dr Dre - 2001

Verdieping; Mijn liefde voor elektronische muziek kwam vanaf 1999 tot uiting het het luisteren naar veel Trance. Tiesto maakte destijds geweldige producties en ook luisterde ik veel naar Paul van Dyk, Ferry Corsten en Armin van Buuren. Vanuit Trance ben ik UK Hardhouse gaan luisteren, wat uiteindelijk over is gegaan naar Hardstyle, wat in 2001/2002 begon door te komen. Vanaf die periode ben ik ook veel naar feesten gegaan, zoals Trance Energy en Qlimax.

Toen ik in 2002 op mijzelf ben gaan wonen en eindelijk kabel internet had, ben ik mij in eerste instantie vooral op het ontdekken van nieuwe hardstyle gaan richten. De tijd van Kazaa en Soulseek.
In diezelfde tijd was ik ook actief op een ander forum, waar ik al snel in aanraking kwam met andere electronische stijlen, wat weer een nieuwe periode inleidde.

Het gitaren zaadje is geplant:

https://www.youtube.com/watch?v=APrpB-i4d_E

<strong> 19 - 23 (2003 - 2007) - Dance in alle vormen</strong>
Hoewel ik een leuke tijd heb gehad op hardstyle feesten en de muziek oprecht leuk vond, was ik op zoek naar meer inhoud en kwaliteit.

Ik kwam in aanraking met livesets van Dave Clarke en Mauro Picotto, waardoor ik verslingerd ben geraakt aan techno. Het swingde aan alle kanten, had een geweldige drive en het was een stuk spannender dan hardstyle. Dave Clarke is sinds dien altijd mijn favoriete Techno DJ gebleven. Binnen het techno genre luisterde ik vooral van de Detroit techno, gedraaid door mannen als Jeff Mills, Robert Hood en DJ Bone. Ook luisterde ik veel naar Sven Väth, Marco Carola en Richie Hawtin. Die laatste bracht in die tijd een revolutionair album uit; DE9 - Transitions.

Naast Techno vond ik het ook leuk om andere stijlen binnen de dance te ontdekken. Ik luisterde veel naar Electro (IF en TokTok bijvoorbeeld), maar ook naar House (DJ Roog, Roger Sanchez) en ook veel naar Progressive (John Digweed, Steve Lawler).

Buiten de dance luisterde ik maar weinig eigenlijk, al vond ik Coldplay destijds heel goed. Coldplay live 2003 heb ik helemaal grijs gedraaid, maar dat was een uitzondering.

Door deze set ben ik van Techno gaan houden;

https://www.youtube.com/watch?v=mcyH6n085dI

<strong> 23 - 30 (2007 - 2014) - Nieuwe smaak ontwikkele</strong>
Ergens in 2006/2007 raakte ik wel een beetje klaar met de dance scene. Ik vond het vrij oppervlakkig worden, wat vooral kwam omdat ik het uitgaansleven ook wel een beetje zat was. Ik ging liever met vrienden ergens eten dan een nacht doorhalen. Toen ben ik ook de dance muziek minder gaan volgen.

Deze periode staat voor mij met name in het teken van het ontwikkelen van een nieuwe smaak. Ik pakte de (Indie) Rock weer op met bands als Arctic Monkeys, The Editors, Biffy Clyro, The Kooks, Muse, The Wombats, The Kaiser Chiefs en White Lies. Ook ben ik in deze tijd begonnen met het bezoeken van concerten. Daft Punk was geloof ik mijn eerste echte concert, waarna The Kaiser Chiefs, Biffy Clyro, The Wombats, Moss en White Lies volgden. Mijn concertbezoek begon in deze tijd ook steeds meer op te lopen.

Naast de Rock ben ik ook oude Blues gaan ontdekken. Vanaf die tijd ben ik met regelmaat concerten van Popa Chubby gaan bezoeken, die mij kennis heeft laten maken met muziek van Jimmy Hendrix. Ook sloot Seasick Steve hier natuurlijk naadloos op aan.

Ook Soul heb ik in deze tijd leren kennen. Moderne varianten in de vorm van Raphael Saadiq, maar ook oude helden als Bill Withers, Otis Redding en Stevie Wonder heb ik toen pas echt leren kennen.

https://www.youtube.com/watch?v=GGEjz12YLiM&nohtml5=False

<strong> 30 - heden (2014 - heden) - Kaf van het koren</strong>
Na een periode waarin ik weer steeds meer muziek ben gaan luisteren en bezoeken, kwam ik er achter dat de verveling weer begon toe te slaan, zoals eerder bij de dance. Ik zocht weer verdieping en meer kwaliteit.
Ik denk dat de release van Lost In The Dream mij duidelijk heeft gemaakt dat ik heel veel naar matige muziek heb geluisterd.

Kwaliteit zoek ik vanaf 2014 eigenlijk op 2 verschillende manieren;
- Het verleden; ik ben muziek gaan ontdekken die ik wel van naam kende, maar eigenlijk nooit echt aandacht heb gegeven; Pearl Jam, Nirvana, Cream, ZZ Top, Bruce Springsteen, JJ Cale en noem maar op.

- Het heden/toekomst; ik houd me steeds meer bezig om nieuwe releases in de gaten te houden. En dan ben ik t.o.v. mijn eerdere periode een stuk selectiever. Mijn concert- en festivalbezoek past zich hier dan ook op aan.
De muziek die ik volg zijn met name stevige gitaren, blues, folk en soul.

Ik ben dan ook blij met dit forum om op nieuwe muziek met elkaar te delen en te ontdekken :)

https://www.youtube.com/watch?v=vkLOg252KRE&nohtml5=False

Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, maar het lukt mij niet om alle kopjes vet gedrukt te krijgen, doe ik iets verkeerd? Een mod die het wellicht zou willen aanpassen voor mij?

PwoperFish wrote:
Ook heb ik in die tijd onwijs veel KinkFM geluisterd (internetradio). Ben benieuwd of meer mensen hier dat nog geluisterd hebben. Dat was helaas al in de eindeperiode aangezien ze eind 2011 moesten stoppen. Maar via hun heb ik denk ik ondervonden hoe leuk het is om nieuwe muziek te ontdekken.

Yep, jarenlang naar geluisterd! Super leuke zender, ook veel muziek via hen ontdekt. Ik ging voor het eerst naar een festival in 2001 (Lowlands) en zal rond die tijd geweest zijn dat ik de tip kreeg van een vriend. Zonde dat ze het veld hebben moeten ruimen.
Now that's what I call good news:

https://www.facebook.com/KinkFM/photos/a.167405819943006.44389.128014087215513/1326205764063000/?type=3

Bij mij is het nogal van links naar rechts van voor naar achter gegaan zeg maar.

Mijn vader had altijd de radio aan en altijd op Radio 10 Gold. Dit was toen ik nog jong was. Achteraf gezien was dat wel erg belangrijk voor mijn muzieksmaak alhoewel dat toen bepaald niet duidelijk was. In die tijd luisterde ik zelf namelijk niet graag naar 'ouwe lullen muziek' zoals ik dat toentertijd noemde. We praten overigens over de jaren '90, de jaren van de happy hardcore. Ja, dat was mijn ding toen. 2 Unlimited, Scooter, Dune, Party Animals, DJ Paul, mensen van mijn leeftijd (33) weten wel waar ik het over heb.

Ook was ik als nog redelijk jong ventje fan van hardcore (nee geen kale kop, aussie dat niet). Toen kwam hardstyle voor het eerst een beetje op en dat vond ik wel leuk, maar dit duurde niet lang. Ik had toen namelijk techno ontdekt. Naar veel leuke technofeesten geweest in die tijd, ik heb zelfs ook zelf nog een plaatje gedraaid op mijn zolderkamertje. Dit was ook echt in mijn uitgaansperiode.

Tot een moment dat een maatje me vroeg om mee te gaan naar Bruce Springsteen, ik was toen een jaar of 25 (2008). Dat was een beetje het omslagpunt al was ik in 2007 ook al naar The Rolling Stones geweest (mijn moeder is groot fan).

In 2009 ben ik dan voor het eerst naar een pop/rock festival gegaan, namelijk Pinkpop. Want ja, Bruce Springsteen hè. Wel meteen het hele weekend gegaan. Sindsdien ben ik ook weer wat meer 'nieuwe' muziek gaan luisteren. Nu zo'n zeven jaar later heb ik wel een hoop ingehaald, zo luister ik nu vaak naar bijvoorbeeld: The Gaslight Anthem, Placebo, Arctic Monkeys, Muse, De Staat, Snow Patrol en natuurlijk Bruce Springsteen.

Sinds een paar jaartjes ben ik ook bluesrock aan het ontdekken wat ik echt geweldig vind. Joe Bonamassa is in dat genre voor mij echt ongeevenaard. Wat een heerlijke muziek is dat. Mijn favoriete muziek is nu dan ook dit: Bluesrock, rock (niet teveel softe poprock maar weer wat steviger werk of wat alternatiever).

< 13: Top 40, dance/house-muziek, pop. In 2004, toen ik 5 was, kwam She Wants To Move van N.E.R.D. wel eens langs op de televisie. en ik hoorde van mijn ouders dat ik dit nummer helemaal geweldig vond. Op die leeftijd keek ik voor het eerst MTV, en eigenlijk keek ik dat op die leeftijd en de jaren daarna liever dan kinderprogramma's. Verder was ik vroeger (ik denk 2006 tot 2009) fan van de Sugababes. Daarnaast luisterde ik alleen maar top 40, en later meer dance/house-muziek.
13-14: Voornamelijk Linkin Park en Green Day, dus eigenlijk punk, rock en daarnaast ook metal. Het was een normale vrijdag of zaterdagavond en de televisie stond op RTL 4. Holland's Got Talent werd uitgezonden en ik hoorde een nummer van Linkin Park en Jay-Z op de achtergrond, Numb/Encore. Ik vond dit nummer te gek en ging hierdoor meer nummers van Linkin Park opzoeken. Hierdoor veranderde mijn muzieksmaak ineens van top 40/house naar rock. In deze tijd leerde ik ook Muse kennen, en een tijdje later heb ik ze ook gezien in de Amsterdam Arena. Daarnaast begon ik in deze periode met het kopen van albums.
14-15: Nirvana, Alice in Chains, Soundgarden, Pearl Jam, Muse, voornamelijk rock. Ik was echt gefascineerd door grungerock. Een andere band die ik veel luisterde in die tijd was Queens of the Stone Age.
16: Muse, Foo Fighters, Arctic Monkeys, nog steeds voornamelijk rock. Ik leerde Hozier, Nothing but Thieves, The War on Drugs en De Staat kennen op deze leeftijd.
17 (nu): Muse, Hozier, Nothing but Thieves, Arctic Monkeys, De Staat, The War on Drugs en Tame Impala. Mijn muzieksmaak nu valt eigenlijk verder niet in een paar genres of artiesten samen te vatten, aangezien ik nu heel veel verschillende dingen luister (zoals de artiesten die ik net noemde, maar ook bijvoorbeeld Drake en dingen die veel op de radio komen) en omdat het eigenlijk met de dag wel veranderd. De dingen waar ik voorheen veel naar luisterde zijn niet helemaal verdwenen, alleen ik luister ze niet meer dagelijks. Op deze leeftijd heb ik een platenspeler gekregen en ben ik begonnen met het kopen van albums op vinyl.

Mijn paps is een fervent gitaarspeler en hij en mijn moeder allebei sowieso heel veel bezig met muziek. Vroeger meer rock, en dan vooral underground (de vroegere hipsters), maar nu vooral jazz, blues en "wereldmuziek".
Als kind ben ik daardoor ontzettend vaak op festival mundial geweest (voor ze gingen hypen) en 1 ander festival. Kreeg verder vooral mee: Jimi Hendrix mee, RHCP, Talking Heads, Bowie, G. Love & Special Sauce, Jamiroquai en Primus.

Toen ik voor het eerst zelf actief ging luisteren ( op mijn 10e ongeveer), was dit vooral top40 (ook Limewire, hoera). Heb ook op mijn 11-13e ongeveer een ontzettende Michael Jackson periode gehad (en die begon een half jaar voor zijn overlijden). In die tijd schijn ik ook tegen mijn ouders te hebben gezet dat ik nooit hun kind kon zijn, "met al hun stomme bandjes".

Vanaf mijn 14e sloeg dat om naar alleen maar bandjes en weg met top40. Toen ben ik me vooral gaan ontwikkelen aan de hand van de Top2000 volgens mij. Ik had gewoon de hoogste 200 nummers ongeveer gedownload en ging die maar luisteren, je moet toch ergens beginnen. Ik ben toen ook zelf maar gitaar gaan leren spelen, met een beetje hulp van mijn vader.
Ik luisterde vooral naar bands uit de grunge tijd (Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden etc)

Vanaf mijn 15e kreeg ik steeds meer vriendinnen met een ongeveer gelijke muzieksmaak en we staken elkaar echt ontzettend aan. Ik luisterde toen vooral naar typische bandjes: The Kooks, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Kings of Leon, The Black Keys, Foo Fighters etc. etc.

Vanaf mijn 16e ging ik me ook voor wat hardere muziek interesseren, met name om gitaar te oefenen.

Nu: Een experimentele fase, zoals ik op dit forum veel hoor, heb ik nooit echt gehad. Ik heb nu (19) een ontzettend uiteenlopende smaak. Van elke periode van hiervoor luister ik nog wel wat, maar alles door elkaar. Ik vind niets leuker dan af en toe weer samen met mijn vader muziek te gaan luisteren, en dat hij me daarbij allemaal verhalen vertelt over concerten waar hij heen is geweest. Dan laat ik hem weer horen wat ik luister. Ook wij gaan samen nog vaak naar een concert, of met alle twee mijn ouders, haha.

Oh, en daarbij heb ik een zwak voor powerwomenmuziek (Pat Benatar!!!).

Luister nu vooral: Jake Bugg, The Police, Talking Heads, Selah Sue, Tears for Fears, Nirvana, Eric Clapton (Derek & the Dominos!), Band of Horses, Sonic Youth, Metallica (vooral fijn om lekker op de gitaar te oefenen), Half Moon Run, ABBA, Bazart, Radiohead.
Als ik nu nieuwe artiesten wil ontdekken, gaat dat of via Studio Brussel, of door meer artiesten te ontdekken van bepaalde decades.

Users who are viewing this thread