De albums van 2017

Kan er mij ook iemand het verschil uitleggen tussen Omnibus en Trein Vuur Dageraad van Spinvis? Behalve Hall Maandag zijn dat toch 2 aparte albums of vergis ik me? Vind 't gewoon vreemd dat ie ze zo dichtbij mekaar loslaat op de wereld.. Beide vind ik zeer fijn trouwens :')

Wessel wrote:
MRMantel wrote:
Verder zijn Woolf Works van Max Richter,
Oeh. Wist niet dat Max Richter een nieuwe plaat uit had.
Die zal ik eens gaan checken vanavond.
Hier ook. Thx voor de tip.

Damn, die 21 minuten klokkende afsluiter genaamd Tuesday is prachtig.

Laatste dagen voornamelijk naar de nieuwe Gorillaz geluisterd. En wat is die weer lekker zeg. Divers, goede beat en toch een soort thema. Ik heb nog steeds het gevoel het album niet goed ontdekt te hebben en daar ligt voor mij ook de kracht van de Gorillaz. Ik kan me vinden in de 2 grote kritiekpunten dat het te lang is en dat er te weinig echt Gorillaz is. De plaat was met 2 nummers ook af geweest. Maar bedenk dat er van de 26 nummers 7 interludes zijn. Dat houdt 19 nummers over en een speeltijd van 1 uur en 9 minuten. Het valt nog wel mee. Iets minder samenwerking en iets meer echt Gorillaz had zeker gekund. Nu ligt de nadruk soms iets teveel op de gastmuzikant. Beste voorbeeld zelf vind ik Hallelujah Money. Ook Carnival vind ik daardoor een zwak nummer. Ik vind het bijna geen Gorillaz track meer. Toch zijn er meer hoogtepunten dan dit soort nummers. Vooral Saturn Braz, Andromeda, Strobelite, Bust and Blue en the Apprentice. Maar bovenuit steekt echt Let me Out. Wat een nummer!

Mooi album, zekker vaker opzetten.

Toch even wat albums van dit jaar aangehad. Ik had nog schandalig weinig geluisterd van 2017.

Mac DeMarco (Psychedelic / Dream rock) klinkt gewoon weer precies zoals je verwacht had. Geen heel spannend album, wel een fijn album weer. Een typisch zesje dus.

Blanck Mass (Noise / Ambient Electronic) stelde me toch wel enigszins teleur. Van Dumb Flesh was ik ook niet per se een groot fan, maar live was ik best onder de druk van Blanck Mass. Nou ja, misschien moet ik het maar bij de muziek van Fuck Buttons houden.

Chihei Hatakeyama (Drone Ambient) heeft wel weer een prachtige plaat afgeleverd. Twee eigenlijk; Void X en Void XI allebei dit jaar uitgebracht. Ik heb alleen die tweede nog gehoord, maar het is echt een constante goede plaat. Een nummer van 40 en een van 20 minuten staan er op dit album. Al is het een tweede helft van een dubbelalbum (ik neem aan dat het zo bedoeld is, Void X nog eens luisteren binnenkort), toch verschilt de thematiek tussen deze twee nummers al degelijk. De eerste helft van het album klinkt erg donker en problematisch, terwijl de tweede helft juist openbarend en hoopgevend klinkt. Vergeleken bij bijvoorbeeld Minima Moralia vind ik deze plaat een stuk consistenter. Toch blijf ik nog altijd fan van zijn album Winter Storm. Misschien die plaat binnenkort weer herluisteren hoe ik 'm retrospectief vind klinken naast Void XI. En morgen Void X ook maar even aan dan.

Bent benieuwd wie Ho99o9 - United States of Horror aan durft te zetten. Wat een gare, teringvette plaat.

Bent benieuwd wie Ho99o9 – United States of Horror aan durft te zetten. Wat een gare, teringvette plaat.

Even geprobeerd, totaal niet mijn ding. Snel weer afgezet.

Nu de nieuwe Feist voor de 2de keer opstaan. Bevalt me wel redelijk. Ook For Crying Out Loud van Kasabian een luisterbeurt gegeven. Was verrast, want had nooit wat met deze band. Dit vond ik wel een gave plaat (1ste deel van de deluxe, 2de live disc niet beluisterd).

Even een aantal albums op een rijtje die ik heb beluisterd weer;
Slowdive - s/t : Heerlijke droom indie shizzle valt moeilijk te beschrijven 8/10
Spinvis - Trein Vuur Dageraad : Elke keer als ik deze wat meer beluister wordt ie nog beter gewoon, wauw. Na Eefje De Visser vorig jaar zal dit wss het beste Nederlandstalige album worden. No doubt 8/10
Mac DeMarco - This Old Dog : Gewoon Mac zoals je "m verwacht denk ik? Leuke indie plaat, die dance-ingeving zo rond het einde vond ik wel leuk tho 7/10
TheColorGrey - REBELATION : Doet mij bij vlagen heel erg denken aan Chance The Rapper, voor een debutplaat kan dit tellen wow. 7/10
Kasabian - For Crying Out Loud : Eerlijk gezegd nog nooit in Kasabian's discografie gedoken maar deze plaat doet me wel naar meer vragen. Leuke plaat 7/10
Feist - Pleasure : Moeilijk begin vond ik maar bloeide in het 2e deel wat meer open vond ik, was toch niet helemaal niet overtuigd 6/10
San Cisco - The Water : Happy vibes van deze Australische band, kende ze nog niet maar was wel blij verrast 6/10
Logic - Everybody : Heb helemaal niks met de plaat en zeker als je wat dieper in de lyrics duikt lijk je je constant te vinden in een soort van tweestrijd. Collabs komen totaal niet tot hun recht en het album op zich heeft eigenlijk maar een boodschap en dat is dat die kerel gans zijn leven lang het zwart/wit schaap is geweest en hij alleen maar happy vibes wilde voor iedereen, het pakte niet jammer genoeg. 4/10

Nieuwe albums die ik het meest heb geluisterd de afgelopen 2/3 weken:

Kasabian - For Crying Out Loud

Toch wel een erg lekkere plaat. Vindt het alleen in het midden een klein beetje vervelen, maar het begin en einde van de plaat luistert lekker weg!

Gorillaz - Humanz

Kan me vinden in de opmerking dat de plaat lang en weinig echt Gorillaz is. Er zijn echter wel wat leuke nummers terug te vinden zoals Ascension, Charger, Busted and Blue en The Apprentice.

Incubus - 8

Heeft mij toch nog wel enigzins positief verrast. Een sterk afemixte plaat met hoogtepunten in de vorm van Nimble Bastard, State Of The Art en Throw Out The Map. Het is weliswaard niet zo sterk als sommige voorgaande albums, maar in vergelijking met de voorganger zeker weer een vooruitgang.

Als je me dit een jaar geleden had verteld had ik je voor gek verklaart maar, ik vind het album van Harry Styles na een eerste luisterbeurt echt prima. Met Kiwi en Only Angel twee hele fijne liedjes. Lekker album!

En dan Thomas Azier. Heeeeerlijk. Opener Concubine is prachtig, waarna alle singles voorbij komen die ook bloedmooi zijn. Magisch album, ben erg benieuwd naar zijn optreden op Best Kept.

Harry Styles +1 van mij, damn. Ik bedoel in aanloop van z'n album met een nummer als 'Sign Of Times' aankomen dat in tegenstelling tot de andere solo projectjes van de voormalige 1D leden compleet anders klonk dan hun popliedjes is gedurfd en verrassend. Het album geeft een soort Bon Iver-vibe (de eerste 2 albums dan van hem) af die iets meer 'rock-y' is, kan ik wel appreciëren. Moet nog meer luisteren maar dit kan mij heel erg bekoren hoor.

Toch maar even de nieuwe Linkin park aangezet vandaag. Ook al wist ik dat t niet mijn ding zou zijn, als fan moest ik t toch ff beluisteren om een echt oordeel te kunnen geven.
Mijn weloverwogen oordeel: wat een kutalbum. Ook als je de frustratie uit zet dat het een totaal andere stijl is, en gewoon de muziek beoordeelt op wat het is, komt het toch al best in de buurt van een Justin Bieber rip off zonder enige creativiteit.
Doet pijn om dit over een van mn lievelingsbands te moeten zeggen.

Die ep van A Blaze of Feather is nog best oké! Ben benieuwd wat dit project nog meer gaat brengen.

Ook het album van Sandy (Alex G) verdient een dikke pluim zenne, voor Millionaire heb ik jammer genoeg geen tijd gehad :/

Millionaire. Oef, wat een sterk album. Ik was eerlijk gezegd niet zo'n fan van de eerste single, maar deze plaat in z'n geheel is de moeite, zeer de moeite. Zoveel variatie, maar toch een eigen smoel bewaren.

Deze gaat nog veel opstaan bij mij.

De nieuwe Snoop dogg - Neva Left is echt een knaller man ! Echt old skool Snoop ! Heerlijke plaat :-)

Tom Rosenthal - Fenn
Bon Iver vibes bij deze. Een piano, zijn stem en af toe wat bijgevoegde achtergrondinstrumenten als een gitaar of viool. Prachtig.
Hopelijk breekt hij is door want hij maakt echt al jaren van dit soort rustgevende muziek en verdient gewoon een podium..

Tom Rosenthal – Fenn
Bon Iver vibes bij deze. Een piano, zijn stem en af toe wat bijgevoegde achtergrondinstrumenten als een gitaar of viool. Prachtig.
Hopelijk breekt hij is door want hij maakt echt al jaren van dit soort rustgevende muziek en verdient gewoon een podium..

Yay een nieuwe plaat! Gelijk maar eens luisteren.
Trouwens, A Blaze of Feather komt eind juni met een album!!!

Alright, examens doen weer zijn werk en een hoop nieuwe shiz gemist de laatste paar weken..

Sinjin Hawke - First Opus
Flume 2.0, heerlijke plaat

The Amazones - s/t
Degelijke rock plaat, blijft echter niet zo erg hangen maar de zanger heeft wel een leuke stem, goeie sound.

Lil Yachty - Teenage Emotions
Brol. Lil Boat was veel veeel beter

Bryson Tiller - True To Self
Brol 2.0, maatje van The Weeknd, autotune van Ye gestolen maar meer is het ook niet. Afgezet na een nummer of 14, veel te lang en veel te veel fillers.

Nog op het lijstje Perfume Genius, Wavves, Girlpool, Pond en nog een pak anderen lol

Users who are viewing this thread